Wedstrijdverslag ONK Enduro Harfsen 10 november 2012

Het Harfsense hout brengt Hans Vogels niet van de wijs

344 In voorbereiding op Dakar rijdt Sjaak Martens (EV40) graag ver en langBij de zevende wedstrijd en tevens laatste voor de finale in de Tweedaagse Kampioensrit van het Open NK Enduro maakten het mooie droge weer en terrein samen met de bekende mooie ‘houterige’ proeven voor de rijders ideale enduro condities. Hoewel er veel spannende strijd was waren het toch weer de al eerder geziene winnaars die hun knipkaart verder uitbreiden.

PRACHTIGE ROUTE EN PROEVEN

Drie bekende proeven met de eerste crossproef op de crossbaan van de Hamac. Deze “de Reigerproef” was door omroeper en HAMC lid Wim Steegink uitgedacht op en naast het HAMAC circuit. Daarin ook een stukje “extreem”, tenminste als twee boomstammetjes en een schans van autobanden als zodanig kunnen doorgaan. In ieder geval kregen degenen die kozen voor de ‘easy’ route een flinke omleiding voor de kiezen die de lust dat nog eens zo te doen gelijk wegnam. De tweede proef lag weer op en rond de vuilnisbelt. Het parcours kende een aantal lastige klimmetjes met ook een ‘easy’ keuze waar overigens nauwelijks gebruik van werd gemaakt. Overigens ging op de ‘Hard’ klim hele volksstammen in de fout, met name in de categorie subtop Inters. Onder hen ook echte toppers als Erald Lammertink die zich verslikten in de dikke wortel bijna bovenaan waar het makkelijk mis kon gaan. De makkelijke route er links langs deden alleen degene die echt de doppen open hielden. Daarnaast bood deze proef als altijd talloze echte stuurstukken over bospaden. De derde proef in buurtschap “de Schoolt” voerde over enkele akkers maar bood ook vele kronkelige smalle bospaadjes waar best snelheid te maken was voorzover de diepe knippen tussen het hout het toelieten.

In het algemeen bood de hele ronde weer een aantrekkelijke route met akkers, zandwegen en bospaden met nauwelijks onverhard. Bij het uitzetten daarvan werd een Dassenburcht ontdekt waar nauwelijks iemand van wist. Natuurlijk volgde een ruime omweg om de familie Das niet te ontrieven. Voor zowel de inters als nationalen stonden 3 ronden op het programma met in totaal 9 proeven en 234 km’s.

ONK INTERS E1

2 Snel en betrouwbaar als altijd Jirry van Veen (E1)Door een aflopende ketting in Hellendoorn was de achterstand van kampioenskandidaat Bas Klein Haneveld op Lucas Dolfing opgelopen tot 15 punten. Klein Haneveld moest dus aanvallen. Dolfing had dat boek ook gelezen, ging vol in de aanval en won de allereerste proef. Derde in de tussenstand Ismo ten Velde was niet geïmponeerd en pakte proef 2. Door de winst in proef 3 nam Dolfing een kleine voorsprong van in totaal 3 seconden waarna Klein Haneveld in proef 4 nipt onder de tijd van Dolfing kon duiken. Dolfing kwam ex-aequo met Ten Velde als winnaar uit proef 5 maar maakte in proef 6 een uitglijder waardoor Klein Haneveld weer kon aansluiten tot op 0,3 seconde. Of het was om het spannend te maken bleek na proef 7 waar Dolfing een gat sloeg van 8 seconden. Dat kwam voor Klein Haneveld niet meer goed in proef 8 en in de sterk gereden laatste proef 9 bleef hij steken op 4 seconden van de winnaar. Ten Velde kwam niet goed uit de verf op proef 4 en 7 (wel raar voor een huisschilder, maar ja) waardoor hij zich niet meer met de strijd kon bemoeien maar een sterke derde plaats werd zijn deel. Mike Kock kwam door een ongelukkige eerste proef direct op achterstand, kon dat ook niet meer goedmaken en verloor gaandeweg meer terrein. De vierde plaats hield hij vast ten opzichte van Jirry van Veen die constant als vijfde plaats rondreed en finishte. Met zijn vierde winst van het seizoen vergroot Dolfing zijn voorsprong op Klein Haneveld tot 18 punten. Met nog 2 maal 30 punten te verdelen in de Tweedaagse lijkt de strijd gestreden. Hoewel het natuurlijk door een crash of mechanische pech nog snel kan veranderen.

ONK INTERS E2

103 Terug van blessureland liet Erald Lammertink (E2) zich direct goed zien De dit jaar in het ONK onverslaanbare WK-rijder Hans Vogels zou doen wat hij moest doen. Hij meldde al snel bijzonder goed in zijn vel te zitten en daarnaast roemde hij de prachtige route en echte enduro proeven. Het was hem op het lijf geschreven. Dat bleek ook wel daar hij alle proeven met schijnbaar gemak won en daarmee de zes-uit-zes scoorde. Geen zeven omdat Vogels de door de WK wedstrijd van Frankrijk gemiste wedstrijd van Vorden mocht schrappen. Op de finish was hij verzekerd van een voorsprong van 90 seconden, waarmee duidelijk was dat de toch bepaald niet geringe concurrentie gemiddeld maar liefst 10 seconden per proef moest prijsgeven. Mark Wassink kon Vogels geen partij geven maar had met Erald Lammertink en Robin Nijkamp twee andere tegenstanders waar hij meer dan de handen aan vol had. Lammertink nog niet geheel hersteld van zijn whiplash had door behandeling van een andere fysiotherapeut in Duiven weer de motorhandschoenen uit de kast gehaald. Hij kampte met een trainingsachterstand maar daar was weinig van te merken. Wassink pakte aanvankelijk  de tweede plaats waarbij Lammertink binnen een seconde volgde. Nijkamp had door wat kleine slippertjes in de eerste ronde bijna 10 seconden laten liggen en volgde als vierde. In proef 5 ging Lammertink op bodemonderzoek op de steile ‘Hard’ klim, verloor daarbij zo’n 14 seconden en helaas ook de aansluiting. Nijkamp knabbelde in de tussentijd 8 seconden van zijn achterstand op Wassink af tot 3 seconde en voerde daar de druk op. De allerlaatste proef moest de beslissing brengen. Hierbij ging Wassink kort in de fout waardoor Nijkamp volop kon profiteren en naar de tweede plaats opklom gevolgd door Wassink op drie. Lammertink had last van harde armen maar kon de vierde plaats vasthouden voor de constant op vijf draaiende Marco Teunissen. In de netto stand breidt Vogels zijn marge uit op Wassink tot 19 punten. Ongeveer dezelfde situatie als in de E1.

ONK INTERS E3

227 Erwin Plekkenpol (E2) loste zijn achterrem probleem prima opZoals gebruikelijk vertrok Amel Advokaat weer pijlsnel uit de startblokken. De enige die aanvankelijk mee kon komen was Wesley Pittens die na twee proeven als tweede op de borden stond. In proef 3 had Erwin Plekkenpol de achterrem problemen die hem al op proef 1 plaagden weten op te lossen en stak Pittens voorbij. Daarmee was het niet over want na de eerste vier proeven aan Advokaat te hebben gelaten bleef Plekkenpol het gas er flink ophouden. Wellicht mede geïnspireerd door een dure schuiver in proef 4 waar hij zo’n 14 seconden liet liggen ging het daarna aardig gelijk op met Advokaat. Van de resterende vijf proeven wist Plekkenpol er zelfs vier te winnen. Advokaat hoefde ook niet echt aan te dringen daar hij inmiddels een riante voorsprong had van ruim een halve minuut. Toch ging het nog bijna fout in de laatste proef waar Advokaat een zeer uitgebreide bodemverkenning uitvoerde. Maar de al genoemde voorsprong bracht uitkomst waardoor de winst voor de zesde maal naar Advokaat ging voor Plekkenpol. Wesley Pittens vocht het uit voor de derde plaats met Bjorn Schreijer die in de tweede ronde wat terugviel (mede door een uitglijder op de ‘Hard’ klim van proef 5) en zo Pittens zonder verder aandringen de derde plaats toespeelde. Schreijers vierde positie kwam niet in gevaar daar Alex van den Broek steeds meer verachterde maar wel de vijfde kon handhaven door de aandrang van Bernard van de Pol (6) te weerstaan. Advokaat vergroot zijn voorsprong in de tussenstand op Plekkenpol naar 18 punten. Het daarbij horend scenario weet u bij de E1 te vinden.

INTERS VETERANEN 40+ EV40

321 Ook internationaal is Leo Moulijn (EV40) een vaste klantMet de bekende aanvallende stijl van Erik Davids en daarnaast Rob Verstegen geblesseerd in de ziekenboeg, was al vooraf duidelijk dat het vandaag niet erg spannend zou worden om de winst. Het was dat Davids het zichzelf nog een beetje moeilijk maakte door in proef 4 en 9 ten val te komen, waardoor Peter Bergsma twee proefwinsten mocht noteren, maar voor het eindresultaat deerde het niet. Davids won afgetekend met 56 seconden voorsprong op Bergsma die van achter geen enkele druk ondervond. Ruim achter de twee koplopers knokten Alan Davids en Corne Ermers om de derde plaats. Allan Davids aanvankelijk als derde moest toch langzamerhand inleveren op Ermers die daarmee derde werd voor Allan. Erik Buursema tikte aan als vijfde. Deze zesde winst brengt Davids op een riante voorsprong van 57 punten op Bergsma. Davids kan twee keer zijn motor aantrappen op de Tweedaagse en rustig rijdend zijn zoveelste kampioenschap bijschrijven. Maar zo zal het wel niet gaan, tenminste wat dat rustig rijden betreft.

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)

Hoewel er veel spannende strijd was won, niet geheel onverwacht, WK-rijder Hans Vogels (E2) alle negen proeven en daarmee ogenschijnlijk makkelijk de wedstrijd. Amel Advokaat (E3) volgde het best maar moest toch op iedere proef tussen de 5 en 12 seconden toegeven op Vogels. De druk kwam dan ook meer van achter waar Mark Wassink (E2) tot proef 7 erg kort op ongeveer 3 seconden volgde. Daarbij werd hij op de hielen gezeten door de nog niet geheel herstelde Erald Lammertink (E2). Robin Nijkamp (E2) had door wat kleine slippertjes in de eerste ronde bijna 10 seconden laten liggen en moest aan de bak. In een sterke tweede ronde knabbelde Nijkamp daar 5 seconden van de achterstand af en voerde zo de druk op Wassink op. Onderwijl zakte Lammertink mede door zijn trainingsachterstand en harde armen terug naar de vijfde plaats. Wassink concentreerde zich op Advokaat en wist door een snellere proef 7 op exact gelijke hoogte te komen. Advokaat zag het gevaar en kon weer een klein gaatje slaan in proef 8. Mede omdat Nijkamp op de proeven 7 en 8 in totaal 3 seconden had weten goed te maken op Wassink moest de allerlaatste proef de beslissing brengen in deze thriller voor drie. Advokaat had 3,5 seconden voorsprong op Wassink en daar weer 3 seconden achter volgde Nijkamp. In een spannende apotheose gingen zowel Advokaat en Wassink in de fout. Nijkamp profiteerde volop en steeg naar de tweede plaats met Wassink op drie omdat die minder tijd verloor voor vierde man Advokaat. Erwin Plekkenpol (E3) had naast zijn bekende koude start aanvankelijk wat remproblemen maar kwam daarna weer flink op gang waarbij zelfs tweede plaatsen achter Vogels in enkele proeven werden gescoord. De snelheid was er wel degelijk maar een slechte proef 4 maakte dat hij zich niet echt in het gevecht kon mengen. Hij kon door zijn eindsprint nog wel Lammertink, Lucas Dolfing en Bas Klein Haneveld oprollen maar meer dan de vijfde plaats zat er niet in. Vogels blijft aan de leiding en telt 49 puntjes voorsprong op Wassink. Genoeg om een keer uitvallen te overleven.

EURO/ NATIONALEN N1

366 Door constant scoren bezet Anton Buis de derde plaats bij de N1De te kloppen man Rendo Boersma kwam wat traag uit de startblokken waardoor Peter Huijbregts en Jordie Berghorst beiden een proef konden winnen. Daarna was alles voor Boersma die zonder enig probleem de zeven-uit-zeven binnen hengelde. Huijbregts leverde zijn aanvankelijke tweede plaats in bij Berghorst door een tuimel op proef 6 maar eindigde toch nog eenvoudig als derde. Jeroen Vlasbom en Jaap Panjer waren het lang oneens over wie vierde mocht worden maar een net iets snellere laatste ronde bracht de eer naar Panjer. Boersma heeft nu 37 puntjes meer dan Huijbrechts, mag zelfs een dag uitvallen en lijkt de titel niet meer te kunnen ontlopen.

EURO/ NATIONALEN N2

417 Robert van Pelt jr. (N2) is een exponent van de Jan Tuitert Enduroschool Na drie keer de winst in begin van het seizoen moest Johnny Bosmans de volgende drie wedstrijden aan een ander laten waarvan twee aan Mike Bouwmeester. Vandaag revanche? Samen met Bouwmeester maakte Bosmans er een mooie wedstrijd van waarbij om beurten proeven werden gewonnen. Finaal was het echter toch Bosmans die de winst kon bijschrijven met Bouwmeester als sterke tweede. Paul Oomen legde vanaf de start beslag op de derde plaats maar wist Rob Lauwers steeds dichtbij. Een val in de laatste proef van Oomen was het cadeau dat Lauwers de derde plaats bracht en Oomen terugzette naar vier voor Rob Smits op vijf. De tussenstand leert dat Bosmans maar liefst 32 punten meer heeft dan Lauwers.

EURO/ NATIONALEN N3

567 Altijd uitrijden brengt Maarten Boerhof de vijfde plaats in de tussenstand N3De snelste man van de afgelopen periode Robin Voortman verscheen niet aan de start. Hopelijk leidt hij niet aan het gevaarlijke anti-promotie virus dat soms in deze periode opsteekt bij lieden die volgend jaar liever nationalen willen rijden. Hoe dan ook was er een interessante strijd tussen Herman Hylkema en Patrick van Leeuwen die regelmatig stuivertje wisselden. Hylkema leek het te gaan halen maar ging in de laatste proef even langdurig ‘uitrusten’ waardoor Van Leeuwen alsnog met de winst naar huis kon en Hylkema de runner-up kreeg toegespeeld. Anne Pennings finishte als derde voor Feiko Prosje (4) en Willian Veldhorst. In de spannendste tussenstand van alle klassen staan Pennings en Van Leeuwen gelijk met 29 punten voorsprong op Prosje.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40

754 Peter Hageman (NV40) een van de organisatoren achter het Luchtmobiele Brigade enduroteamBenno Boom voelde zich in Harfsen helemaal op zijn gemak. Met 8 proefwinsten was de overwinning meer dan verdiend. Patrick Schellekens zou koploper Arjan van der Veld graag voorbij steken en probeerde dat ook en kwam dichtbij. Maar zover kwam het finaal niet met Van der veld op twee voor Schellekens op drie. Erwin Wolting en Peet van Saase lagen lang in de clinch voor de vierde plaats maar het was toch Wolting die er mee aan de haal ging voor Van Saase. Van der Veld loopt weer wat puntjes uit op Schellekens en heeft nu een redelijk riante 23 punten voorsprong.

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50

883 Het vinden van de reguliere finish is een koud kunstje voor Marcel Bouwmeester (NV50)Ook deze keer maakte Gert Berghorst redelijk makkelijk korte metten met de concurrentie door alle proeven op naam te schrijven en het hele veld op minstens 160 seconden. Jos Bourgondien reed al snel een kleine 14 seconden voorsprong op Jo Sleuwen bijeen. Een afstand die tot aan de meet nauwelijks veranderde. Twee en drie waren daarmee bekend. Als vierde kwam Anjo van de Brink over de finish voor Simon Schimmel op vijf. Berghorst bouwt verder uit en heeft Bourgondien op 22 punten.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)

Bij de nationalen was, na een paar wedstrijden de winst aan een ander te hebben gelaten, dit keer weer eens Johnny Bosmans (N2) de snelste. Rendo Boersma (N1) pakte sterk de tweede voor Mike Bouwmeester (N2) als derde. Patrick van Leeuwen en Rob Lauwers maken het eerste vijftal vol. Bosmans bouwt de leiding op Boersma uit tot 24 punten. Wat betekent dat deze bokaal nog zeker niet vergeven is.

GEBREK AAN TRANSPONDERS

Met 116 daglicenties aan de start ontstond een gebrek aan huur transponders. Uiteindelijk reden zo’n 18 daglicentierijders zonder transponder. Dat was ook het enige minder positieve van deze dag met prachtige proeven en route waar iedereen inclusief de organisatie volop van kon genieten.

Bij de Daglicenties viel het optreden van de debuterende (net rijbewijs gehaald hebbende) 18-jarigen Vincent Rikhof en Kay Hulshof in het zeer grote en best sterke veld op. Hulshof is bepaald geen onbekende op het HAMAC circuit en daarnaast een ‘oogappel neefje’ van Henny Wullink. Dat betekende dat Hulshof een zware last te dragen had. Niet alleen rijdt hij al sinds hij kan lopen maar ook moest hij net als Wullink zijn allereerste enduro meteen gaan winnen! Hulshof voegde de daad bij het woord en wist zelfs op de eerste proef een dertiende tijd te zetten, en dat nog wel tussen de inters….  Rikhof die na een kleine twee jaar jeugdenduro gewapend met het kersverse rijbewijs ook zijn debuut maakte bleef aardig in de buurt maar kon niet voorkomen dat Hulshof glorieus alle proeven won en dus aan de verwachting van Henny Wullink voldeed. Dat was mooi maar ook de tweede plaats van Rikhof was om in te lijsten als je het rijtje achter hen in ogenschouw neemt met o.a. op de derde plaats Stefan Braakhekke. Weliswaar is Braakhekke al lang niet meer zo actief als vroeger maar weet nog best waar Abraham de gasschoeve omhoogtrekt.

DE JEUGD KOMT ERAAN, WAT DOET DE KNMV?

Met de gewijzigde rijbewijsstructuur opgelegd door Europa komen jeugdigen die in 2013 18 jaar worden in een lastig parket met drie getrapte fasen in het rijbewijs (A1, A2 en uiteindelijk A). De twee eerste met beperkingen in vermogen en cylinderinhoud. Dat betekent dat 18-jarigen met een rijbewijs gehaald vanaf 2013 met max een 125cc en max 11 Kw aan de start mogen komen. Gaat de KNMV daar op inspelen? Tot op heden blijft het pijnlijk stil. Ook rond de voorstellen van de Off Road, Enduro- en Trial Commissie (OETR) voor onder andere een enduro jeugdcompetitie valt maar geen besluit binnen het Dagelijks Bestuur van de KNMV. Reden voor de voorzitter van de OETR Hans Migchelbrink het bijltje erbij neer te gooien.

KAMPIOENSRIT

De volgende enduro is de kampioensrit in Zelhem waar op vrijdag 30 november en zaterdag 1 december de kampioenschappen in de diverse klassen zullen worden beslist. Enkele klassen kennen een afgetekende leider waarvoor het nog nauwelijks fout kan gaan, in andere klassen is nog wel het een en ander te beslissen. Hoe dan ook kan het bij enduro raar lopen, één slechte dag door pech of een val kan de stand op zijn kop zetten en dan zijn er opeens hele andere kanshebbers. Het programma heeft voor de Inters op 30 november maar liefst 16 tellende proeven in petto. De dag erop zijn dat er 15. Zowel de Nationalen als de daglicentie rijders rijden beide dagen 4 proeven minder. Er kan worden ingeschreven voor de 75e KNMV Kampioensrit / 34e Jan van Beekrit tot 23 november.

Vanaf donderdagavond is de feesttent geopend voor informatie, een drankje en een (stevige) hap. Op zaterdagavond volgt de feestelijke afsluiting van het enduro seizoen 2012 met diverse huldigingen en live muziek. Alle info inclusief de inschrijving voor de off-road rit op zaterdagmiddag is na te slaan op www.zamc.nl

Tekst: Alex Peters

alexFoto’s: VSFoto.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

Share on FacebookTweet about this on Twitter