Nieuwsbrief Morocco Desert Challenge 2020

NIEUWSBRIEF 1 – JULI 2019
Beste rally-vrienden,
Het is een tijdje geleden dat je van ons hebt gehoord, maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd in de tussentijd. Al snel na de finish van de Morocco Desert Challenge 2019 zijn we aan de slag gegaan om de twaalfde editie voor te bereiden: nóg beter, met zoals steeds veel nieuwe dingen. In deze eerste nieuwsbrief in de aanloop naar de Morocco Desert Challenge 2020, van 16 tot 25 april, vertellen we je daar alles over.

Inschrijving Morocco Desert Challenge 2020 geopend
De belangrijkste aanleiding voor deze nieuwsbrief is het feit dat op 1 augustus (en vandaag reeds voor onze trouwe deelnemers), de inschrijving voor de MDC 2020 officieel open gaat. Een groot aantal enthousiastelingen heeft zijn deelname nu al bevestigd, vooral een massa SSV’s, motoren & auto’s. Uiteraard zullen ook de trucks snel volgen; de eerste 15 hebben trouwens al hun “jawoord” gegeven.

Ik handhaaf ook mijn belofte om de drukte op de pistes en de starttijden niet te laten oplopen. Er komt dus een beperking op het aantal inschrijvingen. Vorig jaar hebben we heel wat mensen teleur moeten stellen omdat de inschrijvingen vroeger dan verwacht -al na 8 weken- afgesloten werden. De kans bestaat dat dit nu nog sneller gaat. Wacht dus niet te lang, want vol is vol. Goed om weten is ook dat wie vóór eind augustus inschrijft, mee kan aan het voordeligste tarief.

Inschrijven kan zoals gebruikelijk via www.CompetitorControl.nl. Voor wie er de voorbije jaren bij was, duurt dit proces minder dan 2 minuten. Succes!

De officiële route van de Morocco Desert Challenge 2020
Wat de wedstrijd betreft trekken we de lijn door die we in de voorgaande jaren hebben ingezet: MDC2020 zal weer 8 lange, uitdagende etappes tellen met bijna 3000 kilometer pure specials met nul kilometer liaison, van kust naar kust. Zo blijft de MDC ook volgend jaar de goedkoopste professioneel georganiseerde rally per wedstrijdkilometer! 🙂

Ook deze keer nemen we een duik in de zuidelijke Marokkaanse Sahara (ex-Westelijke Sahara), maar slechts 1 dag in plaats van 2. Die gewonnen dag wordt vervangen door een extra dag in de duinen. Na reeds 3 etappes schakelen we een versnelling “lager” en rijden we Marokko ’s meest gegeerde speeltuin binnen. Dus minimum 50% van de wedstrijddagen van de MDC2020 bevatten duinen. Hieronder vind je het officiële parcours van de “twenty-twenty editie”. De gedetailleerde routebeschrijving volgt later.

Nieuw in de MDC2020: Twee lussen
En dit zonder in te boeten aan het feit dat de Morocco Desert Challenge een lineair parcours heeft. Een eerste lus is er op het mythische Plage Blanche. Het bivak wordt gebouwd op de kliffen van de Atlantische Oceaan met zicht op dit maagdelijke strand. Op die manier kan iedereen, -rijders, assistentie en bezoekers- delen in de magie van deze plaats en zowel de start als de finish van de openingsetappe, als de start van etappe 2, meemaken. De beruchte MDC Beach Bar zal uiteraard niet ontbreken.

Ook de vraag van vele teammanagers kon niet onbeantwoord blijven: “Gun onze monteurs eens een dagje rust”. Uiteraard heb ik hier alle begrip voor! Net zoals jullie eigen assistentieteam heb ik een team van 200 medewerkers die elke dag opnieuw, na honderden kilometers te hebben gereden, moeten beginnen aan hun zware dagtaak. Voor jullie monteurs gaat dit soms door tot in de vroege uurtjes. Vandaar zullen etappe 4 en 5 beide eindigen in de buurt van M’hamid, ongeveer halverwege de rally, een regio die bekend staat voor … zand en duinen.

Nieuw in de MDC2020: een marathonstage
Jawel, deze keer komt hij er! Een echte marathon-etappe van 800 km, verspreid over 2 dagen. We gieten hem echter wel in een MDC-kleedje: Rijders, assistentie en organisatie delen gewoon hetzelfde bivak dus geen gedoe met meenemen van tentjes, slaapzakken, etc. Bij aankomst in het bivak gaat je voertuig rechtstreeks in een goed bewaakt “parc fermé”. Wie toch assistentie nodig heeft, omdat hij/zij anders de volgende dag niet kan rijden, kan toch naar het service park, mits uiteraard een niet-te-verwaarlozen time-penalty.

Nieuw in de MDC2020: gedeeltelijk gescheiden routes voor de trucks
Ook hiermee willen we tegemoetkomen aan de vraag van zowel motorrijders, SSV’s als de truck-teams zelf, want veiligheid is natuurlijk een absolute topprioriteit voor ons. Een volledig apart roadbook maken, is niet haalbaar, maar een gedeeltelijk wel. De race trucks, de paradepaardjes van de MDC, zullen in 4 van de 8 etappes een aangepast roadbook krijgen en zo, in de meest risicovolle delen van de rally, gescheiden worden van de andere deelnemende voertuigen, waardoor risico’s als bijvoorbeeld het platrijden een motorrijder die achter een duin ten val is gekomen, vermeden kunnen worden.

Onveranderd in de MDC2020: kwaliteit vóór kwantiteit
Goeie roadbooks, lekker eten, een gezellige sfeer, goede dienstverlening door de balai trucks, de medics, het lekkere broodje bij mijn moeder, etc. Kortom een goede rally-beleving voor iedereen, daar gaan we opnieuw voor. We breiden niet meer uit en kiezen eerder voor kwaliteit, we gaan het nog gezelliger maken met nog meer verrassingen en leuke dingen. Eigenlijk gaan we ervoor zorgen dat de MDC op alle vlakken de Nummer EEN rally-raid in de wereld wordt, behalve misschien dan op vlak van aantallen.

Hopelijk ben jij er in April 2020 terug bij.
Met sportieve, vriendelijke en welgemeende groet
Gert Duson