ISDE 2011, Kotka en Hamina, Finland

Trophy Team sterk vijfde na zware week

hans vogelsHet Nederlandse Trophy Team heeft een fraaie vijfde plaats behaald in de zware Finse Zesdaagse. Er deden 17 landenteams mee en maar vier daarvan brachten al hun rijders aan de finish. Van de 361 starters wisten er na zes dagen 250 de finish te halen. Veel regen op de eerste vier dagen, zware proeven met veel stenen en nog veel meer klapzand maakten een uitputtingsslag van deze tweede Finse zesdaagse ooit. Individueel scoorde WK rijder Hans Vogels het best met een 19e plaats in het overall klassement en een 10e plaats in zijn klasse. Het evenement werd van 8 t/m 13 augustus gehouden in en rond de havenplaatsen Kotka en Hamina ten oosten van Helsinki.

KNMV TwinAir, sponsor van dit verslag De wedstrijd website

Foto’s: voorbereidingdag1dag2dag3dag4 / dag5 / dag6Nieuws op sixdays.nlIgnition 3 VIDEO / Meer videoFoto’s en video van Marloes

10 juni 2011: Trophy Team en Junior Team voor Zesdaagse Finland

De KNMV schrijft dit jaar zowel een Trophy als Junior Trophy Team in voor deelname aan de International Six Days Enduro (ISDE). De ISDE is het WK voor landenteams en vindt van 8 tot en met 13 augustus 2011 plaats in Kotka – Hamina, Finland. De geselecteerde rijders zijn:
Trophy Team
Hans Vogels, Mark Wassink, Amel Advokaat, Erwin Plekkenpol, Erald Lammertink en Jirry van Veen.
Junior Trophy Team (rijders tot 23 jaar)
Ismo ten Velde, Robin Nijkamp, Lucas Dolfing en Stefan Hage.

Dit zijn de clubteams voor de ISDE in Finland.
Clubteam 1: Tonny ten Dam, Hans Pol en Henry Pol
Clubteam 2: Henk Spenkelink, Hans Jochems en Dinand Tijhuis
Clubteam 3: Leo Moulijn en Robert Mensen

30 juni 2011: nieuwe routekaarten

Op de website van de organisatie zijn nieuwe routekaarten geplaatst.
Day 1 and 2: Length of course ≈300 km; 2 laps, 2 time checks and 4 special tests per lap.
Day 3: Length of course ≈300 km; 1 lap including 3 time checks and 6 special tests.
Day 4 and 5: Length of course ≈340 km; 2 laps including 3 time checks and 3 special tests per lap.
Day 6: Length of course ≈40 km, 2 time checks and the final test at the Karhula MX track

7 juli 2011: rijnummers Nederlanders

160 VAN VEEN Jirry YAMAHA 250 4st E1 Trophy
161 LAMMERTINK Erald HUSABERG 450 E2 Trophy
162 PLEKKENPOL Erwin KTM 450 E2 Trophy
163 VOGELS Hans HUSABERG 390 E2 Trophy
164 ADVOKAAT Amel HUSABERG 300 2st E3 Trophy
165 WASSINK Mark KTM 300 2st E3 Trophy

166 HAGE Stefan  KTM 350 E2 JR Trophy
167 TEN VELDE Ismo  KTM 350 E2 JR Trophy
168 NIJKAMP Robin  KTM 450 E2 JR Trophy
169 DOLFING Lucas  TM 300 E3 JR Trophy

323 SPENKELINK Henk HUSQVARNA 480 C3 Club Enterse Motorclub/EMC
423 TIJHUIS Dinand GASGAS 300 C3 Club Enterse Motorclub/EMC
523 JOCHEMS Hans HUSQVARNA 510 C3 Club Enterse Motorclub/EMC

339 MOULIJN Leonard KTM 125 C1 Club Dutch Veteran Team
439 BOUWMEESTER Andre SHERCO 250 C1 Club Dutch Veteran Team
539 MENSEN Robert KTM 450 C2 Club Dutch Veteran Team

351 TEN DAM Tonny KTM 250 2st C2 Club MC Toerenteller
451 POL Hans HONDA 450 4st C2 Club MC Toerenteller
551 POL Henry HONDA 450 4st C2 Club MC Toerenteller

22 juli 2011: nog twee weken

Over ruim twee weken gaan er achttien Nederlanders naar Finland om deel te nemen aan de Zesdaagse van 2011. Robert Mensen heeft zich inmiddels af moeten melden vanwege een aanstaande hernia operatie. Blijft over een zesmans Trophy Team, een viermans Junior Team en drie clubteams.
Op de website van de organisatie is al veel te vinden over de route; het worden in ieder geval lange dagen met veel kilometers. Alleen dag 3 valt met 5:45 uur rijtijd wat korter uit.
Het sportieve niveau is met name door de afwezigheid van veel Franse rijders een beetje onder druk gezet. Met kon het daar niet eens worden over een Trophy Team. Er ontbreken uit de huidige toptien van de vier  WK klassen (= 40 rijders, EJ, E1, E2,E3) maar liefst 17 rijders en daarvan zijn er 11 uit Frankrijk afkomstig. Verder had ik Ahola graag nog een keer zien rijden, jammer.
Verder lijkt het erop alsof de Finnen zichzelf een beetje in de voet hebben geschoten met de aanvankelijke beperking op het aantal deelnemers, met name in clubteams.  Nu staan er amper 400 rijders op de lijst.
Tenslotte, de kansen! Volgens de jaarlijkse voorspelling van OffroadChampions wordt ons TT 8e en het JT 9e. Dat lijkt mij erg laag ingeschat. Ik ga de jongens dan ook maar weer persoonlijk aanmoedigen; vertrek 2 augustus.

23 juli 2011: Ralph Hubers in Trophy Team

Ralph HubersRalph Hubers is op het laatste moment aan het Trophy Team toegevoegd als vervanger van Jirry van Veen. Jirry heeft zich om medische redenen afgemeld. Een vervelende en slepende vakantie-infectie (voedsel vergiftiging) maakt dat hij zich absoluut niet fit genoeg voelt om een zesdaagse te rijden.

25 juli 2011: Peter Lenselink volgrijder Trophy Team

Peter Lenselink op allerlaatste moment toegevoegd als volgrijder voor het Trophy Team. Hij heeft zelf ook de zesdaagse in Finland al eens gereden en kent de ins en outs, tevens is hij van alle markten thuis.

27 juli 2011: TwinAir goodies

Al bijna op transport naar Finland en die handige kaartjes mag ik daar uitdelen.

1 augustus 2011: HIGH HOPES FOR HOST NATION AT 2011 FIM ISDE

FIM persbericht: Next Monday marks the start of the 86th edition of the International Six Days Enduro (ISDE), which will be held in the Kotka-Hamina region of Southern Finland. Whilst there is no doubt that France have been the dominant nation in more recent times, having won the last three consecutive years, 2011 will see Finland enter the competition as one of the favourites, with them looking to use their home support to their full advantage.

The ISDE is a true test of endurance and reliability as both man and machine aim to complete six continuous days of gruelling off-road competition. Originally established in 1913, the ISDE is the longest standing event to feature on the Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) racing calendar and remains a team based competition in which nations go head to head against each other.

A quick glance at a list of previous winners tells a story of Finland’s glorious association with the historic event. In fact Finland are one of the most decorated nations to have competed in the ISDE during the last twenty years, recording no less than seven individual victories since 1991 to the present day. The Finnish Trophy team took three consecutive titles during 2002, 2003 and 2004 and were an unstoppable force during this period.

This year’s Finnish World Trophy team boasts a combination of experience and knowledge mixed with motivation and fresh thinking. Juha Salminen – Husqvarna, Marko Tarkkala – Husaberg and Jari Mattila – KTM were all part of the 2006 winning squad when Finland last lifted the World Trophy in New Zealand and bring valuable know-how to the team. Whilst Eero Remes – KTM, Valtteri Salonen – TM and Matti Seistola – Husqvarna are yet to witness the high of winning an ISDE, they provide fresh blood to complete a well rounded and comprehensive line-up.

Thirty-four year old Juha Salminen is regarded by many as one of the greatest off-road riders of recent times, with seven Enduro World Championships to his name. Currently leading the E1 category of the FIM Enduro World Championship, Juha has reached the podium at every round of the series this season and is on course to take an eighth World title. Teammate Eero Remes is positioned behind Juha in second whilst Matti Seistola is in third place, proving Finland’s strength and dominance at the highest level of the sport.

In the highly competitive E3 class, twenty-nine year old Marko Tarkkala currently holds fourth spot in the World championship with two rounds remaining. Although Valtteri Salonen and Jari Mattila are not as well known on the World stage they have both experienced success in national competition and have competed in previous ISDE’s.

Finland last hosted the ISDE in 1996 when they won both the World Trophy and Junior Trophy titles on home soil, something they will be keen to repeat this time around. Despite experiencing good levels of success in the World category since then, Finland have only managed to record a victory in the Junior class once since in 2004.

This year’s Junior team is made up of Antti Hellsten – KTM, Lauri Pohjonen – KTM, Roni Nikander – Husqvarna and Kimmo Harri – KTM. Whilst Kimmo has predominantly ridden at national level, his teammates have all scored points in the Enduro Junior class at this year’s FIM Enduro World Championship, with Antti currently placed sixth in the general standings. Much like the World Trophy team, the Junior riders will look to recreate the kind of performance that saw them take the title seven years ago, when the 2011 ISDE gets underway next week.

4 augustus 2011, 14:01 uur: snuffelen op donderdag

Even wennen allemaal. Donders vroeg licht hier en dan hebben wij de klok nog een uur vooruit gezet. Na een te korte nacht is het verkennen er nog niet van gekomen. Gelukkig hebben de mannen allemaal wel zo’n beetje alle proeven gezien. Inderdaad veel zand, zelfs een proef met een Hellendoorns zandgat. Maar proef 1 Kymi op dag 1/2 is er wel eentje met stenen in het bos. En daar ligt het hier vol van. Allemaal van die zwerfkeien, rolstenen en halve hunebedden, gewoon tussen de bomen. Volgens een Finse kennis komen ze dat nog genoeg tegen op de route. Volgens een paar Nederlanders die wat delen van de route verkend hebben valt dat dan toch weer mee, weinig stenen dus. We zullen het wel horen van Peter Lenselink die officieel pre-rider en team volgrijder is.
Intussen reden de meesten van ons nog even naar een andere testtrack op de locatie van de slotcross en ze konden trainen op delen van die baan. Daar zijn de foto’s ook van.

4 augustus 2011, 16:18 uur: wat zag de pré-rider?

Een stoffige LenselinkPeter Lenselink kwam tegen 16.00 uur tevreden maar wel een beetje stoffig terug. Hij had in de proeven lekker met Gustafsson liggen dollen en hem nog een keer per ongeluk ge-T-boned. Alles van dag 1/2 was goed op tijd te doen (definitieve tijden na de juryvergadering natuurlijk).  Het stuk na TC1 is wel een heel echt stenenstuk. Kop er bij houden, niet gaan haasten en de demping op standje enduro dus. Hij was wel onder de indruk na één rondje; het wordt wel pittig dus. De proeven liepen allemaal wel lekker.
Morgen, vrijdag: pre-ride van dag 3 om 09.00 uur, 12.00 uur fotoshoot, admin zooi om 12.30 en inleveren van de motoren om 13.00 uur.

5 augustus 2011, 12:36 uur: echte fans doen het zo!

Succeswensen vanuit het Toerenteller kamp. Straat versiering! Om Tonny ten Dam, Henry Pol en Hans Pol een hart onder de riem te steken voor de zware dagen van de 6 daagse.

5 augustus 2011, 12:48 uur: de team foto’s

Net voor de keuring was er toch nog even tijd voor wat team foto’s. Er moest namelijk vanmorgen nog van alles gebeuren. KTM had namelijk bedacht dat er bij alle injectie-modellen een slangklemmetje vervangen moest worden. Maar alles is al weer klaar. Na het inleveren verwachten we de pre-rider weer terug. De jongens gaan nog even proeven kijken.

5 augustus, 15:55 uur: keuring, helpersbespreking en “Lens” terug

Kijk maar hier staat het; een halve seconde volgas, niet langer!Keurig om 13.00 uur alle Nederlanders naar de technische keuring. Die was in notime gebeurd. Correct maar vriendelijk werd dit afgewerkt. Alleen Don Leo had nog een oud verfmerkje teveel en Amel Advokaat had de voorste tandwielbeschermer gemodificeerd naar snel wisselen en dat vonden ze niet goed.
Daarna helpersbespreking voor alle rijders van alle teams en clubteams samen; een goeie zaak! De puntjes werden allemaal doorgenomen; komt goed.
Intussen kwam Peter Lenselink terug van de pré-ride dag 3; die lange lus één ronde. Hij had gruwelijk veel stof gehapt maar verder zat er niks bijzonders in. Nou ja, één afstap met binnen de 2 meter weer een (betonnen) opstap en twee of drie keer wat onduidelijk bepijld; komt ook goed dus. Op het stof is wat verzonnen: vanaf maandag kans op regen!

6 augustus, 15:46 uur: de proeven en pre-ride dag 4/5

Proef OnkamaaVan 08.00 tot 14.00 uur bezig geweest om langs zes van de zeven proeven te rijden en kort even te snuffelen voor foto-plekjes enzo. Om twee uur gelijk teug met Lens (die ik onderweg al op een bospad tegen kwam). De route van dag 4/5 is makkelijk. Wel opletten enz. maar gewoon een makkelijke route. Dat opletten slaat dan vooral op zwerfkeien, knippen en auto’s of iets anders als tegenligger op openbare gravelwegen. Die worden nl. niet afgesloten voor verkeer. Die 25 pre-riders waren ineens weer wakker toen er een Toyota midden op het bospad stond.
De proeven dan op volgorde van ver weg tot dichtbij:
Salpalinja (dag 4,5). Op 69 km van de paddock, richting Rusland, St. Petersburg. Met 8 km de langst proef van allemaal. Bij bunkers en andere verdedigingswerken. Vooral zand en een beetje bospaden Leuke stukken in een zandafgraving.
Ravijoki (dag 1,2). Op 46 km van de paddock. Vooral zanderige bospaden waarvan de harde korst snel zal breken en dan wordt het een knippenpad. Hardrijden en slalommen tussen de bomen.
Onkamaa (dag 3,4,5). Op 44 km van de paddock. Een mooie grote zandafgraving met echt klapzand en zandklimmetjes en wat gravelpaden.
Lelu. (dag 1,2). Op 33 km van de paddock. Een echte enduroproef vanwege de vele verschillende ondergronden. Gladde vlakke steenplateau’s, klei-paden met vaste stenen, beekdoorwading, asfalt van de kartbaan en een stuk klapzand crossbaan.
Saksankangas (dag 1,2,3). Op 34 km van de paddock. Knotsige bospaden (ja, tussen d ebomen door) en steenplaten. Kan ook slecht worden; is dat al een beetje.
Uuperi (dag 3,4,5). Op 31 km van de paddock. Skihelling(kje) maar leuk op en af, zeg 80 meter hoogteverschil en weinig gras, meer klei en zand.
Kymi (dag 1,2,3). Op 15 km van de paddock. De proef met de meeste stenen van allemaal. Echt stenige knotspaadjes. Lastige proef voor NL.

Tot zover. Vanavond om 20.00 uur de opening/intocht. Allemaal op naar het stadje Hamina.

6 augustus 2011, 16:02 uur: regen?

Intussen is hier de lucht loodgrijs geworden en vallen de eerste druppels in de paddock. Er is ook wat regen voorspeld. Goed tegen het stof, jammer voor de opening.

7 augustus 2011, 13:13 uur: de opening en de intocht en de KANSEN!

Na al aardig wat regen op zaterdagmiddag bleef het gelukkig droog tijdens de opening. Die desondanks een beetje tam bleef. Goed bedoeld en netjes georganiseerd, dat wel. Daarna uiteraard even evalueren op de B-paddock. Er zit hier trouwens statiegeld op de blikjes en Ries Vogels spaart ze. Vannacht veel regen gehad, is goed voor de route, echt waar want het stof moeten we niet teveel hebben.
Vandaag, zondag is het kistjes klaarmaken en de laatste puntjes op de i rond de serviceposten. Vanavond om 20.00 uur bussen laden op  de B-paddock. Verder gebeurt er weinig maar maandag gaat het LOS!
Let op: hier is het één uur later.
Voor NL gaat Ralph Hubers als eerste om 08:05 uur van start. De laatste JTTer, Lucas, gaat om 08.51 uur van start. De eerste clubrijder, Henk Spenkelink, start om 09.02 uur en om 09.52 uur is Henri Pol de laatste. Dit is alleen voor dag 1, daarna op klassement.
De route voor dag 1 (en 2) is een aanloopstuk van de paddock in Kotka naar het Bastion servicepunt in Hamina met de proef Kymi in dat stuk, zowel heen als terug. Dan gaan ze in Hamina de lus in met daarin drie proeven (Saksankangas, Ravijoki en Lelu). De lus wordt twee keer gereden en dan van Hamina via proef Kymi terug naar de pré-finish. Totaaltijd 07:45 uur. Totaal 8 proeven. De Griekse WEC club doet de tijdwaarneming dus dat zit wel goed. Mooi voor jullie thuis want alles is nog al ver uit elkaar en alleen in de paddock  (s/f) heb ik Wifi. Daarom verwacht ik overdag weinig te updaten.
En ik hoop natuurlijk stiekum met open mond langs het lint te staan vanwege de supertijden van de Nederlanders. Even serieus: er zijn 16 trophy Teams. Daarvan zijn heel wat met een paar mindere rijders in het team. Wel op sterkte zijn Finland, Italië, Great-Britain, Portugal, Australië, Spanje en NEDERLAND. We worden dus minimaal 7e! We gaan het zien.

8 augustus 2011, 07:25 uur, dag 1: regen dus

image

Hele nacht regen, nu droog.

8 augustus 2011, 09:56 uur, dag 1: allemaal van start

image

Die van ons zijn allemaal probleemloos van start.

8 augustus 2011, 17:15 uur, dag 1: de start

Na een natte nacht gingen we met regen van start. Dat bleef zo tot 12.0o uur. Meer een motregentje. Daarna werd het droog en later ook zonnig. Weinig sfeervol podium en geen omroeper. Die Finnen zijn echt geen feestnummers. Die van ons gingen allemaal probleemloos van start. Dat was alvast een goed begin.

8 augustus 2011, 17:41 uur, dag 1: een heftig begin

2011isdedag1_097 Robin Nijkamp proef 4

Een redelijke slachting onder de clubrijders, ook bij de onze. Alles was ineens lekker glad en veel zwaarder dan verwacht. Vooral het stuk naar de servicepost Ravijoki was ineens krap. Trialgedeelten die nu nat waren. Na de start eerst naar proef 4, Lelu, met natte en supergladde bosgedeelten, stukje asfalt, moddergaten en een zandbak crosscircuit. Hans Vogels reed daar 11e scratch. Later hoorde ik dat hij in of voor de 1e proef op zijn kop had gestaan en echt even alles kwijt was. Vandaar twee slechte proeven daarna. Pas bij proef 4 zei hij zelf weer 100% te zijn.

Daarvoor tot aan TC Ravijoki was er al van alles gebeurd. Het was krap en er moest hard gereden worden. Lucas Dolfing pakte daar 2 minuten; dat werden er later 9 min toe hij beide voorpoten moest wisselen. Bij de clubrijders ging het er ruiger aan toe. Henk Spenkelink reed de voorpijp plat en krom op een trialstuk, tegen een waterslang aan. Einde verhaal maar hij heeft wel weer ingeleverd. Tonny ten Dam had daar 20 minuten. Hij zou gaan terug klokken.Hans Jochems en André Bouwmeester zag ik niet meer bij Lelu; die waren al versleten. Hans Pol kwam ongeveer op zijn plekje langs met een kokende motor; er kwam ook stoom uit zijn helm. Henri Pol had het koppelingsdeksel lek, al voor proef 3. Ook er uit maar wel ingeleverd. Leo Moulijn en Dinand Tijhuis bleven zonder problemen. Overigens had Robin Nijkamp ook een gaatje gereden maar dat was snel opgelost.
Nu even naar de lijsten kijken…  Er rijden er toch nog meer dan ik dacht maar alleen de eerste 50 clubrijders hebben geen tijdstraf. Stefan Hage miste de TC bij Bastion in de laatste ronde. Hij kwam al zo vroeg bij de laatste proef aan! Ragnar stuurde hem terug om het knipje alsnog op te halen maar dan zal hij buiten het uur raken. Ziet er slecht uit. Jury en afwachten, zonde.

8 augustus 2011, 18:23 uur, dag 1: voorlopige uitslag

E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Matti Seistola
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Matthew Phillips (AUS); 3. Alex Salvini
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Ivan Cervantes; 3. Joakim Ljunggren
Scratch: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Caselli
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. Australië; 8. NEDERLAND
Junior Trophy: 1. Zweden; 2. Frankrijk; 3. Great Britain; 10. NEDERLAND
Nederlandse teamrijders:30e Hans Vogels (16e E2)
52e Mark Wassink (10e E3)
57e Erwin Plekkenpol (32e E2)
61e Amel Advokaat (12e E3)
67e Ralph Hubers (18e E1)
82e Erald Lammertink (41e E2)
93e Robin Nijkamp (48e E2)
99e Ismo ten Velde (51e E2)
128e Lucas Dolfing (26e E3; -9 minuten)
149e Stefan Hage (75e E2; – 1:27 uur)
Clubrijders:
93e Dinand Tijhuis (31e C3; -10 minuten)
119e Hans Pol(40e C2; -27 m.)
145e Leo Moulijn (49e C1; -40 m.)
155e Tonny ten Dam (55e C2; -57 m.)
DNF? Andre Bouwmeester; Henri Pol; Henk Spenkelink; Hans Jochems

Nederland komt er al met al niet slecht vanaf. Ook bij de WT en JTT diverse uitvallers: Greg Evans en Thomas Oldrati bijvoorbeeld. De Finse junioren zijn er al twee kwijt, dat doet pijn. Dit wordt nog een lange week!

9 augustus 2011, 08:01 uur, dag 2: ’s morgens

Henry Pol en Hans Jochems en Stefan Hage definitief niet aan de start. André Bouwmeester is nog niet duidelijk. De tussentijden zijn iets ruimer. Dat is mooi wat dan hoeft Tonny ten Dam deze keer niet onder politie-escorte bij de pré-finish aan  te komen, zoals gisteren. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf; een knap stukje net niet erg te hard rijden en binnen het uur.
Vandaag zelfde route als maandag. Hans Vogels is om 8:09 de eerste en Henk Spenkelink om 09:49 de laatste.

9 augustus 2011, 16:06 uur, dag 2: de wedstrijd

Bewolkt van start. 2011isdedag2_075 hans vogels proef 6Van 9.00 tot 11.00 uur (soms lichte) regen, daarna een aarzelend zonnetje. Ruimer tijdschema vandaag op dezelfe route als maandag en zowel uit de route als uit een enkele proef wat slechte stukken uitgehaald. Hans Pol was er snel na de start uit. Gisteren teveel kilometers met te weinig koelwater gereden, was er uitgekookt. Vandaag al snel de koppakking er helemaal uit. André Bouwmeester niet van start; de aan hun clubteam toegevoegde Belg had de joker al benut. Ook Hans Jochems niet van start. Hans had gisteren nogal afgezien en had vanmorgen veel last van “Durchfall”.

Verder had Robin Nijkamp bij de start een slecht lopende motor. Hij ging lopend over de 20 meter lijn en daarna linea recta naar de grote KTM trailer. Die hoorden het meteen; een chipje van de ontsteking vervangen daar. Kostte hem wel één minuut bij de volgende TC. Maar ze zaten wel allemaal goed in hun vel, ook Lucas Dolfing en de overgebleven clubrijders hadden nu weinig of geen minuten.
Overigens op maandag al 32 uitvallers van de 375 starters. Inmiddels zijn de resultaten van dinsdag bijna compleet.

9 augustus 2011, 18:18 uur, dag 2: de “blik”van “Lens”

Pré-rider en officiële volgrijder van het Nederlandse Trophy Team en Junior Team, Peter Lenselink,  over de jongens:
Ralph Hubers: staat momenteel op zilver. Heeft vandaag goed gereden. Heeft een klein beetje moeite met de eerste proef (Kymi). Verder gaat hij feilloos rond. Knap want hij had een korte voorbereiding en zet zich toch voor de volle 100% in.
Erald Lammertink: staat momenteel op zilver. Maandag super gereden. Vandaag toch een beetje de man met de hamer tegen gekomen. Maar hij heeft zich in de 2e ronde erg goed herpakt, weer opgeladen. Erald is een echte doorzetter, hij geeft niet op.
Erwin Plekkenpol: staat bijna in het goud. Doet het heel netjes. Heeft een paar kleine dingetjes meegemaakt, kleinigheid aan de motor. Maar dat blijkt na overleg geen probleem te zijn. Is echt een vechtertje in de proeven; zet zich voor 10% in.
Hans Vogels: staat op goud. Na de val van gisteren weer de Hans die we willen zien. Je kunt echt wel zien dat hij vorderingen heeft gemaakt t.o.v. een paar jaar terug. Als je bij de proeven staat en je ziet de toppers voorbij rijden dan hoort hij daar zeker bij.
Amel AdvokaatAmel Advokaat: staat net in het goud. Is geswitched van motor naar een 300 tweetakt. Ik vind dat hij het verschrikkelijk goed doet. Hij blijft rustig. Veel ervaring. Petje af op toch een vreemde motor voor hem.
Mark Wassink: staat in het goud. Rijdt goed strak. Maakt weinig mee, niets bijzonders. Ik denk dat we morgen de echte Wassink gaan zien.
Ismo ten Velde: zilver. Staat er in de proeven. Oogt super fit en heeft zich erg goed voorbereid. Had ik niet verwacht, maar hij heeft nu al een goeie zesdaagse.
Robin Nijkamp: zilver. Is een echte doorzetter; raakt niet gauw in de stress. ook met dat geintje vanmorgen niet. Heeft goeie proeven gereden. Mooi koppel samen met Ismo.
Lucas Dolfing: zilver. Na de pech van gisteren nu een goeie dag. Je kunt zien dat hij iets minder ervaring heeft; qua snelheid petje af; verdient een hele grote pluim.
Stefan Hage: mocht vanmorgen niet starten. Is zwaar teleurgesteld.  Met een goeie begeleiding en dat geldt voor alle junioren denk ik dat we er volgend jaar een heel mooi team aan hebben.

9 augustus 2011, 18:48 uur, na dag 2 voorlopige uitslag; TROPHY TEAM 6e!!!

E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Matti Seistola
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Cristobal Guerrero; 3. Matthew Phillips
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Joakim Ljunggren; 3. Ivan Cervantes
Scratch: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Tarkkala
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. USA; 6. NEDERLAND
Junior Trophy: 1. Zweden; 2. Frankrijk; 3. Great Britain; 10. NEDERLAND
Nederlandse teamrijders:Na dag 2:
23e Hans Vogels (10e E2)
53e Mark Wassink (11e E3)
55e Amel Advokaat (13e E3)
58e Erwin Plekkenpol (30e E2)
65e Ralph Hubers (16e E1)
82e Erald Lammertink (42e E2)
88e Ismo ten Velde (45e E2)
95e Robin Nijkamp (50e E2; -1 min en 10 sec)
114e Lucas Dolfing (25e E3)
Clubrijders:
82e Dinand Tijhuis (28e C3)
132e Leo Moulijn (46e C1; -23 m. vandaag)
139e Henk Spenkelink (47e C2; )
143e Tonny ten Dam (46e C2; -41 m. vandaag)
DNF Hans Pol

Overigens werd de laatste proef er door de jury uitgehaald omdat er een geblesseerde Australiër in de weg lag.

10 augustus 2011, 07:21 uur, dag 3: nieuwe route

Nieuwe route, 1 lus en zes proeven. Bewolkt.

10 augustus 2011, 13:52 uur, dag 3: regen op een nieuwe route

Overigens ook 2 nieuwErwin Plekkenpol, hoezo klapzand.e proeven. Na Kymi die kennelijk in de eerste ronde niet telde omdat hij veranderd was, gingen ze naar Uuperi (de skihelling). Nou ja, er zit wel 50 meter hoogteverschil in. Na de Team rijders viel daar een bui en Dinand Tijhuis moest zich langs wel 50 (zei hij) anderen omhoog wurmen. Een mooie proef met veel variatie maar nu al veel zand. Het beetje gras en onkruid was zo weg.

Vandaar gingen ze via stadje Hamina naar nog twee proeven op die ene grote lus van vandaag. En dan weer via Uuperi en proef Kymi (die met die stenen) terug naar de paddock. Om 14:06 verwachten Hans Vogels bij de pre-finish; om 15:34 uur Tony ten Dam.
Verder weinig bijzonderheden gehoord. Robin Nijkamp moest vanmorgen nog de voorband wisselen en toen viel er ook een vorkpoot uit, maar dat is al weer geregeld.

10 augustus 2011, 17:10 uur, dag 3: en dan ook nog sleutelen

Erald LammertinkOok na de derde dag het bekende ritueel. Banden wisselen en nog tien andere dingen doen binnen 15 minuten. Iedereen in zijn eigen stijl. Maar elke dag is er meer werk, ook ’s morgens. Bij de zesdaagse is er ’s morgens ook nog sleuteltijd. De motoren hebben veel te lijden hier maar de rijders komen er meestal wel uit en anders wordt er nog wel wat geregeld.

10 augustus 2011, 18:01 uur, dag 3: de “blik”van “Lens”

Peter LenselinkPré-rider en officiële volgrijder van het Nederlandse Trophy Team en Junior Team, Peter Lenselink,  over de race en de jongens:
We zijn vanmorgen begonnen met bewolkt weer en na een kilometer of vijf kwam de regen met bakken naar beneden. Dat bleek ook wel want de eerste proef Kymi met de stenen werd gelijk gecanceld.
Net als gisteren aan het eind van de dag. Als het nat is, is die proef gewoon erg gevaarlijk. Daar zijn gisteren ook ongelukken gebeurd.  Door naar Uuperi, de skipiste. Daar zijn de jongens goed rond gekomen. Daarna Saksankangas van dag 2. De nieuwe proef Onkamaa is meer een Hollandse proef maar toch ook nog wel een beetje listig met stenen, draaien en kijken. Hollands met een buitenlands tintje. Daarna terug via Uuperi en Kymi.
De rijders:
Ralph Hubers: Ralph is zeer goed op dreef, behoudend, rustig en zit goed stevig in het zadel. Goed aktief in de proef; is zich aan het vechten naar een gouden plak. Ik denk dat nu de omslag is. Ik denk dat Ralph nu zegt dat hij het af gaat maken.
Erald Lammertink: Erald had het gisteren wat moeilijk. Vandaag was hij toch weer goed bezig. Heeft wat kleine dingetjes en pijntjes maar daar zet hij zich bikkelhard doorheen. Hij wil en zal gewoon de finish halen, petje af.
Erwin Plekkenpol: doet het verschrikkelijk goed. Is goed aan het door rijden. Hij pusht en pusht en rijdt steeds beter; echt op de weg terug.
Hans Vogels: gaat als een vogel. Hij vloog er letterlijk en figuurlijk over heen. Hij staat 10e in zijn klasse en dan ben je wel van wereld klasse. Dan sta je er goed tussen. Dan sta je hier niet om je voeten te vegen. Als een vuurpijl gaat hij.
Amel Advokaat: heeft vandaag weer op safe gereden, gewoon bekeken. Die jongen werkt goed aan de motor, netjes en geconcentreerd. Laat zich niet gek maken. Hij moet gewoon zo door gaan dan zit er zeker een gouden plak in.
Mark WassinkMark Wassink: heeft vandaag echt goed gereden. Had ik gisteren al voorspeld, vandaag wordt een Wassink dag. Hij heeft vanmorgen ruim 80 cc water uit zijn knie laten halen; vocht eruit en benzine er in. Petje af.
Het trophy team is gisteren zesde geworden. Een goeie stap in de richting van wat we willen bereiken. We zijn gisteren in de aanval geweest en vandaag een beetje in de verdediging. We moeten nog drie dagen. Aankomen!
Ismo ten Velde: had vandaag een iets mindere dag dan gisteren. Maar blijft toch goed doorrijden. Is een bijtertje, laat zich niet op zijn kop zitten. Hij knalt er gewoon voor.
Robin Nijkamp: was vandaag ook gewoon goed. Zeer betrouwbaar, ook in het sleutelwerk. Moest vanmorgen nog even een vorkpoot wisselen. Maakt zich nergens druk om, hij gaat er gewoon voor.
Lucas Dolfing: heeft vandaag ook heel netjes gereden. Dat meen ik echt. Gisteren was hij de rapste. Hij laat wel zien dat hij uit het echte enduro-hout is gesneden. Gaat naar de top 100.
Stefan Hage: was vandaag met mij (Peter) mee. Heef het reilen en zeilen aanschouwd. We hebben toch geoefend hoe het enduro gebeuren loopt.
Morgen: morgen moeten we met het Junior Trophy team een paar plaatsen opschuiven; ik weet niet of het gebeurt maar ze hebben het wel verdiend. Met het Trophy Team moeten we behoudend rijden en dan mogen we vrijdag nog een keer aanvallen.

10 augustus 2011, 18:03 uur, na dag 3 voorlopige uitslag: TT blijft 6e

Ook op de terugweg veel regenbuien voor iedereen. De grootste skihelling was er uit gehaald; kwam niemand meer boven. Ook proef Kymi was zeiknat. Iedereen inmiddels binnen en nu bandje klappen in een mooi zonnetje.
Na dag 3:
E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Matti Seistola
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Cristobal Guerrero; 3. Matthew Phillips
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Joakim Ljunggren; 3. Ivan Cervantes
Scratch: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Caselli
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. USA; 6. NEDERLAND maar Australië loopt in.
Junior Trophy: 1. Zweden; 2. Frankrijk; 3. Great Britain; 10. NEDERLAND
Nederlandse teamrijders na dag 3:
21e Hans Vogels (10e E2)
42e Mark Wassink (8e E3)
51e Amel Advokaat (11e E3)
55e Erwin Plekkenpol (30e E2)
59e Ralph Hubers (16e E1)
78e Erald Lammertink (41e E2)
81e Robin Nijkamp (43e E2)
86e Ismo ten Velde (46e E2)
106e Lucas Dolfing (21e E3)
Clubrijders na dag 3:
75e Dinand Tijhuis (26e C3)
131e Leo Moulijn (43e C1)
134e Henk Spenkelink (48e C2)
138e Tonny ten Dam (44e C2)

11 augustus 2011, 07:05 uur, dag 4 (en 5) nieuwe route

Ook donderdag en vrijdag weer een nieuwe route. Een lange aanloop met de skihelling proef (Uuperi) er in naar het stadje Hamina. Dan twee keer de lus rijden met daarin de nieuwe proef Salpalinja en de van dag 3 bekende zandbak Onkamaa. Na de 2e ronde terug via Uuperi naar de finish in Kotka.
De proef Salpalinja ligt bijna 70 km van de paddock richting Russische grens bij bunkers en ander spul. Het is een zanderige proef met een paar kleine “zandkoele” er in. Dat wordt weer een lange dag.
Opnieuw regen voorspeld.

11 augustus 2011, 17:09 uur, dag 4: met pech voor Ismo ten Velde

Ismo ten VeldeIsmo ten Velde kreeg een storing aan de motor in de 1e ronde in een proef. Hij liep daardoor ook zes strafminuten op. Daarna zag ik hem wel weer hard rijden door de zandproef Salpalinja in de 2e ronde. Hoewel, zand? Er zat nog wel meer in; een stenenpad en enkele moddergaten.

Op dit moment komen ze allemaal de paddock binnen na een zeer lange dag. Waar ik vandaag was, was het droog vanaf 11.00 uur maar elders viel nog wat. Overigens gingen er vanmorgen nog 285 van start, dus al 90 uitvallers.
Erwin Plekkenpol had een slechte proef door een verstopt brandstoffilter en in de laatste proef liep de ketting er ook nog af. Bij die skihelling waren er weer een paar slechte stukken uitgehaald.
De route was vandaag een beetje saai volgens Amel Advokaat, maar van TC1 naar TC2 moesten ze nog wel aardig doorrijden. Verder kregen ze na de skihelling proef allemaal nog een gigantische bui op hun kop. De motor was even schoon maar dat duurde niet tot aan de paddock.

11 augustus 2011, 17:45 uur: na dag 4 voorlopige uitslag: individueel stijgend!

Na dag 4:
E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Matti Seistola
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Matthew Phillips; 3. Cristobal Guerrero
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Ivan Cervantes; 3. Valtteri Salonen
Scratch na dag 4: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Tarkkala
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. USA;  5. NEDERLAND.
Junior Trophy: 1. Frankrijk; 2. Zweden; 3. Great-Britain; 11. Nederland
Nederlandse teamrijders na dag 4:
18e Hans Vogels (9e E2)
33e Mark Wassink (7e E3)
43e Amel Advokaat (10e E3)
50e Ralph Hubers (14e E1)
58e Erwin Plekkenpol (32e E2)
69e Erald Lammertink (36e E2)
70e Robin Nijkamp (37e E2)
90e Lucas Dolfing (19e E3)
105e Ismo ten Velde (55e E2)

Clubrijders na dag 4:
70e Dinand Tijhuis (25e C3) is gewoon een bikkel
125e Leo Moulijn (40e C1)
131e Tonny ten Dam (40e C2)
DNF Henk Spenkelink; had stukken in proef 6.

11 augustus 2011, 19:11 uur, dag 4: de “blik”van “Lens”

Vandaag zijn we begonnen met ontzettend veel regen op een nieuwe route. De eerste proef Uuperi kenden we al; die hebben ze nog wat verlegd, want daar kwam niemand omhoog. Daarna nieuw Salpalinja en dan Onkamaa. Twee ronden en dan via Uuperi naar huis. Zes proeven.
Hans Vogels begon als eerste. Heeft wel ietsjes meegemaakt.In de zandafgraving 2e ronde een probleem met een andere rijder, niet zijn eigen fout. Was wel een beetje teleurgesteld. Ondanks dat staat hij er super bij, 9e in de E2. Belangrijk was vandaag ook dat je de motor niet opstookt, want het waren hele zware proeven.
Mark Wassink: hebben we gisteren ook al gezegd; dat zou een omkeer worden. Klopt ook. Vandaag weer super gereden. Is er even een keer af geweest maar verder geen gekke dingen.
Amel Advokaat: ook sterk vandaag, goedgemutst; draait lekker door en staat toch 10e in zijn klasse. Is vandaag weer gestegen in het klassement.
Deze drie heren staan toch in het goud. Zeker gezien de concurrentie is dat gewoon goed.
Erwin Plekkenpol: Heeft vandaag toch wat meegemaakt. Een beetje pech gehad. Kettingspanner, ketting er af gelopen. Injectiefilter in de 2e ronde; had bijna een minuut te pakken. Stond ik net bij en blij dat we dat gezamenlijk hebben kunnen oplossen. Is allemaal gelukkig goed gegaan.
Ralph Hubers: kan in zijn eentje wel een hele zesdaagse rijden en zichzelf redden. Rijdt zijn rondjes en draait gewoon heel, heel netjes zonder dat je hem ook maar hoort. Ralph is voor mij echt een toevoeging, dat je zegt: beter had het niet gekund.
Erald Lammertink: heeft vandaag perfect gereden; ook strak en goed. Erald heeft zich gerevancheerd tov de vorige dagen. Vandaag niet gehoord, wel de motor maar hem niet. Nog meer aanvals-stijl; Erald is weer op de weg terug.
Robin Nijkamp: heeft zich na de tegenslag aan het begin van de week goed omgedraaid. Robin is vandaag super goed gereden en gelukkig geen pech gehad. Dat had hij al genoeg gehad.
Belangrijk voor die jongens is uitrijden en finishen.
Lucas Dolfing: je hoort hem niet, je ziet hem wel. Rijdt super netjes door de proeven. Echt een jongen net als Robin waar we in de toekomst nog veel van zullen horen.
Ismo ten Velde: heeft vandaag wel de meeste pech gehad. Eerst het voortandwiel kapot in de proef. Minuten gepakt. Toen bij de controle 2e ronde Onkamaa gat in de waterpomp. Dicht gemaakt, water er in en nog een beetje Barlux er bij in en hij was dicht. Voor hetzelfde geld ligt hij er uit.
Stefan Hage: is vandaag weer met mij (Peter) mee geweest. Heeft alles gezien, ook de pech van de andere jongens en daar leert hij van. Die jongen is gewoon super gemotiveerd en een bak regen over de pens gehad maar vanavond ook nog vier keer de banden gewisseld. Hij heeft er heel veel plezier in; ondanks dat hij is uitgevallen blijft hij een toevoeging aan de groep.
Al met al: vandaag veel regen maar we hebben echt een 100% dag gehad; wel een pittige. Ik hoop dat we met de Trophy zijn opgeschoven, maar dat zien we later.

11 augustus 2011, 19:21 uur, dag 4: toppers uitgevallen

Het is en wordt een harde, zware zesdaagse zo. Gisteren viel Oriol Mena (Spanje E3) er hard af. Vandaag toch nog gestart. Zweden, staat voor ons, maar verliest Joakim Ljunggren vandaag. Koppeling eruit gebrand. Australië, staat achter ons, verliest vandaag zijn 2e man dus die dreiging is weg. Portugal staat voor ons en daar mis ik er ook nog twee: Ventura en Reis. Dus kom op met die lijst; we willen het weten!!

11 augustus 2011, 20:21 uur, dag 4: nog geen uitslag dag 4

Het probleem is dus, zo hoorde Leo Brans, dat er een aantal toppers waaronder Caselli, een snelheidsboete en een tijdstraf hebben gekregen. Van een Portugees zou het rijbewijs ingenomen zijn. Daar is de jury dus nog wel even mee bezig.

11 augustus 2011, 20:25 uur, dag 4: YES, TROPHY TEAM 5e

En daar zijn de lijsten, unofficial, maar Portugal is weg. Twee man kwijt. Nederland stijgt naar een prachtige 5e plek. De puppies zakken helaas naar de 11e plek.

12 augustus 2011, 14:00 uur, dag 5: route ingekort

Na de opnieuwHans Vogels dag 5 zware regen gisteren aan het eind van de middag, besloot de jury om vandaag, dag5, de route iets in te korten en de skihelling proef Uuperi er uit te halen. Die was gisteren voor de clubrijders al zeer lastig. Stond ik wel bij de verkeerde proef, foutje. Daarom totaal maar vier proeven vandaag. Dus volgas naar de proef bij de bunkers, Salpalinja. Daar brak de zon door en dat blijft tot nu toe zo.
Weer een ander zandgat gevonden. Denk nou niet dat het daar alleen maar zand is. Een moddergat , een stenenpad en harde bos/knippenpaden ontbreken bepaald niet in deze erg lange proef. Rond 12 minuten voor de toppers.
Vanmorgen met 271 rijders van start gegaan; er zijn er nu dus zo’n dikke 100 uit. Niet alleen clubrijders, ook toprijders want het materiaal heeft ontzettend te lijden hier. Elke dag, ook ’s morgens voor de start, meer werk. Hans Vogels zette vanmorgen nog even gepland een nieuwe koppeling. Ook Erwin Plekkenpol had het druk. Tot en met proef 1 was er verder niks bijzonders. We hebben nog drie clubrijders over want Henk Spenkelink moest gisteren bij TC8 met mechanische problemen opgeven.

12 augustus 2011, 16:43 uur, dag 5: na dag 5 voorlopige uitslag

Na dag 5:
E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Lorenzo Santolini
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Matthew Phillips; 3. Luis Correia
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Ivan Cervantes; 3. Valtteri Salonen
Scratch na dag 5: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Tarkkala
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. USA;  5. NEDERLAND.
Junior Trophy: 1. Frankrijk; 2. Zweden; 3. Great-Britain; 11. Nederland
Nederlandse teamrijders na dag 5:
18e Hans Vogels (9e E2)
34e Mark Wassink (8e E3)
42e Amel Advokaat (10e E3)
48e Ralph Hubers (14e E1)
56e Erwin Plekkenpol (31e E2)
69e Erald Lammertink (35e E2)
70e Robin Nijkamp (36e E2)
86e Lucas Dolfing (19e E3)
100e Ismo ten Velde (52e E2)

Clubrijders na dag 5:
64e Dinand Tijhuis (24e C3)
123e Leo Moulijn (39e C1)
129e Tonny ten Dam (39e C2)

Opnieuw een zware dag. Deze hele zesdaagse is fysiek één van de zwaarste volgens de jongens en volgens Jan Broekhof ook. In de 2e ronde kwamen de meesten met de tong op het stuur die lange zandproef uit. Ze zijn nu allemaal wel aardig versleten. Morgen nog even crossen; tijdschema nog niet bekend.

12 augustus 2011, 18:29 uur, dag 5: de “blik” van “Lens”

Dag vijf hebben we er net op zitten. Het was toch weer een lange dag. Gisteren hebben toch wel een slijtageslag meegemaakt. De jongens kwamen alle negen gelukkig ongeschonden uit de strijd. Kwamen netjes op tijd binnen. Skihelling proef Uuperi hebben ze er toch vanmorgen uit gehaald. Daar is gisteren wel het één en ander gebeurd. Ze waren bang teveel rijders te verliezen met het oog op de slotcross. Daarvoor willen ze toch wel wat rijders over houden. Twee tests over dus. Salpalinja, was mooi opgedroogd. Daar konden ze goed gassen. De tweede Onkamaa ook idem dito. In Salpalinja wel een beetje buien maar dan rij je weer 50 km deze kant op en dan schijnt de zon weer.
De rijders dan.
Hans Vogels: heeft vandaag heel goed zijn best gedaan. Is netjes 9e in de E2-stand gebleven. Heeft de Husa netjes gespaard; geen domme dingen gedaan. Alles gewoon strak en blijven controleren. Met behulp van alle support er om heen en het Nederlandse team, wat gewoon super is.
Mark Wassink: heeft vandaag ook weer heel goed gereden; weinig meegemaakt. Die jongen is echt op en top betrouwbaar. Eigenlijk het hele randgebeuren er om heen is gewoon goed. Staat 8e in zijn klasse en goud; heel goed. Wel versleten, maar dat zijn ze allemaal.

Maar de dagen drukken nu door hè! En de één is topfit en de ander iets minder topfit. En hoeveel maak je mee hè? Moet je veel sleutelen of niet. Dat kost heel veel energie.

Amel Advokaat: vandaag ook goed gereden; is goed constant. Rijdt lekke rmee en doet goed zijn dingen. De ene keer gaat het iets beter als de andere keer. 10e in zijn klasse en goud is gewoon goed.
Ralph Hubers: kleine mini uit de E1. Die lacht gewoon de hele dag. Heeft heel veel plezier. Rijdt gewoon goed en strak door de proeven. Niks op aan te merken. Staat 14e in zijn klasse; te bedenken dat die Remes gewoon wereldklass is; iedereen gewoon smeer geeft. Die rijdt Ralph gewoon uit het goud. Maar die Remes kan morgen ook brommerpech krijgen en dan staat Ralph er weer in.
Erwin Plekkenpol: zoveel pech wil je niet meemaken. Begon gepland met de ketting vanmorgen. Net onderweg benzinelekkage, o-ringetje. Nergens te krijgen. Dicht en 2e ronde weer lek enz. Ondanks alle tegenslagen heeft hij zich er fantastisch doorheen gewerkt. Erwin gaat morgen gewoon, al moet hij het ding op de rug nemen, staat die morgenavond gewoon weer in de paddock. Maar we hebben vanavond alles weer terecht gemaakt, dus dat is goed. Grote pluim.
Erald Lammertink: draait vandaag gewoon lekker door. Ook een beetje pech, inhoudende motor. Maar daar kan hij heel goed mee omhoog. Draait gewoon goed zijn rondjes. Begin van de week had hij er toch moeite mee maar hij komt er helemaal over heen. Vind ik toch heel knap. Chapeau.
De puppies, Robin, Ismo en Lucas: ook helemaal top. Het zijn jongens voor het doorstromen om over een paar jaar op goed endurowaardig nivo te komen. Ze gaan goed door, gaan goed met elkaar om en houden elkaar leuk in de gaten. Stefan heeft vandaag weer alles nagebootst en die doet gewoon goed mee. Ik denk dat we met deze vier gasten iets moois kunnen maken.

Morgen een stukje aanlooproute en ze gaan hem hopelijk allemaal in de paddock drukken.

12 augustus 2011, 18:36 uur: schema dag 6 nog niet bekend

Morgen waarschijnlijk om 08.00 uur op pad voor een stukje route en dan slotcossen. Eerst de clubrijders en daarna de toppers. Er is op dit moment nog geen tijdschema bekend. Normaal om 16.00 uur wel klaar.

13 augustus 2011, 07:46 uur, dag 6: slotcross na een korte route

Een route van 30 minuten en dan slotcross vanaf ca 09.30 tot 15.35 uur.  Beginnen met de clubrijders en de E3 sluit het verhaal af. Alles in principe ook via de live timing te volgen. Nog 257 van de 375 starters gaan er tegen aan.

13 augustus 2011, 16:49 uur, dag 6: goeie slotcoss, WTT blijft 5e!

Eindelijk een Lucas Dolfingmooi, zonnig dagje buiten met leuke slotcrossen. Gewoon blijven doen dan verandert er niks. Anders kun je alleen maar verliezen. Snelste crossers waren Hans Vogels, Lucas Dolfing en Mark Wassink.
De eindstanden:
E1: 1. Eero Remes; 2. Juha Salminen; 3. Lorenzo Santolini
E2: 1. Kurt Caselli; 2. Luis Correia; 3. Cristobal Guerrero
E3: 1. Marko Tarkkala; 2. Ivan Cervantes; 3. Valtteri Salonen

Scratch na dag 6: 1. Remes; 2. Salminen; 3. Tarkkala
World Trophy: 1. Finland; 2. Spanje; 3. USA;  5. NEDERLAND.
Junior Trophy: 1. Frankrijk; 2. Zweden; 3. Great-Britain; 11. Nederland
Nederlandse teamrijders na dag 6:
19e Hans Vogels (10e E2) Goud
33e Mark Wassink (8e E3) Goud
41e Amel Advokaat (9e E3) Goud
47e Ralph Hubers (14e E1) Zilver
58e Erwin Plekkenpol (31e E2) Zilver
69e Robin Nijkamp (35e E2) Zilver
70e Erald Lammertink (36e E2) Zilver
86e Lucas Dolfing (19e E3) Zilver
100e Ismo ten Velde (52e E2) Zilver

Clubrijders na dag 6:
64e Dinand Tijhuis (24e C3) Zilver
124e Leo Moulijn (39e C1) Brons
130e Tonny ten Dam (39e C2) Brons

13 augustus 2011, 17:56 uur, dag 6: de “blik” van “Lens”

Vandaag hebben we de slotcross gehad. Eerst de clubrijders en daarna de rest. Op een mooie motocrossbaan hebben we een hoop mooie dingen gezien. Met name de Nederlanders, het was één groot festijn. Goed voor de teamgeest; elkaar aanmoedigen. Ralph scoorde goed. Vogels en Plekkie ook. Ismo, Robin en Erald gingen mooi. Erald had last van een slecht lopende motor. Dat had geen dag langer moeten duren.

Dan Mark, Amel en Lucas. Een uitzondering voor Lucas. Die verdient een grote pluim. Je kunt zien dat hij uit het goeie hout is gesneden. Die jongen liet bij de start effe de hele wereldtop bijna achter zich. Maar die verdienen ze allemaal. Ik denk we het hele zesdaagse gebeuren op een hele goeie en hele nette manier hebben afgewerkt. En ze hebben de klus allemaal geklaard. We kunnen terug kijken op een hele mooie zesdaagse. Op naar volgend jaar. Ook alle helpers, alles was super fantastisch. Hier kunnen we echt wat mee.

Share on FacebookTweet about this on Twitter