ISDE 2013, Olbia, Sardinië, Italië

Foto’s: Keuring en groepsfotoIntocht, dag1start, dag1proeven, dag2, dag3, dag3paddock, dag4, dag5, dag6slotcross

Enduro zesdaagse: Frankrijk heerst in Italië
Ook in de 88e zesdaagse, die precies 100 jaar na de eerste werd georganiseerd op het Italiaanse eiland Sardinië, ging Frankrijk met de meeste prijzen aan de haal. Met drie wereldkampioenen in het Trophy Team werd vanaf dag één de koppositie ingenomen en die werd niet meer afgestaan. Wat de USA (2e), Australië en thuisland Italië (3e) ook probeerden daar aan te veranderen. Australië kreeg pech op dag vijf en zakte weg na de hele week op een mooie tweede positie te hebben gelegen.

Met junior wereldkampioen Bellino in het team haalde Frankrijk ook de Junior Trophy binnen, voor Italië en Engeland. Bij de dames Trophy haalde Australië dan wel de hoofdprijs voor Zweden en Frankrijk. Nederland zond geen landenteams. Na diverse afzeggingen van toprijders meende de KNMV dat er geen kansen op succes waren.

De zesdaagse werd van 30 september tot 5 oktober gereden vanuit de havenstad Olbia. Sardinië beleefde een uitzonderlijke nazomer. Het was niet alleen erg warm maar ook was het de eerste drie dagen onnoemelijk stoffig op de proeven. Op de vaak klei-achtige ondergrond werd de korst stuk gereden en kwamen er veel stenen en wortels boven en kwamen ook de bochten vol met poederstof te liggen. Enkele proeven werden in totaal vijf keer gereden maal ruim 600 deelnemers; dan blijft er weinig van over.

Van uit Nederland namen dertien rijders deel in diverse clubteams. Daarvan kwamen er elf aan de finish van deze middelzware zesdaagse. Onder hen de jonge talenten Lucas Dolfing (E1 kampioen) en Vincent Rikhof die net zijn rijbewijs heeft. Zij hadden de middelen bij elkaar weten te sprokkelen (zesdaagse rijden is duur) om heel veel ervaring op te doen op de fraaie, heuvelachtige routes waar vooral op dag vier en vijf de tijden ook nog eens krap waren. Die dagen kenden ook de meeste steenachtige geitenpaadjes en behoorlijk wat klimmen en dalen. Echt buitenlandse enduro dus.

Over vijf dagen waren er in totaal negen verschillende proeven, waarvan er maar één vlak was. De rest kende hoogteverschillen van 50 tot 150 meter. Daarnaast waren het veelal lange proeven van acht tot twaalf minuten. Daardoor kwam de totale proeftijd over de week voor snelste rijder Amel Advokaat uit op bijna vijf uur. De ervaren Amel Advokaat begon op maandag als C3 rijder helemaal achteraan en hapte veel stof op de slechte proeven. Hij werkte zich echter goed naar voren en had later voordeel van het starten op klassement. Met een mooie zesde plaats in zijn klasse haalde hij een gouden medaille. Die werd dan ook nog even mooi omlijst met een tweede plaats in de slotcross.

Lucas Dolfing had op maandag pech en pakte daardoor zeven strafminuten. Ook hij moest vervolgens door hard rijden naar voren komen om de rest van de week met minder stofoverlast zijn klassement te verbeteren. Hij sloot mooi af in de slotcross op een vijfde plaats achter EK kampioen Micheluz.

Geert Snellenberg reed na een gedegen voorbereiding ook zijn vijfde zesdaagse uit, ondanks blaren zo groot als een euromunt. Hij sloot af een nette 14e plaats in zijn klasse.

Junior Vincent Rikhof had het rijbewijs nog nat. Na één EK in Tsjechië nu meteen keurig zijn eerste zesdaagse uitgereden en bijna bij de eerste 100 van 420 gestarte clubrijders. Een prestatie van formaat.

Ook veteraan Dinand Tijhuis had zich voor zijn twintigste zesdaagse goed voorbereid en met deze meegeteld heeft hij er nu zeventien uitgereden. Veel ervaring en een goede verzorging onder andere van vader Jan Tijhuis die zelf vijftien keer aan de start stond van een zesdaagse.

Van de overige acht clubrijders, allen veteraan en liefhebber kwamen er zes aan de finish. Michel van Dooren, Roel Diever en Erik Buursema deden dat voor het eerst en ze hadden zoveel afgezien dat het misschien ook wel voor het laatst was.

Van de 420 clubrijders kwamen er 340 aan de finish in dit goed georganiseerde evenement. In 2014 zal de “enduro-olympiade” plaatsvinden in San Juan in Argentinië.

De eindstanden:
E1: 1. Cristobal Guerrero (ES); 2. Jeremy Joly (FR); 3. Lorenzo Santolino (ES)
E2: 2. Daniël Milner (Aus); 2. PA Renet (FR); 3. Johnny Aubert (FR)
E3: 3. Antoine Meo (FR); 2. Matthias Bellino (FR); 3. Michael Brown (USA)

World Trophy: 1.Frankrijk, 2. USA, 3. Italië
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland
Dames Trophy: 1. Australië, 2. Zweden, 3. Frankrijk

Nederlanders:
22 Amel Advokaat C3 (6) 4:45:24.41 Goud
66 Lucas Dolfing C1 (33) 4:57:57.96 Zilver
72 Geert Snellenberg C3 (14) 4:59:01.92 Zilver
117 Vincent Rikhof C2 (36) 5:10:03.39 Zilver
143 Dinand Tijhuis C3 (31) 5:16:27.19 Zilver
196 Michel van Dooren C2 (69) 5:37:26.82 Zilver
210 Erik Buursema C3 (49) 5:43:53.72 Brons
252 John Coumans C2 (95) 5:57:33.75 Brons
269 Marcel Hordijk C2 (104) 6:11:10.00 Brons
314 Roel Diever C2 (122) 6:59:50.97 Brons
321 Christian Wichertjes C2 (126) 7:18:49.80 Brons
DNF: Dirk Schuttel en Leo Moulijn

Clubteams na 6 dagen:
23 The Dutch Power (Advokaat, Dolfing, van Dooren)
41 Isde Clubteam Holland (Rikhof, Snellenberg, Hordijk)
64 Mc Nijverdal-Hellendoorn (Tijhuis, Buursema, Wichertjes)
126 Veteran Enduro Team Nederland (Coumans, Diever, Schuttel)
Totaal 139 clubteams in de wedstrijd.

28 februari: Record aantal aanmeldingen Zesdaagse Sardinië
820 aanmeldingen uit 35 landen, waarvan er 600 geaccepteerd zijn. 116 van de 189 clubteams zijn eveneens geaccepteerd. Voor Nederland voorlopig een Trophy Team, een Junior Team en acht clubteams.

16 mei: Geen KNMV-team naar Zesdaagse 2013
Bron: KNMV. Het bestuur van de KNMV heeft besloten geen team af te vaardigen naar de ISDE (International Six Days Enduro), het WK enduro voor landenteams, dat wordt georganiseerd van 30 september tot en met 5 oktober 2013 op het Italiaanse eiland Sardinië.
Om diverse redenen hebben 3 selectierijders van het Trophy team van de KNMV zich recent af moeten afmelden voor deelname aan de ISDE.
Daardoor is er geen uitzicht op het behalen van tenminste een plaats bij de eerste 8 teams in het landenklassement. Dat is de doelstelling voor ieder team dat door de KNMV wordt afgevaardigd en indien er geen reële kans is om aan die doelstelling te voldoen, wordt er geen team afgevaardigd.

27 augustus: Zesdaagse deelnemerslijsten bekend gemaakt
627 deelnemers uit 36 landen; dat zijn nog eens mooie getallen!
21 Trophy Teams waarvan maar zes landen echt op “sterkte” zijn.
16 Junior Trophy Teams
7 Womens World Trophy Teams en gruwelijk veel clubteams, waaronder vier uit België, bijvoorbeeld zeven uit Tsjechië en ongeveer 55 uit Italië.

De Nederlanders:
ISDE CLUBTEAM HOLLAND
423 RIKHOF VINCENT NETHERLANDS C2 TM 250/2
523 HORDIJK MARCEL NETHERLANDS C2 YAMAHA 250/2
623 SNELLENBERG GEERT NETHERLANDS C3 TM 300/2

MC NIJVERDAL-HELLENDOORN
462 TIJHUIS DINAND NETHERLANDS C2 KTM 300/4
562 WICHERTJES CHRISTIAN NETHERLANDS C2 HUSABERG 350/4
662 BUURSEMA ERIK NETHERLANDS C3 KTM 300/2

THE DUTCH POWER
485 DOLFING LUCAS NETHERLANDS C1 TM 250/4
585 VAN DOOREN MICHEL NETHERLANDS C2 BETA 450/4
685 ADVOKAAT AMEL NETHERLANDS C3 HUSABERG 501/4

VETERAN ENDURO TEAM NEDERLAND
703 SCHUTTEL DIRK NETHERLANDS C2 YAMAHA 450/4
803 DIEVER ROEL NETHERLANDS C2 HM HONDA 300/4
903 COUMANS JOHN NETHERLANDS C2 HUSABERG 450/4

TEAM DMU / KNMV
436 MOULIJN LEONARD DENMARK C1 KTM 125/2
536 REINHARD SOREN DENMARK C3 KTM 300/2
636 LARSEN ANDRÉ DENMARK C3 KTM 300/2

Plattegrond paddock Italie zesdaagse
Zo van de loopplank van de veerboot rechtuit de paddock in. De paddock is namelijk op een pier in de haven van Olbia. Nederland heeft nr 10, middenonder op deze helaas wat vage foto.

Zesdaagse nieuws vanaf een kurkdroog Sardinië, 8 september
Nederland mag op donderdag 26 september om 17.50 administratief en om 18.50 uur technisch keuren. Dat is dan mooi voor donker klaar, want om 20.00 uur is het hier gewoon echt donker. En iets minder warm dan overdag, ook mooi. Want ’s nachts komt het hier echt niet onder de 20 graden en overdag in de schaduw is het makkelijk 30 graden. Het land in de omgeving ziet er knetterdroog uit, een beetje op zijn Portugees. Stof en stenen en droge struiken. Gelukkig is er op de paddock genoeg ruimte! Waar blijft iedereen?

Zesdaagse nieuws: routes, schema’s enz op Sardinië
Elke dag zo’n 200 a 220 km en ruim zes tot zes-en-een-half uur rijden. Gelukkig om 08.00 uur ’s morgens starten en tegen 14.30 is de eerste weer binnen. Er zijn in totaal negen verschillende proeven; elke dag kent zes tellende proeven.

Zesdaagse nieuws: eerste rondje op vrijdag 20 september
Donderdagmiddag terug in Olbia na een vakantie op dit mooie eiland. De laatste vier dagen erg veel storm en zoute zeewind. In Olbia was nog niks te doen. Op de paddock werd ik meteen weggejaagd door een gestreste Axiver bouwer of misschien verstond ik zijn Italiaans niet zo goed maar zijn armgebaren dan toch wel. Dan maar de B-paddock bij het stadspark verkennen.

Alle hekken op slot, een mooi parkje dichtbij de paddock (2,5 km); er werd wel gesport maar geen signalen voor een camperpark. Ook bij dat andere parkeerterrein op 6,5 km dichtbij supermarkten maar midden in het industrie gebied nog geen tekenen van een camperpark.
Dus naar camping La Cinta in San Teodoro met wifi en dichtbij de route van dag 4/5. Super service daar, zelfs de nieuwste plattegronden geprint voor mij maar helaas.
Het werd namelijk tijd om de zoute roest van de remschijven te verwijderen. Zo’n 130 km Alpenstrasse in Marquez stijl bij 24 graden en het nodige onverhard (al is dat hier een relatief begrip) op zoek naar de vier proeven van dag 4/5. Ik heb er helaas maar twee gevonden. Slechte padvinder en ook die nieuwe plattegronden zijn super slecht. En dat Marquez gedoe viel ook wel mee want nergens zoveel kapotte vangrail (kenmerk 1) als op Sardinië en te vaak met boeketten bloemen (kenmerk 2) dus dan hou je je wel in. Doe dan maar die andere hobby hier, iets met verkeersborden (kenmerk 3).
Maar nu even serieus: ik heb tot nu toe nog maar weinig gezien, maar het ziet er allemaal nog niet heel erg verschrikkelijk zwaar uit.
Proef 2 Loiri kent maar weinig hoogteverschil, is wel net als alles hier knetterhard en stoffig. Een beetje enduro afhangende bochten langs de cactussen en een cross-trainingsbaantje. Lengte en tijd niet bekend. Ze vroegen, eerlijk waar, of ik even rond wilde om te weten hoeveel km ze al hadden. Maar daar trappen wij niet in!
Proef 4 Padru, start en finish op de crossbaan van Padru. Mooie crossbaan met grote afsprongen en tafels en veel enduro in deze proef. Meer hoogteverschil dan proef twee, maar dan hebben we het over 100 meter of zo. Geen lastige hellingen gezien. Niet echt te zien op foto’s zonder lint. Een minuut of tien, dachten de uitzetters.
Wel petje af voor de super vriendelijke uitzetters die in de volle zon bleven doorgaan maar wel even met die NL-er kwamen buurten. Hollanda, tutta sabbia!

Zesdaagse nieuws: zaterdag 21 september
Zaterdag, een luie, vrije dag dus met de auto naar Tempio Pausiana waar op dag zes de slotcross zal plaatsvinden. Toch wel een uur rijden over de weg. De rijders krijgen er ook een uur voor. En ze moeten dan wel 500 meter omhoog van Olbia op zeeniveau naar de crossbaan en grotendeels onverhard. Kunnen nog leuke paadjes inzitten op die route.
Er werd hard gewerkt aan de baan die knetterhard is en veel springwerk kent. Er is een vaste sproei-installatie en die is ook nodig. De paddock is wat krap en de toegangsweg kostte mij bijna de lichtbalk van de motordrager. Er zal wel een parkeren plus wandelen oplossing voor het publiek komen want zowel de toegangsweg als de paddock kan niet veel auto’s hebben. Als het zover is gaan wij toch maar weer op de brommer, lekker Marquezzen.

Zesdaagse nieuws: zondag 22 september
Alweer een mooie (zon)dag. Alle vier de proeven van dag 1 en 2 en die ene nieuwe van dag 3 gezien. Deze waren al uitgepijld langs de wegen dat hielp wel! Er staat overigens nog geen één proef in het lint.
Dag 1/2: proef 1/5 KTM Pittulongo. Je kunt van de start zo naar het strand lopen maar nee, het is geen klapzand proef. Bouwland dus, droog en hard met de stoppels er nog op. Een aardig lange proef en achterin gaat het zo’n 40 meter omhoog tussen de bosjes door. De route er naar toe is 10 km asfalt, dus lekker warm aan de proef beginnen.Vandaar naar proef 2 is ook veel asfalt en wat gravelwegen en dwars door het stadje Golfo Aranci. Over de boulevard enzo.
Dag 1/2: proef 2/6 Golfo Aranci-Marinella. Een kortere proef door een veld met lage struiken, vrijwel vlak. Weinig parkeergelegenheid. Vandaar naar proef drie is de route niet te zien dus daar weet ik niks van.
Dag 1-2: Proef 3 Indoona Arzachena. Tot nu toe de saaiste van allemaal. Uitgezet op twee volkomen vlakke velden (voetbalvelden inwording?). Al weer droog met dor gras, één woud van piketten. Je kunt er goed parkeren en foto’s zullen er tijdens de wedstrijd niet vandaan komen.
Dag 1/2: Proef 4 Metzeler Monte Pino. Een leuke enduro proef op een glooiend gebiedje met bomen en struiken en een gladde gravel ondergrond. Deze was even zoeken en dus verdwaalde ik op meerdere mooie gravelpaden, zo’n 3 meter breed met haarspelden en watergeulen en flink hoogteverschil. En er stond ook wel eens een gele of rode pijl langs het pad; openbare B-weg zonder asfalt, route dus.
Dag 3 kent grotendeels dezelfde proeven maar niet die van Golfo Aranci en wel één nieuwe: Citta di Olbia Loc Basa. Achter een centrum met allemaal grote supermarkten ten noorden van Olbia. Ook een enduroproef met hoogte verschil op harde klei. Verder moeilijk in te schatten zonder hem gelopen te hebben (en daar was het al net te warm voor).

Al met al, na zeven van de negen proeven te hebben gezien, en af en toe wat route, wordt dit qua proeven geen “beest van een zesdaagse”. Wel genoeg mooie proeven maar zeker niet extreem. Dag 1,2 en 3 rij ik de proeven zo rond (met de 230Easy). Maar wees gerust, zwaar wordt het toch wel, bij dik 25 graden op de route en met al het stof en dan de serieuzere proeven van dag 4/5 en de daar ten zuiden van Olbia ook serieuzere route.

Zesdaagse nieuws: dinsdag 24 september
De twee veerboten van vanmorgen spuugden keurig alle Nederlandse busjes en bemanning uit, naast een heleboel concurrenten natuurlijk. Daarmee zijn de meeste rijders, maar nog niet alle helpers binnen. Een paar topcoureurs komen nog wat later met het vliegtuig en een paar tophelpers ook.
Prompt werd de door Luuk Dolfing via Hak Industrial Services geregelde 6 meter container geplaatst en men kon aan de gang in de brandende zon. Dus eerst tentjes omhoog. De rijders gingen al snel op pad richting de proeven; kunnen we tenminste eindelijk echt horen wat de proeven inhouden! Amel Advokaat loopt een dag voor en hij heeft eindelijk wat stenen paadjes gevonden.

Zesdaagse nieuws: donderdag 26 september
Twee dagen heel druk geweest met gids spelen (dat krijg je als je vroeg bent)  voor vier rijders die als volgrijder aan de gang gaan. Gisteren route dag 1/2 alle TC’s en proeven in de goede volgorde langs gereden. Beeld blijft intact: rustige route, veel asfalt, tijden goed te doen. Moet ook wel als je veel door dorpen rijdt en over de boulevard van Golfo Aranci. Dag 3 is dag 1/2 grotendeels omgekeerd.
Vandaag route dag 4/5: daar wordt het toch wel anders , zowel qua proeven als qua route. Een paar mooie klimmen gezien op de route.

En proef 3 bij Mazzinaiu en proef 4 Padru zijn echt wel mooie enduroproeven. De volgers gaan ook wel aan 150 km per dag komen; gelukkig is de benzine hier goedkoop 🙂
Bevinding van de rijders samengevat: Alle proeven zijn makkelijk om rond te komen maar op en aantal is het heel moeilijk om hard te gaan door alle afhangende bochten. Verder wordt het stof nu al gevreesd.
Vandaag kon je de testtrack vanaf 5 kilometer afstand al zien aan de één kilometer hoge stofkolom die er boven hing.
OK, waren net op tijd terug voor de spontane teamfoto shoot. Net niet compleet want zonder Dinand (moest gestolen laptop aangeven), Roel (onderweg), Dirk (zwembad of sleutelen) en Michel die nog ingevlogen wordt. Daarna bleek het perscentrum toch al open.
Straks tussen 17.50 en 18.50 uur inleveren voor de NEDERLANDERS.

Zesdaagse nieuws: donderdag 26 september, 19:14 uur
Enig oponthoud door teveel Fransen die voor ons stonden, met een verkeerde kentekenplaat. Dus werd het al donker bij de NL technische keuring, te donker voor foto’s van iedereen.
Maar ook de laatsten komen er wel doorheen; het spul is gewoon in orde.

Zesdaagse nieuws: vrijdag 27 september
Weinig nieuws vandaag dus maar een rondje paddock. Iedereen die er was had gisteren zonder problemen ingeleverd al liep het wat uit door de Fransen voor ons. Gedoe over kentekenplaten en de helm van Johnny Aubert. Hij heeft een beetje veel RedBull stickers erop. Ik denk dat Italië de Fransen een beetje aan het pesten is. Vandaag heeft Michel van Dooren de BETA ook naar binnen gedrukt voor zijn eerste Zesdaagse, nadat hij gisteravond aangekomen was. Vanavond presentatie Argentinië 2014 en morgen (zaterdag) de intocht. Tijdstip is nog niet helemaal duidelijk.

Zesdaagse nieuws: proeven lopen met Amel Advokaat
Negen verschillende proeven over vijf dagen. Die worden allemaal minstens één keer gelopen en dat levert dus 51,9 km op en 11 uur lopen volgens de app Strava op de telefoon van Amel.
NB: hoogteverschillen via gps zijn niet heel erg exact bij dit soort kleine verschillen. De tracks krijg ik helaas niet gelinkt. En dan nog blijven lachen na drie dagen lopen in de fikse hitte!

ISDE 2013 Amel Advokaat via strava.com
Lengte (km) Hoogte Looptijd
Dag1/2 proef 4 4,6 146m 0:58:13
Dag1/2 proef 3 5,7 13m 1:02:32
Dag1/2 proef 2 6,6 56m 1:15:38
Dag1/2 proef 1 6,0 62m 1:11:34
Dag 3 proef 1 5,8 41m 1:13:59
Dag 4/5 proef 1 6,4 0m 1:07:39
Dag 4/5 proef 2 5,9 195m 1:30:24
Dag 4/5 proef 3 5,5 104m 1:19:09
Dag 4/5 proef 4 5,4 153m 1:24:08
51,9 11:03:16

Zesdaagse nieuws: zaterdag, de intocht!
Een sfeervolle en (vrij) goed geregelde intocht. Mooi dwars door de stad tussen rijen publiek door naar het podium bij de paddock waar het ook lekker vol zat. Veel uniformen en een formele vlagoverdracht maar het is dan ook de enduro Olympiade!
Morgen serviceposten etc en rusten en dan gaat het los!

Zondag voor de zesdaagse: Interview met Bertus Snellenberg
Manager team ISDE clubteam Holland/Ariete-Chevrolet Van Veen Enduroteam/Team Eefde/regelneef voor heel Nederland, Bertus Snellenberg:
Het loopt goed, touwtjes strak in handen, clubteams onder elkaar. Er is geen jaloezie  of concurrentie nu. Je hebt een kern rond Geert en Amel en de oudere garde vinden hun weg wel en de jongere ook maar er is geen afscheiding.
En voor het eerst samen met Duitsland is voor herhaling vatbaar. Die hebben zoveel ervaring; morgen zullen er vast nog wat leerpuntjes zijn maar ik heb er 100% vertrouwen in. Het kost een paar centen maar de Nederlandse ouders/begeleiders hoeven nu niet elke dag aan de bak. Anders had je met 12 rijders nog een probleem gehad. En je had zes auto’s nodig gehad.
Als wij ook dertig rijders hadden dan hoefde dit niet maar nu is het super. Een beetje EK sfeer onder elkaar en de samenwerking met Kees van der Ven is ook erg goed. Hij zit bij ons in hetzelfde hotel, makkelijker kan niet.

Van de week hebben wij het gedaan en volgende week moeten (ook) de jongens van mijn enduro team het zelf doen. We hebben wat extra werk gehad, ook voor onze Nederlandse sponsoren zoals Acerbis. Geert heeft zich heel erg goed voorbereid voor waarschijnlijk zijn laatste zesdaagse (maar hij twijfelt weer). Marcel heeft zich minder kunnen vrijmaken, we gaan het zien. Vincent gaat weer heel veel leren in zijn eerste zesdaagse en proberen heel rustig te blijven. We hebben goeie hoop dat we als team aan de finish komen. En dan kan het volgende week mooi afgesloten worden op de slotcross.

The Dutch Power Sixdays clubteam, zondag voor de wedstrijd
Amel Advokaat: Mijn doel is heel veel progressie maken (Amel start zo ongeveer als laatste) en zo ver mogelijk komen. Van de buitenlandse clubrijders wil ik in de top vijftien komen. En dan nog met een oogje op de Trophy rijders. Maar wij rijden later en dan zal het al aardig kapot gereden zijn. Als ik zag hoe ze op de testtrack al door de harde bovenlaag heen waren, één knippen en gaten. Maandag wil ik zo goed rijden dat ik bij proef 4, met een single track met klimmetjes, goed door kom en niet teveel tijd verlies. En dan dinsdag een betere startplek (gaat op clubklassement). Ik denk dat ik woensdag pas start op de plek waar ik wil uitkomen.

Verder gaan we natuurlijk naar de teamstand kijken. We hebben een mooi teamshirt en dat klassement stimuleert ook weer. We hebben een heel leuk team. Daar gaan we het beste van maken. Michel moet zich niet te druk maken; in Bilstain kwam hij heel makkelijk overal boven dus dat gaat goed komen.

Lucas Dolfing: Mijn doel is lekker rijden in mijn derde zesdaagse, weinig fouten maken en proberen goed te presteren. De ondergrond met weinig grip en veel stenen maakt het moeilijker; het lijkt allemaal nog vrij makkelijk. Maar ik denk dat er nog veel stenen boven gaan komen, ook op proeven waar je nu nog niks ziet. En één proef is echt alleen maar stenen. Over de doelstelling met het team hebben we het nog niet gehad; misschien de eerste dag even afwachten. Alles is hier goed georganiseerd, ook de service van Nederland met de Duitsers en dat is wel mooi.

Michel van Dooren: Ik rij deze zesdaagse omdat ik het een uitdaging vind en zeker omdat ik wil uitrijden. Finishen, is voor mij de nummer één. Ik wilde het altijd wel maar nu door Amel gevraagd om het team compleet te maken en volgens hem kan ik het wel. Ik rij op een Beta 450 van Robbe motoren. Ik heb nog nooit een EK gereden. Ook daar kwam het niet van; ik heb ook niet iemand om mee te nemen naar zo’n wedstrijd. Ik heb een wijze les mee gekregen vandaag. Dat ik het in ieder geval de eerste dag rustig aan ga doen en dan zie ik hoe de stenen en de proeven en de snelheden liggen. En dan ga ik het voor mezelf een beetje opbouwen. Het soort ondergrond is helemaal nieuw voor mij. Heb wel in Spanje en Bilstain (drie keer) gereden maar niet vaak. In Bilstain was Amel verbaasd waar ik makkelijk omhoog reed en dat geeft me ook wel een lekker gevoel voor hier.

ISDE 2013: starttijden maandag
09.15: 436 Leo Moulijn C1 KTM 125/2
09.24: 485 Lucas Dolfing C1 TM 250/4
10.02: 423 Vincent Rikhof C2 TM 250/2
10.10: 523 Marcel Hordijk C2 YAMAHA 250/2
10.17: 562 Chris Wichertjes C2 HUSABERG 350/4
10.21: 585 Michel van Dooren C2 BETA 450/4
10.36: 703 Dirk Schuttel C2 YAMAHA 450/4
10.40: 803 Roel Diever C2 HM HONDA 300/4
10.50: 903 John Coumans C2 HUSABERG 450/4
10.56: 462 Dinand Tijhuis C2 KTM 300/4
11.02: 623 Geert Snellenberg C3 TM 300/2
11.08: 662 Erik Buursema C3 KTM 300/2
11.13: 685 Amel Advokaat C3 HUSABERG 501/4
Op maandag beginnen we met 6 uur en 42 minuten.  Eerste start om 08.00 uur. Leo Moulijn moet om 15.57 binnen staan en Amel die pas om 11.13 uur start mag hem om 17.55 uur binnen zetten. Zes proeven waarvan er twee dubbel gereden worden.

Zesdaagse nieuws: maandag net voor de start
Zondagavond een flinke onweersbui met heel wat regen gehad. Ook ’s nachts viel er nog wat bij. Maar nu is de lucht al vrijwel schoon. Dit was dus een goed getimede bui, vooral voor de fotografen (en ook de rijders) die het eerste uur nu minder stof zullen happen. De spanning stijgt hier. Toch altijd wat extra kriebeltjes zo bij de eerste start van de zesdaagse. Dat moet ook, zonder adrenaline komt het niet goed.

Zesdaagse nieuws: maandag alles op pad
Van 8.00 uur tot 11.20 uur; duurt even maar dan heb je ook 630 rijders op pad. Alle Nederlanders zonder startproblemen. Na drie dagen in de warme zon ging dat bij sommige buitenlanders toch net niet goed. Live timing werkt dus vlug weer naar buiten!

Zesdaagse nieuws: maandag bijna allemaal binnen
Op Dirk Schuttel na die bij TC1 de versnellingsbak al stuk had, hebben ze allemaal ingeleverd. Hier en daar een minuutje gepakt op deze vreselijk stoffige dag. Op proef 1 en 2 gaan ze op veel plekken door de harde korst heen en dan komen er stenen en geulen vol met poederstof erin. Samen met stof van andere rijders is dan een koprol zo gemaakt, zo merkte Michel van Dooren. Gelukkig volgens sommigen zat er ook een beetje asfalt in, maar in de route ook behoorlijke klimmen en afdalingen. En de proeven worden nog veel slechter want ze worden (te) vaak gereden. Straks even naar de uitslagen kijken om te zien of sommigen morgen een betere startplek hebben.

Vincent Rikhof, eerste zesdaagse en eerste dag!
Gewoon, ’t is een super mooi land en als je hier rijdt en je rijdt de bergen in en ineens zijn de bomen weg en je ziet helemaal de zee en zo, prachtig. Ik vond het wel zwaar vandaag. Die proeven bent zo slecht en je zag niks. En dan reed je op een steen en dan ging je er bijna af. De route was goed te doen; er zat wel veel straat in maar de rest was supermooi.
Ik had bijna een minuut gepakt bij de start. Dat deden ze zo rommelig. Toen heb ik me een beetje druk gemaakt en toen ging ik er op de route en op de proef ook best hard af, vond ik. Toen ik wist dat ik die minuut niet had, ging het best wel hartstikke goed. Ik heb daarna iets te hard gereden, ik ging er echt voor zitten. Later dacht ik, ik moet nog 5 dagen. Maar ik heb lekker gereden

The Dutch Power Sixdays clubteam, dag 1
Lucas Dolfing: De eerste drie proeven gingen goed, weinig fouten, lekker doorgereden zoals het moet. Later op de route merkte ik dat de motor wat inhield, iets met benzine of zo. Het vermogen werd minder. Ik kon hem moeilijk “los”houden”. Toen heb ik op safe gereden, ook de laatste drie proeven. In de sleuteltijd heb ik een nieuwe injector gezet, met helaas zeven strafminuten. Dat was echt jammer. Anders was het nog beter geweest vandaag.

Nu worden de proeven echt wel moeilijker. Proef vijf moeten we nog drie keer over heen. En dan met al dat stof. Proef 3 zat achterin nog wat modder. Daar moet je even opletten. Daar zitten rare geulen in. Op de route een paar mooie klimmetjes en lange afdalingen, mooi. Ik en nog fris en ik voel me goed.

Michel van Dooren: mijn eerste dag. Ik kwam moeilijk op gang. In de tweede proef heb ik goed gereden. Ik had er twee ingehaald en toen kwam ik bij de derde man en ik kwam te dichtbij in het stof.. Ik zag een grote steen niet, over de kop, koppelingshendel afgebroken. Rest van de dag lekker gereden. Onderweg wat krampen gehad, in mijn armen en bovenbenen. Hele vieze gelletjes, die van Amel. Maar superdag gehad. Overal goed op tijd, minimaal 9 minuten over bij elke TC. Ik heb hier alleen een filter gedaan, bandje had ik geen fut meer voor. Koppelingshandel moet ik morgen maken. Die hellingen in de route na proef 2 kwam ik ook overal vlot boven. Veel publiek en marshalls daar.

Amel Advokaat: vanochtend ging het moeizaam. Proef 1 halverwege moest ik er één voorbij, kreeg ik gelijk dikke armen. Proef 2 ging goed. Proef 3 vroeg ik bij de TC naar dat watergat in proef 3. Volle bak er doorheen zeiden ze. Ik rij hem tot de tank toe vast. Met een man of vier sjorren en dat kostte best veel tijd.
Daarna werd ik een soort fitter. Proef 4 was glad, rare wortels. Ik gleed bijna het publiek in maar daarna, ook op de single track kon ik een paar jongens makkelijk voorbij. Proef 5 werd eigenlijk beter dan in de eerste doorkomst. Veiliger, al die grote stenen waren weg, ging best goed. Proef 6 ging supergoed, eigenlijk een soort zandbaan. Toen moest ik negen man voorbij rijden. Ik was gewoon fitter op het eind. Ik denk dat ik nog wel laat zal starten omdat ik in proef 3 veel tijd heb verloren. Maar het wordt nog wel een pittig rondje.

Zesdaagse nieuws: maandag dag 1 uitslagen officieel
73 Amel Advokaat C3 (10) 57:42.53
118 Geert Snellenberg C3 (20) 59:39.46
128 Vincent Rikhof C2 (41) 59:58.22 (incl 10 seconden)
150 Dinand Tijhuis C3 (26) 1:00:42.94
224 Lucas Dolfing C1 (99) 01:03:40:86 (incl 7 min.)
234 Michel van Dooren C2 (84) 1:04:09.08
237 Erik Buursema C3 (51) 1:04:11.90
285 Marcel Hordijk C2 (109) 1:05:56.35
294 John Coumans C2 (112) 1:06:07.58
356 Leo Moulijn C1 (134) 01:11:18:50 (incl 1 min.)
364 Roel Diever C2 (141) 1:13:21.39 (incl 1 min.)
378 Christian Wichertjes C2 (147) 01:16:16:25 (incl 2 min.)
DNF Dirk Schuttel
en 268 Carsten vom Bruch C2 (100) 1:05:18.55
E1: 1. Jeremy Joly 51:10.82
E2: 1.  Daniel Milner 50:17.21
E3: 1. Antoine Meo 50:22.70

Frankrijk leidt bij de Trophy en bij de Junioren.

Zesdaagse nieuws: dinsdag dag 2
Zelfde route maar de tijden op de TC’s wat korter. En de Landenteams gaan nu met twee per minuut vanwege het stof. Voor Nederland start Amel als eerste om 9.59 uur en Christian als laatste om 11.38 uur. Het wordt een zware dag vandaag onder een wel zeer strak blauwe hemel.

Zesdaagse nieuws: dinsdag dag 2, heet ..
Ze hebben nu allemaal vier proeven gereden en machtig veel stof gehapt. Als je naar een proef toe rijdt, dan zie je op 5 km afstand al een gigantische stofwolk op stijgen. Lastig foto’s maken maar we hebben er toch weer een paar; deze keer van proef 2 (KTM) en proef 4 (Metzeler).

The Dutch Power Sixdays clubteam, dag 2
Amel Advokaat: vandaag tussen de jonge honden in gereden. Dat was wel even anders. Die rijden op de weg waar je 30 mag gewoon 90 km/h. Die haast, die drang hebben ze nog. Ik heb gisteren teveel in dat moddergat laten liggen, dus ik reed vandaag net in een groep die iets langzamer was.
Dan rij ik er heen tot een meter of tien maar met dat stof kom je er net niet langs. Als ze moe worden laten ze je er wel langs hoor. Maar op zich ging het wel lekker. De laatste twee proeven was eigenlijk te druk dus die gingen minder. Ik ben nog wel fit. Vandaag reed ik op de route en zag ik die zee zo ergens en dan weet je dat het toch een goeie keus was om hier te rijden, zo mooi. Nieuwe banden dus morgen leker van start. Wordt nog wel een pittig dagje, 80% dezelfde route als dag 1/2. Ik had liever gehad dat proef 1 er uit ging maar twee gaat er uit. Morgen op naar “de helft”.
Lucas Dolfing: motor is weer helemaal klaar. Nieuwe bandjes en tandwiel dat krom was.  Ik ben op de proeven niet gevallen maar die tweede proef was moeilijk met die achterblijvers en stuifzand. Maar het ging wel lekker, ik mag niet klagen. Ik kan wel merken dat er twee dagen op zitten, vooral mijn handen en armen. Dat eelt begint wel te trekken maar mijn handen zijn nog heel. Morgen ontspannen op naar dag 3.
Michel van Dooren: De dag begon goed. Ik was moe maar het rijden ging redelijk goed, weinig foutjes  gemaakt. Maar op de vierde proef kwam echt de man met de hamer langs. Ik kreeg een inzinking, alles ging verkeerd en het bleef maar in mijn hoofd zitten dat ik die band moest gaan wisselen aan het eind van de dag. Dus niet zo lekker gereden als gisteren maar nu, na afloop voel ik me beter, sterker dan gisteravond. Ik zie het wel tegemoet. Paar valpartijtjes. Lekker dagje geweest.

Met Erik Buursema over dag 2 op Sardinië
Vandaag wel schik gehad. Leuke wedstrijd. Goed om te rijden. Hoewel ik gelijk bij de eerste proef begon met een fout, maar daarna ging het steeds beter en beter. Ik kwam beter in mijn ritme. Gewoon lekker gereden vandaag. We kijken niet te ver vooruit, maar ik ben ook gewoon lichamelijk beter in orde, minder kapot. De proeven worden wel echt slecht, de laatste proeven zijn nu 2400 man doorheen gekomen. Die zijn echt wel slecht. Bakpoeder.

Ik heb vandaag gewoon veel meer staand gereden, ook door de bochten. Niet gaan zitten want dan pak je weer drie of vier knippen omdat je te laat gaat staan en dan ben je weer uit je evenwicht. De bocht iets langzamer en wel eerder op het gas. Uiteindelijk zie je gewoon dat je veel meer snelheid pakt. Slimmer rijden. En toch ook sparend rijden. Op naar morgen naar weer zo’n dag.

Zesdaagse nieuws: dinsdag dag 2 uitslagen officieel
Dagklassem scratch/klasse dag/klasse tot./dagtijd
31 Amel Advokaat C3 (7/9) 58:16:96
66 Geert Snellenberg C3 (14/14) 59:34:96
79 Lucas Dolfing C1 (38/65) 01:00:33:88
127 Vincent Rikhof C2 (40/40) 01:03:02:69
142 Dinand Tijhuis C3 (31/29) 01:03:42:46
213 Michel van Dooren C2 (79/80) 01:07:24:57
214 Erik Buursema C3 (49/47) 01:07:26:15
258 Marcel Hordijk C2 (99/98) 01:09:32:07
296 John Coumans C2 (111/114) 01:11:34:68 (incl 2 min.)
327 Roel Diever C2 (127/133) 01:14:16:97
358 Christian Wichertjes C2 (141/140) 01:19:32:37 (incl 3 min.)
362 Leo Moulijn C1 (131/127) 01:20:39:78 (incl 1 min.)
Carsten vom Bruch is gisteren na vijf proeven niet meer doorgekomen; op de lijst staat DSQ

E1: 1. Cristobal Guerrero 52:28.12
E2: 1.  Daniel Milner 50:44.13
E3: 1. Antoine Meo 50:27.50

Zesdaagse nieuws: woensdag dag 3 nieuwe route en proef
Vandaag wordt de route van dag 1/2 andersom gereden, voor ca 80% hetzelfde. Eén nieuwe proef die dubbel gereden wordt: Basa en ook de Metzeler proef van gisteren wordt dubbel gereden. De proef Golfo Aranci van gisteren gaat er uit.
Amel begint om 9.42 uur en is om 16.08 uur klaar. Christian sluit de rij samen met Leo en gaat om 11.30 uur van start en mag om 17.56 uur inleveren.

Zesdaagse nieuws: woensdag dag 3 voor de volhouders
Vanmorgen een beetje benauwd en half bewolkt maar elke keer dat de zon er door kwam was het toch weer gewoon heet. Er rijden er een paar met kapotte blaren vandaag, zoals Geert Snellenberg. Misschien dat hij daarom vandaag na drie proeven de eer voor Clubteam Eefde voorlopig aan Vincent Rikhof moet laten. In proef 1, die nieuwe bij het winkelcentrum, was het in de eerste doorkomst nog wel te doen met het stof. Net wat foto’s kunnen maken. Wij hebben ze er in ieder geval nog allemaal in zitten. Carsten vom Bruch (reed jaren in NL met een NL licentie vandaar) had gisteren de knie zwaar verdraaid en is vandaag niet meer gestart.
Overigens: Trophy Teams: 1. Frankijk, 2. Australië, 3. USA.
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland.

The Dutch Power Sixdays clubteam, dag 3
Michel van Dooren: ik was helemaal kapot vandaag. Het begon met die eerste proef en die ging redelijk. En daarna kregen we natuurlijk die stenen en dat klimmetje. Ik liep zo te hannesen. Tegen die helling. Toen viel er iemand voor me, dus ik stond halverwege die helling. Ik kreeg mijn motor niet overeind. Ik had ook een zin om weer naar beneden te gaan Dat heeft me zoveel energie gekost op dat moment. Dat ik helemaal gesloopt was om naar de tweede TC toe te gaan. Toen zat ik daar en ik had nog wel drie minuten over. Ik was niet meer aanspreekbaar, ik was er helemaal klaar mee. Ik werd misselijk onderweg en alles deed me zeer.

Toen op naar de tweede proef, ging redelijk goed tot proef 5. Kreeg ik nog effetjes te horen dat ik nog een proef moest rijden. Nog even die gekke stenen in die beek en dat klimmetje. Daar hadden ze een bypass gemaakt en die zag ik gelukkig op tijd.
Ik had het water in de laarzen staan in in die beek en ik drink echt veel maar ik heb echt geen moment om dat slangetje in mijn mond te doen. Continu gaten en stenen en dat zit er weer eentje achter me te douwen. Ik word er helemaal hypernerveus van. Ook op die verbindingsstukken, zetten ze hem weer in de toerenbegrenzer, braaaaaap, willen ze er langs. Het had echt geen half uur langer moeten duren. Maar goed,  ik blijf gewoon lachen. Op naar dag vier. Nieuwe route nieuwe kansen.

Lucas Dolfing: in het begin ging het wel lekker. Eerste proef één keer gevallen, jammer. Maar het bochten afdraaien ging vandaag niet. Ik kwam zowat niet door de bochten heen. Een beetje stijf. En nogal wat last van achterblijvers, dan kun je je eigen spoor niet kiezen. En je kunt ze niet voorbij, wel jammer. Voor de rest voel ik me wel goed. Het kan nog harder, als ik morgen wat opgeschoven ben en minder achterblijvers voorbij moet en als de bochten wat beter gaan. Maar ik voel me wel goed.
De route liep wel vlot. Een nieuw stukje in een beek, voelde ik mijn armen wel.  Maar dat vind ik wel mooi altijd, beetje water, beetje zand, beetje stenen erin. Tweede keer was dat al makkelijker. Dikke stenen vind ik altijd wel leuk. Morgen verder, nieuwe route nieuwe proeven.

Amel Advokaat: het was een pittig dagje. Het blijkt ook wel dat dag 3 mijn moeilijkste dag is. Dat is altijd zo en nu weer, tenminste dat hoop ik. Ik hoop dat de volgende twee dagen makkelijker gaan, iets minder zwaar. Het was wel een mooie dag. Het rijden ging ook gewoon goed maar je hebt wel twee dagen gereden en dat merk je wel. Ze hadden ook een nieuw stuk met een beek met veel water, dan kon je lekker afkoelen. Want tussen die bergen was het wel heet. Echt die warme lucht voelde je goed.
En ik wist eigenlijk niet dat je die Metzeler proef nog een keer moest rijden en toen moesten we nog een keer door die beek. Maar de rijders waar ik nu mee reed waren wel een heel stuk rustiger op de route. Maar nu had ik weer last van de dames voor me. Dan moet je Italiaan worden dan krijg je een schone baan voor je.
Morgen een nieuwe ronde en nieuwe kansen. Ik denk dat twee van de vier proeven wel redelijk stofvrij zullen zijn. Maar die andere twee met een crossbaantje er in zullen wel erg stoffen. Dus twee en vier. Drie wordt wel verraderlijk denk ik. Wordt wel mooi, ik hoop dat vandaag de zwaarste dag was, ook al was het wel mooi.

Met Dinand Tijhuis over zesdaagses
Hoeveel?: De twintigste en zestien uitgereden. En ik voel me goed dus dit moet de 17e worden. Ik heb me redelijk goed voorbereid en de route is zo mooi. Ik heb gewoon echt zoveel schik. De proeven zijn wel moeilijk om hard te gaan. Maar gisteren zaten we daar zo’n beetje over te praten, maar ik hoef me ook niet meer te vergelijken met Amel of Lucas of wie dan ook. Ik kan beter de andere kant op kijken en gewoon lekker rijden. Dan gaat het ook veel fijner.
Vanmiddag nog een foutje gemaakt op een proef en dan word je weer wakker getikt. Jongen waar ben je mee bezig. Gewoon lekker rijden, uitrijden.

Drie dagen goed doorgekomen. Ik ben nieuwsgierig naar morgen. Proeven zijn mooi, route denk ik ook wel, echt hoog de bergen in. Dit was ook wel mooi, maar die proeven waren nu echt wel verrot. En de route was 85% hetzelfde. Kwam wel een mooi stukje voor terug door die rivierbedding. Ik vond het mooi.
Het laatste stukje was nog even paniek; bij de TC bij de supermarkt zeiden ze dat het laatste stuk krap was. Dus echt lekker doorgereden. Had ik zes minuten over. Maar ja, ik heb snelheid genoeg op de route. Heb ik altijd wel gehad. Je zit goed in je vel en dan gaat het ook als vanzelf. Ik ben nu fit en dat scheelt zoveel.
Komt er hierna nog wat? Ik heb altijd gezegd, mijn streven is twintig medailles. Ik vind dit het mooiste, ik leef er altijd het hele jaar naartoe. Zolang als het kan, ook financieel en qua werk en lichamelijk dan ga ik gewoon door.
En die nieuwe Metzelers en die TwinAir filters van Leo doen het hier ook weer heel goed. Dus ik ga gewoon door.

Zesdaagse nieuws: woensdag dag 3 koppies kijken
Foto’s. De derde dag is altijd de zwaarste, ook voor de helpers hoor! Toch zijn ze allemaal weer binnen. Overuren in douche vanavond. Volgens sommigen moet ik mijn eerdere verhalen herzien, maar ik heb alleen maar geschreven dat er asfalt in de route zat en dat het de eerste drie dagen wel te doen was. Het woord “puzzelritje” heb ik niet gebruikt hoor. En behalve de mechanische pech van Dirk Schuttel is ook iedereen binnen aan het einde van de derde dag (maar wel een beetje moe soms).

Zesdaagse nieuws: woensdag dag 3 uitslagen officieel
Dagklassem scratch/klasse dag/klasse tot./dagtijd
23 Amel Advokaat C3 (6/7) 54:13:43
51 Lucas Dolfing C1 (23/49) 55:41:18
68 Geert Snellenberg C3 (13/14) 56:18:76
122 Vincent Rikhof C2 (40/38) 59:02:31 (incl 1 min)
142 Dinand Tijhuis C3 (xx/29) 59:54:01
204 Erik Buursema C3 (48/45) 01:03:16:76
211 Michel van Dooren C2 (73/74) 01:03:40:03
254 Marcel Hordijk C2 (92/92) 01:05:49:35
255 John Coumans C2 (93/100) 01:05:49:82
341 Christian Wichertjes C2 (130/131) 01:21:22:34 (incl 6 min.)
346 Leo Moulijn C1 (127/121) 01:22:32:74 (incl 9 min.)
350 Roel Diever C2 (128/128) 01:24:28:16 (incl 15 min)

E1: 1. Cristobal Guerrero 49:55:56
E2: 1.  Daniel Milner 48:11:23
E3: 1. Antoine Meo 48:12:06

Trophy: 1. Frankrijk, 2. USA, 3. Australië
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland

Zesdaagse nieuws: donderdag dag 4, nieuwe route en proeven
Vandaag een nieuwe route en vier nieuwe proeven waarvan er twee dubbel gereden worden. Amel start als eerste om 9.25 uur (15.28 klaar) en Chris als laatste om 11.21 uur (17.24 klaar). Net geen 6 uur rijden vandaag maar we gaan naar het zuiden van Olbia waar de heuvels hoger zijn, dus het wordt geen flauw puzzelritje ondanks enig asfalt in de route. Proef 1/6  is de enige die helemaal vlak en ook nog dicht bij het vliegveld. De ernaast gelegen testtrack gaf eerder gruwelijk veel stof dus als de wind verkeerd staat dan weet ik niet of dat goed komt.
Even het route rapport van Sala opzoeken. Tussen TC3 en TC4  heeft hij hard moeten rijden maar op het asfalt wel de regels aangehouden. Dus krap?

Zesdaagse nieuws: donderdag dag 4, proef 3 is mooi!
Echt genoten van deze proef. Prachtig draaien keren in een dal, veel op en af op een harde ondergrond maar wel met poeder in de bochten. En tussen de stenen door of er over heen. Ze kwamen daar allemaal voor de lens langs hoewel achterin (Leo en Chris) de volgorde al wat door elkaar was, dus minuutjes? Naar TC4, die na proef 3 komt, schijnt echt krap te zijn.

Zesdaagse nieuws: donderdag dag 4, kleinigheidjes ..
Hou je altijd. Vincent Rikhof had gisteren met zijn schouder tegen een tunnelwand geleund en daar zat net een boutje  (of stukje betonijzer?). Maar de echo ’s avonds was goed dus vandaag fris gereden. Erik Buursema pakte al vroeg vier minuten toen het stuur los raakte en Chris Wichertjes had de remschijf achter erg krom; halve dag zonder achterrem gereden (want voor twee keer trappen was vaak geen tijd). Ze worden moe en ze vallen wat vaker, maar bijna allemaal vonden ze het een super dag met nieuwe erg mooie route. Wel met lastige klimmetjes en voor sommigen te weinig tijd.

The Dutch Power Sixdays clubteam, dag 4
Lucas Dolfing: dat krasje onder mijn oog komt van een tak die half over de proef was gegroeid. Eigenlijk niet op zitten letten; ik wilde er één inhalen. Dan let je toch niet goed op en ik viel. De bril drukte net onder mijn oog, glas er half uit. Eerste proef ging goed, heb ik lekker door kunnen rijden. Die tweede was wel lastiger bochten met losse stenen erin en dat was ook proef 5 toen was die nog lastiger. Nog minder grip.
Eigenlijk wel allemaal goeie proefjes, stuifzand viel mee. Ging lekker, nog een beetje klimmen in het klassement. Ik kwam vandaag al meiden achterop maar daar kon ik vlot voorbij.
Mooie route ook, goeie hoogteverschillen er in, echt hoog. Dat was wel mooi. We hadden één klim, dat uitzicht. Je moet wel opletten en niet echt teveel om je heen kijken, maar je geniet er wel van. Nog één dag, ik voel me goed, ik hoop dat het morgen net zo goed gaat of nog iets beter. Ik hoop wel dat ze er iets tijd bij doen want je zit echt te racen op die stenen paden en op de weg ook.

Amel Advokaat: iets te laat bij de microfoon want ik moest even wat regelen voor Chris, dat hoort ook. Het was een mooie dag, ik vond het een hele leuke dag. Mooier dan die dagen ervoor want het rolde veel meer. En niet zoveel van die haakse bochten erin en het rijden ging ook lekkerder. Ik had wel dikke armen in die eerste proef maar ja, dan slaat de motor twee keer weg en dan ga je veel te hard knijpen. (PS. Jan en ik vinden dat hij ’s morgens moet opwarmen en niet alleen hij, haha).
Na twee proeven voelde ik me al fitter dan gisteren dus het is wel weer zo dat ik op dag 4 beter ben dan op de beruchte dag 3. Gewoon lekker, nieuwe route een nieuwe proeven en de tijd een beetje krap. Dan kan je tenminste een beetje doorrijden en dat maakt de dag ook weer spannend.
Sommigen denken dat ze op 100 meter straat tijd kunnen goedmaken. Dan maken ze het zelf gevaarlijk. En ik had zes proeven zonder stof en dat is ook wel eens een keer lekker. En vanavond nog even rekenen voor wat er morgen bij moet of af kan voor goud. En even afwachten of ik een penalty krijg. We zien het morgen wel. (NB. gisteren hadden diverse dames-trophy rijders vertraging en wilden ze bij de proeven voordringen. Eén zo’n kabouter wilde onder Amel zijn elleboog door rijden zonder te vragen of te roepen. Ze raakte hem en viel om en daar is rapport over op gemaakt tegen Amel. Dus Kees moet nog even aan de bak met hulp van het Duitse jurylid).

Michel van Dooren: we gingen over asfalt en ik zag ineens het water en ik dacht hé, we gaan we naar de paddock. Oooh, da’s lekker zeg. Wel drie minuten op dat ene krappe stuk gepakt. Daar stond een man of vijf, zes te ploeteren op een hele steile helling. Dat heeft veel kracht gekost. Daar stond een Japanner en daar heb ik verder mee opgereden, supergozer. We hielpen mekaar. Voor de rest een superdag gehad. Proeven rustig gereden, ik was gewoon te moe en te gefocust op die routes. En het Betaatje gewoon helemaal super. Het plastic hoor ik een beetje kraken maar verder super.
En kijk eens, mijn pink en die nagel gaat er ook af.
Allemaal lange paden en bomen en struiken ernaast, je raakt van alles maar het komt goed.

Geert Snellenberg na dag 4 …
Last van je handen Geert? Ik weet niet wat het is, heb ik nog nooit gehad. In de eerste twee proeven had ik echt vreselijk veel last, kon ik hem niet vasthouden. Daarna aspirine genomen op TC2 en toen ging het wel weer. Maar in die proeven heb je zoveel knippen zitten dat ik hem gewoon niet kan vasthouden. Op de route gaat het wel. Het doet echt zeer, maar goed, we zijn er weer.
Dag 4, de mooiste route deze zesdaagse, echt. Op een gegeven moment kwamen we twee bergen over, van die ene moest je helemaal naar beneden en dan kon je die andere  zien waar je weer omhoog moest. Mooi, echt en de rest van de route ook, fantastisch.
Moeilijke klim, niet gezien maar dat hele snelle stuk, dat was gewoon vol. Een stuk asfalt en dan gravel en dan draaide je naar een stenenpad, alleen maar draaien, grote stenen, kleine stenen en dan weer het asfalt op, dat was echt link. Als er eentje viel, gelijk er langs en doorgaan.Drie minuten over op controle, heb ik toch twee minuten harder gereden dan Meo, die had er maar één over. Ik had vandaag besloten om rustig aan te doen, gisteren een paar foutjes gemaakt.
Dit is mijn vijfde zesdaagse en tot nu toe vier uitgereden. Eerst keek ik naar het klassement, de eerste twee dagen ging ook lekker, maar nu zit ik met mijn handen dus nu ga ik voor uitrijden. TM-etje is goed, supermotor, goeie volgrijder (Jan van Veen).
Ik wil nu uitrijden en dat gaat ook lukken. Ik ben dik tevreden eigenlijk. Ik hoop alleen dat ze er een paar minuutjes bij doen op die TC, want er zitten ook van die bochten in met zo’n vangrail, waar dinsdag die Italiaanse volgrijder op klapte en verongelukte). Da’s gewoon van de zotte. Ook die eerste TC, dan horen wij dat de eersten drie minuten over hadden. Wat doe ik dan, op ’t gas! En bij dat vliegveld allemaal druk en auto’s.
Maar het is ook de pittigste zesdaagse die ik tot nu toe heb gereden. Na Frankrijk, Tsjechië, Brazilië en Polen is dit veruit de lastigste. Op de route heb ik nergens problemen maar het is wel intensief. Als ik bij de eerste twintig eindig ben ik dik tevreden. Gisteren stond ik nog dertiende, we zien wel. Op naar dag 5 en uitrijden.

Zesdaagse nieuws: donderdag dag 4 uitslagen officieel
Dagklassem scratch/na dag scratch/naam/klasse dag/klasse tot./dagtijd
22/27 Amel Advokaat C3 (7/6) 52:11:21
44/82 Lucas Dolfing C1 (20/42) 53:17:34
101/72 Geert Snellenberg C3 (24/14) 56:10:39
145/136 Dinand Tijhuis C3 (35/36)57:46:78
152/119 Vincent Rikhof C2 (40/36) 58:02:85 (incl 1 min)
229/202 Michel van Dooren C2 (81/71) 01:03:58:10 (incl 3 min.)
246/219 Erik Buursema C3 (59/54) 01:05:38:27 (incl 5 min.)
300/319 Christian Wichertjes C2 (111/124) 01:10:47:92 (incl 2 min.)
308/260 John Coumans C2 (93/98) 01:11:37:98 (incl 8 min.)
324/271 Marcel Hordijk C2 (124/103) 01:14:10:32 (incl 11 min.)
337/309 Roel Diever C2 (133/120) 01:19:15:40 (incl 14 min)
DNF Leo Moulijn C1 buiten het half uur

E1: 1. Cristobal Guerrero 48:47:35
E2: 1.  Alex Salvini 47:58:64
E3: 1. Antoine Meo 47:44:85

Trophy: 1. Frankrijk, 2. Australië, 3. USA
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland

Zesdaagse nieuws: vrijdag dag 5
Het gaat dus vandaag echt wel regenen hier. Ben benieuwd hoe het dan loopt. Die klei wordt zeker glad. Zelfde route en zelfde tijden als gisteren, alleen het eerste stukje door de stad is drie minuten langer. Amel begint om 9.32 uur (15.28 klaar) en Chis sluit af met 11.15 uur start en17.11 uur finish. Leo Moulijn staat niet op de startlijst. Hij was gisteren buiten het halfuur, heeft wel ingeleverd maar de herstart van zijn clubteam niet gekregen of niet gewild? Dat horen we nog. Met die penalty voor Amel Advokaat wordt voorlopig niks gedaan.

Zesdaagse nieuws: vrijdag dag 5, dus toch geen regen
Eerlijk waar, zo’n lucht met zwarte wolken hadden we niet eerder gezien. Maar na een minuut of tien erg lichte regen werd het om half tien al weer zonnig en warm. En stoffig op sommige proeven. Leo Moulijn was te kapot en is niet meer gestart. De rest kwam na een half uur al door op proef 2. Al zag je bij sommigen wel duidelijk dat ze al vijf dagen bezig zijn; moe en stijf dus.
De landenteams hebben er al weer zes proeven op zitten en Meo lijkt met 3 seconden voor Salvini te winnen. De Nederlanders hebben er bijna allemaal vier proeven op zitten.

The Dutch Power Sixdays clubteam, dag 5
Amel Advokaat: dag 5, ja dat was de laatste dag. Gelukkig. Ik ben nou wel klaar eigenlijk. Ook wel een beetje op. Morgen nog even de slotcross en dan nog even dikke armen. Het ging vandaag ook wel weer lekker net als de hele week eigenlijk. Niks geks meegemaakt. Alle proeven werden al weer lekker stuk gereden en dan krijg je weer last van je handen enzo. De puf er ook een beetje uit. Ik heb mijn plek goed vastgehouden en zo hoort het ook. Ik sta nog zesde zo te zien en in het goud. Morgen zien vast te houden. En dan hoop ik dat het een geslaagde zesdaagse wordt.

Lucas Dolfing: vijf dagen zitten er op. Een leuke week gehad, jammer van die eerste dag maar daar kun je niks aan doen. Vandaag harde armen gehad de hele dag wel, handen doen zeer, gelukkig geen blaren. Daar ik had wel last van die armen, niet zo soepel. Kan wel merken dat er vijf dagen opzitten. Maar ik mag niet klagen vandaag; het ging wel lekker op zich. Niet in een tak gereden vandaag. Ik heb er expres op gelet. Morgen nog even crossen en afwachten wat er dan gebeurt. We doen ons best.

Michel van Dooren: vijf dagen zitten er op. Ik heb mijn knie een beetje verdraaid. Dat was al in het begin. Voor de rest is het gewoon goed gegaan. Alleen de man met de hamer kwam halverwege. Ik kreeg echt een inzinking. Ik heb echt op safe gespeeld, ben niet gevallen en geen gekke dingen meegemaakt, ook op de hellingen niet maar het tempo was lager als gisteren. Ook op de proeven. Ik kwam aan bij de Duitse verzorger bij de proef en toen klokte ik net op 59:00 en toen pakte ik een minuut. En toen kwam ik bij de volgende en toen was het ineens drie minuten. Ik zei nou ja, ik geloof je wel, ik weet het allemaal niet meer. Maar voor de rest allemaal super gegaan. Betaatje heel, ik ben heel tevreden. En ik moet wel zeggen dat Amel me er wel doorheen heeft gesleept hoor. Ik ben gewoon een gelukkig mens.

Zesdaagse nieuws: vrijdag dag 5, allemaal weer binnen
Maar na vijf dagen racen hier is bij allen de pijp toch wel aardig leeg. Ook bij de helpers. De warmte en het stof eisen hun tol. Was het dan een zware of viel het mee? Het totaal aantal uitvallers gaat vandaag over de 100 heen op 630 starters.
Michel had zijn knie verdraaid en Dinand begint in de eerste proef al met een highsider dus de rest van de dag nog beter op gelet.
Morgen begint het slotcrossen om 10.00 uur tot 14.00 uur voor de clubrijders en van 15.00 uur tot 17.00 uur voor de landenteams. De rijders gaan er deels over asfalt naar toe en voor die 48 km krijgen ze een uur. Ze wisten nog niet zeker of de live timing gaat werken. Italiaanse tv en Motors TV zenden het deels live uit.

Zesdaagse nieuws: vrijdag dag 5 uitslagen officieel
Dagklassem scratch/na dag scratch/naam/klasse dag/klasse tot./dagtijd
23/24 Amel Advokaat C3 (7/6) 53:12:74
40/69 Lucas Dolfing C1 (20/36) 54:20:96
86/75 Geert Snellenberg C3 (19/14) 56:42:69
128/117 Vincent Rikhof C2 (39/36) 58:53.06
195/136 Dinand Tijhuis C3 (43/32) 1:02:22.22
190/219 Erik Buursema C3 (41/49) 1:02:02.90
239/202 Michel van Dooren C2 (85/71) 1:03:27.95 (incl 3 min.)
281/260 John Coumans C2 (104/96) 1:04:53.45 (incl 5 min.)
291/271 Marcel Hordijk C2 (119/106) 1:04:33.61 (incl 7 min.)
335/309 Roel Diever C2 (127/121) 1:08:24.89 (incl 13 min)
339/319 Christian Wichertjes C2 (124/127) 1:10:06.22 (incl 13 min.)
Clubteams na 5 dagen:
25 The Dutch Power (Advokaat, Dolfing, van Dooren)
43 Isde Clubteam Holland (Rikhof, Snellenberg, Hordijk)
66 Mc Nijverdal-Hellendoorn (Tijhuis, Buursema, Wichertjes)
127 Veteran Enduro Team Nederland (Coumans, Diever, Schuttel)

E1: 1. Lorenzo Santolini 49:58.91
E2: 1.  Alex Salvini 48:06.93
E3: 1. Antoine Meo 48:03.04

Trophy: 1. Frankrijk, 2. USA, 3. Italië (één van de Australiërs heeft 5 min straftijd.
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland

Zesdaagse nieuws: zaterdag dag 6 slotcrossen
Het had al een paar uur geregend toen om acht uur de eerste clubrijders aan de korte route begonnen. Maar verdomd, een uur later was het droog en om 10.00 uur bij de eerste start werd het al weer warm. Tot de laatste clubrijders bleef het wel stofvrij op de mooie baan van Tempio Pausiana. Kleiachtig en vochtig dus glad met een paar kleine plasjes erop. Een Nederlands baantje?
In de snelste C1 groep liet Lucas Dolfing er in ieder geval geen gras over groeien. Hij pakte een mooie start buitenom en klom nog naar de vijfde plaats, 15 seconden achter winnaar Micheluz en ruim voldoende voor zilver. Zonder die 7 pech minuten was dat dik goud geweest.
Daarna Roel (115), Chris en Marcel (83) in de langzaamste C2 groep. Bekeken reden zij de zesdaagse netjes uit. In de volgende C2 groep Michel (5e en 66) en John (99). Tenslotte junior Vincent Rikhof in de C2. Een beetje wheelie bij de start, teveel grip en mooi opgewerkt naar een plaatsje of 7? in zijn groep en 33e van alle C2 vandaag.
In de C3 maakte Erik Buursema (64) het relaxt af (“is geloof ik de derde keer dat ik achter een starthek sta”).
Als laatste voor Nederland reden Dinand, Amel en Geert in de snelste C3 groep. Amel ging helemaal aan de hoge linkerkant staan waar het startterrein net wat droger was en liet de dikke Husaberg helemaal buitenom open staan, zo naar een tweede plaats bij de eerste bocht. Halverwege werd dat nog even een eerste plaats maar die kon hij net niet vasthouden. Ook Geert Snellenberg startte in de toptien maar zakte door zijn kapotte handen (toch tevreden) wat af. Dinand Tijhuis reed zijn wedstrijd rustig uit.

Zesdaagse nieuws: zaterdag dag 6 uitslagen officieel
Totaal scratch/dag scratch/naam/klasse tot./totaal tijd
22/4 Amel Advokaat C3 (6) 4:45:24.41 GOUD
66/26 Lucas Dolfing C1 (33) 4:57:57.96 ZILVER
72/35 Geert Snellenberg C3 (14) 4:59:01.92 ZILVER
117/71 Vincent Rikhof C2 (36) 5:10:03.39 ZILVER
144/168 Dinand Tijhuis C3 (31) 5:16:27.19 ZILVER
200/152 Michel van Dooren C2 (70) 5:37:26.82 ZILVER
202/333 Erik Buursema C3 (48) 5:43:53.72 BRONS
253/212 John Coumans C2 (95) 5:57:33.75 BRONS
274/180 Marcel Hordijk C2 (104) 6:11:10.00 BRONS
314/239 Roel Diever C2 (122) 6:59:50.97 BRONS
321/262 Christian Wichertjes C2 (126) 7:18:49.80 BRONS
DNF Leo Moulijn en Dirk Schuttel

Totaaltijden inclusief strafminuten waar van toepassing. 342 clubrijders aan de finish.

Clubteams na 6 dagen:
23 The Dutch Power (Advokaat, Dolfing, van Dooren)
41 Isde Clubteam Holland (Rikhof, Snellenberg, Hordijk)
64 Mc Nijverdal-Hellendoorn (Tijhuis, Buursema, Wichertjes)
126 Veteran Enduro Team Nederland (Coumans, Diever, Schuttel)
Totaal 139 clubteams in de wedstrijd.

E1: 1. Cristobal Guerrero (ES); 2. Jeremy Joly (FR); 3. Lorenzo Santolino (ES)
E2: 2. Daniël Milner (Aus); 2. PA Renet (FR); 3. Johnny Aubert (FR)
E3: 3. Antoine Meo (FR); 2. Matthias Bellino (FR); 3. Michael Brown (USA)

World Trophy: 1.Frankrijk, 2. USA, 3. Italië
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Italië, 3. Engeland
Dames Trophy: 1. Australië, 2. Zweden, 3. Frankrijk

Share on FacebookTweet about this on Twitter