ISDE 2006: LakeTaupo, NewZealand

Weinig geluk zo ver van huis en de natste ooit.

Met zes gouden plakken en het JTT op de 8e plaats was het resultaat redelijk goed. Het WTT was met twee uitvallers al snel klaar. De zesdaagse zelf was niet meer dan redelijk. Tegenvallende routes in zo’n mooi land en een organisatie die te onervaren was. Dat leidde op de natste dagen tot chaos bij het schrappen van gedeelten van de route.

Zaterdag 29 juli 2006: Definitief aanvullend reglement

Definitief inschrijven voor 31 juli en max. 650 deelnemers.

Woensdag 2 augustus 2006: België wint Zesdaagse 2006

Als je een beetje rondsurft op het internet dan lees je in ieder geval dat Stefan Everts naar de Zesdaagse wil. Komt mooi uit want eind februari werd al bekend dat Yamaha New-Zealand hoofsponsor van het evenement is. Nu is het landje ook weer niet zo groot dat misschien Yamaha zelf er niet in geïnteresseerd zou zijn. Die hebben inmiddels ook een huurprogramma voor deelnemers opgezet.
Verder zou ook Joel Smets willen gaan maar zijn knie blijft een vraagteken. En dan hebben ze er nog wel een paar: Michel Vukcevic staat 12e in de E3 bij het Maxxis WEC hoewel hij Canada en de USA niet heeft gereden. Verder Klutz, Fraikin, Goblet en natuurlijk Johan Boonen (wil ik graag nog eens zien rijden).
Als de mannen gaan, dan bereiden ze zich ook goed voor. Het geval wil namelijk dat op de baan voor de slotcross van de Taupo MCC op 4 en 5 november een internationale cross wordt georganiseerd. Op de voorlopige deelnemerslijst staan al de namen van Everts en Smets. Coppins en Townley zouden al definitief toegezegd hebben.
Misschien moeten onze mannen zich ook maar opgeven voor die wedstrijd; leuke baanverkenning en er zijn nog genoeg andere proeven over om te lopen. En ook jammer dat David Knight naar de indoor enduro van Las Vegas gaat. We gaan het allemaal zien!!

Zaterdag 12 augustus 2006: Van het internet en over clubrijders!
Met dank aan de bezoekers van deze site:
ISDE CLUB TEAMS
Clubteam 1
Daniel Willemsen
Erik Scholten
Barend Haaijer

Clubteam 2
Jurgen van den Goorbergh
Alex van den Broek
Henri Pol

Clubteam 3
Cor Warmerdam
Wim Gesink
Dinand Tijhuis

Clubteam 4
Hans Jochems
Marco Elting
Rob van Pelt

Mike Kock gaat de zesdaagse op een HM Honda tweetact rijden, in de E2 klasse derhalve. Via zijn sponsor kun je ook een auto huren in Nieuw-Zeeland, als je daar toch naar toe gaat.
Stefan Everts zou toch niet de sixdays rijden; België wint dan ook niet de Zesdaagse 2006.
Dinand Tijhuis gaat hem wel rijden in de E3 klasse en pakt daarvoor een GasGasEC300; dat is ook een tweetact. Daarnaast hadden we al de clubrijders Alex vd Broek, Henry Pol en Jurgen vd Goorbergh, allen op Honda.
Ook Barend Haaijer gaat; hij rijdt de E1 in NZ en verder horen we uit de 2e hand dat Cor Warmerdam E2, Wim Gesink E3, Erik Scholten E3 en Daniel Willemsen E2 ook gaan.

Zondag 22 oktober: De Nederlanders met startnummer

27 Ralph Hubers             Yamaha 250    E1  WTT
48 Erald Lammertink         Yamaha 250    E1  JTT
57 Jirry Van Veen           Yamaha 250    E1  JTT
112 Mike Kock                Honda 250     E2  JTT
113 Mark Wassink             KTM 250       E1  WTT
114 Michel Visser            Yamaha 450    E2  WTT
147 Amel Advokaat            Suzuki 450    E2  WTT
153 Hans Vogels              Yamaha 450    E2  JTT
164 Erwin Plekkenpol         KTM 525       E3  WTT
192 Erik Davids              KTM 525       E3  WTT
251 Barend Haayer            Honda 250     E1
404 Henry Pol                Honda 250     E2
436 Daniel Willemsen         Yamaha 450    E2
457 Alex Van Den Broek       Honda 450     E2
535 Marco Elting             Yamaha 250    E2
556 Jurgen Van Den Goorbergh Honda 450     E2
580 Erik Scholten            KTM 525       E3
587 Robert Van Pelt          Honda 450     E3
589 Hans Jochems             Husqvarna 510 E3
596 Cor Warmerdam            KTM 510       E3
600 Wim Gesink               KTM 510       E3
614 Tijhuis Dinand           Gas Gas 300   E3

Dinsdag 7 november:

We zijn er al (in NZ) maar we zijn er nog niet. Althans, niet weg uit Auckland.
De vraag is of ons busje (midivan) niet iets te goedkoop was, maar in principe heeft ie om 13.00 uur een nieuwe mastercylinder voor de koppeling en dan kunnen we verder. Die stad hebben we nu wel gezien.
Wij gaan een paar dagen de natuur in en dan eind van de week naar Taupo. Het weer is niet al te beroerd maar de volgende dagen wel veel kans op regen. Het is lekker lang licht hier vanaf 07.00 tot ongeveer 20.00 uur en het ochtendzonnetje staat erg laag dus ik hoop dat de mannen ook gekleurde glaasjes bij zich hebben voor de eerste ronde (oh, er is maar 1 ronde per dag).
Een rot end vliegen trouwens; echt doorligwonden aan je achterste en dan hebben wij halverwege nog een dag door Hong Kong gesjouwd.
Komt allemaal goed en ook Gerrie Arfman, de vrouw van Gerrit (die er helaas nooit meer bij zal zijn) wenst de deelnemers, via een email aan mij, veel succes. Net als alle Gastenboek schrijvers, waarvoor dank.

Zaterdag 11 november:

We wachten nog op de prognose van coach Leo; die prognose komt morgen. Ok, verder nog niemand gesproken. Globaal is er donderdag uitgepakt; container leegmaken dus. Op Ralph na had iedereen vandaag om 16.00 uur ingeleverd. Vanaf woensdag zijn er al veel proeven gelopen en “..we lijken nu eens een keer niet in het nadeel …”. Proeven zowel in het bos als op het gras maar niet al teveel hoog/laag.
We zitten hier trouwens op zo’n 450 m hoogte en na drie dagen met erg veel regen en harde wind gaat het nu de goede kant op. Mooi weer dus en we krijgen nog een bruine kop als de zon zo blijft.

Zondag 12 november 10.30 uur:

Het programma van vandaag is de intocht om ca. 17.00 uur onze tijd; dan zijn jullie nog niet wakker. Na de intocht is het perscentrum niet meer open dus die foto’s komen later. Hier is wel een kleine foto-impressie van vandaag.
Het weer zakt al weer in, maar het is nog geen dinsdag!
Algemeen: elke dag telt 5 proeven; er zijn in totaal acht verschillende proeven. Er wordt met drie in de minuut gestart, daarom duurt het starten eeuwen. Vanaf 07.00 uur tot 10.45 ongeveer. Elke dag kent dezelfde aan- en afrij route van ca 30 km die grotendeels verhard is, tot aan TC1 bij Maroa, waarna er steeds een andere lus gereden wordt. Die eindigt dan ook weer bij Maroa, waarna er terug gereden wordt naar de pre-finish.
Alle routes liggen in een privé bos waar je in principe niet bij mag. Alle proeven en TC’s liggen redelijk dichtbij of aan een weg. De laatste proef elke dag is de Pumice Quarry vlakbij de pre-finish; volgens mij is dat een puinhoop maar ik moet nog gaan kijken.

Zondag 12 november 20.15 uur:

Meer foto’s toegevoegd; dankzij Johannes van Kempen ook wat van het uitladen eerder deze week en verder vooral van de intocht hedenmiddag. Een leuke, informele optocht met een hoog oude bekenden gehalte. Gelukkig zijn de sprekers hier kort van stof en helaas waaide het te hard voor de sky-divers. De Maori-show fleurde de zaak leuk op. Nu kun je wel op bijna elke straathoek terecht voor zo’n show, maar voor de meeste Hollanders is het toch een kort bezoek en dan is dat leuk.
Nieuw is verder dat er vandaag nog drie Nederlandse merkenteams aan de lijst zijn toegevoegd; ik heb geen lijst dus vergeef me de officiële benamingen: Het Yamaha-team, het ENE-WPM-KTM team en het HM Honda team.
Tenslotte, het diepte interview met coach Leo van Rijnsbergen: “De jongens staan er goed op; ze hebben er veel vertrouwen in, vooral na het proeven lopen en de bevindingen van de pre-ride. In dit terrein kunnen we scoren. Ik ben pas tevreden als we minstens net zo goed scoren als in Polen 2004, dus een 6e resp. 8e plaats voor het JTT en het WTT. Met Erik Davids gaat het elke dag beter; wel heeft hij nog last van zijn schouder; de arm kan niet echt hoog en springen is nog erg gevoelig.”
Terzijde: Michel en Jirry zijn verkouden. Ach, zegt Jan Broekhof: een beetje last van de airco in het vliegtuig, dat mag geen beletsel zijn.
En de clubrijders dan? Gewoon rustig aanwezig, geen drukte. Een paar zijn er van de foto’s afgevallen, of waren ze er niet? Die komen later wel in beeld.
Hoe gaat het vanaf dinsdag werken? Wat ik ’s avonds plaats, kunnen jullie ‘s-morgens bij de koffie lezen. Na 10.00 uur kunnen jullie gewoon aan het werk, want het perscentrum gaat hier om 22.00 uur dicht. Geldt alleen niet voor deze tekst want het perscentrum ging na de optocht niet meer open. Verder, wat ik ’s morgens plaats, kunnen jullie ’s avonds thuis lezen. Ik doe mijn best om elke dag, na de start om 07.00 uur en voor 12.00  uur wat te plaatsen, al is het maar een terugblik op de vorige dag want we weten nog niet hoe goed de uitslagen service wordt. Ok, einde.

Maandag 13 november 09.30 uur:

We hadden even geen stroom hier en geen internet. Er komt een aggregaat aan. Nou, ik ben benieuwd. Niet dus. Na de Chili 2007 presentatie, waarover later meer, dus maar naar de stad uitgeweken en nu werkt het.

Maandag 13 november 19.35 uur:

Chili ziet er goed uit. Zie ook www.isde07.com  Het evenement wordt gehouden vanuit de stad La Serena, een stad met alle voorzieningen en 160.000 inwoners en pal aan het strand. Parc-ferme en de hele mik-mak direct naast de vuurtoren.
La Serena ligt op ca 1/3 van boven in dit gemiddeld 170 km brede en zo’n 4000 km lange land. Op 470 km ten noorden van Santiago. Er valt gemiddeld 50 mm regen per jaar. Ten Noorden van La Serena begint het woestijngebied met de Atacama woestijn, de droogste ter wereld.
De getoonde prijzen kwamen stevig over en de organisatie heeft alles al uitbesteed, cq. zelf in de hand. Bergamo doet de tijdwaarneming dus dat zit ook goed.
De routes zullen over drie lussen worden verreden met in principe 2 ronden per dag over verschillende ondergrond: zand, bosgrond/grassig en rotsachtig. Dus, zoals altijd, komt allen, hoewel er door het rijden van 2 ronden wat minder deelnemers op de route passen dan hier in NZ.

Dinsdag 14 november, dag 1, 06.30 uur:

Het gaat los! Vandaag 235 km met 6.45 A-tijd of 7.25 B-tijd. Aanrijroute die grotendeels verhard is van 40 minuten (elke dag) en daarna het bos in voor 6 TC’s en 5 proeven: Maroa is een grasproef op klei met een paar meter hoogteverschil; Pylons in het bos; Tar Hill ook in het bos; op de terugweg nog een keer Maroa en dan vlak bij S/F de Pumice Quarry, ook een grasproef met weinig hoogteverschil.
Die ene afstap van 3 meter schijnt er in de jury-vergadering door een mij onbekend land uitgepraat te zijn.
Ok, het zal wel werken worden op al die bosroutes en dan vooral zoveel uren maar de NEDERLANDERS HEBBEN ER ZIN IN.
Voorlopig (06.29) nog geen adres bekend voor live-tijden of resultaten per proef. Nu eerst start-foto’s maken.
Ralph start om 7.08 en Erik, de laatste team rijder om 8.03. De laatst startende Nederlander is Dinand Tijhuis om 10.24.

Dinsdag 14 november, dag 1, 10.37 uur:

Wat een luxe, live tijden vanaf de proeven. Alle mannen zijn goed van start; zo meteen de foto’s ervan. Daarna naar de proef bij Moroa (alweer op de terugweg voor de vroege starters).
Er zitten wat nullen in de tijden hier en daar, o.a. bij Mark Wassink maar er is niks bijzonders aan de hand.

Dinsdag 14 november, dag 1, 17.55 uur:

Iedereen is binnen. Weliswaar had Barend Haaijer pech, de brommer rammelde onderin. Niet gefinished, wel gerepareerd en ingeleverd dus als clubrijder mag hij morgen weer starten. Verder zagen we Erald in proef 4 even een knipgat induiken. Stuur op de tank en het stopknopje kapot en gereedschaptasje bij de start achter gelaten. Dat werd een slechte proeftijd. Verder hier en daar wel een val in een proef maar geen rampen.
Klassementen binnen een half uur, beloven ze.
De route wordt nu al als “een beetje saai” betiteld. Veel kruip door sluip door en stoffige gravelpaden.
Morgen, woensdag 254,5 km met opnieuw 5 proeven en 6.57 uur als het A-tijd wordt en 7.50 uur B-tijd (die hier nu al aangekondigd wordt, wellicht vanwege de 60% regenkans). Vanavond om 21.00 uur juryvergadering en pas daarna is het zeker.
Nog geen klassementen maar zo te zien zijn de Fransen aardig aan het vegen. Thierry Klutz ligt eruit; 2 keer de schokbreker doormidden. Merriman is nog niet wakker ofzo en Caselli gaat wel hard.
WTT 9e na vandaag en JTT 8e, unofficial!! Germain wint de E1, Planet de E3 en de E2 is nog even onduidelijk.
Officieel dus WTT 8e en JTT 9e.
Klassewinst voor Marc Germain E1; Stefan Merriman E2 en Fabien Planet E3.
Verder:
E1: Hubers 23e, Van Veen 43e, Lammertink 139e, Haaijer uitgevallen maar wel ingeleverd.
E2: Wassink 15e, Kock 24e, Vogels 28e, Advokaat 51e, Visser 56e, vd Broek 68e, Pol 124e, Elting 125e, Willemsen 145e, vd Goorbergh 181e.
E3: Plekkenpol 21e, Davids 26e, Tijhuis 48e, van Pelt 76e, Warmerdam 86e, Scholten 88e, Jochems 98e, Gesink 105e.
Alleen Wim Gesink en Hans Jochems pakken een paar minuten tijd.

Woensdag 15 november, dag 2, 19.30 uur:

Helaas ligt na de mooie 8e plaats van dag 1, ons Trophy Team uit de wedstrijd. Erik Davids moest na proef 2 stoppen van de pijn in de vele afdalingen met diepe sporen na een heel erg natte nacht en Amel Advokaat had na proef 4 de motor stuk en kreeg die ook niet meer gerepareerd.
Door het slechte weer vannacht was de B-tijd hard nodig.
De 1e proef was spekglad; proef 2 Tram Road (zie eerste set foto’s) was een kreng vol knippen en wortels, ideaal voor een 80 cc in de 1e versnelling. Proef 4 Taranui Road (2e deel van de foto’s vanaf foto 019) is een mooie enduro proef die uiteraard ook slechter wordt. De bosgrond is namelijk erg zacht hier omdat het nooit helemaal opdroogt. Bij langsrijdende motoren voel je het soms bewegen.
Verdere bijzonderheden: Mike Kock kon vandaag niet goed uit de voeten doordat hij gisteren zijn knie heeft verdraaid. Henri Pol had vandaag een radiator stuk; wel vervangen maar dat kostte tijd. Daniel Willemsen had een boom gekust en de koplamp stuk; verder hoorde hij een rammeltje maar meer dan een los boutje werd er niet gevonden. Barend Haaijer begon opnieuw geluiden te horen maar dat bleek loos alarm.
Volgens Alex vd Broek moest je vandaag echt hard rijden op sommige stukken route; verder viel hij te vaak in de proeven, vond hij. Maar volgens Marcel Bulten is iedereen vandaag wel gevallen in een proef.
Verder hebben vandaag vrijwel alle clubrijders minuten gepakt op de route tot wel 30 minuten, maar ze zitten er allemaal nog in.
Nog weinig resultaten hier, behalve losse proeftijden.
Morgen dezelfde route en voorlopig nog regen voorspeld; de route is al aardig verrot. In ieder geval weer B-tijd dus net zo laat klaar als vandaag.

Woensdag 15 november, dag 2, standen:

De stand:
WTT 21e, Finland leidt voor Frankrijk.
JTT 8e, USA leidt voor Frankrijk.
E1: Salminen wint voor Albergoni. Hubers 26e, Lammertink 30e, van Veen 65e, Haaijer 120e. Ralph Hubers staat na 2 dagen 23e in een veld van 187 overgebleven rijders.
E2: Caselli wint voor Aro, Ahola en Merriman. Wassink 22e, Vogels 27e, Kock 45e, Visser 47e, vd Broek 63e, Elting 100e, vd Goorbergh 108e, Willemsen 189e, Pol 199e, Advokaat uitgevallen. Mark Wassink staat 18e na 2 dagen in een veld van 241 overgebleven rijders. Hans Vogels 25e
E3: Planet wint voor Tarkkala en Guerrrero. Plekkenpol 17e, Tijhuis 39e, van Pelt 65e, Warmerdam 74e, Scholten 94e, Jochems 98e, Gesink 104e met 56 strafminuten, Davids uitgevallen. Erwin Plekkenpol staat 17e na 2 dagen.
Er zijn er gisteren toch wel een dikke 30 uitgevallen. Vandaag is het natter en zowel de route als de proeven (dezelfde als gisteren) zijn aardig verrot gereden, dus dat wordt werken voor de mannen.
De motor van Amel stond op een beroerd stuk route dus die was pas gisteravond om 20.30 uur geborgen. Blijft beroerd, dat uitvallen.

Donderdag 16 november, dag 3, 12.00 uur:

De dag begon droog maar vanaf 9.00 uur begon het licht te regenen. Alle clubrijders kregen zo een hele gladde eerste proef bij Maroa, waarvan de eerste foto’s. Zelfde route als gisteren met dezelfde proeven.
Om 13.38 een zware stortbui terwijl de mannen op weg zijn naar de laatste proef.

Donderdag 16 november, dag 3, 18.30 uur:

Meer foto’s van proef 5 bij start/finish. Terwijl de laatste rijders, al of niet buiten het uur, binnen druppelen is het buiten al een half uur aan het stortregenen. Zo ging het de hele dag door van droog tot motregen tot korte hevige buien op de steeds zwaarder wordende route. Eén knipgat, zowel op de route als in de proeven en nogal glad met veel wortels maakte het voor iedereen zwaar. Haaijer (zere schouder) Van den Broek, Van Pelt, Warmerdam, noem maar op; ze waren erg moe. Daniel Willemsen had alweer een boom gekust, was twee minuten weggeweest maar bij de Pre-finish weer helemaal terug en alweer moppen aan het vertellen.
Te laat waren die mannen allemaal, maar dat kwam ook door een brugje van pallets op de route dat ingestort was. Pol stond het even rustig te bekijken, toen Sala voorbijkwam en “motorwerpend” de hindernis nam. Dat lukte Henry net niet en daarna alleen trialist Alex die volgens boze tongen over andere deelnemers en hun motoren heen-trialde. De rest daarna werd na lang wachten door een marshall omgeleid en dat leverde bij de volgende proef een grote file op. Er zal vanavond beslist lang vergaderd worden en dus lang wachten op klassementen. Wellicht wordt het eventueel schrappen van tijdstraffen of neutraliseren van een route-deel de redding voor een boel clubrijders. Alle Nederlanders zijn nu door de laatste crosstest bij S/F. En dat is al heel wat want van de ruim 630 starters op dag 1 zijn er nu 507 door die laatste proef heen.
En dan de kopmannen! Allemaal de dag goed doorgekomen en meestal schuif je dan omhoog. Volgens Leo staat het JTT trouwens echt 7e na de juryvergadering van gisteren. Plekkenpol komt op stoom, Lammertink begint weer zijn vechtstijl te tonen, Van Veen rijdt de laatste proef supersnel en zo voorts.
Helaas, nog geen klassement maar dat zien jullie eerder dan ik.
Morgen een nieuwe route en 50% kans op regen, van de vijf proeven is er maar één nieuw, de rest is al bekend van dag 1 of dag 2/3.

Donderdag 16 november, dag 3, standen:

WTT: 1. Finland, 2. Frankrijk, 3. Spanje, 21. Nederland.
JTT: 1. USA, 2. Frankrijk, 3. Australie, 8. Nederland.
Individueel: (na dag 3/in dag 3)
E1: 1. Salminen/Salminen
Hubers 22/21; Van Veen 48/47; Lammertink 53/21; Haayer xx/80
E2: 1. Ahola; Merriman leidt voor Aro en Ahola.
Wassink 21/31; Vogels 26/30; Kock 31/25; Visser 52/61; Van den Broek 61/58; vd Goorbergh 114/121; Elting 139/173; Pol 175/138; Willemsen 188/202; Advokaat DNF.
E3: 1. Tarkkala. Planet leidt voor Tarkkala en Guerrero.
Plekkenpol 18/17; Tijhuis 46/54; van Pelt 65/67; Warmerdam 73/74; Scholten 86/87; Jochems 87/85; Gesink 95/92.

Vrijdag 17 november, dag 4, 15.00 uur:

Een nieuwe route op deze vierde dag. Foto’s van TC2 en de ET daarna in het bos en van de crossproef aan het eind. Een zware route die in de regen begon en die duurde weer tot 12.00 uur. Na het stuk over de weg een toch tellende 1e proef bij Moroa (er waren verschillende lijsten in omloop). Daarna een stuk route met een lastige helling. Op dat stuk vond Wim Gesink zijn Waterloo en ging terug naar S/F. Bij TC2 had de selectie zo’n 15 minuten over; de clubrijders  zaten al krapper en de E3’s kwamen soms al in de minuut aan. Op het stuk erna tot TC3 werden ook enkele selectie-rijders verrast. Vogels en Lammertink zouden 1 of 2 minuten gepakt hebben. Verder zou Dinand Tijhuis er uit liggen.
Terug bij S/F de laatste proef even meegepikt. Daar draaide Erwin Plekkenpol een heel mooie 21e tijd in de scratch en Sala lijkt die te winnen, maar er moeten er nog minstens 100 doorheen.

Vrijdag 17 november, dag 4, 18.00 uur:

Iedereen binnen, behalve Dinand Tijhuis (schouder ontwricht/uit de kom? voor TC2 al) en Wim Gesink (de pijp leeg, ook voor TC2). De clubrijders hebben tot 30 minuten tijdstraf maar er wordt vanavond zeker vergaderd want ergens na Jurgen vd Goorbergh is de route omgelegd. Als er geneutraliseerd wordt heeft dat voor- en nadelen: Hans Vogels zat een paar minuten vast onder zijn motor en hij zou die minuten dan kwijt raken, maar ook anderen hadden veel minuten zoals de Italianen en als de straffen blijven zou ons team nog kunnen opschuiven. Zullen wel weer late uitslagen worden. Wel veel goeie tijden gezien van de Nederlanders.
In ieder geval geen klagen over de route van vandaag; veel glad en klimmen en dalen en sporen en gravel-speedway. Door de A-tijd en de ingekorte startlijst lekker vroeg alles binnen. Verder nog even excuus aan Marc Fraikin; ik dacht aan zijn engelse accent te horen dat ie uit Zuid-Amerika kwam. De foto’s van zijn blote kont die nu ongetwijfeld al op internet circuleren, zijn niet door mij gemaakt. Ik was druk met water zoeken en later op zijn dure braces passen want hij had de hele laatste proef zonder tankdop gereden. Benzine brandt nogal dus dat werd een snelle striptease bij de finish van de proef.
Morgen dezelfde route en proeven als vandaag en ook vandaag hebben de Nederlanders weer behoorlijk goed doorstaan. Ik denk dat de Juniors nog opschuiven maar dat zien we morgenochtend pas.

Vrijdag 17 november, dag 4, standen:

WTT: Finland leidt nu ruim voor Frankrijk, Spanje en Italië. Nederland inmiddels 20e omdat Hongarije er drie kwijt is.
JTT: USA leidt met 4 minuten voor Frankrijk, Australië en Italië. Nederland op 8, vijf minuten achter Engeland, die er wel al één kwijt zijn.
Stand na dag 4/in dag 4:
E1: Salminen, Albergoni, Germain.
24/27 Hubers; 42/32 Lammertink; 45/46 Van Veen; xx/54 Haayer
E2: Aro 8 seconden voor Merriman, Ahola, Caselli.
23/27 Wassink; 28/32 Vogels; 30/23 Kock; 49/57 Visser; 55/52 vd Broek; 102/103 vd Goorbergh; 123/115 Elting; 155/121 Pol; 184/190 Willemsen.
E3: Planet leidt met 1 seconde voor Tarkkala, Guerrero.
18/19 Plekkenpol; 62/70 van Pelt; 70/73 Warmerdam; 76/74 Jochems;78/80 Scholten; Gesink DNF; Tijhuis DNF.
Het stuk tussen TC3 en TC4 werd dus inderdaad geneutraliseerd. Erik Scholten hield zodoende 19 minuten straftijd over; de rest minder.

Zaterdag 18 november, dag 5, 08.30 uur:

De laatste dag met een gewone route is van start onder opnieuw een bewolkte hemel. Voor de goede orde, deze zesdaagse is niet totaal verregend zoals Tsjechië 2002, maar het regent af en toe op de verkeerde momenten en verkeerde plaatsen. Het bos kan hier veel hebben maar daartussen zitten onderhand natte stukken en hellingen en er hebben er heel wat vastgezeten gisteren.
Er staan er nog diversen van ons in het goud (10%) maar kunnen ze het ook vasthouden?
Er staan er nog zo’n 460 op de lijsten na een begin van dik 600 rijders.

Zaterdag 18 november, dag 5, 16.00 uur:

Tot waarschijnlijk grote opluchting van de hoge nummers, werd de wedstrijd na TC4 gecanceld en tegelijk werden de clubrijders bij TC3 al over de weg terug gestuurd. Tot en met Hans Vogels heeft proef 4 nog gereden en zijn over de route terug gegaan. Bij TC4 waren alleen Hubers en Wassink op tijd. Kock had al een paar bougies moeten wisselen.
De route werd onbegaanbaar; sporen van gisteren waren veranderd in snelstromende beekjes. De regen kwam echt met bakken uit de lucht. De organisatie wilde allicht niet het risico lopen vannacht nog 100 of meer rijders uit het bos te moeten slepen met alle risico’s van dien. Dat is wel een nadeel van deze manier van uitzetten; nergens toegang voor publiek tot de route of op zijn minst grote delen daarvan, maakt in deze barre omstandigheden het risico wel erg groot.
Dus weer vergaderen en waarschijnlijk vandaag maar twee tellende proeven omdat er voor de derde proef ook al rijders gestopt werden. Betekent wel dat er nog heel veel in de wedstrijd blijven en of ze die dan allemaal weer over de  crossbaan krijgen?? Morgen weten we meer. In principe vanaf 10.30 uur eerste start slotcross.

Zaterdag 18 november, 5e dag, standen:

WTT: Finland leidt met 12 minuten voor Frankrijk, Spanje en Italië. Nederland 18e.
JTT: USA leidt met dik 5 minuten voor Frankrijk, Australië en Italië. Nederland 7e (ook al op de inmiddels officiële uitslag na dag 4).
Stand na dag 4/in dag 5:
E1: Salminen 2 minuten voor Albergoni en Germain.
Hubers 23/16; Lammertink 42/31; Van Veen 45/57. Haayer xx/96.
E2: Aro leidt 7 seconden voor Merriman, Ahola en Caselli.
Wassink 23/18; Vogels 28/22; Kock 29/27; Visser 47/47; vd Broek 54/50; vd Goorbergh 102/143; Elting 124/138; Pol 155/130; Willemsen 181/155.
E3: Tarkkala leidt 50 seconden voor Planet, Guerrero en Carlson.
Plekkenpol 18/10; van Pelt 61/65; Warmerdam 69/75; Jochems 74/71; Scholten 75/70.

Zondag 19 november, dag 6, 06.30 uur:

Alleen nog de slotcross te gaan en een stukje route van 15 minuten (het wordt elk jaar gekker met die zesde dag). Er gaan er nog 18 van start van Nederlanders en er zijn 14 manches gepland. In totaal zijn er nog zo’n 480 over.

Zondag 19 november, dag 6, 16.30 uur:

Onder gelukkig het traditionele zonnetje zagen we prachtige slotcrossen op het fraaie, overzichtelijke Digger-McEwen Motopark.
Barend Haaijer, op een nog mooie baan maar toch, zette meteen de snelste tijd van de dag. Michel Visser reed zich terug in het goud en won zijn manche. Mark Wassink reed op vijf maar moest iets toegeven naar tien of 11. Erwin Plekkenpol vlot naar de 8e plaats. Het was gewoon genieten.
Iedereen reed zonder brokken naar de streep, dat konden een Japanner en Oriol Mena (gebroken arm of schouder) niet zeggen.
Volgens de omroeper hier zakt het JTT naar de 8e plaats achter Finland.
Eindstanden (eigen klasse/overall):
E1:
22/61 Ralph Hubers (goud); WTT
37/104 Erald Lammertink (zilver); JTT
47/124 Jirry van Veen (zilver); JTT; 155 gefinished.
E2:
20/46 Mark Wassink (goud); WTT
24/55 Hans Vogels (goud); JTT
29/62 Mike Kock (goud); JTT
46/96 Michel Visser (goud); WTT
52/117 Alex van den Broek (zilver);
101/233 Jurgen van den Goorbergh (zilver);
122/273 Marco Elting (zilver);
154/337 Henry Pol (zilver);
181/389 Daniel Willemsen (brons); 207 gefinished.
E3:
15/75 Erwin Plekkenpol (goud); WTT
60/314 Rob van Pelt (zilver);
69/359 Cor Warmerdam (brons);
74/390 Hans Jochems (brons);
75/392 Erik Scholten (brons); 88 gefinished.
WTT: Finland, Frankrijk, Spanje. Nederland 18e van 22 landen.
113 Wassink Mark KNMV KTM E2
1:11.30 1:53.69 2:00.62 2:17.91 0:51.27 1:02.37
27 Hubers Ralph KNMV YAMAHA E1
1:51.24 2:34.80 2:33.62 3:40.15 1:04.25 1:41.06
164 Plekkenpol Erwin KNMV KTM E3
1:28.59 2:12.25 1:55.22 2:26.42 0:40.94 0:40.61
114 Visser Michel KNMV YAMAHA E2
2:14.66 3:03.98 3:43.60 4:19.52 1:30.47 0:50.86
147 Advokaat Amel KNMV SUZUKI E2
2:08.38 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00
192 Davids Erik KNMV KTM E3
2:12.29 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00 2:00:00.00
JTT: USA, Frankrijk, Australië. Nederland 8e van 16 landen.
153 Vogels Hans KNMV YAMAHA E2
1:32.56 2:10.02 1:57.20 2:38.36 0:56.22 1:15.46
112 Kock Mike KNMV HONDA E2
1:28.87 2:57.58 1:46.37 2:13.59 1:06.84 1:47.36
48 Lammertink Erald KNMV YAMAHA E1
6:19.23 2:46.49 3:11.26 4:06.00 1:44.27 0:41.84
57 Van Veen Jirry KNMV YAMAHA E1
2:42.59 4:57.84 4:02.72 5:11.43 2:25.27 1:13.49

Netherlands club 3 met Alex vd Broek, Jurgen vd Goorbergh en Henry Pol wordt 23e van totaal 135 clubteams. Bij de merkenteams wordt Honda HM Nederland met o.a. Mike Kock 12e; Yamaha Nederland 14e en KTM Nederland 17e van de 18 teams.
Juha Salminen wint overall en wint de E1 voor Albergoni en Cervantes. Samuli Aro wint de E2 voor Ahola en Merriman die zijn 2e plaats nog verliest in de slotcross. Tarkkala wint de E3 voor Guerrero en Planet.

Tenslotte:

Het was niet de mooiste zesdaagse van de afgelopen 10 jaar, zeker niet voor de toeschouwers. Vrijwel geen toegang tot de route en te vaak dezelfde proeven gebruiken, zoals steeds de laatste jaren. De organisatie was zeker goed, totdat het begon te regenen. Kennelijk had men vooraf geen omleidingen of het uitnemen van routedelen ingepland en door te weinig marshalls/officials tijdens de wedstrijd onderweg ook onvoldoende besluitvaardigheid. Daardoor werden vaak te grote stukken geneutraliseerd. Daar werden de Team rijders niet blij van, hoewel waarschijnlijk elk land daar soms voordeel en soms nadeel van had.
Mede door de neutralisaties had de overigens goede Slowaakse tijdwaarneming de klassementen steeds laat klaar. Live-tijden vanaf de proeven is super; dat moet gewoon verplicht worden.
De individuele prestaties waren zonder meer goed: zes gouden medailles tegen vorig jaar maar twee. Het JTT werd 8e, dat is twee plaatsen beter dan vorig jaar maar de coach had meer verwacht op deze “Hollandse” proeven. Het WTT stond 8e na dag1 maar helaas was het daarna gedaan.
Volgend jaar hopelijk meer geluk in Chili!
Henk van der Spek.

Share on FacebookTweet about this on Twitter