ISDE 2002, Jablonec nad Nisou, Tsjechië

Het regende veel in Tsjechië, ook bekeuringen!

Een natte, koude en zware zesdaagse in het glibberige heuvellandschap van Tsjechië. Tegen het Reuzengebergte aan. Veel asfalt en veel bekeuringen door de krappe tijden. Het leek erop alsof de Tsjechen snel veel deelnemers kwijt wilden.

27 maart 2002: Informatie avond Flora

Op woensdag 27 maart vond de 1e informatieavond plaats over de zesdaagse van 2002 in Tsjechië, Jablonec nad Nisou van 24 t/m 29 september. Deze avond werd georganiseerd door de KNMV in het voor velen bekende etablissement ‘Flora’ in Doorn. Het was een informatieve avond met veel feiten en wetenswaardigheden over de zesdaagse in het algemeen en over Tsjechië en Jablonec nad Nisou (de startplaats) in het bijzonder. Informatie-setjes en inschrijfformulieren waren ter plaatse verkrijgbaar en kunnen alsnog bij de KNMV worden aangevraagd. Het KNMV-begeleidingsteam bestaat uit Henry Flierhuis, Gera Nieuwenhuis, Toine van Dijk, Henk Spijkerman en Marcel Manders (masseur). In de selectiegroep voor het Junior Trophy Team zijn (momenteel) acht rijders opgenomen. Dit zijn: Ralph Hubers, Bas van Hunnik, Chris Naafs, Erwin Plekkenpol, Herrald Schooten, Geert Snellenberg, Jirry van Veen en Hans Vogels. De selectie voor de beste vier en die voor het Trophy Team (zes rijders) zal (mede) in de verplichte EK-wedstrijd van Polen plaatsvinden. De niet-geselecteerden en de overige rijders wordt aangeraden in te schrijven in clubteams van drie rijders (of merkenteams). De kans op acceptatie van de inschrijving is dan groter en bovendien mag men 1 dag uitvallen. Twee zaken vragen dit jaar extra aandacht in vergelijking met voorgaande jaren: * Inschrijven ruim voor 15 mei bij de KNMV omdat de KNMV op 15 mei de aantallen teams en rijders moet doorgeven. De definitieve inschrijving sluit weliswaar pas op 12 augustus maar bij laat inschrijven is de kans groot dat men niet wordt geaccepteerd. * De verzorging ter plaatse is dit jaar anders geregeld. Het KNMV-verzorgingsteam wil zich ter plaatse kunnen concentreren op het Trophy en Junior Throphy team om zo te proberen hogere klasseringen te halen dan de afgelopen jaren. De rest zal dus zelf het gebeuren in Tsjechië moeten organiseren. Gelukkig zijn Bennie en Monique van MEMOTOURS bereid hierbij het voortouw te nemen inzake de organisatie er van. Kort na 15 mei zullen alle vrije rijders uitgenodigd worden voor een bespreking. Dat wordt ook op deze site en op de site van Memotours aangekondigd ( www.memotours.nl ). Het zal er, net als andere jaren, op neer komen dat elke rijder mensen aanlevert die ook een keer op post staan of andere taken op zich nemen. Er wordt ook nog een teammanager/coördinator gezocht. Hotel, pension of camping kan ook dit jaar via Memotours geregeld worden. De camping ligt ca 2 km van het KNMV hotel af en ca 12 km van de start. De route loopt op 2 dagen vlak langs de camping. Dus rijders: hoewel het een zware 6-daagse kan worden; sluit je aan bij dit initiatief. Met zijn allen krijgen we het prima voor elkaar. En vrienden van rijders/toeschouwers: ga naar dit evenement; het is werkelijk een belevenis om niet te vergeten en meld je aan voor een dag helpen. Ook op een servicepost is het boeiend en het Memotours Holland Kamp mag je niet missen. Bennie, Monique en Henk. 28 maart 2002.

3 juli 2002: Persbericht KNMV.

De ISDE 2002 zal van 24 t/m 29 september verreden worden in Jablonec nad Nisou, Tsjechië. Sinds anderhalf jaar is de KNMV bezig met de opbouw van een JuniorTrophyteam. Ook de motorindustrie heeft vertrouwen in de toekomst van deze mannen en de aanpak van de KNMV getuige de teamsponsoring door Shell smeermiddelen, Twin Air Luchtfilters, CTI-Somas kniebraces en ARAI helmets. Jonge mannen vanaf 18 t/m 23 jaar die in de Internationale Enduro sport wat willen bereiken. De ISDE is de jaarlijkse Int. Motorzesdaagse voor landenteams; op Endurogebied het belangrijkste evenement.
Teammanager Toine van Dijk stelde voor dit jaar het volgende JuniorTrophyteam samen:
* Bas van Hunnik, Amsterdam
* Ralf Hubers, Middelaar
* Geert Snellenberg, Eefde
* Hans Vogels, Son.
Chris Naafs (Voorst) en Jiry van Veen (Assen) die ook van de selectie deel uitmaken starten in een clubteam.
Het Trophyteam zal bestaan uit:
* Tom Hemmelder, Oldenzaal
* Dinand Tijhuis, Hellendoorn
* Frank Isfordink, Olst
* Stefan Braakhekke, Ruurlo
* Michel Visser, Eldersloo
* Erwin Plekkenpol, Hengelo (Gld.)
De laatste twee zijn debutanten in het team. Erwin Plekkenpol is zelfs een selectielid van het Juniorteam. Hij is in het Trophyteam opgenomen om ervaring op te doen. Ervaring die volgend jaar goed van pas kan komen voor de verdere ontwikkeling van een sterk Juniorteam. Naast deze Teams hebben er nog ruim 20 rijders kenbaar gemaakt geinteresseerd te zijn in de deelname aan de ISDE. Zij zullen, zodra de definitieve inschrijving bekend is, worden ingedeeld in Club- en Merkenteams.

6 september: Alle Nederlandse deelnemers

Voorlopig zitten we nog even in Nederland. De site voorbereiden op verslaggeving vanuit Tsjechie. Hier is het overzicht van de Nederlandse deelnemers. We tellen 27 deelnemers met als last minute verrassing: Erik Eggens. Die gaat op de terugweg uit Moskou gewoon via Tsjechie. De volledige lijsten zijn op de officiele site te vinden. We zien ook 18 Belgen waaronder Johan Boonen in hun Trophy Team. Verder ca. 90 Tsjechen en meer dan 40 Engelsen en Amerikanen en maar 12 Fransen. Totaal ca. 548 deelnemers uit 31 landen. In totaal zal ongeveer 1350 kilometer afgelegd worden in zes dagen met daarin 42 tests en een slotcross.

KNMV JUNIOR TROPHY TEAM:
Geert Snellenberg KTM 125 2t
Hans Vogels Kawasaki 125 2t
Ralph Hubers Yamaha 250 4t
Bas van Hunnik KTM 400 4t

KNMV TROPHY TEAM:
Frank Isfordink KTM 125 2t
Tom Hemmelder KTM 250 2t
Erwin Plekkenpol TM 250 2t
Michel Visser Husqvarna 250 2T (van Erp II)
Dinand Tijhuis KTM 250 4t
Stephan Braakhekke Husqvarna 400 4t (van Erp II)

Husqvarna Shell Ben van Erp Team I:
Ed Wigman Husqvarna 250 2T
Pascal de Baar Husqvarna 400 4t
Patrick Kuipers Husqvarna 400 4t

Husqvarna Shell Ben van Erp Team II:
Kees Koolen Husqvarna 400 4t (plus Michel Visser en Stephan Braakhekke) Enterse MC:
Peter Bergsma KTM 125 2t
Stef Wolters KTM 250 2t
Marcel Hordijk Suzuki 400 4t
MC de Olde Lantschapsrijders:
Jirry van Veen KTM 125 2t
Cor Warmerdam KTM 510 4t
Dirk Willem Gesink KTM 520 4t
MC de Graafschaprijders:
Chris Naafs Husqvarna 125 2t
Eddy Heersink KTM 520 cc 4t
Erik Scholten KTM 520 cc 4t
Clubteam MC De Toerenteller:
Tonny ten Dam KTM 250 2t
Christian Wichertjes KTM 300 2t
Ragnar Katerbau KTM 300 2t
Individueel:
Erik Eggens KTM 125 2T

Nog 8 dagen

Over 8 dagen mag ik ook in de bus na een te drukke week. Ik hoop dat de rijders zich rustiger kunnen voorbereiden. De KNMV teams zullen vanaf ongeveer 18 september in het hotel aanwezig zijn. Alle Nederlandse deelnemers moeten op 20-9-02 om 8.30 tot 9.30 uur op voor de papier-controle en van 15.00 tot 16.00 uur voor de technische controle. Wat betreft de service voor de rijders die niet bij de KNMV zitten; deze gaan samen de zorg dragen voor het bemannen van de posten. Op maandagmorgen 23 september zal om 09.00 uur in de MEMO tours tent op de camping een “briefing” zijn van deze mannen. Daar zal de definitieve indeling zijn van de posten en bussen voor de service. Ben jij ook geïnteresseerd om één of twee dagen mee te helpen op post, dan kun je je op dat tijdstip nog aanmelden. Op die manier worden alle rijders van deze goede zorgen voorzien en het geeft jou de mogelijkheid om midden in het wedstrijd-gebeuren plaats te nemen (alle toppers komen langs). Goed voor het oranje(enduro)-gevoel en daarbij spreek ik uit eigen ervaring. Lees er mijn verslag van vorig jaar in Frankrijk nog maar eens op na. Tot ziens in de tent.

HET BEGINT

De openings-ceremonie van de 77e ISDE zal plaatsvinden in het Støelnice Stadium op zondag 22 September 2002 om 16.00 uur.Net als bij de Olympische Spelen zullen de teams uit 31 landen het stadion binnen marcheren.Daarnaast zullen er diverse shows worden gebracht en het geheel wordt met een groot vuurwerk besloten. Kaartjes kosten 5 en 3 euro, dwz. 150,– en 90,– CZK.Er rijden speciale bussen ten behoeve van het transport van de vele toeschouwers die er worden verwacht. Støelnice Stadium is ook Start/Finish gedurende de gehele week. De rijders rijden de eerste 5 dagen steeds twee ronden, in totaal ca. 300km per dag en op dag 6 nog 80 km en natuurlijk de slotcross. Eerste start om 7.30 uur, drie per minuut; de laatste rijders worden om ca. 18.00 uur terug verwacht. Competition tracks: 1st day: Jablonec – Liberec – Hrádek n. N. – Vysoká – Liberec – Jablonec 2nd day: Jablonec – Liberec – Hrádek n. N. – Vysoká – Liberec – Jablonec 3rd day: Jablonec – Tanvald -Vysoké nad Jizerou – Bozkov – Jablonec 4th day: Jablonec – Tanvald – Vysoké nad Jizerou – Bozkov – Jablonec 5th day: Jablonec – Liberec – Vysoká – Hrádek n. N. – Liberec -Rádlo -Jablonec 6th day: Jablonec – Velké Hamry – Rychnov – Jablonec Bij de proeven zijn speciale parkeerplaatsen voor de toeschouwers en er is ook busvervoer naar de proeven. Dit wordt aangeraden om verkeersproblemen te voorkomen.Nou, ik denk dat ik toch maar de motor mee neem.

dag -2, 21 september 17:18 uur

Wel, endurovrienden, vandaag is het sfeer proeven begonnen. Vanmorgen even een strakke perskaart afgehaald en daarna op zoek naar het Holland Kamp. Om het simpel te houden: in Liberec-Noord de borden met ‘OBI’ volgen en daarna zie je ineens een bordje ‘Autocamp”. Gelukkig stond de koffie al klaar en er is nog plaats op de camping. Dus Pullen, gooi de winkel maar dicht. Je hangt gewoon een bordje op met: “Wegens excursie gesloten”. Het is hier een graadje of 14 en af en toe miezert het tegen het stof. Ik heb nog weinig deelnemers gesproken op enkele clubrijders na. De rest was braaf aan het proeven lopen. Wim Gesink zat zich nu al druk te maken over het gemiddelde van bijna 50 in ’t uur. En we konden Toine van Dijk niet vragen hoe de route was, want hij had een beetje hoofdpijn. Maar zijn pak was nog schoon, dus het zal wel meevallen. Misschien kunnen we vanavond nog wat info in het KNMV hotel ophalen; dat is tenslotte vlakbij de clubrijders-camping. De omgeving is hartstikke groen met, ook in de route, hoogteverschillen tot 400 meter. En verder barst het van de politie, vooral in de buurt van de route. Elders mag wel gereden worden, maar op de route zelf is er niet bij. Bovendien staan er nog geen pijltjes. Die ontbreken ook in Jablonec zelf, dus ook het stadion was even moeilijk te vinden. Ook bewegwijzering naar de tests en de TC’s is nog niet geplaatst. OK, dan gaan we nu eerst maar eens even de verbinding testen. Schuimpie, de groeten van Rene en mezelf.

dag -1, 22 september 15.00 uur

Hallo thuisblijvers en sponsoren. Nou dat KNMV hotel heb ik niet meer gevonden, want het werd een beetje laat met eten. Het Pepsi restaurant om de hoek had niet op deze invasie gerekend, maar uiteindelijk had iedereen zijn maag vol en dat voor 6 euro de man inclusief bier. Oude rot Wieger Boersma is ook binnnen dus nu weten we dat Alex (jawel, uw verslaggever van de Nederlandse enduro’s) op het asfalt in Nederland door een auto over het hoofd werd gezien. Nu hopen ze dat zijn pink gered kan worden. Verder vooral motorschade, maar geen ISDE voor Alex. Hebben jullie trouwens al gehoord dat de Motocross des Nations in Amerika niet doorgaat? Dit wordt eind november in Spanje, volgens een persbericht van Dorna dat ik hier vond. Een mooie blamage en gaat Nederland nu wel? Tenslotte is Spanje goedkoper en Eggens is hier al vol in training: “ik praat dus ik weet dat ik leef”, zei hij gisteren van achter een hele donkere zonnebril.

Intussen gaat het speculeren over de route van dag 1 en 2 gewoon door. Voorrijder Toine van Dijk zou gisteren met de groep landencaptains, zich houdend aan de geldende snelheidsbeperkingen, 7 minuten te kort zijn gekomen. En ze hadden de proeven niet gereden. En als je betrapt wordt op 1 kilometer te hard rijden, lig je helemaal uit de wedstrijd. Het ene verhaal is nog sterker dan het andere. Ed Wigman en Michel Visser zijn zich wat aan het inrijden met een extra motor. De jongens met 1 motor, die ze vrijdag al hebben ingeleverd, houden zich vooral zoet met inpakken van de kistjes, brillen poetsen, proeven lopen en wachten. Het schijnt trouwens dat elke rijder van de organisatie 4 condooms en een pak lucifers heeft gekregen. Wat het nut van die combinatie is, ga ik hier niet opschrijven. Vraag dat volgende week maar aan de mannen als ze weer thuis zijn.

Er werd hier vervolgens ook beweerd dat je volgend jaar voor 300 euro via Acerbis naar de ISDE in Brazilie kunt. Dan neem ik mijn vrouw mee, zei ik, lekker vakantie. Maar volgens Christian Wichertjes is dat water naar de zee dragen. Inmiddels is het 16.00 uur, nog een uurtje tot de officiële opening met ongetwijfeld diverse shows, spektakel en vuurwerk en natuurlijk de intocht in het stadion van de deelnemende landen. Keurig in slagorde per land en strak in uniforme kleuren, onder de nationale vlag en voorafgegaan door een jeugdsporter uit Jablonec, die dan weer het bordje draagt met de naam van het land er op. Benieuwd hoe Nederland er bij loopt; u hoort dat nog.

Zoals bekend verzorgt de KNMV de 10 Trophy en Junior rijders. Ben van Erp, Memotours en de Goudvis regelen de boel voor 13 clubrijders. Eggens zit bij KTM in de verzorging en de overige drie weet ik nog niet. Intussen wordt hier al beweerd dat de organisatie met de Groenen een deal heeft gesloten en dat er woensdag minimaal 200 rijders uit liggen. Vandaar dat krappe stuk met snelheidscontrole!! Zoals altijd wachten we het maar weer even af.

DE SIXDAYS IS OFFICIEEL GEOPEND.
De Tsjechen hadden er zelfs de vice-voorzitter van het kabinet bij als spreker. Nou, daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen. Net als aan de presentatie van 30 andere deelnemende landen trouwens. We zagen er dus niet uit. Helaas veel clubrijders niet aanwezig en geen showelementen. Waarom liepen daar geen 40 of meer man/vrouw in vrolijk oranje? Te nuchtere Hollanders? Terwijl de Tsjechen hun hartverwarmende best deden met zang, dans, fietsstuntteam, films uit de oude zesdaagse doos en een spetterend vuurwerk dat maar net niet de inmiddels ingezette regen kon verdrijven. Het is hier niet droog en ook nog koud; ben ik daarom zo slecht gehumeurd? Hopelijk word ik vrolijk van de prestaties? Maar eerst morgen nog de voorstelling door Brazilië van hun evenement in 2003. Ik wil daarheen, lijkt me een warm land.

dag 0, maandag 23 september

Na een mooie frisse nacht vanmorgen zelfs zonnestralen gezien en nog geen regen. Dat begint er op te lijken. Terwijl ik dit schrijf wordt er op de achtergrond proefgedraaid voor de presentatie van Brazilie 2003; mwah, ziet er goed uit. Vanmorgen dus, na een (te) light ontbijt naar de MEMOTOURS tent waar om 9.00 uur de helpers/rijders bespreking begon van de 13 ‘vrije’ rijders. Onder de krachtige leiding van Ed Wigman en met de ervaren inbreng van Ben van Erp en Bennie Braakhekke werden alle schema’s doorgenomen en alle puntjes op de ‘i’ gezet. De ‘Goudvis”, Helma en Robje (Homan) op start/finish. Per man 2 helpers, eventueel een volgrijder, 4 benzine kannen enzovoort enzovoort. Enduro is vooral logistiek, tot dag 1 dan en dan moet er gereden worden. Nou deze 13 zijn er klaar voor, allemaal op hun eigen manier. Dus Erik Scholten haalt de 240 Volt wel (relax jongen!); een enkeling was daarentegen zo ‘relaxt’ dat hij om 9.00 uur nog wakker gemaakt moest worden; dat is nou weer overdreven.

Naast dit team van 13 (5 man op Husqvarna, 1 Suzuki en de rest KTM) is er uiteraard het tiental junior en trophy rijders van de KNMV waar volgens Henry Flierhuis ook alles perfect en in een zeer goede sfeer verloopt. Verder zijn er dan nog 4 Nederlanders die de support via KTM hebben geregeld. Dat zijn er 27 in totaal en we gaan ze allemaal aan de finish brengen, hopelijk net zo soepel als vanmorgen met de voorbereidingen voor het aan de start brengen. En als het toch weer gaat regenen, dan knokken we ons er wel door. Later meer.

Sorry, even weg geweest voor (alweer) worst met brood, (smaakt als thuis Lila!!) terwijl Monique en Klokkie naast me zijn komen zitten en de Braziliaan met het 2003 shirt van Fortaleza nu al elk detail proberen te ontfutselen. Nou het boekje ziet er wel zeer veelbelovend uit; parc-ferme in een pretpark op het strand van Fortalezza in het noord-oosten van Brazilie. Ik zie prachtige Baja-achtige foto’s. En dat op 8 uur vliegen. De organisatie laat zich bijstaan door Acerbis, Adventure Events en Motoclub di Bergamo (Italie). De videofilm laat zoveel van jullie favoriete bezigheden zien, dat ik denk: doe maar een hele maand. Surfen, zeilen, jetski, bergwandelen, disco of gewoon op het strand en dan ook nog enduro!!

Voor morgen is definitief de B-tijd uitgehangen. Dat betekent 14 minuten extra voor de mannen en totaal 421 minuten voor ca 310 kilometer. Of dat genoeg is na de regen van gisteravond en vannacht? Terwijl vandaag ook de laatste druppel nog niet is gevallen. Het laagste punt in de route van dag 1 ligt op 400 meter en het hoogste op bijna 800; de route gaat van uit Jablonec met de klok mee naar Hradek aan de Duitse grens, Albrechtice, Liberec langs de camping (daar is ook een TC) terug naar Jablonec. Morgen meer …

dag 1, 24 september

He fans, de meute is van start en wij zijn inmiddels tot op het bot verkleumd maar het goede nieuws is dat ze hem allemaal (de Nederlanders dan) binnen de minuut over de 20 meter hadden (hoewel er eentje erg krap aan was; dus vanavond even checken). Dat is goed gezien de koude vochtige nachten en overdag nog net aan een keer 16 graden, want dan wil het vocht wel overal in. En, het heeft vandaag nog niet geregend. Nou, wij gaan even snel naar ergens langs de route. Ik zag net twee voorrijders van de organisatie terugkomen en die motors waren heel wat zwaarder; veel gras en klei erop. Half acht ging de eerste van start en over 203 minuten moet die terug zijn.

He fans, het is beroerd krap die eerste ronde. Alle mannen 3 of 4 minuten, niet alleen de Nederlanders; Hans Vogels eraf gestapt, voor en achter krom en ca 37 minuten; hij rijdt wel door. En Plekkenpol in de 20 minuten, reden onbekend. Inmiddels zelfs een flauw zonnetje gezien en hier de hele dag nog geen regen. Nu de clubrijders nog!!!

Yep, nog steeds op start/finish en inmiddels zijn de clubrijders allemaal door. Gemiddeld 3 a 4 minuten; Eggens nul? Afgezien van hem lijkt het erop dat er een stukje uit de route is gehaald, of twee, want ook hun motoren zijn veel schoner. Zelf weten ze dat niet, omdat je dat niet altijd ziet. Ze kwamen allemaal redelijk schoon en hooguit een beetje gehaast binnen.

De Goudvis is inmiddels bevroren; heeft vanmorgen zijn muts verspeeld. Toen ik naar het perscentrum liep, riep hij nog: “Inleveren, die muts”. Onderweg op de Toi-Toi (hoe heten die plastic poepdozen ook al weer in Nederland?) realiseerde ik me dat hij nog een uurtje of 5 moet staan. Toch maar even de muts uitgeleend. Want hij had voor de start al goud verdiend. De service voor alle rijders loopt overigens als een speer. Alleen denk ik dat dat ze morgen wat vroeger moeten aanrijden. Want toen El Klokko en ik om 6.30 de camping afreden, stonden de eerste servicebussen daar al klaar voor de TC naast de camping. En dat was dus echt 1 uur voor de start plus 161 rijminuten. Nou, om ca 15.30 komt Frankie Isfordink binnen; dus later meer. Als ik in de buurt van het perscentrum ben, zal ik even gauw wat nieuws in het Gastenboek knallen, dus hou dat in de gaten. Eventuele vragen via mail of gastenboek. Later meer.

Even een hapje en dan weer aan het werk. Het is nu een uurtje of zeven ’s avonds en je hoort geen motoren meer. De route bleek toch ongewijzigd, ook voor de clubrijders. Alleen hadden die meer informatie over waar het krap was. Het verschil is natuurlijk dat die in de 2e ronde gemiddeld ook weer een paar minuten pakten en dat de KNMV teams wat dichter bij de nul bleven. Uitslagen morgenochtend om 08.00 uur, zegt men. De Nederlanders zijn allemaal binnen, maar niet geheel zonder schrammen. Hans Vogels heeft toch een beroerde blessure aan zijn rechterknie; die is inmiddels gehecht en ze gingen nog even een foto maken. Uitslag daarvan onbekend. Maar toen ik hem zag lopen na het inleveren van de motor dacht ik, dat komt niet goed. Hij zou morgenochtend ook erg veel werk moeten doen: kroonplaat vervangen en subframe achter. Plekkie zit in de 20 minuten: ketting kapot gehad. Tijhuis ook veel minuten: ontstekingsproblemen. Tot zover de Trophy en Junior Teams.

Dan de clubrijders, ook allemaal binnen. Chris Naafs: net binnen het uur gebleven, mechanische problemen. Patrick Kuipers de 1e ronde maar 1 minuut, de 2e ronde drie keer over de kop, koplamp stuk verder niks, zelf ook niet en 9 minuten totaal. Was tie niet blij mee. Logisch als Merriman en Salminen in de 1e ronde 4 minuten pakken en jij maar eentje. “Heb ik weer wat voor m’n verslag!”, zei die.

MAAR WE HEBBEN WEL DE OFFICIEUZE LIJST NA DE LAATSTE PROEF: 1. Salminen, 2.Eriksson, 6.Merriman, 14. EGGENS op 52 sec, 18. Johan Boonen, 86. Hemmelder op 2.39, 110. Ralph Hubers, 118. Bas van Hunnik, 136. Stephan Braakhekke, 154. Frank I. , 173. Snellenberg, 183. Dinand (deze voorlopige lijst is dus zonder de strafminuten). Dus kijken we morgen wel verder; zie ook de officiële site en de Tsjechische versie is sneller bijgewerkt dan de Engelse of Duitse. Kijk onder “Vysledki” of iets wat daar op lijkt.

Morgen dezelfde route als vandaag en het begint net te waaien en te miezeren, maar de route kan nog wel wat hebben. “Makkelijk” volgens Pascal de Baar, “Achterlijk jagen op de weg”, volgens Kees Koolen. Plekkie staat trouwens 486e, maar die ketting ging dan ook in de proef kapot. Misschien tot morgenochtend. De rijders waren de minuten-sof van de 1e ronde bijna allemaal vergeten na een goede tweede ronde en nadat ze hoorden dat iedereen minuten had. De helpers houden de stemming er goed in maar het was wel verrekt koud. Stuur meer truien naar Tsjechië.

dag 2, 25 september

Vier graden volgens de ‘klok’ langs de snelweg en het heeft vannacht geregend. Hans Vogels gaat vandaag niet van start; verder geen details bekend. Vandaag wordt er op een gewijzigd B-tijden schema gereden. Dus normaal gesproken zullen de meesten op tijd rijden. Ik zag dat de uitslagen op de officiële site staan: via ISDE contention (of zoiets).En waar zijn al die strafminuten? Alles bij drie te krappe TC’s is geschrapt, dus zijn er maar weinig mannen met minuten.

Ons Trophy Team heeft flink schade door 2 man met ‘pech’-minuten. Finland leidt voor Frankrijk en Zweden. Ons Junior Team staat 9e en is nu wel kwetsbaar doordat er nog maar drie man over zijn en er tellen er drie. Wel staat alles nog dicht bij elkaar. De bijzonderheden: 125 2T: Eggens 2e op 36 sec achter Merriman. Frank netjes 30e van de 90 finishers. Jirry van Veen 61e!!! en Chris Naafs niet geklasseerd (verboden assistentie, hoorde ik). Eggens staat ongeveer 20e overall. Daarom hebben ze die minuten natuurlijk geschrapt, want met strafminuten zou hij zeker in de top 5 gestaan hebbben en voor Merriman.
250 2T: Tom 27e van 161 finishers, Michel Visser 71e.
250 4T: Ralph netjes 11e van 63 finishers.
400 4T: Bas 16e van 85 finishers, Stephan 22e en snelste clubrijder Patrick Kuipers 55e.
500 4T: Eddy Heersink 45e van de 63.
Right, ik ga nu naar buiten, later meer.

VERVOLG. He he, eindelijk weer binnen. Het was vandaag ook iets milder buiten, zeg maar 11 graden en bijna geen wind, hoewel het ergens op de route toch geregend had. Verder een ‘uneventful day’, zouden de Engelsen zeggen. Bijna alles ging gladjes en de tijden waren goed te doen, hoewel er aan de staart van het veld wat minuutjes vielen. Tonny ten Dam is vanmorgen niet gestart. Had gisteren een zwieper zonder echt te vallen, maar wel de schouder uit de kom. Ondanks goede verzorging kon hij vanmorgen de arm niet echt optillen. Sneu voor dit vriendelijke betrouwbaarheidsdier.

Chris Naafs heeft nog een protest lopen en ging wel van start, maar de diskwalifikatie van maandag geeft niet automatisch het startrecht dat een clubrijder heeft na 1 keer uitvallen. Hij is vandaag ook gewoon gefinisht. Jirry van Veen vond vandaag een moddergat en kwam muurvast te zitten: 3 minuten. Wim Gesink en anderen hadden veel plezier op een betonnen trap: “zo steil, daar kon een oud mens niet vanaf”. trapZelf ging hij lopen en leende een Duitser om als een vlag aan de achterkant te gaan hangen. Zie de foto van Fabiano Godoy. Kees Koolen is zo gelukkig met zijn Husky dat zijn oranje helm bijna licht geeft. Echt, een smile zo breed, dat moet je zien. Van 4 naar 5 wheeliend over de knippen een helling op en “ik kan niet eens op het achterwiel rijden”. Geert Snellenberg gaat rap, alleen in de laatste crossproef kwam hij vloekend over de finish. Logisch als je 20 meter ervoor valt, dus deze keer was Frank I. sneller, maar die moet er morgen misschien toch nog eens voor gaan zitten.

Op diezelfde crossproef, die trouwens meer enduro-achtig was nog mooie staaltjes gezien. Eriksson gaat van start met de dikke Husky. Nou is dat zo’n Jerommeke, die desnoods de motor op zijn rug over de finish draagt. Hij was nog niet van de betonplaat bij de start af, of dat ding ging al 40 km terwijl hij in de sporen nog driftig meestept. Afijn, 4.37, later komt hij de bult af naar de finish met een bloedgang en drie meter breed, tweede snelste. Dan Johan Boonen, 4.38. Dan Ahola, vertrekt onopvallend en finisht voor je er erg in hebt; je kijkt op de klok, 4.30!!!! en nog wat. En het mooie is, daar mag je dan gewoon bijstaan.

Verder weer diverse bekeuringen. Het verhaal gaat dat er morgenavond 15 rijders verplicht verkeersonderwijs krijgen wegens te hard rijden. Een soort buro HALT, maar dan waarschijnlijk in het Tsjechisch voor een 10-talig klasje. De man van Helga (Marcel?) had de grootste bon van 1000 kronen. Dat is toch een flink bedrag als je bedenkt dat ik net een schnitzel op heb voor 73 kronen (ca. 2,5 euro).

Ok, vandaag een vroege officieuze uitslag, scratch na 2 dagen: 1. Salminen, 2. Ahola, 3. Aro … 17. Johan Boonen, 32. Erik Eggens op 3.17, 73. Tom Hemmelder op 5,39, 97. Ralph Hubers op 6.45, 103. Bas van Hunnik en dan de rest. Het lijkt alsof Dinand Tijhuis vandaag ook veel minuten heeft gepakt; ik heb hem alleen hard zien gaan in de proeven, dus dat moet ik nog uitzoeken. Zie de officiele site voor alle details. www.isde2002.net , waarschijnlijk pas morgen.

Ok, en dan op naar woensdag, dag 3. Na 2 dagen hetzelfde rondje begint morgen een nieuwe route die ook donderdag in dezelfde richting wordt gereden. We hebben het over ri zuidoost van hier, met 2 endurotests en 2 crosstests. Benieuwd of ze morgen weer met 7 tijden per persoon komen net als vandaag en gisteren, terwijl endurotests in de 1e ronde normaal niet geklokt worden. Eentje was er omgedoopt tot CT, hoewel er bij de rijders toen ze ervoor stonden nog twijfel was. Toch is de zaak hier niet slecht georganiseerd; goede tijdwaarneming, een grote klok bij de proeven en een schermpje voor het overzicht. Al met al vandaag minder jagen op de weg en meer tevreden koppies. De meesten zijn nog fris, alleen pech voor Tonny en Hans Vogels. Vandaag zou hij nog een scan krijgen.

dag 3, 26 september

Brrr, fris hier. Vannacht rond het vriespunt denk ik, want vanmorgen langs de weg stond de ‘teller’ op 3 graden (07.15). Er hangt hier een natte mist na een uur of twee stevige regen gisteravond. Geen skiweer en toch moeten ze vandaag die helling op. Vandaag is de dag van Erik Scholten. Zijn tweede motor, waarop Arno met de rugzak rond rijdt, bleek vanmorgen verdwenen door een gat in het hek van de camping. Vervolgens is hij nog zo scherp dat hij als eerste een rekenfout in de officiele voorgerekende tijdlijsten van de organisatie ziet. Ongeveer vanaf de clubrijders staat er ergens een minuut te veel. Maar, het is al weer geregeld.

Gisteravond laat kwam de melding dat Chris Naafs definitief nog in de wedstrijd zit; protest gewonnen. Daar werd El Bandito even heel erg blij van. Er loopt een nieuw protest tegen de 3 minuten van Jirry van Veen. Na hem, maar in dezelfde ronde werden de linten verzet, zodat men om het ergste gat heen kon. Hij kwam muurvast te zitten en de bougie sneuvelde ter plekke. Vader Jan sprong met zijn zondagse schoenen in het gat en werd meteen weggestuurd. Alleen de officiele redders mochten de jongens er uit sleuren en die gingen op het rijtje af. Toen Jan dat ’s avonds vertelde kwam de stoom nog uit zijn oren; te meer omdat het prutgat door de brandweer vol water was gezet.Wat Tijhuis betreft, niks geen minuten, en vlammen in de proeven, dus dat jaagt Ralph mooi op.

Het Trophy Team is inmiddels naar de 15e plaats geklommen; de Juniors staan ook na dag 2 op plaats negen. Het hoogsgeplaatste clubteam is de Enterse MC met Peter Bergsma, Marcel Hordijk en Stef Wolters, 45e. Individueel:
algemeen (eigen klasse)

Eggens 32e (7); Hemmelder 74e (26); Hubers 98e (16); Van Hunnik 104e (17); Isfordink 107e (26); Braakhekke 127e (23); Snellenberg 147e (35); Visser 187e (53); Bergsma 248e (57); Katerbau 260e (73); Wigman 278e (78); Kuipers 290e (52); van Veen 308e (69); Heersink 324e (42); enzovoort, nog 25 man er in.
Ik zie net een voorrijder terug komen en dat ziet er nog redelijk uit, maar met ongeveer nog 450 starters en 2 ronden blijft het afwachten.

VERVOLG 13.30 Het begint hier te motregenen. Het eerste stuk na start/finish is krap voor de clubrijders. Plekkie heeft de uitlaat vervangen na de 1e ronde en enkele minuten gepakt. Katerbau heeft hem net als in Frankrijk weer dicht zitten. Ook de clubrijders zijn allemaal aan de 2e ronde begonnen. Ik denk dat het enduroweer is want Frankie (21e) zat op proef 1 voor Erik Eggens. Bassie 19e in proef 1 in zijn klasse. Ik verwacht ze wel allemaal binnen vandaag; het is wel een beetje vet, maar sneeuw lag er vanmorgen heel vroeg alleen op het hoogste punt.

14.30: De trophy rijders zijn binnen; op Plekkie na ook binnen de tijd. Plekkie heeft de voorbocht en daarna het rubber en daarna de demper vervangen; de boel was “gestoekt” na zijn val van gisteren; totaal 9 minuten. “Noe behint het er op te lieken”, Hemmelder met een brede grijns. Het was vet vandaag en donker in het bos. En boomwortels genoeg. Maar verder allemaal tevreden mannen. Eggy 8e op ET3; Bas 16e op ET3; Stephan 13e op CT3.

De volgrijders lijken inmiddels allemaal op maanmannetjes. Het was toch weer frisjes. Verder is er een verhoogde omzet in pleisters; die worden vooral op voorhoofden geplakt van rijders en volgrijders. Binnenkort hoeft die oranje helm niet meer op; dan herken je ze zo wel. Hans Vogels hinkelt al weer rond en denkt in Havelte aan de start te staan. Gekwetste bandjes, beetje gescheurd en beetje platgedrukt. De krukken stonden nog in het hotel; dat ging niet zo lekker omdat de schouder ook nog zeer deed. Nu eerst even kijken of de clubrijders al binnenkomen.

VERVOLG 17.50 De eerste clubrijders mooi op tijd; Jirry nul, Chris ééntje enz. maar het was wel overal krap voor ze. Bij miss Yoko (Geraldine) en Ralph (helper van Ragnar en ook zo’n euroburger) op post 2? was het echt krap. Dus Ragnar zei: “Niet tanken, ik heb geen tijd”. Nou zei Geraldine, in die tijd hadden we hem al vol. Daarna de 4-takten; die kregen dus mooi een hoosbui op de kop en vlogen in de minuten. 7, 12, enz, 22 voor Kees Koolen en die ging na het achterbandje ook het voortandwiel nog vervangen. Het werd snel slecht en het miezeren van de laatste 2 uur is ook hier bij start/finish overgegaan in regen.

Dat kan morgen nog wat worden als ze dezelfde route nog een keer gaan rijden. De organisatie heeft nog wel een C-tijd achter de hand die echt ruimer is. Misschien zetten ze die wel in, anders gaat morgen de bekeuringen-statistiek weer omhoog. Ze zitten hier namelijk echt met de kassa bij de ingang van het parc-ferme. Volgens een persbericht gaat het echter de goede kant op met het verkeersgedrag; dinsdag nog 193 deelnemers bekeurd, woensdag nog maar 119. Onder het motto schaam je rot, meldt hetzelfde engels-talige persbericht dat 9 Nederlandse wildrijders zijn staande gehouden en bekeurd wegens rijden op verboden terrein met niet legale motoren. Bedankt jongens. Ok, verder nog geen uitslagen, alleen stapels losse uitslagen van tests, dus ik ga nokken. Kijk vanavond maar op de officiele site of uiterlijk morgenochtend zal het er wel op staan.

dag 4, 27 september

Hallo Holland, op dag 4 is de zesdaagse echt begonnen. De mooie route van gisteren kreeg vannacht een bak water te verwerken en werd erg vet. Vooral de proef op de skihelling was voor de clubrijders een hele echte. In de 2e ronde is deze er uit gehaald. Het werd wel zo verschrikkelijk glad. Ik heb daar 3 uur gestaan en staan aanwijzen bij een afhangend bochtje waar Johan Boonen zowat onder aan de helling in het bos verdween. Ook Dinand stuurde net een paar centimeter te laag, gaf iets teveel gas en draaide af naar rechts richting bos. Jirry van Veen luisterde perfect en ging er met volwassen beheersing doorheen. Die komt nog ver; tenslotte ging zelfs Eriksson daar liggen. Wat is het toch geweldig om daar bij te kunnen staan.

Verder is Wim Gesink gestopt; heeft Marcel Hordijk problemen met de motor; Erik Scholten ook; ook Chris Naafs is gestopt; zat anderhalf uur vast in een moddergat. Ragnar heeft een probleem met de koppeling maar probeert nog wel. De teams gaan goed, soms een enkel minuutje en ook Plekkie rijdt nog hoor, Joke, al kwam er wel een beetje stoom uit zijn helm. Toch was het volgens Patrick Kuipers nog behoorlijk koud. Hier en daar wordt een enkel minuutje gepakt door de teamrijders en door de clubrijders wat meer.

Terug naar gisteren dag 3: Volgens mij staan de volledige lijsten al op internet, dus hier de highlights van dag 3:
125 2-T: Erik Eggens 7e en Frank I. mooi 22e in een klasse met 86 rijders. Jirry van Veen 60e en zo te zien zijn de strafminuten weg.
250-2T: Tom 16e!! van de 140; Visser 47e; Plekkie 90e met 7 strafminuten vanwege die uitlaat.
250-4T: Ralph Hubers 11e!! van de 58; Tijhuis 22e.
400-4T: Bas van Hunnik 11e van de 79. Zo hé!. Salminen 19e met 4 strafminuten; Stephan Braakhekke 20e.
500-4T: Johan Boonen 4e; Eddy Heersink 42e
Trophy t/m dag 3: Belgie 9e, Nederland 11e; we klimmen nog steeds. Juniors: nog steeds 9e; Clubteams: Enterse MC op een mooie 35e plaats van 92 clubteams.

Verder met dag 4: De skihelling enduroproef: Frank 27e, Eggy 38e; Tom 13e; Tijhuis 10e!!; de 400-4T: Edmondson voor Salminen en Bassie 15e. CT4: Tom 8e!!! Straks meer over de tests.

18.02 uur: Het werd dus een echte endurodag. Alle teamrijders zijn binnen: Stephan had wat minuten, Ralph 2 en Erwin een paar meer. Erik Eggens is er uit. Koppeling en versnellingsbak stuk. Daar is hij niet blij mee, want ik geloof dat hij het net leuk begon te vinden. Bij de clubrijders iets meer schade. Marcel Hordijk definitief uit; 2 keer een waterslang doorgebrand nadat de Soes wat droog kookte. Erik Scholten had de slang van de hydraulische koppeling lek; uitgevallen, wel ingeleverd. Chris Naafs heeft de motor weer aan het lopen na uitgevallen te zijn en ook wel ingeleverd. Die zitten in één clubteam en dan mag er maar één rijder uitvallen en de dag erna toch starten. Ze hebben geloot en het wordt Chris. Erik wordt morgen waarschijnlijk niet uit het parc ferme gelaten.

Dan Ragnar: heeft de motor spic en span ingeleverd, na koppelingsschade en start morgen wel. Dat team had de joker nog. Snelste Hollandse 2-takt clubrijder vandaag: Jirry van Veen, 5 minuten. Snelste idem 4-takt: Kees Koolen, 20+ minuten. Christian en Patrick ca 27 en Pascal 45 minuten. Eddy weet ik nog niet. Stef Wolters 44 min. en Cor Warmerdam kwam er aan, reed fris genoeg rond. Wim Gesink is definitief uit, de motor niet ingeleverd. Reden: te veel van het goede. Het is maar net hoe het valt: Kees Koolen wilde nog een rondje en Patrick baalde want hij had de motor en zichzelf gespaard, wat minuutjes gepakt en dan wordt in de 2e ronde een aantal moddergaten en de ski-proef er uit gehaald.

Nog een paar spetterende resultaten van vandaag: ET1: Ralph 6e; ET2: Dinand 10e; CT2: Ralph 9e, Tom 10e; ET3: Ralph 9e, Tom 9e, Bassie 11e; CT4: Tom 8e, steeds in hun klasse uiteraard. Tot zover; vanavond laat wellicht op de officiele site.
Morgen dag 5: de route van dag 1,2 in omgekeerde richting, 298 kilometer en 411 minuten als het B-tijd wordt. Inmiddels hoor ik de regen weer op het dak van de sporthal/perscentrum kletteren. De route morgen is saai veel asfalt, maar de proeven zullen onderhand wel nat genoeg zijn.

dag 5, 28 september

De zon heeft hier vandaag al minstens een uur geschenen, heerlijk. De mannen hebben weer een krap tijdschema; er worden wat minuten gepakt. Zolang ze maar geen bekeuring pakken, want vandaag kent net als dag 1 en 2 veel asfalt en je weet nooit of ze er rijders uit gaan gooien wegens teveel bekeuringen (bijvoorbeeld als het voor het klassement goed uit komt). Verder Chris Naafs opnieuw uitgevallen.

Even terug naar gisteren dag 4. Bij de spetterende resultaten had nog de 3e plaats van Bas van Hunnik in CT3 moeten staan, achter Edmondson en Salminen. Echt niet misselijk zoiets. Ons Trophy team staat (t/m dag 4) 12e op ruim 2 seconden! van Tsjechie en 22 minuten achter Belgie. Het Junior team staat 9e, 11 minuten achter Zweden en dat lijkt te veel.
Dan de standen t/m dag 4 (overall en tussen () de eigen klasse):
49. Tom Hemmelder (17e)
75. Frank Isfordink (21e)
78. Bas van Hunnik (13e)
92. Ralph Hubers (12e)
119. Geert Snellenberg (33e)
120. Michel Visser (36e)
139. Stephan Braakhekke (23e)
191. Jirry van Veen (52e)
198. Dinand Tijhuis (32e)
223. Peter Bergsma (59e)
232. Ed Wigman (64e)
252. Erwin Plekkenpol (70e)
259. Patrick Kuipers (44e)
281. Christian Wichertjes (87e)
298. Eddy Heersink (41e)
302. Kees Koolen (50e)
304. Stef Wolters (96e)
308. Pascal de Baar (53e)
317. Cor Warmerdam (44e)
Totaal t/m dag 4 nog 325 rijders geklasseerd; Ragnar Katerbau rijdt vandaag wel. Dus we hebben er nog 19 van de 27 over. Vandaag, dag 5, verwacht ik deze 19 allemaal binnen. Vanmorgen vroeg was ik op proef 1 en zaten er wel diepe sporen in en vette plekken, maar ik heb geen verhalen over vastrijden gehoord. Dus als de brommers heel blijven, komt het goed. Volgens Henk Spijkerman klopt er niks van het rijschema; bij een post 5 minuten tekort en bij de volgende 10 minuten over. De eerste proefresultaten lopen binnen. ET1: Peter Bergsma snelste 125 op een 32e plaats. Die jongens mogen ’s morgens altijd het eerste spoor trekken. CT2: Tom 11e in zijn klasse. Ok, ik ga even kijken of de zon nog schijnt.

16.30 uur:
Weten jullie wat zuur is? Als je vandaag jarig bent, zoals Ragnar Katerbau, je bent gisteren uitgevallen maar hebt je motor in puike conditie toch ingeleverd en binnen een uur na de start knalt er een volgrijder tegen je aan. Motor krom, uitlaat dicht, einde verhaal. Zelf heeft hij gelukkig niks. Verder heeft ongeveer iedereen vandaag weer strafminuten, de andere landen ook. De teamrijders tussen 3 en 5 minuten, de clubrijders 7 tot 12; Christian Wichertjes zat al op 22 min maar komt volgens Helma Kuipers echt op tijd binnen. Over de uitslagen is dan ook niks te zeggen want er zal wel weer zwaar door de jury vergaderd worden.frank Morgen nog 57 kilometer route zonder proeven en daarna vanaf 10.00 uur de slotcross. Die is al uitgezet en het is een soort maisplak met heuvels. De rijders krijgen één verkenningsronde en dan een wedstrijd over 5 ronden van 2,6 kilometer. Dit is het laatste bericht van vandaag, want eigenlijk heb ik ATV.

dag 6, 29 september

Ook vanmorgen is er nog niks bekend over de strafminuten van gisteren. Volgens zeggen wordt er nog vergaderd of weer. Op de lijsten per klasse over dag 5 zijn de minuten wel weggepoetst. Volgens Jan van Veen wilde Edmondson vanmorgen daarom niet starten. Hij staat 5e. Wel hebben we een officieuze overall-stand na dag 5: 1. Ahola, 2. Eriksson, 3. Aro, 38. Tom Hemmelder (12 in zijn klasse), goud 73. Bas van Hunnik (14, goud) 74. Frank Isfordink (21, goud) 88. Ralph Hubers (10, zilver; volgens mij goud) 114. Michel Visser (36) 116. Geert Snellenberg (31) 133. Stephan Braakhekke (24) 184. Dinand Tijhuis (27) 192. Jirry van Veen (52) 211. Peter Bergsma (54) 227. Ed Wigman (65) 241. Erwin Plekkenpol (69) 245. Patrick Kuipers (41) 272. Christian Wichertjes (86) 285. Eddy Heersink (39) 292. Kees Koolen (49) 295. Stef Wolters (97) 298. Pascal de Baar (50) 309. Cor Warmerdam (42) Er kwamen gisteren 314 rijders binnen; dat betekent dat er al dik 200 uit zijn. Op dag 5 werd door weinig mensen constant gepresteerd, behalve door Tom. De meeste proeven werden na de eerste rijders beter en daar hadden de hoge startnummers voordeel van. Tenslotte de tussenstand van de teams: WT: 1. Finland, 2. Frankrijk, 10. Belgie, 11. Nederland JTT: 1. Frankrijk, 2. Portugal, 9. Nederland. Ok, nu eerst naar de crossproef.

17.22 uur:
Wat dacht je, de hele dag droog en stofvrij; een soort glooiend maisland met loeisnelle stukken, net zo snelle afdalingen naar afhangende bochten en de nodige korte bochten met kleiwalletjes. Na anderhalf uur komen de stenen al boven. Helaas geen jumps maar wel een start helling op. Ziehier het decor voor de slotcross waar je niks kunt winnen en wel kunt verliezen. Of toch wel? Vraag maar eens aan Paul Edmondson die in de 400 4-takt 20 seconden aan de broek kreeg van Salminen en daarmee van de eerste naar de tweede plaats verhuisde.

Verder was het nergens op die manier spannend maar wel mooi. Ahola had 1min18sec voor op Eriksson en werd derde op 12 seconden dus overall winnaar. Johan Boonen (15e) deed zijn stinkende best in die klasse om de cross van Eriksson te winnen, maar werd 2e op 2 seconden. Al met al blijft de slotcross een mooie afsluiting van een zesdaagse voor alle rijders, helpers (die vaak weinig gezien hebben) en fans. De resultaten van de Nederlanders in die slotcross: 125 groep A/B: Petteri Silvan wint, Merriman drie; Frank 13e op 55 seconden van Merriman (de nr.1 in die klasse) en Frank blijft in het goud. Geert 22e op 1.14. Peter Bergsma start goed in de B-groep en eindigt 8e in zijn groep en 25e tijd. Jirry van Veen schuift in zijn groep van de 26e naar een keurige 17e plaats. Een 50e tijd: verschil t.ov. Merriman 2.14.63; heeft hij zilver? Ja, easy. 250 groep A/B/C: Samuli Aro wint de cross en zijn klassement. Michel Visser wordt 16e in zijn groep op ca. 1.14 van Aro en Tom start matig om te eindigen met een 20e tijd op 1.19 van Aro. Erwin Plekkenpol crosst in de B-groep van een 9e naar een 4e plaats (29e tijd). Die jongen is eerder een crosser maar enduro kan je leren. Ed Wigman rijdt met zijn jasje aan naar de 91e plaats. Christian W. 97e en Stef Wolters 102e. Christian schrok geloof ik van zijn 9e plaats na de start in groep C en ‘verachterde’ in die groep naar plaats 20. 250 4-takt groep A/B: Germain wint, Fretigne 2e; van de minuut die Fretigne voor had geeft hij maar 80/100 sec af; Fretigne dus klassewinnaar. Ralph Hubers crosst voor wat hij waard is, ligt zelfs 2e en wordt uiteindelijk 5e op 42 sec van Fretigne en heeft volgens mijn sommetjes goud. Dinand Tijhuis rijdt in groep B naar een 6e plek en 21e tijd. 400 4-takt groep A/B: Salminen wint dus de cross met 20 sec voor Edmondson en daardoor ook het klassement met 16 sec voorsprong. Bas van Hunnik crosst naar een strakke 10e plaats in groep A, op 1.16.98 en Stephan Braakhekke een 14e tijd op 1.24.60. Bas wel mooi goud, ook na de cross. In de B-groep hebben we Patrick Kuipers, 36e tijd, Pascal de Baar 49e tijd en Kees Koolen 50e tijd. Die moet nog wat meer gaan staan bij het crossen, hoewel, na 6 dagen? 500 4-takt groep A/B: Eriksson wint dus het mooie gevecht met Johan Boonen. Schitterend hoe die dikke potten de startheuvel op stormen. Klassewinnaar wordt de 3e man in de cross: Mika Ahola met de VOR. Lang daarna, als het meeste publiek al afdruipt, is het de beurt aan onze echte helden in de B-groep. De hele week als laatste door de prut en de diepste sporen en nu nog 5 ronden over een half verlaten baan. Maar ze komen ook nu weer netjes binnen: Cor Warmerdam rijdt een 39e tijd en Eddy Heersink een 42e.

Wel, beste lezers, de klassewinnaars staan vast; de plaatsen van de Nederlanders kunnen nog licht wijzigen, maar er is hier nog geen eind-klassement beschikbaar en ik ga er vandaag ook niet op zitten wachten. Ik heb nog een afspraak in de tent van MEMO-tours. Als ik thuis ben zal ik de definitieve resultaten van de officiele site nakijken en hieronder zetten. En de medaille-kleuren nog even controleren. Het was me een genoegen; tot zover of komt er nog een aanvulling over vanavond in de tent?

Eindstand:

1. Ahola, 2. Eriksson, 3. Aro. Johan Boonen 12e overall, 4e in zijn klasse. Klassewinnaars:
125 2t: Merriman; 250 2t: Aro; 250 4t: Fretigne; 400 4t: Salminen; 500 4t: Ahola.
World Trophy: 1. Finland, 2. Zweden, 3. Frankrijk, 8. Belgie, 9. Nederland (20 teams).
Junior Trophy: 1. Frankrijk, 2. Portugal, 3. Finland, 7. Nederland (15 teams).
Overall/eigen klasse/gestart in eigen klasse/gefinished in eigen klasse:
38. Tom Hemmelder (12/171/106, goud)
69. Bas van Hunnik (14/93/52, goud)
70. Frank Isfordink (18/105/64, goud)
81. Ralph Hubers (9/64/44, goud)
108. Michel Visser (36/171/106)
111. Geert Snellenberg (28/105/64)
126. Stephan Braakhekke (22/93/52)
178. Dinand Tijhuis (26/64/44)
187. Jirry van Veen (49/105/64)
201. Peter Bergsma (50/105/64)
221. Ed Wigman (65/171/106)
234. Erwin Plekkenpol (69/171/106)
239. Patrick Kuipers (41/93/52)
266. Christian Wichertjes (85/171/106)
279. Eddy Heersink (38/65/41)
285. Kees Koolen (49/93/52)
287. Stef Wolters (94/171/106)
291. Pascal de Baar (50/93/52)
302. Cor Warmerdam (41/65/41)
Totaal aan de finish: 307 van de 498 daadwerkelijk gestarte deelnemers.

Henk van der Spek

Share on FacebookTweet about this on Twitter