Wedstrijdverslag ONK Enduro Enter 20 januari 2018

153 Het was close maar Hans Vogels pakte de totaaloverwinningONK seizoenopener na felle strijd voor Hans Vogels
Heel veel hemelwater en een stormachtig dagje vergde veel improvisatie- en aanpassingsvermogen van de MC Enter, de resulterende proeven waren echter om door een ringetje te halen. Hulde! Dat inspireerde kennelijk want er was felle strijd te zien. Al vroeg nam Hans Vogels (E2) de leiding met regerend scratchkampioen Thierry Pittens (E1) in zijn kielzog. Pittens wist zijn achterstand op Vogels terug te brengen van 9 tot 3 sec maar passeren was er niet bij. De laatste proef gaf de doorslag in het voordeel van Vogels die daarmee de seizoenopener in de scratch inpalmde. Niet ver daarachter ging de derde plaats naar Wesley Pittens gevolgd door Lucas Dolfing en Ceriel Klein Kromhof. Daan Bruijsten werd ondanks een opnieuw gekwetste knie alsnog zesde. Bij de nationalen bleek Luuk Oud (N1) met zijn 125 2-tact de te kloppen man.

HOUTERIGE GOED BERIJDBARE PROEVEN
De seizoensopener van het ONK enduro was weer als vanouds in januari in Enter. Al weken vooraf was de enthousiaste MC Enter-ploeg bezig met het uitlinten van route en vier mooie proeven met veel kruip-sluip-door werk in bosjes en veel variatie in stuurwerk via diverse akkers en bospaden. Bovendien over wat hoger gelegen gebied zodat als er regen zou komen dat minder kwaad kon. Maar de natuur stortte in de week voor de wedstrijd zeer kwistig hemelwater en bovendien kwam er nog even een fijne winterstorm voorbij met windkracht 10. Niet alleen de wegen waarover de route voerde moesten boomvrij gemaakt maar vooral ook de houtproeven waar het volgens een van de Entenaren met al die omgevallen bomen wel leek op Mikado. Vele uren zagen en opnieuw uitlinten maakten de proeven weer bruikbaar. Daarnaast werd de vierde (erg natte) proef geschrapt evenals vele akkers die erg nat waren en waar niemand enig plezier aan zou kunnen beleven. Ook de landeigenaren niet en die wil men toch graag te vriend houden. Dat betekende wel dat vele kilometers asfalt in de route kwamen en er voor de inters en nationalen een ronde af ging. De enduro ging door en dat was velen malen beter dan de afgelasting begin 2017. Dat debacle wilde de MCE niet nog eens en er was van geleerd. Deze 2018 ingreep maakte dat al snel duidelijk. De lage temperatuur maakte het wat koud maar dat was snel over bij het bereiken van de proeven. Die waren op een enkel modderstuk na prima te rijden en de kruip-sluip stukken waren talloos en boden prachtig stuurwerk en dus niet alleen daarom hartverwarmend. Dat die verstandige aanpak en boodschap vooraf goed was overgekomen bleek ook de cijfers, maar liefst 235 starters en slechts 8 uitvallers.

PROEVEN EN EERLIJKE COMPETITIE
Drie proeven waarvan de eerste één sterk ingekorte over een maisakker de deelnemers zo’n 2,5 min bezig hield. Daarna twee mooie selectieve proeven met veel houtwerk afgewisseld met wat akkers van ca 5 en 7 minuten rijtijd (voor de iets rapperen dan). Tussen het houtwerk werd flink geslingerd wat leidde tot enkele close encounters met de dicht op elkaar staande bomen hetgeen ook een aantal snelle mannen moest ondervinden. Gelukkig bleef het beperkt tot een paar meestal kleine blessures in de totaal 3 ronden van ca 55 km en 3 proeven voor de inters terwijl de nationalen, hobby en daglicenties 2 ronden deden.

In proef 3 bleek een aantal rijders een lus te hebben afgesneden. Er waren velen nieuwe deelnemers te noteren dus waren het wellicht nieuwkomers in de enduro die de mores nog niet kennen. Daarom nog even een kleine toelichting. Bij enduro beslist doorgaans de cumulatieve tijd op de proeven de wedstrijd. Uitgangspunt van een eerlijke competitie is dat iedereen de proef rijdt zoals die is afgelint. Alleen op die manier ontstaan met elkaar vergelijkbare tijden. Opzettelijk afsnijden van de route is oneerlijk en niets anders als competitievervalsing. Het is daarom niet toegestaan en resulteert bij ontdekking in diskwalificatie. Het vaststellen kan alleen een official maar het is ook aan te tonen door anderen met bv een filmpje. De organisatie probeert dit soort situaties door duidelijk en soms stevig afzetten (bv hekwerk bij evt afsnijplekken) te voorkomen en probeert kapot gereden lint altijd snel te herstellen maar kan niet overal tegelijk zijn. Dus als er ergens een stuk lint kapot is gereden doordat iemand per ongeluk de bocht niet kon halen betekent dat niet dat een volgende rijder dat spoor straffeloos kan volgen. Als iedereen zich houdt aan de uitgezette proef (en bijna iedereen doet dat) krijgt iedere rijder een eerlijke tijd.

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Ceriel Klein Kromhof (E2) liet zijn crosservaring spreken, pakte de eerste akkerproef en dus het initiatief. Lang duurde die pret niet daar Hans Vogels (E2) in de tweede proef de leiding overnam en gelijk aan een mooi gaatje begon te bouwen . Regerend scratchkampioen Thierry Pittens (E1) volgde in zijn kielzog, won de derde proef maar keek na de eerste ronde al tegen een achterstand aan van bijna 9 sec. Op enkele seconden volgde aanvankelijk Rik Vierhuizen (E1) voor Daan Bruijsten (E2) die samen met Wesley Pittens (E2) en Lucas Dolfing (E3) op een kluitje reden met iets daarachter Klein Kromhof die op een luutele seconde volgde. Thierry Pittens wist in de tweede ronde twee proeven te pakken en zo zijn achterstand op Vogels terug te brengen tot 3 sec terwijl Vierhuizen begon terug te zakken. Vogels zag het gevaar van Thierry, zette in de derde ronde alles op alles maar ook Thierry opende dat boek en reed nagenoeg dezelfde tijden. De laatste proef moest de doorslag geven. Vogels verdubbelde daarin zijn voorsprong op Thierry naar 6 sec en won zo de seizoenopener in de scratch. De ontknoping voor de derde plaats ging tussen Wesley Pittens en Dolfing omdat Bruijsten zijn knie stootte en moest lossen. Dolfing kwam tegen het eind nog voorbij Wesley maar die sloeg in de laatste proef toe en pakte alsnog de derde plek voor Dolfing. Klein Kromhof sloot aan als vijfde voor Bruijsten

ONK INTERS E1
46 Thierry Pittens (E1) leek al flink gewend aan zijn 250 2T maar verwacht nog progressieNu scratch- en E2 kampioen van vorig jaar Thierry Pittens de overstap heeft gemaakt naar deze klasse is er wel even een heel serieuze kandidaat bijgekomen. Pittens liet van meet af aan zijn bedoelingen zien. Rik Vierhuizen gaf zich niet meteen over, won zelfs de eerste proef en bleef de eerste ronde op slechts enkele seconden steken. Maar geleidelijk moest hij de rol lossen waardoor Pittens die alle andere proeven op zijn naam schreef de dagwinst kon binnenhalen. Vierhuizen bleef tweede mede omdat Bas Klein Haneveld zijn elleboog in proef 3 stevig stootte en verder ging in de uitrijd modus. Vincent Rikhof kreeg daardoor de derde plaats in handen maar nadat hij op proef 5 in de fout ging en flink tijd verloor moest hij terug naar de vijfde stek. Jan-Willem Arendsen profiteerde en nam Klein Haneveld mee naar de plaatsen drie en vier. Klein Haneveld had een betere laatste ronde en kwam zo alsnog als derde uit de bus voor Arendsen en Rikhof.

ONK INTERS E2
Ook hier wat nieuwe gezichten met oa Daan Bruijsten die mede met het oog op eventuele deelname aan EK en WK wedstrijden weer overstapte naar de 450 4 takt waar hij eind 2016 afscheid van nam voor een jaartje E1. Hans Vogels prolongeerde met de Eddie Lemmens KTM met het doel dit jaar zijn tiende ONK titel binnen te halen. Hij begon in ieder geval goed want ondanks dat Ceriel Klein Kromhof tweemaal de korte akkerproef winnend afsloot waren de andere proeven voor Vogels inclusief de dagoverwinning. Bruijsten die de eerste ronde plaats twee in handen had zag Yamaha rallyrijder Wesley Pittens in proef 4 voorbij komen om die niet meer af te geven. Pittens probeerde nog wel het een en ander in de melk te brokkelen en zat er enkele malen kort bij, maar Vogels was vandaag niet te stuiten. Een mooie tweede plaats werd Pittens’ deel. Bruijsten stootte zijn reeds eerder geblesseerde knie en verloor wat tempo. De op het vinkentouw zittende Klein Kromhof kreeg zo P3 op een presenteer blaadje. Weliswaar moet CKK in de ‘hout’proeven nog iets te veel toegeven, maar over de dag zette hij steeds snellere tijden en gaat dus duidelijk vooruit. Bruijsten finishte als vierde voor Michel Hoenson die een nette vijfde plek kon optekenen.

ONK INTERS E3
210 E3 winnaar Lucas Dolfing laat zien hoe je door een modderveld ploegtDe net gepromoveerde Dennis van de Brug liet zien dat zijn scratch nationalen winst en Rookie titel 2017 niet voor niets was door zijn eerste proef bij de inters direct in te pikken. Lucas Dolfing trok zich er weinig van aan en deed waar hij voor was gekomen, proeven winnen. Dat het dan al die andere acht waren is mogelijk enigszins te danken aan de pech van Mark Wassink. Die verboog bij een ‘kusje’ van een boom in proef 2 de plaat in zijn sleutelbeen en had daar duidelijk last van. Uitrijden was het enige dat er op zat om in ieder geval enkele punten te scoren. De zege van Dolfing kreeg zo misschien wat minder glans maar was dik verdiend. Robin Nijkamp overgekomen van de E2 stelde vrij eenvoudig de tweede plaats veilig daar Bjorn Sloot op veilige afstand P3 stevig in handen had. Axel Roelants passeerde in de tweede ronde Van de Brug voor positie vier waarna dat zo bleef. Wassink wist in cruise-mode alsnog plek zes vast te nagelen.

INTERS VETERANEN 40+ EV40
301 Alex van den Broek won weer afgetekende de 40+ intersAlex van den Broek liet zien nog niets verleerd te zijn en haalde met schijnbaar gemak bijna alle proeven binnen. Rene Satink kreeg de proef 7 waar Van den Broek een steekje liet vallen maar dat was ook hard nodig om de lang op P2 liggende Peter Bergsma van die positie te verlossen. Satink hield daarna vast tot de meet zodat Bergsma finishte als derde. Jarno van Ekris had de hele dag de vierde plaats in handen wat ook gold voor Erik Buursma al is dat voor de vijfde.

EURO/ NATIONALEN N1
401 Luuk Oud was goed op dreef en won de N1Na de promotie van Thijs Bulten mochten Luuk Oud en Jarno Zandbergen de kar gaan trekken. Dat deden ze met verve en het ging mooi gelijk op. Voor de laatste proef stonden ze op een verschil van 0,2 sec. Zandbergen maakte daarin een schuiver waarna Oud de grootste bokaal kon ophalen. Zandberg stond na zijn crash juist op tijd weer recht om Tommie Jochems op P3 te houden. Kevin Buitenhuis eindigde als vierde voor Bjorn Wisman.

EURO/ NATIONALEN N2
562 Snelste NL dame Nina Klink (N3) nam een vette modderhap Zowel Jeroen Klein Kromhof als Ronald van Amersfoort hebben we al vaker aan de start gehad al was het voor Van Amersfoort al wat langer geleden. Hun crossachtergrond zijn de heren niet vergeten want ze maakten er een mooie wedstrijd van waarbij ze elkaar om beurten de loef afstaken. Er kan er maar een winnen en zo ging Van Amersfoort vooraf aan Klein Kromhof. Mike van Hoeijen en Henry Pol (ook al een oude bekende) betwisten de derde plaats die Van Hoeijen uiteindelijk opstreek. De vijfde plaats ging naar Hans Polsvoort. Nina Klink dit jaar op de 350 4T WPM KTM leek de zesde plaats stevig vast te hebben maar en vette en spectaculaire modderhap uit zowat het enige echte moddergat in proef 5 kostte flink wat tijd. Daarvan profiteerde John Roestenburg door P6 over te nemen net voor Nina.

EURO/ NATIONALEN N3
611 Bart Oosting won de N3 door een spectaculaire tijd in proef 6Bart Oosting en Nick Buitenhuis wonnen beide drie van de zes proeven. Buitenhuis leek daarmee de langste adem te hebben maar door een onwaarschijnlijk snelle tijd van Oosting in proef 6 viel het dubbeltje die kant op. Arjan van der Vleuten zat dichtbij dit koppel maar verloor in de tweede ronde de aansluiting om als derde te finishen. Vierde man Ruben Wagelaar hield die positie vanaf het begin mooi vast en sloot af voor Manuel Hoogers.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
751 de strak rijdend Rob Lauwers (nv40) in de winnende stijlAl snel tekende zich een kopgroep van vier af waarbij Rob Lauwers duidelijk de beste papieren had en de winst opstreek. Bram Gonlag nam al snel P2 in bezit maar moest goed doordoen om te voorkomen dat Gerard Steenbergen die zou overnemen. Zover kwam het niet. Wel kwam het tot een sterke eindsprint van Erwin Wolting waardoor hij Steenbergen in de tweede ronde de derde plaats wist te ontfutselen en terugzette naar vier. Freek van ’t Woud tikte aan als vijfde.

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+
884 Titelhouder Arjan van der Veld regeerde verder in de NV50Een sterke eerste ronde bracht Erik Ekelmans in leidende positie. Maar regerende kampioen 50+ Arjen van der Veld kwam vervolgens sterk terug en ging erop en erover voor de eindoverwinning. Sjaak Martens was in de tweede wedstrijdhelft in betere doen maar bleef op 2 sec steken van Ekelmans op P3. De vierde plaats was de hele dag in handen van Michael van Dooren die weinig druk ondervond van Ron Bruin op vijf. Die kreeg halfweg nog een aanstormende Theo van Lierop over zich heen maar kreeg die plaats weer terug door een bodemverkenning van Van Lierop in proef 6.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Bij de nationalen liet Luuk Oud (N1) met zijn 125 2-takt duidelijk zien dit jaar een van de te kloppen mannen te zijn. Klassegenoten Jarno Zandbergen en Tommie Jochems sloten aan op P2 en P3. De plaatsen vier en vijf gingen in naar de N2 piloten Ronald van Amersfoort en Jeroen Klein Kromhof in deze volgorde.

HOBBY KLASSE
958 De debuutwedstrijd van de Hobby klasse werd een prooi voor Bob Hofman Deze klasse is ontstaan op verzoek van veel overstappers uit de offroad en zij die liever een rondje minder rijden. Met 27 startlicenties en hier 20 deelnemers is wel duidelijk dat het in een behoefte voorziet. De debuutwedstrijd viel in handen van Bob Hofman op eerbiedige afstand (ruim twee minuten) gevolgd door Frank Jurrissen die de tweede plek afhandig maakte van derde finisher Albert Koshdi. Kenn Hoffman kwam op vier voor Oliver Leering die in de eerste wedstrijdhelft lang tweede lag maar daarna wat terugzakte.
Het is misschien nog wel even wennen in deze klasse. Bij de prijsuitreiking stonden drie hobby bekers te wachten op de nieuwe eigenaar. Alleen kwam er niemand opdagen. Jammer voor de club die er werk van had gemaakt. Hetzelfde was overigens het geval bij de daglicenties.

GOED INGEGREPEN
De MC Enter had door doortastend optreden maar ook keihard de wissels omgooien onder deze omstandigheden deze enduro gered. Mooie goed te rijden proeven en maar hier en daar een beetje modder. Eigenlijk beter als men normaal met een enduro kan verwachten. Als rijders alleen klagen over dat het een beetje koud was weet je genoeg. De enkele thuisblijvers hebben iets moois gemist. Er was dan ook louter lof en hulde voor de club en alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt.

De reglementswijziging conform de FIM de 250 2-takt bikes in te delen bij de N1 en E1 gaf een egalere verdeling van het aantal deelnemers over de N1/N2 en E1/E2 klassen te zien. Ook de competitie lijkt ermee gediend al is het na zo’n eerste wedstrijd nog moeilijk te zeggen.

De volgende ronde voor het ONK enduro is de voorjaarsrit van Holten op 10 maart a.s.

Uitslagen op: http://www.knmv.nl/motorsport/Uitslagen/

Tekst: Alex Peters

alex
Foto’s: VSFoto.nl en trialfoto.nl van jlenders@xs4all.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

KTM Ready to Race