Wedstrijdverslag ONK Enduro Vorden, 22 oktober 2016

Weinig verrassende winnaars in close racing
266 Henk Knuiman blijft een vaste waarde bij de Inters 40+
De derde wedstrijd van het Open NK Enduro werd onder ideale terrein- en weerscondities verreden, het was wat fris maar droog en dat blijkt populair. VAMC de Graafschaprijders uit Vorden had zichzelf overtroffen met maar liefst 240 km route. Hoewel de onderlinge verschillen niet groot waren was het toch weer Hans Vogels die de eindwinst geen moment in gevaar zag komen. Daarachter was het vooral close racing op enkele seconden. Mark Wassink wist nipt Wesley Pittens achter zich te houden terwijl Lucas Dolfing op een kleine 9 seconden van Pittens uitkwam op de vierde plaats. Daan Bruijsten maakte het vijftal rond. Snelste nationaal was weer Dominique Tijhuis-Trutmans.

CLOSE ENCOUNTERS MET HOUT

De route bracht als vanouds flink wat kruip-door-sluip-door werk door het hout. Enkele nieuwe paadjes lagen er fris bij terwijl de rest van de aantrekkelijke route met het bekende ca 95% onverhard karakter al wat vaker was bereden. Daar was het bij vlagen flink werken op knippen en wortels. Concentratie was vereist en zeker voor de minder ervaren rijder een vermoeiend geheel dat maar liefst zo´n 80 km doorging en dat maar liefst drie ronden lang voor zowel inters als nationalen onder mooie droge weers- en parcoursomstandigheden. In de bossen veroorzaakte de droge bovenlaag plaatselijk aardig wat stof en maakten de filters overuren. Duidelijk was dat niet iedereen ingesteld was op de gewenste filterwissel.

Organisator De Graafschaprijders werd nog ‘verblijd’ met weekend werkzaamheden aan maar liefst vijf spoorwegovergangen in het gebied die daardoor afgesloten werden. Dat koste nog wat haren uit het hoofd maar uiteindelijk viel alles mee en was dat snel vergeten. Veel deelnemers zullen er niet om getreurd hebben want het in voorgaande jaren strakke tijdschema was nu een stuk milder zodat ieder makkelijk op tijd kon rijden.

Drie proeven stonden op het menu. De eerste proef achter het zwembad (ook wel de ‘zweedse’ genoemd) heeft na twee jaar een stevige reputatie opgebouwd. Langdurig tussen dichte begroeiing slingeren over singletrack, kruip-door-sluip-door paadjes waar diverse afgezaagde boomstobben en wortels gemarkeerd met verf wijzen op potentieel gevaar. Door de afwisselend gestoken bochten is dit een hogeschool enduroproef van het zuiverste water. Na verloop van tijd ontstaan er walletjes die het een ietsje makkelijker maken. Daarentegen komen allengs de wortels meer bloot. Stobben en gladde wortels stuurden rijders vele kanten op en niet altijd de goede. Ook zorgden diverse bodem- en boomverkenningen dat de tijden net iets minder scherp waren als het rijderslichaam aangaf. Want vermoeiend was het. De inters waren na ruim 10 minuten proef flink aangeslagen en klaagden zeker in de eerste ronde nog lang over stijve armen. Sommige nationalen genoten meerdere minuten langer van deze lekkernij.

De twee lange redelijk harde akkerproeven waren mooi stofvrij dankzij wat regen in de week vooraf. Op deze vlot gestoken grote ruime en brede crossbaan kon iedereen zich uitleven. De eerste ronde was het nog enigszins glibberig door de dauw, maar voor de kenners brengt dat weinig verrassingen, bovendien verdween dat effect snel.  Op deze lange akker proeven tellen pk’s zwaar, daarom waren de E1 mannen met de 250 viertakten ietsje in het nadeel. Door problemen met de tijdwaarneming kwamen op de derde proef niet alle tijden in de computer. Handmatige reconstructie bleek onmogelijk zodat helaas deze proef moest worden geschrapt voor de Inters. Daarnaast liep al vooraf een enkeling tegen het niet op tijd inleveren van de motor in het parc-fermé, dwz minimaal 45 minuten voor starttijd. De daarbij opgelopen strafminuten betekenden beginnen aan de race met een achterstand.

 

ONK INTERS E1

19 Offroad Lelystad specialist Rik Vierhuizen (E1) reed een nette derde plaats in de boekenHoewel groot stimulator van het mooie offroad paradijs Lelystad Rik Vierhuizen zich voortdurend verbetert en momenteel de kampioensdans leidt is de kans dat hij Pittens en Brakke in een rechtstreeks duel kan verslaan nog niet groot. Zo lijken na Havelte waar Thierry Pittens moest uitvallen en Herjan Brakke in zijn eerste wedstrijd de winst optekende deze twee nog steeds de titelfavorieten. Omdat nu ook nog Remco Doornwaard (broer van de vriendin van Wesley Pittens) zich in de strijd mengt neemt Vierhuizens kans verder af. Brakke startte gezwind maar stootte zich in proef 1 dermate hard dat het fijne er af was. Na het nog geprobeerd te hebben in proef 2 was het daarna echt over en uit. Pittens deed wat nodig was, won alle proeven en stelde daarmee de dagwinst zeker. Jordie Berghorst palmde aanvankelijk plaats twee in maar verloor te veel op de ‘zweedse’  proef. In de tweede ronde zag hij zowel Doornwaard als Vierhuizen voorbij flitsen. Vierhuizen bleef dichtbij Doornwaard maar die hield uiteindelijk nog vrij soepel de tweede plaats vast voor Vierhuizen. Berghorst had vervolgens weinig te duchten van Rendo Boersma die P5 inpalmde.

 

ONK INTERS E2

Door de vierde plaats in Havelte als gevolg van een straf voor snelheidsoverschrijding was Hans Vogels top gemotiveerd. Daarnaast in de wetenschap dat de bosproef hier van een hoog niveau is en in dat soort proeven juist zijn kracht ligt, was hij er helemaal klaar voor. Belangrijkste concurrent Wesley Pittens wilde zijn huid zo duur mogelijk verkopen maar het was toch Vogels die suprematie toonde door op één na elke proef te winnen. Pittens zat er kort bij, maar kwam de eerste ronde niet goed in zijn ritme en moest steeds luttele seconden toegeven. De noodzakelijke tempoversnelling in de tweede ronde bracht enkele bodemonderzoeken waardoor Vogels ongrijpbaar bleef en de achterstand langzaam doch gestaag opliep. De laatste proef wist Pittens nog wel te ontfutselen maar 52 De 2<sup>e</sup> plaats in de ISDE C2 klasse heeft Daan Bruijsten (E2) nog meer vleugels gegevenof dat nu een foutje was van Vogels of dat die de gaskraan al een beetje kneep, het maakte eigenlijk al niet meer uit. Vogels won met een verschil van 47 seconden wat op bijna een uur proeven alsnog een kleine marge is. Anderzijds weer ruim voldoende. Inter debutant Daan Bruijsten was tijdens de ISDE in Navarro, Spanje in de C2 als tweede geëindigd. Het daar opgedane wedstrijdritme en scherpte was duidelijk te zien. Want hoewel Robin Nijkamp hem de eerste ronde nog net kon afhouden was na de tweede ‘zweedse’ het stuivertje gewisseld. Bruijsten hield ook daarna het tempo hoog en daarmee Nijkamp af en reed met scherpe tijden kort achter Pittens naar een strakke derde plaats gevolgd door Nijkamp op P4 voor Ismo ten Velde die de hele dag positie vijf vast in handen had

 

ONK INTERS E3

De twee toppers Mark Wassink en Lucas Dolfing hadden elkaar snel gevonden. Wassink won de eerste drie proeven maar door een schuiver ging proef vier naar Dolfing en 225 Na lange blessure komt Bas Klein Haneveld (E3) weer sterk terugdaarmee de leiding. Dat was van korte duur want op de twee volgende akkerproeven kwam Wassink sterk terug en pakte en hield de leiding ondanks nog een klein uitglijdertje in de laatste proef die mede daardoor naar Dolfing ging. Bas Klein Haneveld komt langzaam maar zeker op zijn oude niveau en volgde goed maar kon niet aanhaken bij het tempo van de twee koplopers. De derde plaats stond ook niet onder druk daar Bjorn Sloot en Kay Hulshof kennelijk meer oog hadden voor elkaar. Hulshof had een betere tweede wedstrijdhelft en stelde daarmee P4 zeker voor Sloot op vijf.

 

INTERS VETERANEN 40+ EV40

Tijdens de al genoemde ISDE schitterde Peter Lenselink door inde Vintage klasse (oude motorfietsen) als tweede te eindigen in een groot deelnemersveld met diverse oud-beroemdheden. Dit gaf duidelijk zelfvertrouwen. Alex van de Broek is in eigen land weliswaar de grootste bedreiging maar ook die moest na een rondje al een halve minuut 266 Henk Knuiman blijft een vaste waarde bij de Inters 40+toestaan. Met daarbij de wetenschap dat Van de Broek door te laat inleveren van de motor twee minuten moest goedmaken was er ook nauwelijks druk. Lenselink excelleerde, won alle proeven met afstand en daarmee de onbedreigde hoogste plaats op het podium. Ook de tweede plaats was niet voorbestemd voor Van de Broek want die zag door zijn straf Henk Knuiman voorbij komen. Knuiman ziet immers nog steeds kans om naast de grote hoeveelheid tijd die hij steekt in de ontwikkeling van hun nog twee zeer jonge talentvolle crosszonen zelf ook aansprekende uitslagen te vergaren. Achter derde man Van de Broek was de vierde plaats de hele dag in handen van Jarno van der Linde voor Erwin Wolting op een seizoen beste vijfde positie.

 

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)

Ook hier toonde Hans Vogels zijn kunnen en won de eerste zes van de acht tellende proeven. Meer spanning was te vinden zeer kort achter Vogels tussen Mark Wassink  en Wesley Pittens. Die troefden elkaar bij voortduring af terwijl Lucas Dolfing op een kleine 10 seconden lag te wachten totdat een van deze twee een echte blooper maakte. Dat kwam er niet van en het zou aankomen op de laatste proef waar Wassink een voorsprong van 0,8 sec moest verdedigen. Terwijl Dolfing de proef wist te winnen kon Pittens slechts een tiende van het minieme gaatje afsnijden zodat Wassink achter de uitrollende Vogels de tweede plaats opeiste voor Pittens en Dolfing op drie en vier. Daan Bruijsten reed een sterke wedstrijd en hield lang de marge met Dolfing binnen de 7 seconden. In de derde ronde verloor hij iets de aansluiting en kwamen daar een paar seconden bij. Hoe dan ook was de vijfde plaats dik verdiend. Bruijsten zit duidelijk in de lift om zich te gaan mengen met de top drie.

 

EURO/ NATIONALEN A1

315 Bram Bulten deed zijn A1 debuut met een strakke classic Suzuki 125Niet alleen om het aantal deelnemers in de A1 klasse te verdubbelen maar vast ook om de enduropret met de paplepel in te gieten hadden de prominente Vordenaren Marcel en Joke Bulten neegf Bram afgevaardigd. Die had echter de pech om in zijn debuut enduro de classic Suzuki niet aan de finish te kunnen krijgen. Volgende keer beter. Voorts schijnt  zoon Thijs ook te denken aan een A1 maar gezien zijn leeftijd wordt dat toch echt begin 2017. Jan-Willem Arendsen trok zich er weinig van aan en deed zijn eigen ding. Dat was scherpe tijden op de klok zetten waarmee hij zonder slag of stoot de A1 won maar ook in de N1 en N3 het hoogste podiumplatform zou kunnen beklimmen.

 

EURO/ NATIONALEN N1

377 Kevin Slagers toonde een kanshebber te zijn voor de N1 titelPaul Oomen won de eerste proef terwijl Kevin Slagers daarin flink wat tijd liet liggen. De tegenstoot kwam al in de tweede proef. Afwisselend werden proeven gewonnen waarin vooral Slagers zich in de tweede wedstrijdhelft de sterkste toonde en in totaal vijf van de negen proeven op zijn naam schreef. Het mocht echter niet baten want vooral in de eerste twee ‘zweedse’ proeven was te veel tijd verloren waardoor Oomen alsnog als glorieus winnaar tevoorschijn kwam met een zeer nette P2 voor Slagers. Daarachter lagen de posities net als in Havelte al snel vast met Nick de Greef op P3 voor Koen Enderink en Danny Dietvorst op vier en vijf.

 

EURO/ NATIONALEN N2

491 Antony Donders (N2) constante rijden werd beloondOok deze keer was er weinig kruid gewassen tegen Dominique Tijhuis-Trutmans. Paul Spierings wist drie proeven te winnen maar verloor zoveel op de andere proeven dat er van enige bedreiging geen enkele sprake kon zijn. Mede door een te-laat-inleveren-strafminuut kreeg de op 20 seconden volgende Antony Donders de tweede plaats cadeau en zakte Spierings naar P3 voor Wesley Aaldering (4) en Rene Satink (5).

 

EURO/ NATIONALEN N3

582 Jonny Karst deed met de N3 winst goede zaken voor de standJoey Bak was tot nu toe de man-to-beat. Ook de eerste ronde liet hij zien dat dit feestje wat hem betreft nog even doorgaat en sloeg een gat van bijna een minuut. Helaas ging hij er op de tweede ‘zweedse’ proef dermate hard af dat er aan zijn motor nog weinig heel was. Hij vervolgde de proef maar het scheefgeslagen luchtfilter zorgde met het flink aanwezige stof kort daarna voor een voortijdig einde. Tot nu toe klassementsrunner-up Jonny Karst greep zijn kans en behaalde naast de resterende proeven de dag overwinning ook de leiding in het kampioenschap. Mareg Vierhuizen ontfermde zich snel en duidelijk over de tweede plaats terwijl Bart Oosting nog met acht tienden de derde plaats veiligstelde voor een aanstormende Johan Vissers. P5 was voor Manuel Hoogers.

 

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40

Na een sterk begin van Gerard Steenbergen kwam klassementsleider Michel Reins in proef drie langszij. Geert Mulder volgde in proef 5 dat voorbeeld en zette nog stevig door met uiteindelijk vier proefwinsten. Het mocht niet baten want Reins hield het kruid droog en won voor Mulder die zo wel duidelijk zijn visitekaartje afgaf. Steenbergen prolongeerde de derde plaats daar Harry Heijink op ruime afstand de vierde plaats stevig in hadden had voor de vijfde ‘uut Enter’ Antoon Slagers.

 

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+

884 Arjan van der Veld al sinds jaren een trouwe maar ook snelle 50+erWaar normaal Gert Berghorst de klasse aanveegt was dit keer Peet van Saasse de te kloppen man. Met name op de ‘zweedse’ was hij onklopbaar en verloor Berghorst dermate veel terrein dat het op de akkers niet meer goed kon komen. Na een schuiver op proef 7 was het beste er ook af en zakte Berghorst zelfs terug naar de zesde plaats. Arjan van der Veld volgde van meet af aan goed op Van Saasse maar moest gaandeweg wat prijsgeven om te finishen als tweede. Laurens Verhees, Sjaak Martens en Erik Ekelmans maakten de top vijf vol.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)

Weer was het Dominique Tijhuis-Trutmans (N2) die doordat de vaste runner-up Joey Bak (N3) uitviel een ritsje klassegenoten op de plaatsen twee t/m vier terugvond in de persoon van Paul Spierings jr, Antony Donders en Wesley Aaldering. De jonge Jan-Willem Arendsen (A1) tikte aan op een prachtige vijfde stek.

 

MOOIER KAN (BIJNA) NIET

Vorden kon zichzelf al bijna niet overtreffen daar het al jaren een topwedstrijd is met een dito parcours. Dit jaar bleek het met een verlengde en nog mooiere route toch nog te kunnen. Sommigen vinden de ‘zweedse’ proef gevaarlijk terwijl anderen lyrisch worden van alleen al de gedachte dat ze er drie keer mogen rijden. Met beleid en rust is die proef goed te doen. Komt er dan geen snelle tijd? Het één (risico) kan niet zonder het ander (snelle tijd). Ergens beter in willen worden betekent de grenzen verleggen. Uiteindelijk moet iedereen door de proef en daarnaast zijn er als dikke compensatie twee erg mooie maisproeven.

 

De volgende enduro voor het ONK is tevens de afsluitende wedstrijd voor het EK ENDURO Harfsen op 28 en 29 oktober. Naast de ONK punten hebben ook vele Nederlanders uitzicht op een mooie EK klassering. Thierry Pittens staat 3e in E1 en Peter Lenselink 3e bij de Veteranen. Nina Klink is nog in de running voor een top drie plaats bij de dames. Tot Harfsen staat ze op de vijfde plaats met slechts een achterstand van elf punten op de derde dame. Nadere info op www.motocrossharfsen.nl/

NL PRIMA IN ISDE NAVARRO

In de recent in Spanje verreden ISDE was Nederland door het ontbreken van een Trophy- of Junior Trophy Team niet in zijn sterkste bezetting op het hoogste niveau vertegenwoordigd. Toch werden er door een grote groep enthousiaste enduro liefhebbers (rijders en helpers) weer aansprekende resultaten behaald. Net als in 2015 organiseerde enduro wedstrijdleider Wilco Bruijn gesteund door vele anderen de Nederlandse deelname aan de ISDE. Zo kregen rijders een eenduidige ondersteuning en NL als land een prima uitstraling.

De prima onderlinge verstandhouding, voorbereiding en gezamenlijke inzet resulteerde weer in prima harmonie en een gesmeerd lopende organisatie en ook nog in klinkende resultaten. Bovendien drukten vele welwillende sponsoren de kosten voor de deelname aan deze voor individuen zeer dure wedstrijd. Daarvoor is Bruijn samen met echtgenote Monique inmiddels uitbundig bedankt maar hij gaf dat behendig terug door te stellen dat die anderen er ook allemaal bij waren (en dus hadden bijgedragen)!!!

Bij de Vintage klasse (nieuw dit jaar) werd Peter Lenselink tweede achter de Amerikaan Fred Hoess. Ook Daan Bruijsten deed het erg goed door in zijn clubklasse C2-E2 de tweede plaats op te eisen. Bij de vintage clubteams kwam het Team Netherlands met Peter en Lubert Lenselink en Bram van Straalen met een mooie tweede plaats uit de bus. Als je de resultaten door vertaalt naar vier rijders op het nivo van Bruijsten in de Trophy, dan zou de vijfde plaats haalbaar zijn geweest. Dat wij vier van die rijders hebben leidt geen enkele twijfel. Misschien komt dat bij de Franse ISDE in 2017 nu eens goed.

Tekst: Alex Peters
alexFoto’s: VSFoto.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

Share on FacebookTweet about this on Twitter