Kapotte schokbreker zorgde voor valpartijen en een minder resultaat voor Hans Vogels

Ik sloeg alle kanten uit, uit het niets..
“Wat een shitproef dacht ik nog, terwijl ik voor de zoveelste keer nèt kon blijven zitten. De motor sloeg van achteren zomaar van links naar rechts. Dan ga je overal aan twijfelen.” vertelde Vogels na de ONK enduro van afgelopen weekend in Vorden. Het was door de vele regen van afgelopen dagen best wel glad, maar dat Hans overal zo weinig grip had vond hij maar raar. “Was er iets met mijn banden? Of was het toch mijn schokbreker? Of reed ik gewoon zelf als een natte krant? Ik wist het echt even niet meer..”

Bij een goede check bij de tijdcontrole bleek het toch inderdaad de achterschokbreker te zijn. Het was voor de helpers vrij krap om op tijd bij de volgende proef te zijn dus Hans had vader Vogels gevraagd alles klaar te leggen bij de volgende proef zodat hij zijn achterschokbreker kon vervangen.

“Je moet dan toch even roeien met de riemen die je hebt en proberen het beste eruit te halen. Maar tsjonge jonge wat viel dat tegen! Om toch niet te veel tijd te verliezen reed ik best goed door en probeerde ik rekening te houden met het gebrek aan demping. Wat is vering toch belangrijk! Ik kwam in ronde 2 op een stuk met hele vieze gaten en knippen. Uit het niets sloeg hij me er zo af! Recht de hoge struiken in! Ik was terwijl ik aan mijn gas bleef hangen (en dus nog even extra vaart maakte) toch wel bang voor waar ik terecht zou komen. Dat wordt een ramp dacht ik, maar ik heb geluk gehad. Geen dikke takken in de weg en de schade viel wonder boven wonder mee. Als een pannenkoek reed ik de proef uit.”

De laatste ronde kon ik gelukkig weer fijn rijden
Na het vervangen van de achterschokbreker kon Hans gelukkig weer fijn rijden; “Je zit met zo’n rotgevoel op de motor, dat het wel belangrijk is, vooral voor je eigen gevoel, om de dag nog een beetje fatsoenlijk af te sluiten. Ik had al veel te veel achterstand om echt nog iets te kunnen doen voor de uitslag, maar ik kon nog wel wat proeven winnen en daarmee mijn eigen vertrouwen weer een beetje terug vinden. Dat is dan weer belangrijk om er lekker op te stappen voor de volgende wedstrijd.”

Het blijft een mechanische sport
Soms heb je gewoon pech met mechanische sporten. Je kunt nog zo goed voorbereid aan de start staan, maar er kan altijd iets kapot gaan. In het ONK staat Vogels op een tweede plaats. Nog kans op de eerste plek en het kampioenschap? Volgens Hans niet; “Als Lucas Dolfing gewoon blijft rijden zoals hij doet, kan ik die achterstand in punten niet weg rijden. Maar, ik ga zoals altijd gewoon weer mijn stinkende best doen. Als ik pech kan krijgen, kan een ander dat ook toch? Ik hoop voor hem van niet, maar je weet maar nooit”.