Wedstrijdverslag ONK Enduro Eindhoven 23 februari 2013

207 - Robbie Hermsen op een boomklimmetje onder het oog van extreme bouwer Leo BransExtreem mooie Eindhovense enduro voor thuisrijder Hans Vogels

Waar vorige week nat en modder de overhand had was het na een weekje vorst in het Eindhovense helemaal anders. De vriesharde en droge ondergrond bood een prachtig ingrediënt naast vele ‘extreme’ obstakels voor een mooie enduro. Ondanks het koude gure windje was het dan ook smullen voor de enduroliefhebbers.

VEEL VERNIEUWING IN EINDHOVEN
Al enige weken was er sprake van het formaliseren van hetgeen bij de Kampioenswedstrijd 2012 in Zelhem al was gepraktiseerd, namelijk het starten op het scratchklassement. In Eindhoven was het zover. De rijders starten op hun plaats in de tussenstand van het scratchklassement in respectievelijk de inters en nationalen klasse. Het gevolg is dat rijders altijd starten achter rijders die voor hen in het scratchkampioenschap staan en die dus net ietsje sneller zijn. Dat betekent niet alleen een soort van magnetische aantrekkingskracht naar de voorganger, want die wil je toch echt graag inhalen, maar ook wordt het wat veiliger op de proeven. Het is namelijk niet langer nodig een of meerdere iets langzamere deelnemers uit dezelfde klasse (of een die eerder gestart is) te moeten inhalen. Iets dat bij de ‘oude’ startindeling nogal eens leidde tot irritatie. Het is dan ook een voordeel voor zowel de inhaler als de ingehaalde.

Verder werden op MAC Veldhoven initiatief nu eens drie bekers per klasse uitgereikt waar dat tot nu toe één beker was, alleen voor de winnaar. Ook uniek was het experiment met een overigens niet meetellende slotcross om de tijd tot de uitslag is verwerkt een beetje op te vullen. Rene Kokx van de gelijknamige enduroverhuur stelde de geldprijzen en een gratis dag offroad voor de winnaar ter beschikking.

Het veranderde parkoers van 50 km, met meer bosroute en minder zandbak,  was hard bevroren en met enige voorzienigheid had de MAC Veldhoven de hele ronde vooraf geschoven. Dat was maar goed ook, nu zaten er al enkele harde sporen in maar met de diepe sporen die er anders in hadden gezeten had het op plaatsen toch enigszins gevaarlijk kunnen worden. Al met al was het nog een pittig geheel met name door de behoorlijk glibberige ondergrond en de lengte van vier ronden voor de inters en nationalen en voor de dag licentierijders eentje minder. Onder deze omstandigheden was de rijtijd ietsiepietsie te ruim genomen, met uiteindelijk een ruime 15 minuten rust voor de inters op de eerste  tijdcontrole als resultaat. Met deze lage temperatuur iets minder prettig.

ENDURO PROEVEN MET EXTREME

De Landsard staat inmiddels bekend om de vele extreme obstakels uit de koker van Leo ‘Twin Air’ Brans. Die proefelementjes zijn niet allemaal even makkelijk maar blijken na enige oefening aardig goed te nemen. Een feit dat nog maar eens nadrukkelijk bewezen werd op de enduro trainingsdag van 3 februari op De Landsard. Nagenoeg allen van de 65 deelnemers aan die dag leerden na een of meerdere pogingen de handigste manier om zo’n obstakel te nemen; meestal door gestaag doorrijden dan wel tijdig het voorwiel te liften en/of het lichaamszwaartepunt te verplaatsen naar voor of achter.

401/426/689 - Rob Smits, Daniel Kemper en Abco Wattel ‘genieten’ samen op een extreme rots/boom combiBij deze enduro was het zelfs nog een beetje makkelijker gemaakt doordat de altijd lastige boomstoppelbak gevlakt was met de kettingzaag. Deze maakt deel uit van een serie van vier obstakels, al is dat niet eens de moeilijkste, waarbij een bypass was aangelegd voor degenen die liever omrijden. De vele slingers maakten een hele omweg en leidde tot het incasseren van flink tijdverlies. Uiteindelijk bleek er slechts spaarzaam gebruik van de By-pass, een enkeling reed er doorheen. 850/870 - De rioolbuis was niet makkelijk, Ieme Trompetter en Gert Lindeboom demonstreren wat velen deden Maar er was nog meer te genieten op deze proef met stukken crossbaan en jeugdbaan met mooie grote springschansen maar ook allerlei uitstapjes daarbuiten. Met mooie kruip-sluip stukken was er veel om van te genieten waar de snelsten toch een 7,5 minuten voor nodig hadden.

Ook op de eerste proef rond de jeugdcrossbaan van Oirschot zijn enkele goed berijdbare extreme elementen met autobanden en boomstammetjes. Verder het inmiddels bekende maar erg mooie slingerend geheel uitgezet met een fantasierijke afwisseling. De mooie lange lus over het oefenterrein maakte de zaak af. Door de start en finish te scheiden kon hier een mooie lange proef worden uitgezet. Maar de prijs start en finish uit elkaar resulteert we wel in dat geen tijden beschikbaar komen. Lastig voor rijders die alle proeven van zichzelf en de concurrentie bijhouden om een beeld te hebben van hun situatie. Dat lukt zo niet. Eigenlijk kan dat met de huidige electronica makkelijk worden opgelost, maar dat kost geld en dat heeft ook de momenteel wat armlastige Promotiegroep Group Dutch ENDURO (PGDE) niet. Sponsors die daar wat aan willen doen, kijk op PGDE. Hoe dan ook een mooie proef waar de snelste inters een ruime 8,5 minuten voor uittrokken.

ONK INTERS E1

3 - Ook op de brug in de extreem proef maakte Ismo ten Velde (E1) goed tempo Een gedreven Lucas Dolfing zette gelijk de eerste ronde flink aan en wist de concurrentie al snel op 19 seconden achterstand. Ismo ten Velde toonde zich aanvankelijk de beste volger maar zette in de tweede ronde stevig aan en won drie proeven op rij. Daar dat steeds met geringe verschillen was, kwam Dolfing niet in moeilijkheden en al helemaal niet toen hij de resterende 3 proeven inrekende en afgetekend won voor Ten Velde. Bas Klein Haneveld kwam onder deze omstandigheden minder goed uit de voeten maar wist de derde plaats veilig te stellen voor vierde man Rendo Boersma.

ONK INTERS E2

52 - Niet makkelijk die hoge rioolbuis maar Robin Nijkamp (E2) weet er wel raad meeIn deze klasse is Hans Vogels de te kloppen man. Wat naaste opponent Robin Nijkamp en Sascha Meyhoff ook (goed) probeerden, Vogels was ongrijpbaar en koerste naar een ruime marge bij de finish. Oosterbuur Meyhoff kwam onder deze omstandigheden bijzonder goed uit de verf en had aanvankelijke de tweede plaats stevig in handen. Nijkamp zette aan en toonde zich al vroeg in de tweede wedstrijdhelft de betere en wist zo nog de tweede plaats veilig te stellen al was het gat van 1,5 minuten naar Vogels duidelijk groter dan hij wilde. Meyhoff hield de derde plaats netjes vast en zag ongetwijfeld tot zijn genoegen dat Stefan Hage het tempo niet kon bijbenen. Hage had het ook te druk met zich eerstejaars inter Mike Bouwmeester van het lijf te houden wat eigenlijk tot en met proef 7 een groot succes bleek maar helaas anders liep door een schuiver van Hage in proef 8. Bouwmeester kon zo ‘haasje over’ doen en als vierde eindigen achter Meyhoff (3) met Hage op vijf.

ONK INTERS E3

171 - Met een derde plaats in de scratch en tweede bij de E3 toonde Mark Wassink zijn klasseNet als Vogels is Amel Advokaat de laatste jaren uitgegroeid tot een van de toprijders van Nederland. Niet dat de runner-up in deze klasse Mark Wassink dat niet is, maar als je alle proeven weet te winnen van Wassink zegt dat toch wel wat. Amel Advokaat won dus weer maar zonder slag en stoot was het toch zeker niet. Wassink zag nog enkele malen Wesley Pittens in aanvalmodus nabij maar het echt moeilijk maken was er niet bij zodat de tweede plaats Wassink niet kon ontgaan. Pittens kon de afstand naar vierde man ‘net na de start nog even sleutelen’ Erwin Plekkenpol lang controleren al lag Alex van den Broek ook nog op de loer. Van den Broek ging op proef 6 in de fout en verloor de aansluiting. Plekkenpol daarentegen had weer zijn fameuze eindsprint  en naderde in de laatste ronde nog tot op een minuscule 0,3 seconde. Maar ook dat was genoeg om Pittens een welverdiende derde stek te bezorgen met Plekkenpol als vierde voor Van den Broek (5).

INTERS VETERANEN 40+ EV40

256 - Ondanks een paar schuivers was Rob Verstegen toch mooi de sterkste EV40-erRegerend kampioen en tussenstandleider Erik Davids zette net als in de vorige enduro van Enter, toen het nog veel glibberiger was, zijn ervaring volledig in. In een strakke stijl bouwde hij in de eerste wedstrijdhelft een mooie voorsprong op naar Rob Verstegen. In proef 5 ging het echter helemaal fout daar Davids gaskabel defect raakte. Een bijkomende uitdaging was dat broer Allan Davids door ziekte niet aan de start kwam, en het dus lang wachten werd op hulp. Dubbel pech dus. Het bijna onfeilbare Davids reddingsteam deed er nog alles aan om Erik op tijd aan het rijden te krijgen. Bijna lukte dat maar met 16 minuten straftijd was de reglementaire 15 minuten overschreden en de diskwalificatie daar. Jammer, maar zoals we Davids kennen, zal hij het beslist nog niet opgeven en is er de rest van het seizoen nog wel degelijk met hem te rekenen. Aldus kwam de weg vrij voor Verstegen die in proef 7 nog een drietal keren de bodem verkende maar desondanks nog 23 seconden overhield op naaste belager Peter Bergsma. Erik Buursema won die proef 7 en was dus een waardige derde podiumkandidaat. Marco Elting had het de hele dag met Geert Mulder aan de stok maar wist tot het eind de 6 tot 8 seconden verschil te handhaven waardoor de plaatsen vier en vijf op hun plaats vielen.

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)

Hans Vogels (E2) reed zijn thuiswedstrijd en wellicht was dat een extra motivatie voor Amel Advokaat (E3), want die wist steeds alle vier ronden de eerste proef Oirschot te winnen. Het mooie was dat niemand wist welke tijd op de eerste proef was gereden door de uiteen geplaatst start en finish. Vogels had trouwens geen reden om ongerust te zijn daar hij drie keer de tweede proef op De Landsard wist te winnen. Toch deed een schuiver in de laatste proef Vogels nog bijna de das om want met uiteindelijk een klein verschil van 5 seconden was hij weliswaar winnaar maar Advokaat zat er oh zo dichtbij en had dus een heel sterk staaltje laten zien. Voor de derde plaats was er veel minder strijd daar die van meet af aan in handen was van Mark Wassink (E3). Die kon de twee aan kop niet bedreigen maar van achter was er weinig druk waardoor Wassink de derde plaats kon bijschrijven. Dan was het voor de vierde plaats spannender waar Lucas Dolfing (E1) en Robin Nijkamp (E2) het uitknokten. Met verschillen varierend tussen de vier en acht seconden had Dolfing lange tijd het beste, maar een ongelukkige schuiver in de allerlaatste proef 8 bracht de vierde plaats naar Nijkamp voor Dolfing.

EURO/ NATIONALEN N1

378 - De ‘luchtige’ stijl van Maikel Verkade (N1) heeft niets te maken met erotiek Winnaar van de vorige enduro Kay Hulshof was ook vandaag de snelste in deze klasse. Kevin Dijk wist één proef een halve seconde sneller te zijn maar de rest was het al Hulshof wat de klok sloeg ondanks een fikse valpartij in proef 7. Kevin Dijk zat er dichtbij genoeg bij om Hulshof een enigszins onveilig gevoel te geven, maar had in proef 6 al een vette klapper gemaakt die ruim een minuutje kostte. Dat bracht de tweede plaats nog bijna in handen van Maikel Verkade die echter twee strafminuutjes moest incasseren en daardoor terugzakte naar de vierde plaats. De derde kwam zo vrij voor Bjorn Sloot en Nick Greef tikte aan als vijfde.

EURO/ NATIONALEN N2

411 - In deze stijl scoorde Bertran Hogenkamp een nette tweede bij de N2Vrijwilliger van de club van Oirschot en dus thuisrijder Peter Huijbregts herhaalde bijna zijn act van de race in Enter. Hier won hij de eerste zes proeven en liet de zevende door een harde ontmoeting met wat dranghekken aan naaste volger Bertran Hoogenkamp.  De winst kwam er echter geen seconde door in gevaar. Vincent Rikhof had lang de tweede plaats in handen maar een strafminuut en een fikse bodemverkenning in proef 7 kostte hem een reisje naar plaats vier. Hoogenkamp profiteerde en schoof een plaatsje op naar de tweede positie voor Paul Oomen. Rikhof had trouwens nog alle geluk want als hij een seconde langer aan de bodemverkenning had besteed had hij de vierde plaats weggegeven aan Koen Lansink (5).

EURO/ NATIONALEN N3

555 - Robin Voortman verloor de leiding bij de N3 in de tweede wedstrijdhelft Soms herhaalt de geschiedenis zich, zo ook hier. Weer had Robin Voortman het sterkste eerste wedstrijddeel waarna Lars Verbakel op stoom kwam en rechtstreeks naar de hoogste podiumplaats afstevende en Voortman terug zet naar de tweede. Jan Schepers zat aanvankelijk dicht bij de twee koplopers maar verloor allengs iets meer terrein. Toen hij ook nog twee strafminuutjes scoorde was het gebeurd en stevende hij op een stevige derde plaats af. Chris Boonen had de hele dag de vierde plaats stevig in handen en dat ging Jim Jimmink met zijn eerste top vijf klassering niet veranderen. Die had trouwens al genoeg te vieren met die mooie vijfde plaats.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40

705 - Thuisrijder Cees Siemons wist waar de mooie spoortjes lagenNa een goed begin van Cees Siemons nam Benno Boom vanaf de tweede ronde het heft stevig in handen en reed in een streep naar de grootste beker. Siemons kreeg het nog even moeilijk met Arthur Breukelaar maar rekende daar deskundig mee af en zocht als tweede het podium op voor Breukelaar op drie. Gerard Steenbergen reed een gelijkmatige race die eindigde als vierde voor Kees Zuidhof als vijf en Marco van Geel als zesde. Na afloop was het nog onduidelijk of Benno Boom niet eind 2012 had moeten promoveren. Dat protest is inmiddels gehonoreerd waardoor Boom verdwijnt uit de uitslag en alle andere genoemden een plaatsje opschuiven in hun voordeel en nu Siemons als winnaar.

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50

890 - in zijn bekende stijl greep Gert Berghorst (NV50) weer eens de winstMet zijn bijzondere winst in de vorige enduro was Martien Jimmink natuurlijk gedreven om onder ietwat gelijkwaardige omstandigheden als in Enter ook hier de strijd met man-to-beat Gert Berghorst aan te gaan. Berghorst zag het nu niet wit (sneeuw) voor zijn ogen en gaf slechts één keer wat ruimte aan Jimmink. Daarmee waren de top twee plaatsen vergeven ondanks de strafminuut van Jimmink. Theo van Lierop is een zandbakliefhebber maar tekende toch mooi voor de derde plaats voor Erik Post en Ieme Trompetter afgetekend op de vierde en vijfde plaats.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)

Bij de nationalen was Kay Hulshof op de lichte N1 bike ondanks een stevige valpartij in proef 7 duidelijk de sterkste van het nationalen veld. Peter Huijbregts (N2) had ook zo’n klapper maar bleef mooi tweede voor Lars Verbakel (N3) als derde en Robin Voortman en Jan Schepers als vierde en vijfde.

CROSS NA AFLOOP

Zoals al gesteld stond het bol van de nieuwigheden hier in Eindhoven waarvan de start op de scratch in ieder geval als een succes kan worden gekwalificeerd. De organisatie draaide verder weer als de gebruikelijke geoliede machine met slechts een mogelijk verbeterpuntje. Het terrein met nauwelijks openbare wegen biedt namelijk de mogelijkheid een scherpe routetijd neer te zetten zodat weer eens ouderwets tegen de klok kan worden gestreden op de route. Net als in de enduro’s van weleer! Toen moest er ook op de route flink door gedaverd worden. Tegenwoordig kan dat met het huidige drukke verkeer op de openbare weg niet meer, maar hier…. Zo valt er zelfs aan deze verder perfecte enduro nog iets te verbeteren.

Na afloop van de enduro stond de al gemelde crossproef op het menu om de tijd te overbruggen tot de KNMV tijdwaarneming de uitslag had uitgerekend. Vooraf maar liefst 34 aanmeldingen, helaas kwamen er daar maar 18 van opdagen. Als de motor defect raakt een perfect alibi, maar als de afzegger een ’beetje moe is’ zijn dat toch voorzienbare zaken. De strijd was er echter niet minder om. Dankzij een slechte ‘Le Mans’ start van Hans Vogels op de achtste plaats en kopstart van Mark Wassink werd het een heel spannende race op het inderhaast aangepaste circuit. Vogels won, maar de strijd met de als tweede geëindigde Robin Nijkamp was meer dan het aanzien waard. Dit was ook het geval bij de als derde eindigende Wesley Pittens die in de laatste ronde Wassink van die plaats wist te verdringen. Amel Advokaat had een bijzonder slechte start en kwam niet verder dan een zevende plaats. En ja, vier rondjes zijn zo voorbij al waren er langs de zijlijn toch een paar die niet verder konden tellen dan drie. Een blik op de rondetellijst van de dames Brans en Roestenburg deed echter alle twijfel vervliegen, jazeker het waren er vier!

Overigens had de ombouw van De Landsard proef weer terug naar het circuit nog een staartje daar er te vroeg aan werd begonnen. Er reden nog enkele junioren achter in het tijdschema rond. Reglementair kon wedstrijdleider Wilco Bruijn na protest weinig anders doen dan de proef neutraliseren. En daar door het scratch klassement meerdere klassen geraakt werden betrof dat de hele proef 8 voor alle nationalen. Elk voordeel heb zijn nadeel… zou ene Cruyff zeggen.

HULDIGING

Ter plaatse werden de rijders van het Nederlandse Zesdaagse-team 2012 gehuldigd voor hun prestaties door Technisch Directeur KNMV Johan Becker. Alle rijders: Mark Wassink (goud), Amel Advokaat (goud), Hans Vogels (goud), Lucas Dolfing (goud), Robin Nijkamp (goud), Bas Klein Haneveld (zilver), Ronald van Amersfoort (brons), Henry Pol (zilver), Wopke Hoekstra (brons) en Hans Polsvoort (zilver) kregen de bijbehorende vetlederen medaille.

De ISDE 2013 wordt verreden op Sardinie (Italie) van 30 september t/m 5 oktober.

De volgende enduro is al weer volgende week in Holten waar inmiddels de voorbereidingen in volle gang zijn. Het zal toch niet zijn dat de Vletgaarsmaten met vorst nu eens niet moddervet is? Wie komt kijken, kan het zelf zien.

Tekst: Alex Peters

alexFoto’s: VSFoto.nl en Kees Siroo

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

Share on FacebookTweet about this on Twitter