Wedstrijdverslag ONK Enduro Hellendoorn, 5 november 2016

Wesley Pittens wint met sterke eindsprint Jubileumrit
Met de (EK) tweedaagse van vorige week in Harfsen nog in de benen was het deze week flink doorwerken om rijder en motor weer op tijd fit te hebben voor 225 km door de 272 Alex van den Broek zette alle beentjes bijprachtige heuvelachtige omgeving van Hellendoorn. In de eerste wedstrijdhelft leidde Hans Vogels ondanks enige knieproblemen lang de dans. Wesley Pittens zag in de tweede helft kans flink te versnellen waarbij tegen het eind enkele supersnelle tijden op de klok kwamen. Zo wist hij finaal Vogels nog te verschalken en met de overwinning aan de haal te gaan. Mark Wassink bleef binnen schootsafstand op de derde plek terwijl Lucas Dolfing daar weer als een magneet aan hing. Lucas sloeg in de allerlaatste proef toe om alsnog de derde plaats over te nemen. Daan Bruijsten kon het gat klein houden en maakte de top vijf rond. Snelste nationaal was Dominique Tijhuis-Trutmans.

Alweer de vijftigste Heuvelrit
De MCNH bestaat 60 jaar en organiseerde dit jaar de Heuvelrit voor maar liefst de vijftigste keer. Begin jaren 1960 namen vele clubleden deel aan zogenaamde betrouwbaarheidsritten, de benaming van de tegenwoordige enduro wedstrijden. Vanaf 1963 werd ervaring opgedaan door het organiseren van enkele pijlenritten over de onverharde wegen rondom Hellendoorn door die te markeren met blauw krijt. In 1966 volgde de eerste officiële betrouwbaarheidsrit die echter nog niet meetelde voor het Nederlands Kampioenschap maar vanaf 1967 is de Hellendoornse Heuvelrit een vast item op de landelijke enduro kalender.

De route is in deze bosrijke omgeving al jaren op diverse plaatsen lekker uitdagend met veel lastige korte en diepe knippen op smalle bospaadjes. Deelnemen vraagt dan ook het enige van de conditie. Zeker in het vele kruip-sluip werk in het tweede deel van de route lijkt het alsof de enduro van vorig jaar gisteren is afgelopen. Daarentegen is de route in het eerste deel prima te doen waardoor er een mooie balans is.

Bij de familie Voortman aan het Overijssels Kanaal lag de eerste proef met voornamelijk maisakkers, afgewisseld met een stukje bos. Het bos ligt in het oefenterrein van Robin Voortman maar van enig voordeel viel weinig te merken. De tweede proef was weer uitgezet rond de ruim van bos en vette wortelpaden voorziene, ‘zandkoele’. Klassiek voor Neerlands enduro en ook nog de mooiste. In het mulle zandgat de keuze voor een ‘easy’ of ‘extreme’ beklimming. De ‘extreme’ klim was op het eind vrij steil en dus echt wel lastig. Mits ineens goed kon dat tijdwinst opleveren. De omweg via de ‘chicken run’, zoals in de fietssport de ‘easy’ wordt aangeduid, kostte namelijk heel wat meer secondjes. Het gebied Dauwpop met start vanaf crossterrein ‘De Koetree’ vormde de derde proef. Daarin weer het beruchte zandgat met diverse keuzes. Steil ca 2 meter omhoog of een andere keuze voor minder steil, het leverde een langere omweg op. Bij de steile keuze zag het er niet altijd even erg ‘in control’ uit en leek het soms op motortje werpen. Maar het doel heiligt de middelen, boven is boven! Toch sneuvelden hier na het achterover trekken van de bike meer dan alleen enige spatbordjes. De proef zelf was een flink van stevige zandknippen voorziene bosproef op voornamelijk singletrack. Zowel inters als nationalen reden de route en proeven van 75 km driemaal; totaal 225 km’s en negen proeven.

REGELTJES EN GOEDE SFEER

Met dit jaar weer vele nieuwe rijders aan de start is het goed even stil te staan bij wat gebruikelijk is in enduro met een reglement vol met vele regeltjes. Die zijn er om eerlijke wedstrijden mogelijk te maken en de continuïteit van de sport te waarborgen, wat mag wel en wat niet. Daarmee kan worden opgetreden tegen o.a. rijders die zaken uithalen waar vergunningverleners en landeigenaren door kunnen afhaken en waardoor het voortbestaan van wedstrijden op de tocht kan komen te staan. Vooral over het sleutelen aan een motor en waar de motor technisch aan moet voldoen is veel vastgelegd. Het is aan officials daarop toe te zien en de ervaring leert dat zij dat veelal doen in de gedachte achter en niet naar de letter van het reglement.

In de al tig jaren bestaande enduro praktijk is het een soort ‘sport’ om bij technische gebreken/defecten het zo te ‘ritselen’ dat buiten het zicht van officials de motor weer wordt opgelapt. Het vinden van een ketting ergens achter een bosje of een moersleutel, of een compleet wiel of band in een greppel zijn zo maar wat voorbeelden. Alles mag, zolang de official het maar niet persoonlijk constateert. Uiteindelijk moet een wedstrijd bij enduro gewonnen door degene met de snelste tijden in de proeven en minimale tijdstrafpunten, het laagste puntensaldo. Het gaat om het rijden en strafpunten door een technisch gebrek verstoren dat beeld. In het algemeen wordt het dan ook als minder sportief ervaren als een rijder een collega met gebreken aan de motor verklikt. Laat de opsporing aub aan de officials over, die kunnen niet alles zien net als dat bij de politie het geval is. Het daaraan overlaten bevordert de sportiviteit en vooral de goede sfeer in deze mooie sport.

ONK INTERS E1

46 Thierry Pittens zonder twijfel de snelste E1 rijderIn de proeven was geen kruid gewassen tegen Thierry Pittens waarmee hij in een streep naar zijn vierde dagwinst reed. Pittens is met overmacht de snelste maar mist twee wedstrijden en doordat klassementsleider Rik Vierhuizen strak blijft rijden had die weinig moeite de tweede plaats binnen te halen. Jordie Berghorst bleef daar vier minuten achter op de derde positie en had op zijn beurt weer een flink gat naar vierde man Kay-Arne Bulsink. Lijstaanvoerder Vierhuizen heeft nu 163 punten en 15 punten meer dan Pittens en hij zal aan drie tweede plaatsen genoeg hebben voor de titel. Het blijft natuurlijk wel enduro en dan ligt pech of een uitglijder als reden voor uitvallen altijd op de loer. De buit is pas binnen bij een daadwerkelijk onoverbrugbaar puntenverschil.

ONK INTERS E2

Wesley Pittens had vooraf een punt meer dan Hans Vogels die dit jaar zijn tiende ONK titel tot doel heeft gesteld. Na het overstrekken van de knie in Harfsen had Vogels afgelopen week meerdere malen arts en fysiotherapeut bezocht. Dat hij voldoende 94 Vincent Rikhof is vast lid van de top vijf E2hersteld was bleek al snel. In proef 2 nam hij de leiding over van Pittens en hield die lang vast. Na proef 5 bedroeg de voorsprong 12 seconden. Pittens zette de turbo aan en begon proeven te winnen al was het elke keer met slechts enkele seconden op Vogels. In proef 8 kwam Pittens aan kop en stond die niet meer af mede door de snelste dagtijd op de laatste proef 9. Vogels volgde op 12 seconden met de tweede plaats en was desondanks toch tevreden. “Ik heb lekker gereden en eigenlijk nauwelijks last gehad van die knie. Dankzij het dragen van braces bleek de in Harfsen opgelopen blessure beperkt. Vandaag heeft Wesley goed gereden, was gewoon sneller. Het gaat gelijk op, het is spannend en goed voor de sport. We hebben nog drie dagen voor de boeg en ik ga ervoor (red: de tiende ONK titel)”.
Robin Nijkamp en Daan Bruijsten wisselden elkaar op de derde positie af tot proef 4 waar Nijkamp een boom hard raakte en een flinke snee in zijn arm opliep. Bruijsten kon vervolgens eenvoudig P3 inlijven terwijl Nijkamp uitreed als vierde en eerst daarna de wond liet hechten. Positie vijf bleef de hele dag in handen van Vincent Rikhof. Nina Klink deed, na een sterke EK, vandaag haar slechte knie weer pijn en moest opgeven. Binnenkort moet een operatie de lange termijn oplossing brengen.  Pittens heeft zijn voorsprong in de tussenstand uitgebreid tot 4 punten. Het kan nog alle kanten op.

ONK INTERS E3

Ook deze keer hadden de twee titelkandidaten Mark Wassink en Lucas Dolfing elkaar snel gevonden. Wassink won de eerste vijf proeven waardoor hij een schijnbaar veilige 152 Robin Voortman (E3) weet goed raad met het zandvoorsprong van 14 seconden kon koesteren. In de twee volgende proeven wist Dolfing daar 8 seconden af te halen maar in proef 8 was Wassink weer 4 seconden sneller. Dolfing ging er nog eens goed voor zitten en kon door een erg snelle tijd op proef 9 alsnog Wassink voorbij streven voor de dagwinst. Dolfing: “Ik heb lekker gereden en we waren goed aan elkaar gewaagd. In de laatste proef lukte een scherpe tijd en was ik enigszins verrassend winnaar”. Bas Klein Haneveld was al snel op achtervolgen aangewezen maar kon niet aanhaken bij het tempo van de twee koplopers. Zijn derde plaats stond ook niet onder druk daar Kay Hulshof vanaf P4 niet aan aanvallen toekwam. Bjorn Sloot maakte de top vijf vol. De kampioenstitel kan nog vele kanten oprollen in de wetenschap dat Dolfing leidt met slechts twee puntjes op Wassink.

INTERS VETERANEN 40+ EV40

272 Alex van den Broek zette alle beentjes bijAlex van de Broek is sinds Harfsen weer in goeden doen en ook hier was dat niet anders. Hij won alles tussen start en finish terwijl Peter Lenselink hetzelfde deed met de runner-up plaats. Henk Knuiman kwam al snel door op de derde plek en ondervond daar geen enkele dreiging. Iets meer beweging was er voor plaats vier die lang werd ingenomen door Jarno van der Linde. Erik Buursema was elke keer veel sneller op de Dauwpop proef en kon zo na de tweede ronde de vierde plaats overnemen en kwam Van der Linde op vijf. Kampioensleider Lenselink ziet nu Van de Broek na zijn ‘3 op 3’ (om met onze zuiderburen te spreken) naderen tot op 8 punten. Als de score nog drie keer tweede is en Van den Broek steeds wint loopt die 9 punten in wat er minstens een te veel is.

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)

Wesley Pittens wist finaal nog de winst weg te halen bij Hans Vogels. Hetzelfde gebeurde voor positie drie doordat Dolfing in de laatste proef Wassink naar vier kon terugdrukken. Daan Bruijsten kon het gat kleinhouden en maakte de top vijf rond. Met zijn winst bouwt Pittens zijn leidende rol op Vogels in de scratch uit naar 40 punten.

EURO/ NATIONALEN A1

322 In zijn debuut haalt Bart ten Hove (A1) gelijk een tweede plaatsDitmaal had Bram Bulten zijn motor goed aan het lopen wat echter niet kon verhinderen dat hij 16 minuten straftijd op liep en een diskwalificatie. Het was nu nieuwkomer Bart ten Hove die Jan-Willem Arendsen partij moest geven maar daar niet aan toe kwam doordat Arendsen weer alles won wat kon en met tijden die ook goed waren voor de N1 winst. Arendsen leidt ingeslagen het kampioenschap en kan de titel alleen nog ontgaan door niet elke dag een keer de motor aan te trappen in Holten.

EURO/ NATIONALEN N1

360 Nick de Greef is een vaste waarde in de N2Als serieus titelkandidaat je bedoelingen kracht bijzetten. Dat is wat Paul Oomen deed en schijnbaar eenvoudig zijn vijfde wedstrijd op rij op naam schreef. Kevin Slagers zat er een paar keer dichtbij maar kwam met geen mogelijkheid verder dan P2. Nick de Greef kan niets met de twee koplopers maar is wel ‘the best of the rest’ met weer een derde stek. Jaap Panjer bleef Joep Luth ruim voor en pikte de vijfde plaats in. Oomen staat 17 punten los van De Greef.

EURO/ NATIONALEN N2

Dominique Tijhuis-Trutmans is de dominante kracht in dit gezelschap die ook nu weer iedereen zijn wil oplegde voor de ‘5 uit 6’ al had Paul Spierings jr daar graag wat aan 453 Na een jaar A1 rijdt John Roestenburg zijn eerste 7gedaan. Spierings was daarin wat te ijverig en ging in de Dauwpop proef achterover waarna zijn achterspatbord inclusief achterlicht en kentekenplaat even later verloren gingen. Met een kartonnetje met het kenteken op de rug en een met ducttape bevestigd achterlicht ging het na de tijdcontrole verder wat reglementair een uitdaging is. Een goede kentekenplaat is vereist. Na afloop resteerde een protest waaronder Spierings alsnog op de tweede plaats in het klassement verscheen. De tuchtcommissie mag er verder mee. Antony Donders wisselde de derde positie enkele malen uit met Wesley Aaldering maar het was uiteindelijk toch Donders op drie terwijl Rene Satink weer eens de vijfde plek innam. Spierings leidt de stand met 13 punten marge op Trutmans. Maar de tuchtcommissie kan dat verschil nog wijzigen in 14 punten voorsprong maar dan voor Trutmans.

EURO/ NATIONALEN N3

575 Als 50-jarige niet weg te slaan bij de N3, Alwin van DoremalenKlassementsleider Jonny Karst stond 18 punten voor maar Joey Bak moet alles winnen om nog enige kampioenskansen te hebben. Hier greep hij nagenoeg ongeslagen weer zijn vijfde overwinning terwijl Karst de tweede plaats inpalmde. Daardoor liep het verschil terug naar een nog steeds aanzienlijke 15 punten. Manuel Hoogers wist zich veilig op de derde plaats terwijl Rick Timmers en Wim Lubbers lang nadachten over wie zich over de vierde plaats mocht ontfermen. Lubbers kwam dichtbij maar kwam vier seconden tekort en hield het bij P5.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40

711 Gerard Buis (NV40) al jaren een trouwe liefhebber Na een voor zijn doen zwakke eerste ronde vond Michel Reins zich terug op de derde plaats. Daarna ging het een stuk beter en was alles hallelujah. Binnen de kortste keren ging Robin Groeneweg naar twee en Gerard Steenbergen naar drie. Antoon Slagers finishte als vierde voor Mark Smit. Reins weet zich met 33 punten marge op Groeneweg in een riante positie voor de titel.

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+

Als belangrijkste titelkandidaat weet Peet van Saasse de concurrentie op eerbiedige afstand (24 punten). Wat echter nog niet wil zeggen dat ze verslagen zijn. Laurens Verhees voelde zich als een vis in het 871 Tussen de rally’s mist Kees Koolen (NV50) geen enkele endurowedstrijdHellendoornse zand en nestelde zich al snel op kop met Van Saasse in de achtervolging. De laatste proef werd scherprechter. Verhees stond 12 seconden voor maar verloor er… 13 zodat Van Saasse alsnog de dag naar zich toetrok en in de tussenstand uitliep naar 27 punten. Sjaak Martens was de hele dag Arjan van der Veld te snel af voor de derde plek die wel kans zag om Erik Ekelmans op de uiterste rand van de top vijf te houden.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)

Dominique Tijhuis-Trutmans (N2) won voor Paul Spierings jr (N2) en Joey Bak (N3) terwijl de N2-ers Antony Donders en Wesley Aaldering de plaatsen vier en vijf bezetten. Spierings voert de forsing met een fragiele 15 punten naar Tijhuis-Trutmans maar moet het protest op zijn straf nog overleven.

KAN HET MOOIER

Het was geen makkelijk ritje deze jubileum editie van de Heuvelrit maar wel genieten van een prachtige route en proeven voor maar liefst 222 deelnemers. De MCNH had zich erg ingespannen er iets moois van te maken wat ook werd gehonoreerd door maar liefst 973 KNMV voorzitter Jan Wilms zette alle zeilen bij78 daglicentie rijders waarvan velen een knipje kwamen halen in hun offroad licentie voor een ‘gratis’ dagverzekering. Onder de deelnemers niet alleen coryfeeën als oud-kampioenen Erwin Plekkenpol (dagwinnaar) en Gerard Jimmink maar ook twee KNMV bestuursleden en wel voorzitter Jan Wilms en Diederick van Haselen (oa enduro en offroad). Bijzonder goed dat zij deelnemen en ervaren hoe het er aan toe gaat in de enduro. Bovendien is dit een prima methode om kennis te nemen van wat er leeft bij de rijders.

En de kijkers? Die vermaakten zich uitermate op de drie hotspots, de Voortman proef, het zandgat van Dauwpop en de klim in Zandkoele met op al deze locaties een Koek-en-Zopie catering voor het natje en droogje

Het ONK krijgt zijn vervolg volgende week in wedstrijd #8 in Zelhem. Dat is de laatste voor de apotheose van het ONK in de tweedaagse Kampioensrit in Holten op 2 en 3 december.

Uitslagen op http://www.knmv.nl/motorsport/Uitslagen/

Tekst: Alex Peters

alexFoto’s: VSFoto.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

Share on FacebookTweet about this on Twitter