Ga naar de inhoud
  • Home
  • Livetiming
  • Evenementen
  • Kalender
enduro.nl

enduro.nl

de enduro site voor Nederland

  • Home
  • ONK
  • Jeugd
  • DXCS
  • Sprint
  • EK/WK
  • ISDE
  • Toggle zoekformulier

Simon Koning over Enduro GP Zweden

Geplaatst op 02/06/2025 Door admin

De reis naar Zweden begon woensdagochtend vroeg want de vlucht vertrok al om 7:45. Na een korte vlucht van Bart en mij zijn we direct doorgereden naar de wedstrijd locatie in Skövde wat op ongeveer 2 uur rijden ten noorden van het vliegveld lag. Daar zijn we gelijk begonnen met het lopen van de cross proef en de supertest zodat ik weet wat mij te wachten staat! Nadat we deze gelopen hadden was Leo gearriveerd met de motors en hebben we samen met hem de tenten opgezet en de plek op het paddock klaargemaakt.

Donderdag hebben we de extreme test en de enduro test gelopen en hadden we dus alle proeven gehad! Omdat het sinds woensdag heeft geregend zijn we ’s middags nog een keer naar wat belangrijke punten in de cross proef geweest om te kijken hoe die zich gehouden hadden in de regen. Gelukkig zag alles er goed uit. De lokale organisatie had hele mooie en zware proeven neergezet, precies waar ik van hou! Aan het eind van de middag was er nog tijd over en hebben we nog even gekeken naar hoe de wereldtop zich aan het voorbereiden was op de testtrack.

Vrijdag nog even de laatste controles aan de motor gedaan en daarna naar de inschrijving en de keuring geweest. Alles was zoals verwacht in orde met de papieren en de motor dus dit was zo gepiept. Aan het eind van de middag was er dan nog een rijdersbriefing waar de FIM enkele ervaringen uit het vorige WK in Spanje naar voren haalde en daarna enkele toelichtingen deed aan de aankomende wedstrijd in Zweden. In het begin van de avond stond de proloog op het programma, hierin rijden alle rijders de supertest tegen een andere rijder. De baan is in de vorm van een achtje dus zowel je tegenstander als jijzelf rijden dan de gehele supertest. Door de regen was deze vooral op de plekken waar alleen stenen en beton lagen erg glad wat voor mij erg wennen was! In de stenenbak stond ik helaas even vast dus ik had geen super tijd maar het was een goeie start voor de wedstrijd, tijdens de supertest kun je immers alleen maar verliezen. Na de test de motor weer klaargemaakt en ingeleverd voor de eerste wedstrijd dag.

Op zaterdag begon ik om 10:10 met voor het eerst deze week een zonnetje! De dag begon lekker voor mij en op een valletje in de crossproef in ronde 1 na was er weinig aan de hand want ik stond 11de in mijn klasse! Ronde 2 begon goed en ook de enduro test ging erg goed totdat tegen het einde van de proef de koppeling helaas niet meer werkte. Daarna snel met Bart met beide Rieju’s terug naar het paddock om daar het probleem te verhelpen. Na wat proberen en sleutelen vonden we dat de moer van de koppelingskorf losgekomen was. Helaas is iemand in de fabriek vergeten deze te borgen, ook hier werken mensen! De borgingsplaat was niet in goede staat meer maar om toch binnen de tijd te blijven hebben we deze toch opnieuw gebruikt en alles vastgezet. En net op tijd gelukkig toch nog binnen de tijd! Daarna nog 1 proef en een stuk route gereden maar toen liep de moer helaas toch weer los. Terug naar het paddock en daar heeft Bart bij het Rieju fabrieksteam een nieuwe borgplaat gehaald en het juiste gereedschap om de moer weer vast te zetten. De motor was nu weer helemaal top! Omdat ik nu buiten de tijd was helaas geen punten voor mij op deze mooie enduro dag.

Zondag begon de dag ook goed, iets bewolkter dan gisteren maar dit maakte voor mij niet uit want het rijden ging heel goed en het was ook nog mijn verjaardag! De motor heeft geen krimp gegeven en was fantastisch! Zelf heb ik 2x een foutje gemaakt waardoor ik gevallen ben maar niks ernstigs gelukkig. Ook ben ik nog 1x heel erg opgehouden door een rijder die zijn motor had laten vallen in de proef en geen zin meer had om deze op te rapen. Uiteindelijk 12de geworden tijdens deze zware tweede dag. Dit was mijn beste WK resultaat tot nu toe en daardoor sta ik nu 17de in de Open 2 stroke klasse van het WK.

Al met al kijk ik tevreden terug op dit WK. Het rijden ging goed en de Rieju 300 Pro rijdt fantastisch! Ik ben enorm blij met iedereen die mij ondersteund om het rijden van deze wedstrijden mogelijk te maken! Daarnaast ben ik ook heel blij met de hulp en gezelligheid van Leo en Bart tijdens deze wedstrijd!

Afgelopen vrijdag heb ik een operatie aan mijn rechterknie gedaan voor een lang lopende blessure. Deze operatie is goed verlopen en we verwachten dat ik over 6 weken weer kan motorrijden en daarmee op tijd hersteld en fit ben voor het volgende WK in Wales!

Groeten Chef

Persberichten

Bericht navigatie

Vorig bericht: Enduro liefhebber en helper Hans Buis overleden

Diversen

  • Gastenboek
  • KNMV uitslagen
  • Rookie klassement v.a. 2013
  • Scratch klassement v.a. 1999
  • ONK eindstanden v.a. 1995
  • ONK kampioenen v.a. 1995 (tabel)
  • ONK wedstrijdverslagen
  • KNMV uitslagen archief
  • KNMV wedstrijdreglement
  • Beginnen met enduro
  • Rondetijdenrekenhulp
  • EK/WK verslagen overzicht
  • ISDE verslagen overzicht
  • Enduro/offroad links

Links

  • Endurocats
  • WK enduro official
  • EK enduro official
  • FIM ISDE
  • FIM-Europe
  • DEM/DMSB Duitsland
  • FMB/BMB België
  • Live timing België
  • DXCS XC competition
  • Endurosprint

Enduro fotografen

  • enduro.nl foto albums
  • vsfoto.nl foto archief
  • enduro.nl Youtube
  • Mike Lopulalan
  • ShotsbyRoos
  • Martijn Stegeman
  • KVN Fotografie
  • 704 MX Pics
  • Fototeam Spenduro.Frans
  • Enduromedia video

Enduro organisatoren

  • EMC Enter
  • HAMAC Harfsen
  • MAC de Holterberg Holten
  • MC de Toerenteller
  • MC Havelte
  • MCNH Hellendoorn
  • MSV Motordrenthe Westerbork
  • VAMC Vorden
  • ZAMC Zelhem

enduro NL

  • ONK
  • ONK wedstrijdverslagen
  • Scratch klassement
  • Rookieklassement
  • KNMV uitslagen
  • KNMV uitslagen archief
  • Jeugd
  • enduro.nl foto albums
  • vsfoto.nl foto archief

enduro internationaal

  • EK/WK
  • ISDE
  • Email ons
  • English contact info
  • Admin

Copyright © 2025 enduro.nl.

Aangedreven door PressBook WordPress thema