Wedstrijdverslag ONK Enduro Amersfoort, 11 oktober 2014

Debuut-enduro van MSV Salz klinkend succes
De eerste enduro van de MSV Salz was dusdanig goed voorbereid in samenwerking met KNMV en Defensie dat het niet anders kon dan een succes worden. Zo geschiedde en dus was iedereen tevreden. De wedstrijd begon redelijk droog maar eindigde in een lange en vette regenbui in de laatste ronde. Dat maakte dat de erg lange proeven, met in totaal ruim 1 uur drie kwartier proeven voor de inters, er niet makkelijker op werden. Voor degenen die Havelte al zwaar vonden, kregen hier nog de overtreffende trap. Maar ja, iedereen moest er doorheen….

KLAPZAND en BETON
De enduro werd mogelijk door gebruik te kunnen maken van bij Amersfoort liggende grote militaire terreinen. Samen met de militaire beheerders waren de route en proeven in kaart gebracht waardoor er twee lange proeven van ieder ongeveer 12 km op de menukaart verschenen. Het oefenterrein Leusderheide kenmerkt zich door een grote plaat mul zand als in Havelte. Er zaten erg lange rechte stukken in waarop de topsnelheid met sommige dikke viertakten op 155 km/h werd geklokt. Dat verklaart ook de hoge gemiddelde snelheid van 75 km/h op die proef. Fijn om zo’n dikke viertakt even stevig te laten blaffen, maar een stuk minder als die klus met een 125 cc tweetakt geklaard moet worden. Uiteraard waren de lichtere machines in het nadeel wat zeker in de scratchklassementen een rol speelde. Toch waren niet veel kapotte motoren te noteren, slimmeriken hadden dan ook een grotere sproeier gestoken, en waren de uitvallers (niet meer dan anders) voornamelijk op de fysieke staat van de rijder terug te voeren.

De tweede proef op oefenterrein de Vlasakkers bevatte behoorlijk wat kilometers beton. Op dit terrein krijgen tankchauffeurs hun opleiding waardoor er diverse interessante hindernissen zijn zoals bulten en afhangende bochten die hoge eisen stelden aan de stuurvaardigheid van de coureurs. Toen het in de vierde ronde begon te regenen werd de betonbaan spekglad en was secuur sturen geboden. Toch gingen nog velen onderuit, gelukkig zonder enig gevolg. Op beide proeven waren diverse chicanes aangelegd om de snelheid wat te drukken maar zeker de eerste ronde moest iedereen nog even uitvinden hoe die lagen. Dat resulteerde in diverse noodstops omdat met hoge snelheid moeilijk te zien was in welke richting het verder ging. Proef 3 lag op en rond de crossbaan van MSV Salz en werd prima benut met vele walletjes en moddergaten en een extreemdeel met betonblokken en –balken die vrij goed te doen was. Een moddergat werd na de doorkomst van de inters in de eerste ronde een uitdaging. Vele nationalen reden zich er ot de naaf in vast en veroorzaakten opstoppingen. In de proef is dat natuurlijk een waar drama omdat iemand die vastrijdt zo andermans tijd kan beïnvloeden en dat is ongewenst. Wedstrijdleider Wilco Bruijn greep kordaat in en haalde het gat eruit. Dat betekende helaas wel neutralisatie van deze proef voor alle nationalen in de eerste ronde. Een kleine schaduwzijde van het starten op de scratchstand maar er zijn voldoende voordelen om dit ongerief te compenseren. De inters reden in vier ronden zo’n 280 km bijeen, de nationalen mochten een ronde minder voor de 210.

LIVE TIMING APP
Daar de eerste twee proeven vanwege het afgesloten militair terrein niet voor publiek toegankelijk waren, was in overleg met Martijn Spliethof – die alle verbeteringen met de tijdwaarneming begeleidt- besloten een proef te doen met een live timing app voor de smartphone. Na binnen de duur van een ronde enkele instelproblemen bij app gebruikers te hebben overwonnen bleek de snelheid van updaten indrukwekkend. De finish van de tweede proef was zo’n 200 meter van de plaats waar de verzorgers mochten komen. Nog voordat de rijders daar waren, stond de tijd er al. Er was steeds één doorkomst te zien. Als de volgende ronde begon was helaas de vorige lijst niet meer zichtbaar. Nog niet helemaal wat de endurofan wil, maar de eerste stap is gezet. Hopelijk komt er nog wat budget vrij om deze interessante ontwikkeling meer ‘enduroproof’ te maken. Spliethof wil wel!! Aangezien de KNMV en PGDE plantechnisch door hun endurobudget heen zijn, is de vraag: ‘Zijn er nog sponsors in de zaal?’

ONK INTERS E1
1 Pechvogel Bas Klein Haneveld zag zijn E1 kampioenskansen verder afnemenLucas Dolfing had bij de enduro in Havelte vorige week de smaak van het zandrijden volledig te pakken en zette die lijn hier voort. Ismo ten Velde was de enige die daar nog wat tegenin kon brengen daar Bas Klein Haneveld al na een rondje met ontstekingsproblemen moest uitvallen. Doordat hij ook in Havelte was uitgevallen is de kans op prolongatie van zijn titel flink kleiner geworden en is hij nu afhankelijk van een zelfde onfortuin van anderen. Ten Velde heeft dit jaar veel gecrosst en is dus vaardig in het zand. Zo wist hij nog vier proeven weg te kapen voor Dolfings neus, maar het was onvoldoende om die van de winst af te houden. Ten Velde had met de hele dag op de derde plaats liggende Kevin Dijk duidelijk minder te stellen dan in Havelte en sloeg een flink gat om zich de tweede plaats toe te eigenen. Lars Verbakel reed af en toe scherpe tijden maar was te wisselvallig om het Dijk nog moeilijk te maken en finishte als vierde.

ONK INTERS E2
53 Scratch- en E2 winnaar Hans Vogels zette weer eens de richttijden op de klokKijkend naar wat Hans Vogels er ook weer vandaag uit toverde begint het er op te lijken dat we weer in een uitzonderlijk gunstig ‘Vogels’ jaar zitten. Schijnbaar achteloos zou hij zomaar alle proeven hebben gewonnen ware het niet dat een klein uitstapje in proef 10 wat vertraging opleverde. Daardoor kon achtervolger Robin Nijkamp één keer toeslaan. Nijkamp voelde zich op het beton van de tweede proef minder in zijn element en had moeite de bochten goed aan te remmen waar juist Vogels zijn rally ervaring in de strijd gooide. Het verschil van een dikke twee minuten was dan ook wat geflatteerd, maar niet minder duidelijk. Johnny Bosmans kon zich met deze kopmannen niet bemoeien maar reed onbedreigd naar een mooie derde plek voor Rendo Boersma. Die profiteerde van een langdurig verblijf van Vincent Rikhof op Vlasakkers/proef 11 wat bijna aan niets anders dan aan nat beton kan hebben gelegen. Zo wisselde hij wel een zeker lijkende vierde plaats in voor een vijfde.

ONK INTERS E3
152 Oud-WK endurorijder Erwin Plekkenpol (E3) ruist door het struikgewas naar weer een top drie Al het hele jaar gaat het om enkele seconden tussen Wesley Pittens en Mark Wassink in een even bijzonder spannende, faire als gelijkopgaand duel. In Havelte toonde Pittens zich de betere, dus was Wassink weer aan zet. Toch was het Pittens die de eerste wedstrijdhelft naar zich toe trok omdat Wassink alleen op de Vlasakkers het verschil kon maken. In de derde ronde ging Wassink er eens goed voor zitten en zette de 5 seconde achterstand om in een voorsprong van 17 seconden. Met het winnen van proef 10 door Pittens was de spanning voor even terug maar de spekgladde natte Vlasakkers werd Pittens in de afhangende bochten fataal, hij gleed onderuit en verloor ongeveer 50 seconden. Dat was teveel van het goede maar Pittens is geen Pittens als er niet nog een uiterste finale poging zou komen op de crossbaan. Dat liep fout, resulteerde in twee schuivers waardoor Wassink de 2-2 op het bord kon schrijven. Erwin Plekkenpol begon als derde en werd niet bedreigd door Robin Voortman die de vierde plaats geen moment uit handen hoefde te geven maar ook niet aandrong bij Plekkenpol. Marc Pepers maakte het vijftal vol.

INTERS VETERANEN 40+ EV40
266 De Dakar 2015 messen worden alweer geslepen door Henk Knuiman (EV40)Als goed koploper nam Peter Bergsma van meet af aan de leiding in handen maar zowel Henk Knuiman als regerend kampioen Erik Davids hadden ook plannen. Knuiman is weer in voorbereiding voor Dakar 2015, moet dus kilometers maken en samen met Davids (die in vorm wil blijven om de endurotalenten baas te blijven… 😉 ) werden om en om proeven verdeeld. Zo slopen zij naar Bergsma toe en in proef 7 nam Knuiman de leiding zelfs over. Dat feest was van korte duur want de marge van 1 sec was door een versnellende Bergsma snel ongedaan gemaakt. Davids en Knuiman wonnen ieder nog een proef maar Bergsma liet zich het kaas niet meer van het proevenbrood eten en profiteerde volop van twee slechte proeven 11 en 12 van zijn opponenten. Zo werd het alsnog een ruime marge en kon hij zijn winningstreak van inmiddels vier wedstrijden voortzetten. Knuiman had een mooi gaatje naar Davids en zo lag plaats twee vast. Michel van de Brand staat bekend als zandhaas en kwam lange tijd goed mee met de drie kopmannen maar verloor in de tweede wedstrijdhelft net iets teveel terrein maar profiteerde nog bijna van het langdurig verblijf (bodemonderzoek?) van Davids op de doornatte Vlasakker. Dat feest ging niet door, Davids derde voor Van de Brand. Op vijf scherpte enduroclinic gever Dinand Tijhuis zijn kunsten verder aan.

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Wesley Pittens (E3) kwam het beste uit de startblokken en won de eerste proef maar al vanaf proef twee werd hij overtroffen door Hans Vogels (E2) die vandaag bijzonder in zijn (rally) element leek. Mark Wassink (E3) wist Vogels nog drie keer nipt te snel af te zijn maar het waren steeds maar enkele seconden die Wassink bijeensprokkelde. Daar die er op de andere proeven weer net zo vrolijk vanaf gingen hielp er geen moedertje lief aan dat Vogels met de winst ging slepen. Wassink zag wel kans in de derde ronde de volop mee strijdende Pittens voorbij te steken maar daarmee was het pleit nog niet beslecht. Pittens kwam nog sterk terug maar de beslissing viel toen hij op Vlasakker/proef 11, op het door de regen spekglad geworden beton, in een afhangende bocht onderuit ging en veel tijd verloor. Wassink kon zo de tweede plaats overnemen. Robin Nijkamp zat dichtbij dit drietal maar verloor steeds teveel tijd op de Vlasakker beton proef en zakte zo uit de zone die nog uitzicht bood er tussen te geraken. Ondanks zijn val kon Pittens de derde plaats inrekenen voor Nijkamp die op zijn beurt Erwin Plekkenpol op veilige afstand wist op de vijfde positie. Een (mooie) plaats waar hij dit jaar een abonnement op schijnt te hebben.

EURO/ NATIONALEN A1
333 In de A1 (rijbewijs) klasse reed Jan Daris naar een mooie tweede plaatsThierry Pittens is de te kloppen man in deze klasse waar vooralsnog de anderen geen antwoord op hebben en won weer alles van start tot finish. De tweede plaats kwam al snel in handen van Jan Daris die daarmee John Roestenburg te snel af was al bleef die met 40 seconden achterstand toch redelijk in de buurt.

EURO/ NATIONALEN N1
Hoewel hij al vaker op het erepodium heeft gestaan, kwam Maikel Verkade dit jaar nog niet eerder in actie, Tegen zijn snelheid had Jordie Berghorst maar één 357 Met een 125cc 2-takt was het flink aanploeteren in de zandbak voor nationaal Tim Kruiper (N1) keer wat in te brengen zodat Verkade weer een overwinning mocht noteren. Berghorst had verder weinig te verdedigen ten opzichte van Sjoerd Eskes die vrijwel alleen op de derde plaats rondkoerste en ook finishte. Tim Kruiper had het niet makkelijk met de 125 tweetakt in de lange volgas Leusderheide zandbak tegen de viertakkers maar liet zich er ook niet vanaf rijden en pakte een nette vierde plaats voor Roy van de Pieterman op vijf.

EURO/ NATIONALEN N2
544 Jos van Dal handhaafde zijn derde plaats in de tussenstand N2Hoewel hij een keer de (proef)eer aan Rob Smits moest laten deed Bjorn Sloot verder niets verkeerd en kon zijn vierde winst in evenzovele wedstrijden vastleggen. Smits reed op de tweede plaats gevolgd door een groepje van drie met Sander Boer, Jos van Dal en Erik Vosman. Die legde Smits geen strobreed in de weg op weg naar positie twee. Onder elkaar waren de heren het minder eens maar Jos van Dal liet zich in de laatste ronde niet verschalken door Sander Boer en pakte de derde plaats voor Boer (4) en Vosman op vijf.

EURO/ NATIONALEN N3
571 Een goede eerste wedstrijdhelft bracht Arjan van der Vleuten (N3) de eerste dagwinst Met flinke seconden winst in drie van de eerste vijf proeven nam Arjan van der Vleuten een mooi voorsprongetje voor Rob Lauwers. Daarna kwam Christian Dignum goed op gang met een zeer sterke eindsprint. Hierdoor veranderden 42 seconden achterstand in 4. Maar daarmee ging de hoogste podiumplaats toch naar Van der Vleuten met Dignum rechts naast zich daar die in zijn slotakkoord lijstaanvoerder Rob Lauwers nog terugwees naar drie. Nina Klink kon zich met deze drie kopmannen niet meten en beperkte zich tot het handhaven van een nette vierde plaats voor Bart Oosting op ruim vier minuten als vijfde.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
838 Wopke Hoekstra (NV40) tussen de sporen op weg naar een volgende top 10 klassering De laatste tijd is Michel van Roon goed op dreef maar uitvallen na een rondje terwijl je op de derde plaats ligt, vonden de concurrenten niet erg. Patrick Schellekens dook aanvankelijk in het gat maar kreeg te maken met een op stoom komende Eddy Heersink die kwam, zag en de overwinning binnenlepelde voor Schellekens. Paul Dijkstra kende een snelle start maar viel daarna wat terug om toch netjes als derde te eindigen. Peter Maranus probeerde nog de op vier koersende Bert Hardenberg te achterhalen maar bleef steken op drie seconden en plaats vijf.

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
870 Mooi springwerk, ook van happy endurorijder Ieme Trompetter (NV50)Gert Berghorst voert trots de lijst aan en niet zonder reden. Want ook hier was er slechts één proef die hij niet wilde (of was het toch kon?) winnen en afgaf aan Peter van Saase. Berghorst onvermijdelijk winnaar met als runner-up Van Saase wederom gevolgd door Simon Schimmel die sinds vorige week een abonnement heeft op de derde plaats. Ludwig Cissen en Martien Jimmink eerbiedigden elkaars positie als vierde en vijfde en zo kwamen zij ook in de boeken.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Bij de nationalen waren de dikke N3 motoren op de lange stukken enigszins in het voordeel. Arjan van de Vleuten (N3) toonde zich de sterkste al kwam Christian Dignum op het laatst maar waarschijnlijk ook te laat sterk opstomen om enkele seconden te kort te komen. Derde was weggelegd voor Rob Lauwers terwijl Thierry Pittens (A1) met de lichte 125 cc tweetakt toch nog sterk plaats vier inpikte voor Bjorn Sloot (N2) op vijf.

PRIMA DEBUUT ENDURO
De MSV Salz had zich geen mooier endurodebuut kunnen wensen. Met hulp van de endurocommissie, oud-wedstrijdleider Ab van Merkesteijn en de medewerking van Defensie heeft een gedegen voorbereiding tot iets moois geleid. Onvermijdelijk zijn er mede door de beschikbare terreinen nog wat aandachtspuntjes (met name hoge snelheid, duidelijker chicanes en meer bochten) maar dat gaat gezien de vertoonde steile leercurve ongetwijfeld vast helemaal goedkomen. Overigens vonden na afloop de meeste rijders het een welkome aanvulling op de kalender met name door de mooie afwisseling in de drie proeven. Met wat hulp van de endurostimulator van de Luchtmobiele Brigade (LMB) Majoor Peter Hageman (NV40) die zich op zijn beurt weer gesteund weet door LMB Generaal Nico Geerts komt het vast goed.

De volgende enduro is 18 okt in Vorden.

Tekst: Alex Peters

alexFoto’s: VSFoto.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

Share on FacebookTweet about this on Twitter