Havelter glibber-, blubber- en zuigzandslag voor Hans Vogels
VOORPRET Vooraf hield de regen en de te verwachten modder de gemoederen al aardig bezig. Wie wat vaker in het zeer zanderige Havelte heeft gereden weet dat als het erg nat is en het blijft regenen men moet rekenen op Zesdaagse 1993-achtige toestanden. Het doorgaans mulle zand verandert in een glibberige, taaie massa. Rijden in diepe gleuven met veel water, regelmatig vastrijden en hard werken om niet om te vallen in die diepe gleuven. Dat kost veel van mens en machine. In 1993 ging het over twee dagen (over hetzelfde parkoers met zo’n 400 rijders), vandaag slechts een dag. Enkele haalden aan ‘motoren van hout en mannen van ijzer maar dat ‘zijn ongetwijfeld degenen die inmiddels langs de kant staan, op die wal met de beste stuurlui. Wel is evident dat de laatste jaren de weersomstandigheden gemiddeld genomen een stuk droger zijn dan in vroeger jaren. Dus als het een keer giet en modder geeft, bedenk dan ‘het kan nog altijd slechter’.
In de route van 61 km waren twee proeven opgenomen waarvan de eerste weliswaar nat maar net als de route met goed kijken en gedoseerd gas op het juiste moment best te rijden was. De tweede was van een ander kaliber met veel en vaak diep water in grote zandgaten. De inters waren als eerste gestart en die rijden doorgaans goed door. De omstandigheden in de tweede proef waren dermate dat een groot hart en volgas niet kon voorkomen dat velen zich hier muurvast reden in het zuigende zand of gewoon zo diep in water kwamen dat de luchtfilterbak water schepte. Dat dan de motor zich verslikt is evident. En in zo’n geval loopt hij ook niet zomaar weer. In het zuigzand reden ook motoren tot de benzinetank vast en was flink wat trek- en duwwerk (en hier en daar een krachtterm) nodig om aan de zuigende omhelsing van het zand te ontsnappen. Heel wat kanshebbers verloren in de tweede proef dan ook flink tijd.
De inters vonden het maar niets en woordvoerder Hans Vogels belde met de wedstrijdleider. Het was echt te gek. Er moest iets gebeuren, de rijders overwogen een staking. Na rijp beraad met de voorzitter van de club en de voorzitter van de Off Road, Enduro en Trial Commissie ging de tweede proef eruit en telde in de eerste ronde alleen voor de inters. De nationalen die deze proef hadden gereden kregen geen tijd. Vanaf de tweede route werden de rijders om proef 2 geleid wat ook de druk op het tijdschema een stuk aangenamer maakte.
ONK INTERS E1
Met een gouden optreden in de ISDE en de leiding in de tussenstand was Lucas Dolfing de favorietenrol toebedeeld samen met (zilveren) Bas Klein Haneveld die op een kleine achterstand volgde. Klein Haneveld won nipt de eerste proef maar had iets meer moeite in de doornatte tweede proef waardoor 12,5 seconden verloren gingen. Ismo ten Velde voelde zich in die proef duidelijk op zijn gemak, profiteerde en nam meteen maar de leiding over. Dat was van korte duur want door een wat mindere derde proef nam Dolfing op zijn beurt de leiding op zich. Ook de vierde proef was geen succes voor Ten Velde waar juist Bas Klein Haneveld met de snelste tijd de tweede plaats over nam. Ook de laatste proef was voor Klein Haneveld maar het verschil met Dolfing was net te klein om de overwinning te pakken. De eerste plaats kwam zo in handen van Dolfing voor Klein Haneveld. Voor de derde plaats ging het finaal tussen Ten Velde en Mike Kock die nog heel dichtbij kwam maar met de vierde plaats genoegen moest nemen. Jirry van Veen kon zich met die strijd niet bemoeien en sloot af als vijfde. In de tussenstand bouwt Dolfing zijn kleine voorsprong op Klein Haneveld uit tot 7 punten. Nog lang geen comfortabele marge.
ONK INTERS E2
Hans Vogels deed wat hij als WK-professional aan zijn stand verplicht was en won alle proeven zonder tegenstand van betekenis. De vraag was dus wie de tweede plaats zou gaan pakken. Aanvankelijk had Mark Wassink het beste startschot. In de tweede proef ging het fout en verloor Wassink flink wat tijd door zich vast te rijden in een van de vele prut- en watergaten. Dat gaf de al op de loer liggende Robin Nijkamp de gelegenheid makkelijk de tweede plaats over te nemen. Het verschil met Wassink was zo’n 25 seconden en dat veranderde in het verdere verloop nauwelijks meer. Nijkamp sloot dan ook af als tweede voor Wassink. De vierde plaats was van meet af aan in handen van Marco Teunissen die echter in de tweede ronde uitviel en zo die plaats weggaf aan Remco Doornwaard. Die hield aardig vast ondanks dat hij in de tweede wedstrijdhelft te maken kreeg met een aandringende Stefan Hage. Die was tegen het eind wel sneller maar de eerder gecreëerde marge was voldoende voor Doornwaard om de vierde plaats vast te houden voor Hage op vijf. Erald Lammertink kwam niet aan de start vanwege een vervelende blessure die hem naar verwachting nog wel even aan de kant houdt. Met zijn vierde overwinning op rij heeft Vogels inmiddels 16 punten meer dan Wassink.
ONK INTERS E3
Met tot nu in alle drie de eerdere wedstrijden de volle winst was Amel Advokaat wel degelijk kandidaat voor eenzelfde resultaat. De eerste proef verliep geheel volgens dat plan maar op de tweede proef ging het helemaal mis. Advokaat reed in een diep watergat dat in de (wandel)verkenning nog helemaal niet zo diep was en rok de motor vol water. Het onttrekken van de motor aan het zuigende zand en vervolgens weer aan de praat krijgen van een watercarburateur kostte hem een dikke anderhalve minuut vertraging. Daarna liep de motor ook nog niet als een zonnetje wat nog meer vertraging bracht totdat na leegmaken vlotterbak het leed geleden was. Dat was nu niet bepaald een achterstandje dat je in de resterende (ook nog korte) proeven er ‘even’ kunt uitrijden. Wie verwachtte dat het nu wel Erwin Plekkenpol of Bjorn Schreijer zou zijn die de leiding opeiste werd verrast door sterk optreden van Bernard van de Pol. Normaal koersend rond de zesde plaats voelde Van de Pol zich in dit modderbad helemaal op zijn gemak, kwam (heel belangrijk) niet in de problemen in proef twee en nam na de eerste ronde ferm de leiding in handen. Weliswaar op een klein secondje gevolgd door Schreijer. In de derde proef sloeg Schreijer toe en nam de leiding over. Ook na de vierde proef groeide de voorsprong tot een ruime marge waardoor het leek dat Schreijer deze keer met de winst zou gaan slepen. Iedereen gunde hem dat van harte maar zijn motor kon jammer genoeg slecht overweg met het vele water op de route, een vastloper maakte helaas een eind aan de droom.
Dat bracht de winst bij de gestaag doorgereden Van de Pol die daarmee zijn eerste dik verdiende winst bij de Inters mocht optekenen. Plekkenpol legde beslag op de tweede plaats met nog maar 10 seconden marge naar een rap inlopende Advokaat die zo alsnog de schade beperkte door als derde te finishen. Marc Pepers bereikte met een regelmatige race een mooie vierde positie voor Geert Snellenberg die weliswaar tijden reed die recht gaven op een derde of vierde plaats maar net als Advokaat heel veel tijd had laten liggen in de bekende prutproef. Advokaat staat ongewijzigd aan de leiding met 115 punten maar ziet wel Plekkenpol naderen tot op 108.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Het recept waarmee kampioensleider Erik Davids al heel wat titels heeft behaald werd ook hier weer ingezet, in het begin er strak tegenaan en dan tegen het eind consolideren. Helaas voor Davids, had Mark Smits daar deze keer een antwoord op en nam na de tweede ronde, weliswaar nipt, de leiding over. In de derde en laatste ronde (de EV40-ers rijden tegenwoordig weer hetzelfde aantal ronden als de nationalen) maakte Smits het gaatje nog iets groter waardoor hem de winst niet meer kon ontgaan. Strateeg Davids was niet ontevreden met de tweede plaats daar Smits ver achter staat in de stand en naaste concurrent Peter Bergsma als derde werd afgevlagd. Weliswaar niet zonder enig malheur in de bekende prutproef maar toch was Bergsma weer netjes teruggekomen naar de al genoemde derde positie. Ruud Arts had de vierde plaats strak in handen maar kwam in de laatste ronden nog in de problemen op de proef. John Lourenssen kreeg een dikke 30 seconden cadeau maar dat was net te weinig om de vierde plaats over te nemen. Henk Knuiman altijd goed voor een plaatsje bij de eerste drie dacht vast aan het heel blijven voor zijn komende Dakar en verscheen niet aan de start. Erik Davids leidt de tussenstand met 117 punten, achtervolger Bergsma heeft er 96.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Hans Vogels had duidelijk het minst last van de omstandigheden door alle proeven winnend af te sluiten. Robin Nijkamp kwam nog het beste mee, moest 53 seconden toestaan na de slechts vijf resterende proeven maar werd keurig tweede achter Vogels. Ismo ten Velde nam aanvankelijk de derde plaats in maar na twee van de vier ronden zakte hij iets terug waardoor Lucas Dolfing de derde plaats kon overnemen. Inmiddels was ook Mark Wassink op stoom gekomen, na in de ‘beruchte’ tweede proef een dikke 20 seconden in de modder te hebben laten liggen, en passeerde Dolfing in de derde ronde voor de derde plaats. Dolfing wist de vierde positie mooi vast te houden ondanks een sterk slotoffensief van Bas Klein Haneveld dat eindigde op de vijfde plaats. Het klassement is voor Vogels met 160 punten, Wassink kijkt met 129 punten naar een achterstand van 31 punten.
EURO/ NATIONALEN N1
Hoewel de winst van Rendo Boersma voor de vierde keer op rij net niet in gevaar kwam was dat niet door al eerder verslagen klassegenoten maar juist door een nieuwkomer. Jordie Berghorst (zoon van NV50 rijder Gert met gelijknamige achternaam) had als 18-jarige net zijn rijbewijs gehaald en meteen maar een starbewijs gehaald. Zijn snelle derde en laatste proef bracht hem op 2,7 seconden van de winst en een prachtige tweede stek. Een mooi debuut en hopelijk gaat hij de strijd in deze klasse nog wat verder aanwakkeren. Rudi Vossers was er vast minder blij mee want die lag lang tweede kort achter Boersma maar zag Berghorst finaal 0,1 seconde voor zich eindigen. Peter Huijbregts bleef goed bij voornoemd drietal maar kon er niet over. De vierde plaats voor vijfde man Jaap Panjer was dik verdiend. Boersma leidt de tussenstand en heeft inmiddels 20 punten voorsprong op Vossers.
EURO/ NATIONALEN N2
Van de drie proeven gingen er twee naar Mike Bouwmeester en een naar Johnny Bosmans. Bouwmeester had mede door een sterke eerste proef voldoende marge en kon voor het eerst de enige beker ophalen. Bosmans tekende voor twee en had daar geen pijn aan daar naaste belager in de tussenstand Rob Lauwers als derde eindigde. Die kreeg dat door een wat mindere laatste proef van Rob Smits die daardoor terugzakte naar vierde. Ook Robert van Pelt had daar nog bijna van geprofiteerd maar bleef steken als vijfde. In de tussenstand heeft Bosmans 19 puntjes ruimte naar Lauwers.
EURO/ NATIONALEN N3
Robin Voortman had een sterke dag en wist ondanks aandringen van Patrick van Leeuwen voor het eerst een enduro winnend af te sluiten. Van Leeuwen ging Feiko Prosje vooraf die op de derde plaats afrekende met de twee kemphanen Koos van Loon en Anne Pennings als vierde en vijfde. Voor de spanning is het niet verkeerd, Pennings ziet zijn voorsprong in de tussenstand op Van Leeuwen teruglopen naar 5 puntjes.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Met winst in alle drie proeven was duidelijk dat Arjan van de Veld zijn leiding verder ging verstevigen. Daarachter waren vier liefhebbers voor de tweede plaats die regelmatig van positie wisselden. Uiteindelijk wist Erwin Wolting zijn aanvankelijke vierde plaats om te zetten in een tweede voor de van vijf komende Johan Pieper. Geert Mulder zag de tweede plaats van het begin langzaam verschrompelen om als vijfde te eindigen achter vierde man Benno Boom. Van de Veld leidt de tussenstand met 117 en naaste opponent Patrick Schellekens die een off-day had staat op 97 punten.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Met een oud-inter cross in een zandbak is het doorgaans slecht piepers jassen. Zo vertrok Gert Berghorst als een speer en sloeg in twee proeven een flinke kloof naar zijn naaste achtervolgers. Wat die ook deden in de laatste proef, Gert konden ze niet van zijn derde winst afhouden. Voor de tweede plaats had de slecht begonnen Jos Bourgondien tegen het einde een mooie eindsprint klaar waar niemand tegenaan kon. In zijn haast ging hij wat vroeg op het gas en regelde een zandregen die de uitgestalde etens- en drinkwaren voor een aantal rijders verpestte. Jos gaat dat vast goedmaken met Jurgen van Dort. Simon Schimmel kwam daardoor terecht op de derde plaats voor Jo van Sleuwen (4) en Anjo van de Brink op vijf. Berghorst leidt met 110 maar Schimmel zit er met nu 7 in de min ietsje minder kort op. Bourgondien staat op 11 punten.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De snelste nationaal was voor de eerste keer voor Mike Bouwmeester gevolgd door Johnny Bosmans, Robin Voortman, Rob Lauwers en Patrick van Leeuwen. Het klassement is met 307 voor Bosmans maar Rendo Boersma zit met 289 aardig in de buurt.
HEEL WAT MODDER
Ondanks de grote nattigheid was het na de aanpassing van het eruit halen van de tweede proef voor iedereen te doen. Helaas was de regen in de ochtend velen te machtig waardoor er zeer veel rijders vroegtijdig stopten. Enerzijds uit lijfsbehoud, anderzijds uit angst voor grote kosten. Onder deze mooie omstandigheden mochten heel wat rijders regelmatig remblokken wisselen. Want ook gesinterde waren binnen een rondje compleet verdwenen. En dat zonder ook maar een keer de remmen aan te raken. Het papje van zand en water is prima schuurpapier. Daarnaast was de funfactor ook wel laag tijdens de regen. Maar zoals gesteld, na het wegtrekken van de regen tegen ca 10,30 uur was het goed toeven want het water zakte wat en daarnaast maakte een mooi zonnetje het nog aangenaam. Organisator MC Havelte viel niets te verwijten want die hadden toch maar weer eens een mooie route bij elkaar gewerkt en het weer, de lange stortbui, heb je nu eenmaal niet in de hand. En achteraf melden de toch nog talrijke uitrijders zich nadat de regen stopte uitstekend te hebben vermaakt.
Overigens is inmiddels duidelijk dat tijdens de Zelhemse tweedaagse gestart zal worden aan de hand van de scratch tussenstand. Dit bevordert dat de snelle jongens van alle klassen bij elkaar zijn en elkaar kunnen uitdagen er iets moois en snels uit te halen. Daarnaast is de kans op het moeten inhalen van een langzamere deelnemer aanzienlijk kleiner.
Het naseizoen is nu met volle teugen van start, de volgende enduro is op 20 oktober in Vorden.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl