Ga naar de inhoud
  • Home
  • Livetiming
  • Evenementen
  • Kalender
enduro.nl

enduro.nl

de enduro site voor Nederland

  • Home
  • ONK
  • Jeugd
  • DXCS
  • Sprint
  • EK/WK
  • ISDE
  • Toggle zoekformulier

Nina Klink gaat diep in eerste EK Enduro in Portugal en laat wilskracht zien

Geplaatst op 03/05/201702/03/2022 Door admin

Nina_PortugalNina Klink van het WPM KTM team heeft een zware eerste wedstrijd om het Europees Kampioenschap Enduro in Portugal voor de kiezen gekregen. Op de eerste dag zat alles tegen voor de dame uit Raalte en kwam ze, na verschillende valpartijen waarbij de motor schade opliep, buiten de dertig minuten straftijd zone te rijden, wat diskwalificatie tot gevolg had. Op de tweede dag werkte ze een constante dag af waarin het vertrouwen steeds meer terug begon te komen en ze op een nette vierde plaats van de dames over de finish wist te komen.

Nina wist dat Portugal bekend staat als een echt enduroland waar de omstandigheden in de meeste gevallen altijd moeilijk zijn. Ze had zich goed voorbereid en was er klaar voor om de strijd aan te gaan. De organisatie had een route uitgezet van 46 kilometer met daarin twee proeven waar de deelnemers 2 uur en 6 minuten over mochten doen. Dit betekende een hele lage gemiddelde snelheid!

Het beloofde een zwaar weekend te gaan worden en op advies van volgrijder Peter Lenselink ging Nina rustig van start. Het rijden ging lekker in de beginfase en ze kon aanpikken bij de dames met wie ze in dezelfde minuut reed. Dit betekende dat ze goed op schema lag om op tijd bij de volgende tijdcontrole te zijn. Echter bij een steile klim kwam ze ten val en dit betekende bijna het einde van de wedstrijd voor Nina. Bij het oprijden van de klim kreeg haar motor na zwaar trekken ineens veel grip waardoor hij zo onder Nina vandaan de lucht in schoot en daarna met een klap op de grond terecht kwam. Bij de klap brak haar stuur af en hierdoor sloeg de stress toe bij Nina. Het stuur was aan de linkerzijde afgebroken en dit betekende dat ze haar koppeling niet meer kon gebruiken. Omdat ze met een Rekluse koppeling rijdt, hoeft ze bij het wegrijden geen koppeling te gebruiken en daarom probeerde Nina alles om toch maar weg te komen. Dit kostte haar veel kracht en klokte ze bij de tijdcontrole in met een straftijd van dertien minuten. Een goede uitslag was hierdoor verkeken maar toch besloot Nina om voor uitrijden te gaan maar wel wilde ze hierbij met het oog op de tweede dag zo min mogelijk krachten te verspelen.

Helaas liep dit anders want in de tweede ronde kwam ze in een steile afdaling ten val en kwam hierbij klem te zitten tussen twee stenen. Toen ze haar weg wilde vervolgen stond de ketting helemaal strak en daarnaast zag ze dat het tandwiel krom was geslagen. Ook dit probleem moest opgelost zien te worden voordat ze haar weg weer kon vervolgen. Ze klokte in op 28 minuten straftijd, een keer boven de dertig minuten betekent dat er diskwalificatie volgt. Nina besloot daarom om bij de resterende  controles gewoon door te klokken zodat ze weer iets speling kreeg.

In de derde ronde klokte ze op zes minuten straftijd maar was op dat moment al alle energie kwijt door wat ze in de eerste twee ronden had meegemaakt. In de derde ronde sloeg het noodlot dan echt toe. Haar ketting knapte, waarschijnlijk door de tik met de grote steen, wat ook het kromme tandwiel veroorzaakt heeft in de tweede ronde, en zat helemaal vastgeslagen. Nina kon bijna niet geloven dat ze ook deze tegenslag nog voor de kiezen kreeg. Voordat ze de ketting los had en er een nieuwe schakel opgezet kon worden, waren er weer vele minuten verstreken en dit had tot gevolg dat ze bij de voorlaatste tijdcontrole op 35 minuten straftijd in klokte. Dit betekende diskwalificatie voor Nina ondanks dat ze haar motor wel binnen de dertig minuten na haar officiele finishtijd had ingeleverd.

Ze was erg teleurgesteld maar wist ook dat er op zondag nieuwe kansen voor haar lagen. Wel was ze erg vermoeid na de inspanningen van de zaterdag en kon niet meer doen dan haar best omdat haar energiepijl beneden niveau was. Het had veel geregend waardoor de omstandigheden compleet anders waren dan op zaterdag.

Naar omstandigheden ging het rijden goed met Nina en omdat ze op safe reed, kwam het vertrouwen gedurende de dag steeds meer terug waardoor het rijden echt lekker begon te gaan. Ze sloot de dag af op een nette vierde plaats. Omdat ze op de eerste dag niet tot scoren was gekomen, eindigde ze in het eindklassement op een negende plaats. Op 8 en 9 juli krijgt het kampioenschap haar vervolg in Estland.

Kijk voor meer informatie op www.wpmteam.nl

Persberichten, Uitgelicht

Bericht navigatie

Vorig bericht: Daan Bruijsten heel dicht bij het podium in eerste EK Gouveia Portugal
Volgend bericht: Robert van Pelt stopt met actieve rallycarrière

Diversen

  • Gastenboek
  • KNMV uitslagen
  • Rookie klassement v.a. 2013
  • Scratch klassement v.a. 1999
  • ONK eindstanden v.a. 1995
  • ONK kampioenen v.a. 1995 (tabel)
  • ONK wedstrijdverslagen
  • KNMV uitslagen archief
  • KNMV wedstrijdreglement
  • Beginnen met enduro
  • Rondetijdenrekenhulp
  • EK/WK verslagen overzicht
  • ISDE verslagen overzicht
  • Enduro/offroad links

Links

  • Endurocats
  • WK enduro official
  • EK enduro official
  • FIM ISDE
  • FIM-Europe
  • DEM/DMSB Duitsland
  • FMB/BMB België
  • Live timing België
  • DXCS XC competition
  • Endurosprint

Enduro fotografen

  • enduro.nl foto albums
  • vsfoto.nl foto archief
  • enduro.nl Youtube
  • Mike Lopulalan
  • ShotsbyRoos
  • Martijn Stegeman
  • KVN Fotografie
  • 704 MX Pics
  • Fototeam Spenduro.Frans
  • Enduromedia video

Enduro organisatoren

  • EMC Enter
  • HAMAC Harfsen
  • MAC de Holterberg Holten
  • MC de Toerenteller
  • MC Havelte
  • MCNH Hellendoorn
  • MSV Motordrenthe Westerbork
  • VAMC Vorden
  • ZAMC Zelhem

enduro NL

  • ONK
  • ONK wedstrijdverslagen
  • Scratch klassement
  • Rookieklassement
  • KNMV uitslagen
  • KNMV uitslagen archief
  • Jeugd
  • enduro.nl foto albums
  • vsfoto.nl foto archief

enduro internationaal

  • EK/WK
  • ISDE
  • Email ons
  • English contact info
  • Admin

Copyright © 2025 enduro.nl.

Aangedreven door PressBook WordPress thema