ISDE 2008, Serres, Griekenland

Veel goud in hete en verschrikkelijk stoffige zesdaagse.

Veel goud in een verschrikkelijk stoffige en hete zesdaagse, die wel goed georganiseerd was. De mannen rijden wel binnen 10% van hun klassewinnaar maar veel landen rijden in deze zuid-europese omstandigheden net iets harder. Daardoor wordt het Trophy Team dan toch slechts negende.
TwinAir, Sponsor van dit verslag

Mijn foto’s: dag1  dag2  dag3  dag4  dag5  dag6

Vrijdag 6 juni 2008: Selectie bekend

De volgende rijders zijn door de KNMV geselecteerd voor het Trophy Team in de ISDE in Griekenland:
Ralph Hubers, E1
Amel Advokaat, E1
Alex van den Broek, E2
Hans Vogels, E2
Erwin Plekkenpol, E3
Mark Wassink, E3

Klaar voor de start

Er wordt door de KNMV geen Junior Trophy Team ingeschreven.

Tevens hebben 4 clubteams zich opgegeven voor deelname.
Dat zijn:

MCNH 1 Motorclub Nijverdal Hellendoorn
– Stephan Braakhekke
– Marco Elting
– Dinand Tijhuis

MCC Heemskerk 1
– Mike Kock
– Ron Griekspoor
– Frank Griekspoor

MCC Heemskerk 2
– Rick Kock
– Arjan van der Veld
– Peter Meillink

BMCC Beilen Westerbork
– Bram Gonlag
– Roel Diever
– Leo Moulijn

De dagindeling ziet er als volgt uit:
THE COURSE
The total length of the track, including the special tests, is 1200 km (approx). The maximum distance between the time check points will be 50km.

Day 1/2
Day 1 and 2 there will be 2 laps per day of approximately 120 km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap.

Day 3/4
Day 3 and 4 there will be 2 laps per day of approximately 125km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap.

Day 5
Day 5 there will be 2 laps of approximately 120 km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap.

Day 6
Day 6 there will be only the final test. (16 km approx.).

Woensdag 25 juni: Nederlandse inschrijvingen geaccepteerd

Alle 18 Nederlandse inschrijvingen zijn in de officiële lijst opgenomen.
Totaal nemen er 33 landen deel, die 27 World Trophy Teams, 16 Junior Trophy Teams, 4 Dames teams en 75 Clubteams leveren.

Donderdag 17 juli: De route’s

De routes zien globaal er als volgt uit:
Dag 1-2
Twee ronden met totaal 235 km; 3 uur 30 minuten per ronde.
MX1/4 Serres Circuit – TC1/4 Marmaras – MX2/5 Acerbis – TC2/5 Lailias – ET3/6 Lailias1 – TC3 S/F Serres.
In de tweede ronde van dag 2 wordt de ET Lailias2 van dag 3-4 ter verkenning gereden. Lijkt me nog een lang stuk, van TC2 terug naar S/F; wel bergaf maar toch ca 80 km?
Dag 3-4
Twee ronden met totaal 267 km; tijd nog niet benoemd
MX1/4 Serres Circuit – MX2/5 Red Bull – TC1/4 Orini – TC2/5 Lailias – ET3/6 Lailias2 – TC3 S/F Serres enz.
In de tweede ronde van dag 4 wordt de ET Lailias3 van dag 5 ter verkenning gereden.
Dag 5
“It will be a difficult and mortal day”…”
Twee ronden met totaal 215 km; tjd nog niet benoemd.
MX1/4 Serres Circuit – MX2/5 Serres Airfield – TC1/4 Army Camp – TC2/5 Lailias – ET3/6 Lailias3 – TC3 S/F Serres enz.
Dag 6
Slot motocross op het Serres circuit.

Afgaand op de beschrijvingen wordt het een serieuze zesdaagse waar het venijn in de staart zit. Veel zal afhangen van de temperaturen. In het (laaggelegen en 70 km zuidelijker) Thessaloniki is het in de eerste week van september nog tussen de 26 en de 30 graden. De routes lopen elke dag flink omhoog, tot het op 1600 meter gelegen Lailias, waar het dus wat aangenamer kan zijn.
We gaan het zien.

Maandag 28 juli: startnummers Nederlanders

40 HUBERS Ralph        E1 TROPHY YAMAHA 250
41 ADVOKAAT Amel       E1 TROPHY KTM 250
42 BROEK VAN DEN Alex  E2 TROPHY HONDA 450
43 VOGELS Hans         E2 TROPHY YAMAHA 450
44 PLEKKENPOL Erwin    E3 TROPHY HONDA 490
45 WASSINK Mark        E3 TROPHY KTM 300
545 BRAAKHEKKE Stephan E1 MCNH 1 HUSQVARNA 250
645 TIJHUIS Dinand     E3 MCNH 1 GAS GAS 300
745 ELTING Marco       E3 MCNH 1 YAMAHA
546 KOCK Mike          E2 MCC HEEMSKERK 1 KTM 250
646 GRIEKSPOOR Frank   E3 MCC HEEMSKERK 1 KTM 300
746 GRIEKSPOOR Ron     E2 MCC HEEMSKERK 1 KTM 450
547 KOCK Rick          E1 MCC HEEMSKERK 2 KTM 125
647 VAN DER VELD Arjan E3 MCC HEEMSKERK 2  KTM 300
747 MEILINK Peter      E2 MCC HEEMSKERK 2  SUZUKI 250
548 DIEVER Roel    E3 BMCC BEILEN WESTERBORK KTM 510
648 GONLAG BramE1 BMCC BEILEN WESTERBORK HUSQVARNA 250
748 MOULIJN Leonard E1 BMCC BEILEN WESTERBORK KTM 125

Dinsdag 19 augustus: Starttijden bekend

 De organisatie in Griekenland heeft de startvolgorde en de starttijden voor de eerste dag bekend gemaakt. Vanaf 08.00 tot 10.30 uur wordt er gestart; om 8.02 (7.02 NL tijd) bijten Trophy rijders Ralph Hubers en Amel Advokaat (in de E1) voor Nederland het spits af.
Verder zullen de 454 deelnemers uit 33 landen bij de openingsceremonie op zaterdag 30 augustus vermaakt worden door zangeres Elena en de beroemde Sheepskulls (Purple Helmets) van het eiland Man.
Nog 12 dagen tot de start. Als alles meezit vertrek ik op maandag 25 augustus om weer veel  moois te gaan zien.
Volgens Offroadchampions gaat Kari Tiainen van start als vervanger van Samuli Aro, die zijn knie spaart voor het WK. De laatste kans om de originele Kari te zien rijden, mooi toch.
Volgens dezelfde bron (Erik Nijkamp) wordt Nederland 8e. Dat vind ik nou toch wat pessimistisch. Het is wel geen Chili (4e, weet u het nog?) maar er is dit jaar in behoorlijk wisselende omstandigheden (terreinen) gereden op de EK’s, WK’s en in Belgie. Als ze onder leiding van Ragnar Katerbau de hitte de baas kunnen, dan tip ik op plaats zes voor het TT.

Zaterdag 23 augustus: Interessante punten!

 De organisatie heeft een lijst met interessante punten  voor de toeschouwers gepubliceerd. Zo te lezen zijn er ook genoeg “interessante” punten voor de rijders in de route. Als ik dat allemaal lees, dan wordt het een combinatie van de EK in Italië en die van Portugal met een sausje van Griekse hitte er over.
Gelukkig hebben ze nog tijd om alles te bekijken want dit weekend vertrekken de meeste rijders al. Op de lijst van Gedelegeerden en Pré-riders staat Corné van Oorschot weer. Net als in Chili gaan die jongens weer veel plezier van hem hebben; je moet hem alleen geen motor lenen, want hij laat hem of vallen of hij haalt er onderdelen van af; rare gewoontes toch.

Maandag 25 augustus: Warm, warm…

Net Erwin Plekkenpol aan de telefoon gehad en het was om 21.30 bij hun nog te warm om binnen te zitten. De mannen zijn al aan het proeven lopen. Ook bij Erwin Tijhuis op 6days.nl valt te lezen dat het bar en boos is met de hitte. Gelukkig ben ik nog niet daar, want ik vertrek pas dinsdagochtend. Even geen berichten dus maar vanaf donderdagavond of uiterlijk vrijdag horen jullie meer. Tot dan is ook nog het Gastenboek: hoor je wat leuks zet het er dan in!!

Donderdag 28 augustus 14.00 uur: ja, nog steeds warm 

 

 Ja, ik ben er. Het was even een stukkie sturen maar gewoon doorrijden en niet teveel stoppen, dan kom je overal.
Na een uitstekende nachtrust mede dankzij een koel biertje van de jarige Jan Advokaat, dan nu de boel maar eens verkennen.
Het is hartstikke rustig hier, iedereen is lekker bezig en er zijn een paar rijders nog even de bergen in om te voelen hoe de motor loopt.
Bij de tenten op de camping verschijnen steeds meer zwembadjes. Warm!Dan is het nog net te houden. Mijn bus staat inmiddels onder de enige serieuze boom hier.
Bij start/finish is het dus ca nul meter boven ANP en rond de 40 graden. Bovenin bij de enduroproeven Lailias is het 1600 m hoog en ca 23 graden. Da’s interessant voor de motoren. Verder hoor ik van de proevenlopers dat de proeven niet extreme zijn. Straks horen we van Ragnar hoe de route is. Hij rijdt zelf op een gehuurde brommer want Corné van Oorschot komt later.

Donderdag 28 augustus 18.15 uur: Fotoshoot

 Inmiddels staat het Trophy Team op de foto. We zijn ook één clubteam kwijt, voor de start al. Rick Kock blesseerde thuis zijn pols; Peter Meijlink deed iets met zijn knie en één van de Griekspoor mannen (moet ik nog even navragen: Ron, schouder uit de kom kort geleden). Na wat husselen is er nog één MC Heemskerk team over. Jammer en sneu natuurlijk.
Over die container: dat gaat over twee Australische clubteams en het komt door de staking die er is geweest. Motoren hebben ze al (de manager was thuis Yamaha dealer), kleding was lastig hier en dankzij Ben van Erp en Johan Boonen is er een pak DT1 filters onderweg, want die hadden ze in Serres ook niet.
Dan de pré-ride: dag 1-2 is een mooie en niet moeilijke route; Ragnar was overal ruim op tijd, maar ondanks de relatieve koelte in de bergen moet er vreselijk veel gedronken worden en het stof blijft erg hangen, zeker ook in het bos. Wie daar goed mee om gaat, komt hoog uit. Het is hier zeker warmer dan Chili en het lijkt op Brazilië, maar minder vochtig.
Gelukkig hebben we zwembadjes.
Morgen pré-ride dag 3-4 en motoren inleveren vanaf 9.00 uur.
Ik ga maar eens in de bergen kijken bij de enduroproef.
Oh ja, er wordt met transponders gereden en de lussen zijn dit keer ingegraven, maar dat kon ook niet missen met chef NICK van AMB/WEC zelf.

Vrijdag 29 augustus 11.00 uur: Alles ingeleverd 

 

 Gezellig uit eten hier gisteren, uiteraard buiten en dat gaat door tot de kleine uurtjes. Wij gingen natuurlijk naar de camping voordat de mooiste parade begon. Ook op een doordeweekse donderdag komen ze uiteindelijk allemaal de straat op hier en dat is niet verkeerd.
Vanmorgen om 9.15 uur de keuring en binnen 25 minuten stonden alle Nederlanders in het parc-fermé. Ja, de keuring.Dat kwam doordat alles natuurlijk in orde was en een beetje omdat de Grieken nogal zorgeloos zijn. Het was ook al weer warm aan het worden.
En ook de clubteam foto’s staan daar natuurlijk bij.
Nu op zoek naar een grote fles water en dan een paar proeven langs. De rijders gaan uiteraard nog weer proeven lopen. Toch even melden dat iedereen lekker relaxt bezig is en dat de sfeer goed is. Uiteraard zal er verderop nog de nodige wedstrijdspanning bijkomen, maar voor nu is het dik voor elkaar.

Vrijdag 29 augustus 16.00 uur: de verkenning 

 

De hitte is echt weer hevig vandaag. Met Aliedus Spenkelink de bergen in geweest. Het verste punt hier met de drie verschillende endurotests en een TC (die elke dag wordt aangedaan) heet Lailias.Gevarieerde proef

De endurotests zijn allemaal in het bos, donker en stoffig. Poederachtig droog. Het is daar wel iets prettiger met 25 graden (rond 1600 meter hoog), maar op de motor zal het nog heet zijn.
De crosstest op de foto (met die koeien) is meer open, Chileens achtig. Ze moeten nog wel even het lint herstellen want dat hebben die koeien er uit gelopen. Tussendoor veel Spaanse gravelpaden, leuk voor de motor maar als je naast een coureur in een Skoda zit, is het jammer.
Later nog iets over de pré-ride vandaag 3-4.

Zaterdag 30 augustus 12.00 uur: Geen nieuws is goed nieuws.

Eigenlijk is er niets te melden, zo goed gaat het hier. Of we (ze) nu de Griekse mentaliteit overnemen (rustig, alles komt goed; hoho, zeer veel is al goed geregeld hier) of dat we door de hitte een meer ontspannen houding aannemen? Ik weet het niet, maar de koers is goed.

De MX test Circuit moeten ze elke dag meteen na de start rijden. Een nieuw aangelegde baan die al 2 weken elke nacht bewaterd wordt (zelfs de looptunnels zijn nieuw). Vaste water-installatie en veel jumpen en “sweeping corners”.
Daarna de MX test Acerbis Marmaris (dag 1-2); open zicht op een heuvel met toch zo’n 100 meter hoogteverschil; hard en stoffig maar dat waait daar wel weg; snel en zes kilometer lang. Als ze de koeien maar opbergen!
Rondrijdend is zichtbaar dat de route toch af en toe een stukje asfalt meepikt. Waar ze de weg op en af gaan, is het soms leuk door het hoogteverschil dat hier overal aanwezig is. We zitten echt in een net niet berglandschap. Maar als je van 0 tot 1600 omhoog moet, mag je toch zeker van heuvels spreken.
Ragnar had gisteren dag 3-4 gereden en kwam daar tijd te kort. Wellicht wordt dat schema nog aangepast. De route was ook pittiger dan die van dag 1-2.
Inmiddels zijn de TT-ers de proeven van maandag nog een keer aan het lopen voordat het echt heet wordt. Daarna rust en zwembad.
De clubteams in paddock B zijn al even lekker aan het werk. Schema’s, kistjes en de hele boel.
En ja, het Australische clubteam heeft nog geen container maar rijdt wel; ook de filters zijn binnen. Geen nieuws is dat de Amerikaanse container er nog niet is (dat is elk jaar zo). Schijnt een uurtje voor de Bulgaarse grens te rijden.
Vanavond de opening; zondag rust en dan gaat het los ….

Zaterdag 30 augustus: NL rijders en starttijden maandag

8.02  40 HUBERS Ralph        E1 TROPHY YAMAHA 250
8.02  41 ADVOKAAT Amel       E1 TROPHY KTM 250
8.19  42 BROEK VAN DEN Alex  E2 TROPHY HONDA 450
8.20  43 VOGELS Hans         E2 TROPHY YAMAHA 450
8.38  44 PLEKKENPOL Erwin    E3 TROPHY HONDA 490
8.38  45 WASSINK Mark        E3 TROPHY KTM 300

09.35 648 GONLAG Bram        E1
09.44 748 MOULIJN Leonard    E1
09.56 545 BRAAKHEKKE Stephan E1
09.56 546 KOCK Mike          E2
10.21 548 DIEVER Roel        E3
10.26 645 TIJHUIS Dinand     E3
10.27 646 GRIEKSPOOR Frank   E3
10.27 647 VAN DER VELD Arjan E3
10.35 745 ELTING Marco       E3

Zaterdag 30 augustus 18:40 uur: pré-ride dag 5

Om ca 13.00 uur kwam Ragnar (een half uur te laat) terug van de pré-ride dag 5. Warme pre'-ride, Ragnar en CornéDag 5 wordt een serieuze, vooral in het tweede gedeelte. Een lange afdaling door een listige droge rivierbedding, met heel veel stenen. Lang is zo’n 20 km. Het tijdschema zal nog wel aangepast worden, maar hij verloor daar 25 minuten (en hij was zuinig op de motor, jaja). Pellegrineli had ook maar 5 minuten over, dus krijgen de clubrijders het daar wel lastig. Nou, gewoon rustig blijven en eventueel minuten pakken.
Verder vandaag alleen voorbereiding en rust en hitte (alweer 38 graden) en officiële foto’s en aanloop naar de intocht vanavond om 19.30 uur.
Ralph mag de vlag dragen en dat werd door iedereen met instemming begroet. Zeven gouwe is ook niet niks.

Zondag 31 augustus 10.30 uur: Mooie opening

Een feestje bouwen kunnen ze hier wel! Met de Isle of Man mannen ging het nog goed en de 3500 (betalende) bezoekers/sters werden aardig opgewarmd. Dan de toch altijd mooie intocht in een lange parade richting en over het podium. De show werd enthousiast aan elkaar gepraat.
Na de heerlijk korte toespraken een spetterende vuurwerkshow. En dan natuurlijk de topact; de voormalig Grieks songfestival winnares. Nou, ze was niet van het podium af te slaan. Wij zaten allang te buurten, maar daar ging ze hard overheen, tot zo’n uurtje of één. En voor een Nederlander beginnen na een poosje die nummers toch allemaal op elkaar te lijken.
Het zij zo: je bent in het buitenland en te gast en dit was één van de betere openingen. Straks nog even een toertje langs de “mooie” foto-punten en vandaag busjes laden, serviceposten klaarmaken en vanavond presentatie door Portugal.
En het internet ligt er even uit, dus ik weet niet wanneer ik dit kan versturen.

Zondag 31 augustus 16.00 uur: Offroad toer.

Ok, het werd iets later omdat ik mee kon op een door de organisatie geregelde toer langs interessante punten. Goed geregeld maar toch moeilijk om bij de echte mooie route-stukken te komen. Intussen blijft het hier droog en warm met wolkendreiging. Daardoor wordt het ook nog klam. Van iedereen mag het vanavond wel een uurtje regenen.
Later vandaag de presentatie van Portugal 2009.

Maandag 1 september 11.00 uur: Iedereen van start

Alle Nederlanders zijn goed van start, zonder problemen. Het was tenslotte een beetje benzineverdampend weer. Vandaag is het nog steeds bewolkt. Misschien net onder de 30 graden, maar iets benauwder.
Straks naar de Acerbis cross test, ronde 2.
Om 14.57 zijn de eerste Nederlanders aan de pré-finish.
De live timing doet het goed, dus jullie redden je wel even.

Maandag 1 september 18.45 uur: Dit wordt nog een echte!!

Iedereen is binnen, maar wat een dag. Dat het heet en stoffig is zal uit de foto’s blijken. Nee, het werd nog stoffiger.

Alleen zijn er hier verbindingsproblemen dus dat kan later worden.
In volgorde dan: eerste proef gelijk na de start gaat Mike Kock er vrij hard af en bezeert zijn schouder; stuur ook krom. Hij komt uiteindelijk met een paar minuten straftijd binnen en gaat op zoek naar pijnstillers. Terwijl de serviceposten in Lailias het nog koud hebben (om 11 uur breekt de zon pas door), pakken enkele clubrijders al een paar minuten op de route. Op veel plaatsen lijkt de ondergrond hard maar breekt de korst vrij snel. De rijders spreken over fez-fez. Daar liggen dan wel weer dikke stenen in die je niet ziet door het stof. Door het vele malen van de achterbanden worden enkele hellingen al lastig, vooral voor de mindere goden.

Bij S/F zorgt het rondje over de wei van de MX test voor veel stof over de paddock. De MX track zelf gaat goed (maar het is nog geen zaterdag).
Ook de Acerbis test tegen de open heuvel is erg stoffig; het waait “gelukkig” richting de serviceposten.
De enduroproef bij Lailias (die ik zelf niet gezien heb) is één tunnel van stof. Sommigen van ons zeggen dat ze vandaag daarom met verstand hebben gereden; goed plan. Dat dat nog geen garantie is, merkte Amel Advokaat in de 2e ronde, Acerbis proef. Hij kreeg een kontewipper bergop en ging er hard voorover af. Na een minuut of 10 is hij weer opgestapt; toen was Jan Broekhof er net bij en die vond het ook goed. Hij is wel even na twee bandjes te hebben geklapt voor controle naar het ziekenhuis. Ca 12 minuten langer over de proef gedaan en ca 12 tijd op de route.

Alle Trophyrijders verder overal goed tijd over. Ook Stephan, Dinand en Marco kamen goed rond. Iets minder ruim maar wel op tijd: Arjen van der Veld: “Ik heb het gevoel dat ik al een tweedaagse heb gereden”, zei hij lachend. Frank Griekspoor +5; Leo Moulijn + ca 13; Bram Gonlag zag er nog fris uit: + een beetje; Roel Diever veel minuten maar gewoon blijven rijden.

Unofficial:
32 Erwin Plekkenpol,  (11e E3)
43 Hans Vogels,  (20e E2)
52 Mark Wassink  (14e E3)
60 Alex van den Broek  (24e E2)
61 Ralph Hubers  (19e E1)
228 Marco Elting  (18e C3)
230 Stephan Braakhekke  (30e C1)
240 Dinand Tijhuis  (20e C3)
269 Arjen van der Veld  (22e C3)
333 Mike Kock  (57e C2)  +3
369 Frank Griekspoor  (36e C3) +5
386 Bram Gonlag  (75e C2) +9
391 Leo Moulijn  (63e C1) + 13
396 Amel Advokaat  (73e E1) +12
407 Roel Diever  (46e C3) +32

Er zijn er 419 aan de finish volgens de lijst, vanmorgen ca 420 van start.
Wel een paar stoppers die toch ingeleverd hebben.

Conclusie: Dit wordt een echte zesdaagse. De route breekt namelijk sneller af dan verwacht. Sommige stukken komen elke dag terug. Stof en hitte gaan hun tol eisen en de topfitten komen dan boven drijven. Ah, zo hoort het ook in deze sport, maar zonder geluk zal niemand kunnen.
Caselli E3 schijnt een auto geraakt te hebben maar pakt de dagwinst. Guerrero (Spanje) de E2 en Cervantes (Spanje) de E1. Ik zag die Spanjaarden hard gaan; kwestie van stof en gravel en een groot hart.
Verdere klassementen nog niet beschikbaar.

Dinsdag 2 september 11.30 uur: Amel komt goed

Ok, eerst het definitieve nieuws over Amel Advokaat, met dank aan Ragnar Katerbau:
“Dit bericht op verzoek van Amel:
Amel Advokaat heeft zwaar pech gehad op de Acerbis-CrossTest en heeft de L1 rugwervel gebroken. Er is geen bloeduitstorting en het valt op zich mee. 4 weken op bed liggen, weinig bewegen en zeker niet zitten. Morgen ochtend word overlegd of hij in 2-3 dagen een speciaal corset aan mag en daarmee kan rondlopen. Als dat kan zal die maand van genezing wat prettiger verlopen.

Het uitrijden met zo een blessure en dan nog 2 banden klappen was geen goede, maar Amel had geluk in het ongeluk en er was geen extra schade.

Groeten, Ragnar ”

Ook hier leeft iedereen mee, net als in Nederland en alle berichten zijn goed bedoeld, soms zelfs gebaseerd op foute informatie van nota bene een buitenlands jury-lid. Dus daar gaat het niet over, maar daarom wacht ikzelf altijd tot ik het zeker weet.
Amel, sterkte, dit had je niet gepland.

Dan naar de wedstrijd. Amel zei gisteravond al tegen zijn ouders dat het vandaag zwaar wordt. De zon staat er al vol op en de route is aardig verrot gereden.
Allemaal goed van start en netjes door de eerste proef. Mike Kock had goed geslapen en ging ook door de 1e proef; verder afwachten.
Mark Wassink heeft weer een boel zout water gesnoven en dat helpt tegen een airco snotkop.
Kijken of ze vandaag dichter bij de Zweden kunnen komen. Voorlopig staat het Trophy Team op de achtste plaats. Verdere uitslagen staan hieronder.
Vandaag dezelfde route als gisteren met iets andere rijtijden, omdat in de 2e ronde de Endurotest van dag 3-4 als route wordt gereden (die telt dan op dag 3 meteen).
Als er niets veranderd door de juryvergadering en er vandaag niet teveel gebeurd, want er zaten gisteravond toch wel zo’n 15 rijders in het ziekenhuis. Stof enzovoort en vallen en breken. Eén jurylid wilde al eerder de enduroproef er uit halen (maar de andere zijn net zo stoffig, alleen de crossbaan niet).
Nu naar Lailias en later meer.Dan rij je graag voor iemand

Dinsdag 2 september 18.45 uur: NL zakt een plaatsje in het stof

Volgens de voorlopige klassering is het TT naar plaats negen achter Duitsland gezakt. Mark en Erwin waren ’s morgens in de derde proef ( de enduro proef ) allebei hard gevallen. Erg veel stof daar, en gewoon tricky die proef. Erg verrot gereden, hots-knots, poederwalletje, steen op de weg enzovoort. Verder is Amel natuurlijk niet van start gegaan en is Mike halverwege de 2e ronde gestopt. We kwamen hem over de weg vanaf Lailias tegen.
De Nederlanders na vandaag:
56 Hans Vogels,  (22e E2)
65 Ralph Hubers  (19e E1)
67 Alex van den Broek  (26e E2)
75 Erwin Plekkenpol,  (21e E3)
80 Mark Wassink  (23e E3)
221 Stephan Braakhekke  (25e C1)
222 Marco Elting  (18e C3)
243 Dinand Tijhuis  (23e C3)
265 Arjen van der Veld  (24e C3)
341 Frank Griekspoor  (35e C3) +8
376 Bram Gonlag  (71e C2) +39
382 Leo Moulijn  (59e C1) + 45
394 Roel Diever  (44e C3) +1.32
333 Mike Kock  DNF
396 Amel Advokaat  DNS

Alle TT rijders zakken vandaag in het klassement. Ik heb ze na de start niet meer gesproken (te laat terug) maar ze zullen allicht een paar keer aan Amel gedacht hebben.
Van de clubrijders stijgen Stephan en Marco; Dinand handhaaft zich mooi en Arjan ook (hoewel hij gisteren toch aardig leeg was). Frank Griekspoor kwam nog netjes langs tokkelen en pakt gewoon (maar) 7 minuten. Ook Bram Gonlag was nog aan het enduro rijden, al had hij wat meer minuten.
Leo Moulijn leeft nog en heeft alweer een filter gewisseld en Roel Diever heeft denk ik morgen de herstart van zijn clubteam nodig (maar ik krijg Ben van Erp niet te pakken).
Vandaag wint:
E1: Dietrich; Cervantes leidt nog.
E2: Salminen, Guerrero leidt.
E3: Tarkkala, Guillaume leidt. Caselli een strafminuut?? Blijft dat zo?
Scratch: Guerrero leidt voor Salminen; we hebben het over 9 seconden.
Trophy: Frankrijk, Italië, USA  (NL=9e)
Junior: Italië, Australië, Frankrijk

Van de 402 starters vandaag (volgens de organisatie) zijn er 401 aan de finish, maar een stuk of 10 buiten het uur.

Morgen een nieuwe route. Ze hebben vandaag in de laatste ronde de nieuwe ET2 al gereden. Begint weer op de crossbaan vlak na de start, dan naar de MX Redbull bij Orini en dan de ET2 bij Lailias; gewoon weer twee ronden en gewoon weer een uurtje of zeven.

Woensdag 3 september 07.30 uur: dag 3!

Dag 3 is vaak bepalend. We beginnen onder alweer een strak blauwe hemel op een nieuwe route. En, twee rijders per minuut, voor de eerste 150 dan! Van 8.00 tot 10.45 wordt er gestart. Ook wordt de B-tijd gehanteerd; dik 7 1/2 uur.
Mark Wassink had zich gisteren toch behoorlijk bezeerd; heeft zich in het ziekenhuis laten controleren, moest erg lang wachten; niks te zien, behalve oude ribbreuken. Vandaag intapen en van start.
Clubrijder Roel Diever was gisteren buiten het uur en gebruikt vandaag de éénmalige herstart per clubteam.
Amel heeft gehoord dat hij geen corset krijgt, dus 5 dagen plat en dan wellicht maandag met zijn moeder in het vliegtuig terug. Dit is na overleg tussen Griekse en Nederlandse artsen.
En nu naar buiten; de Red Bull proef bij Orini. Daar is de eerste van ons om 9.29 uur.
De volgorde vandaag is: 1 crosstest bij S/F, 2. Red Bull Orini, 3. Nieuwe ET bij Lailias, totaal 6 proeven vandaag.

Woensdag 3 september 15.30 uur: Caselli out

Kurt Caselli was inmiddels ook in het ziekenhuis, net toen ik bij Amel vandaan kwam. Hij had gisteren een strafminuut; was van de baan geraakt en iets te ver er weer op. Ik weet niet of hij die wilde inhalen maar hij ging er in de enduroproef hard af en wist niet meer welke richting hij op moest.

Amel was opgewekt en hij mag misschien zaterdag al op transport, als het maar plat is.
Intussen is het hier in het dal weer snikheet, 44 graden in de auto. Tegen drie uur gingen de laatste clubrijders op weg voor hun tweede ronde en onze TT rijders zijn iets na 4 uur klaar.
Ook leider Cristobal Guerrero is er uit (medisch). Het wordt vandaag weer drukker in het ziekenhuis. Overigens een keurig ziekenhuis en ik kan het vergelijken.

De NL rijders gaan goed vandaag. Makkelijke route zeggen ze er overal tijd zat; bij TC1 waren ook de clubrijders ruim op tijd. Wellicht dat er later nog wat minuutjes vallen.RedBull proef
Een mooie proef was de RedBull Orini crossproef. Een lange van rond de 7 minuten die erg hard was met veel ketsers en gruis/stof erop. In de 1e ronde werd er behoedzaam gereden.

Woensdag 3 september 18.00 uur: een goeie dag voor Nederland

Alle Trophy rijders klimmen vandaag op dag 3 van deze zware Zesdaagse weer een beetje in het klassement. Het wachten is op de complete resultaten. Die 5 minuten die Ralph heeft opgelopen, gaan er nog wel af. Hij heeft niks meegemaakt.
Vandaag drie proeven per ronde: de dagelijkse MX Circuit proef, 1 minuut na de start. Daarna net voor TC1 de Crossproef RedBull Orini. Een proef van rond 7 minuten in open veld met schaarse struiken en veel hoogteverschil. Erg glad volgens de rijders; ze reden allemaal een beetje als op eieren.
De Trophy rijders hebben inmiddels ingeleverd.

Woensdag 3 september 19.00 uur: de stand na dag 3

Voorlopig:
Trophy Team staat nog steeds 9e; Frankrijk leidt voor Italie en USA.

50 Hans Vogels,  (21e E2)
60 Erwin Plekkenpol,  (16e E3)
69 Alex van den Broek  (26e E2)
72 Ralph Hubers  (21e E1)  (die 5 minuten zijn al geschrapt)
87 Mark Wassink  (25e E3)

218 Stephan Braakhekke  (25e C1)
232 Marco Elting  (22e C3)
245 Dinand Tijhuis  (23e C3)
324 Frank Griekspoor  (35e C3)
342 Arjen van der Veld  (38e C3) +33 minuten
372 Bram Gonlag  (71e C2)
369 Leo Moulijn  (59e C1)
378 Roel Diever  (44e C3)
Ze zijn allemaal binnen maar de scratch lijst was niet compleet. 381 aan de finish. Dan zijn we er toch al bijna 60 kwijt.

Salminen leidt inmiddels de scratch en de E2; Guillaume de E3 (2 in de scratch) en Cervantes de E1 (en is 3 in de scratch).

Donderdag 4 september 07.00 uur: koffie, hhhmmmm

De ruilhandel loopt goed hier; koffie voor uitslagen enzovoorts. Heb jij een koeler dan heb ik wel bier.Arjan van der Veld bijt door
Arjan van der Veld had gisteren in het begin van de 2e ronde een slippertje op de weg en de leiding van de koppeling kapot. Vandaar die 33 minuten.
Ralph had eerst 5 strafminuten omdat hij bewust een pijl omver zou hebben gereden. Dat hield uiteraard geen stand.
Vandaag zal het toch moeten gebeuren. Plaats acht is maar twee minuten voor ons Trophy Team. Tegelijk heeft iedereen, ook andere landen, veel ontzag voor de enduroproef. Die blijft gewoon bloedlink; zie Caselli. Ze willen natuurlijk wel aankomen.
Later meer.

Donderdag 4 september 14.30 uur: aardig wat uitvallers

Vanmorgen gingen er 385 van start; dan zijn er toch zo’n 65 uit. Weer naar de RedBull test geweest in de 1e ronde, want daar kun je tenminste nog foto’s maken. Hoewel er vandaag meer stof bleef hangen dan gisteren.
Die test wordt niet super slecht,daar is de grond te hard voor. Wel blijft er weinig grip door al die fijne steentjes die er op liggen. Er werd vandaag toch wel harder gereden daar.
De Trophy rijders zijn nu door de 5e proef en ze blijven goed; sommigen klimmen iets.
Heb ik al gezegd dat het weer warm en zonnig is? ’s Avonds zie je sommige helpers op de camping al met een fleece-je; het is dan maar zo’n 26 graden. In één week kun je er dus aan wennen.
Later meer.

Donderdag 4 september 18.00 uur: na vandaag

De Nederlanders na vandaag:
50 Erwin Plekkenpol,  (14e E3)
58 Hans Vogels,  (22e E2)
69 Ralph Hubers  (19e E1)
70 Alex van den Broek  (26e E2)
84 Mark Wassink  (25e E3)

209 Stephan Braakhekke  (24e C1)
222 Marco Elting  (20e C3)
240 Dinand Tijhuis  (24e C3)
313 Frank Griekspoor  (35e C3)
325 Arjen van der Veld  (38e C3)
361 Leo Moulijn  (57e C1)
366 Bram Gonlag  (73e C2)
369 Roel Diever  (44e C3)

Het Trophy Team staat nog steeds negende, inmiddels bijna 4 minuten achter de Duitse buren en nu ruim 3 minuten voor de Polen. Engeland is weg met twee uitvallers.
Allemaal wat meegemaakt en dwz hier en daar een keer in een proef gevallen. Geen blessures erbij en goed van spirit, dus bandjes gewisseld en wat er verder nodig was. Er liep er al één te grappen over zuigertje wisselen en dan gaat het goed.

Donderdag 4 september 20.30 uur: Filmpjes

Filmpjes op Youtube.
Salminen (E2) leidt de scratch nog steeds voor Cervantes (E1) en op drie Guillaume (E3).
Trophy: nog steeds Frankrijk voor Italië en de USA.
Junior: Italië, Australië, Frankrijk.
Morgen een nieuwe route, twee ronden van ca 108 km meer technische route. Na de start weer meteen de MX test bij S/F, dan binnen enkele km de MX test Airfield. Deze ligt naast het ziekenhuis; dan zal het personeel wellicht nog meer opgewonden raken over die gekken met motoren. (Amel deelt inmiddels de kamer met een Duitser en een Mexicaan).
Via TC1 kort na  de MX test Airfield naar de TC bij Lailias, daarna de 3e enduro test bij Lailias (de langste van alle drie).
De heuvel die op dag 2 problemen gaf (in de route) en die ook in de route van dag 5 zit, zou er uitgehaald zijn.
We gaan zien of er nog een tandje bij kan. Individueel staan de Trophy rijders er mooi bij, maar het team resultaat mag nog iets beter.
Intussen vechten de clubrijders dapper door en Stephan, Marco en Dinand hebben gewoon een mooie klassering.
Morgenavond weten we (bijna) alles.

Vrijdag 5 september 13.15 uur: dag 5 gaat goed.

Vanmorgen voor 8 uur naar de tweede proef, de MX test Airfield BP, dichtbij het ziekenhuis. Een vlakke proef, niet al te kort gestoken. Met als enige variatie een dijkje op en af. Uiteraard weer machtig veel stof en heet, want de proef ligt op dezelfde hoogte als Serres (60 meter).
Ik was al bang dat het ziekenhuis zou bellen wegens stofoverlast, want alles trok langzaam die kant op.
Vanaf de proef naar Lailias, de Endurotest daar en dan terug door een lange, droge afdaling in een rivierbedding. Dat stuk zou krap zijn. Dus iedereen vlot doorrijden en de TT rijders hadden vervolgens bijna 20 minuten over. Ralph wisselde voor de zekerheid maar even de koppelingsplaten.
De clubrijders hebben wellicht meer problemen met de tijd, maar die zijn nog niet terug van de eerste ronde.
De lange enduro test 3 bij Lailias, negen minuten of meer, wordt vrijwel blind gereden door het stof.
Tot en met proef 5 klimmen alle TT rijders weer in het klassement.

Vrijdag 5 september 14.30 uur: echt heet.

Vanmorgen 373 rijders aan de start van de ruim 440 waarmee het begon.
Op TC1 bij Serres was het inmiddels 38 graden; Ries en Helma Vogels komen er net van terug. De eerste TT rijders zitten in de laatste proef en de laatste clubrijders vertrekken van de paddock voor hun 2e ronde.
Finland is Mattila kwijt.

Vrijdag 5 september 16.45 uur: dag goed doorgekomen

De Trophy rijders hebben inmiddels de motor weer in het parc-fermé staan. Met een vers bandje voor de slotcross en nog wat verder nuttig was. En dat na weer 6 uur rijden in de hitte; op de paddock was het inmiddels 41 graden. Ook na de 2e ronde hadden ze genoeg tijd over.

Bij de clubrijders is Roel Diever na de 1e ronde gestopt. Hij was vaak gevallen, had al de koppelingshandel moeten wisselen en was inmiddels (weer) buiten het uur. Het wachten is op de rest, die pas tussen 17.00 en 17.30 binnen komen.

Voorlopige stand Nederlanders na 5 dagen:
42 Erwin Plekkenpol,  (13e E3)
55 Hans Vogels,  (23e E2)
65 Ralph Hubers  (17e E1)
70 Alex van den Broek  (27e E2)
79 Mark Wassink  (24e E3)

199 Stephan Braakhekke  (23e C1)
223 Marco Elting  (22e C3)
234 Dinand Tijhuis  (23e C3)
301 Frank Griekspoor  (32e C3)
311 Arjen van der Veld  (34e C3)
356 Leo Moulijn  (59e C1)
359 Bram Gonlag  (70e C2)
—   Roel Diever  (DNF )

Salminen leidt de scratch en de E2; Cervantes staat op twee en leidt de E1; Merriman op drie leidt de E3. De vraag is of hij dat houdt want Tarkkala en Guillaume staan maar zeven seconden achter hem. En dat op een totale proeftijd voor de (voorlopige) winnaar van 2 uur 40 minuten.

De slotcross morgen begint om 08.00 uur en loopt waarschijnlijk door tot ver in de middag. Er zouden 13 manches zijn en er zou op het asfalt in supermotard stijl gestart worden voor steeds acht ronden. Maar alles is pas definitief na de jury-vergadering.

Vrijdag 5 september 18.30 uur: TT blijft negende

Het Trophy Team blijft ook na dag 5 op plaats negen staan.
Inmiddels zijn ook clubrijders Bram Gonlag en Leo Moulijn binnen en binnen het uur.
Het was een barre tocht, zei Bram.

Zaterdag 6 september 11.30 uur: slotrennen!

Het slotcrossen is vanmorgen om acht uur begonnen, op de crossbaan die al de hele week onderdeel is van de proef direct na de start. De baan is goed alleen de bochten stuiven een beetje. Er wordt op het asfalt gestart in supermoto opstelling en na een vrij lang recht stuk draaien ze rechtsaf over wat gravel de crossbaan op. Dat geeft spannende momentjes.Asfaltstart en dan ...
De overgebleven zeven clubrijders hebben inmiddels keurig beheerst hun acht rondjes gedraaid en mogen hun medaille ophalen.

Stephan Braakhekke  (23e C1 Zilver)
Leo Moulijn  (59e C1 Brons)
Bram Gonlag  (72e C2 Brons)
Marco Elting  (21e C3 Zilver)
Dinand Tijhuis  (23e C3 Zilver)
Frank Griekspoor  (33e C3 Zilver)
Arjen van der Veld  (34e C3 Zilver)

De Trophy rijders starten om 13.00 uur (E3 A groep), 14.00 uur (E2 A groep) en 15.00 uur (E1 A groep).

Zaterdag 6 september 16.30 uur: Nederland blijft negende.

Inmiddels zijn de resterende vijf van het TrophyTeam gezond binnen en dat is al heel wat. De start werd link door het stof. Pas nadat een Spanjaard per ambulance weggebracht werd, begon men die gravelbocht nat te maken... lekker jumpen.
De herstart die volgde voor de E2 kostte Salminen de overwinning. Hij werd op een pylon gedrukt, viel en merkte dat (waarschijnlijk) de gaskabel kapot was. Vorig jaar op dag 5 eruit en nu in de slotcross; hoeveel pech kan je hebben. Finland zakt daardoor, maar niet genoeg voor ons.
Voorlopige stand Nederlanders na 6 dagen:
41 Erwin Plekkenpol,  (13e E3  Goud)
54 Hans Vogels,  (22e E2  Goud)
65 Ralph Hubers  (17e E1  Goud)
69 Alex van den Broek  (26e E2  Goud)
74 Mark Wassink  (23e E3  Goud)
198 Stephan Braakhekke  (23e C1 Zilver)
217 Marco Elting  (21e C3 Zilver)
233 Dinand Tijhuis  (23e C3 Zilver)
301 Frank Griekspoor  (33e C3 Zilver)
312 Arjen van der Veld  (34e C3 Zilver)
359 Leo Moulijn  (59e C1 Brons)
363 Bram Gonlag  (72e C2 Brons)

WTT: Frankrijk, Italië, USA, Spanje; Nederland 9e op 26 Trophy Teams.
JTT: Italië, Australië, Frankrijk
E1: Cervantes, Dietrich, Gautier
E2: Belometti, Thain, Dini
E3: Tarkkala, Guillaume, Nambotin

Scratch: 1. Cervantes, 2. Dietrich, 3. Tarkkala.

Clubteams: 18e MCNH 1, 61e MCC Heemskerk 1, 63e BMCC Beilen Westerbork, op totaal 73 clubteams

Zondag 7 september 10.30 uur: Tenslotte

Het zit er weer op.
Het was een harde wedstrijd en in dit soort omstandigheden zijn wij een klein enduroland met een smalle top. Vandaar de naar mijn mening wat bescheiden klassering op plaats negen voor het Trophy Team. Maar wel allemaal GOUD, behalve de pechvolle Amel Advokaat. Dat waren  er in Chili minder; de mannen kruipen wel degelijk dichter tegen de toppers aan.
Als ze nu zo aan de gang kunnen blijven met volgend jaar nog meer WK en EK deelname en er wordt gewerkt aan “opvolgers” voor straks ook weer een Junior Team, dan komt ook die klassering wel goed.
Voor Portugal is overigens 60% zand beloofd en Figuera da Foz ligt aan zee. Mooi koel in oktober dus dat kan nog mooi worden daar.

Henk van der Spek.

Share on FacebookTweet about this on Twitter