Wedstrijdverslag ONK Enduro Kampioensrit Enter, 28-29 november 2014

Hans Vogels wint tweedaagse kampioensrit
Geen verrassende kampioenen, wel thriller-achtig spannend tot eind

Wat leek te beginnen als redelijk voorspelbaar vanwege vele categorieën met afgetekende leiders en een Enterse Motorclub (EMC) die gezien het mooie weer een te makkelijk 53 Hans Vogels (E2 en Scratch inters kampioen) het hele jaar super en wist de oprukkende   concurrentie voor te blijven parkoers voorschotelde, leek het saai te worden. Gelukkig is enduro onvoorspelbaar en deden zich, als altijd, weer enkele ontwikkelingen voor die voor flinke spanning zorgden. Kijkers die de gure wind van de vrijdag trotseerden kwamen dan ook volledig aan hun trekken. Bij de inters was het lange tijd Hans Vogels (E2) die stevig domineerde. Maar de speldenprikken van Robin Nijkamp (E2) werden allengs heviger en op de tweede dag werd Vogels tegen het einde nog bijna de winst in de tweedaagse ontfutseld. Wesley Pittens (E3) begon als tweede maar verloor de aansluiting door een forse schuiver in proef 3 op dag 1. Een ritsje E1 Scratch De winnaars van de scratch bokalen met links Hans Vogels (Inters Motorgazet bokaal) en   Thierry Pitten (nationalen Twin Air bokaal) rijders zagen toen mogelijkheden voor de derde plaats. Dolfing toonde zich de snelste achtervolger met een verrassende Engelsman Jack Rowland als vierde voor Ismo ten Velde op vijf. Een sterk optredende Kevin Dijk tikte aan als zesde. Wesley Pittens was wel snel maar kreeg ook nog af te rekenen met motorpech de eerste dag waardoor het in de E3 klasse nog ging spannen om de titel daar opeens ook Erwin Plekkenpol (E3) nog aanspraak kon maken. Bij de nationalen was beide dagen weer eens niemand opgewassen tegen aanstormend talent Thierry Pittens. Niet vreemd met tijden die regelmatig als vijfde of zesde tijd oppopten tussen de inters.

KAMPIOENSRIT BRACHT EVEN ENDURO RUST IN ENTER
Waar normaal de seizoensopener van het ONK enduro in januari in Enter wordt gehouden was het nu de afsluiter. Zo kwam het tot een hele periode van betrekkelijke enduro rust in Enter vanaf januari 2013. Waar het in januari vaak hard bevroren ondergrond en een lading (stuif)sneeuw en ijs geeft, was het nu prachtig zacht weer. Veels te zacht voor de kampioensrit waar het er stevig aan toe moet gaan om de echte kampioenen en enduro rijders eruit te halen, ofwel de bokken van de schapen te scheiden. Zo waren de omstandigheden niet. De EMC had gerekend op nattigheid en daar alles op geprepareerd. Met veels te mooi weer vooraf en op de twee dagen zelf was het parkoers (te) droog en de rijders konden dan ook spic en span hun rondjes rijden.

De EMC enduro commissie had op papier veel tijd maar nam die niet in de wetenschap dat het meestal tegen zit. En als je aan de 32e Reggerit begint is er natuurlijk veel ervaring in de club zoals Jos Rutjes van de commissie wist te melden. ‘Maar we proberen elk bouwwerkje te vieren en zelf te rijden, zo houden we de lol erin’. Zo moest nog even een brug gebouwd worden over het riviertje de Regge. Met hulp van de lokale Scouting werd het weer een fraai bouwwerk met een stevige hek erlangs en betonijzer op de vloer om ook bij nattigheid de grip te houden. Deelnemers die hier in het water wilden vallen zouden heel wat onkunde moeten meebrengen, zover kwam het trouwens niet.

DRIE MIDDELLANGE PROEVEN
2 daagse winnaarsDrie proeven waren te genieten. In het recente verleden had Enter twee zeer lange proeven over akkers, zandwegen en bossages met hier en daar een bruggetje met rijtijden rond de 13 minuten. Deze keer was voor een andere benadering gekozen mede omdat er in het wat drogere Notter mooie mogelijkheden waren aangeboord voor twee flinke proeven van ongeveer 6,5 a 7 minuten. Vele akkers waren aaneen geregen met een grote variëteit in bochten. In de eerste ‘Ben van Erp’ proef waren enkele wat lastigere overgangen van de ene naar de andere akker waarbij een niet te diepe sloot werd gekruist. Iets dat niet ieder even makkelijk af ging mede omdat de snelheid verkeerd (lees: te hoog) werd ingeschat. Dat leidde helaas tot wat valpartijen die in een enkel geval een blessure opleverde zoals voor Rendo Boersma die er zijn hand verstuikte waarbij een knobbel van zijn onderarm afbrak. Ingipsen en misschien een operatie gaan hopelijk een snelle heling brengen.

In de tweede ‘Twin Air’ proef was, naast ook flink wat droge akkers, het al vaker gebruikte mooie single track bos ingebouwd waardoor ook die specialiteit aan bod kwam. De derde ‘Sismatec’ proef had de enige circa 10m hoge zandbult aan boord waar mooie over de top sprongen te zien waren van o.a. Robin Nijkamp, Lucas Dolfing en de Pittens Brothers. De proef was ten opzichte van 2013 flink verlengd tot ca 6 minuten en bood een grote diversiteit aan bochtenwerk. Een crosser was op deze proeven enigszins in het voordeel, 176 De tweede dag als afsluiter nog een 25e proef, Jarno van Ekris (E2) laat zien waarom die   proef maar één keer werd geredenmaar zonder terdege crosservaring is het sowieso moeilijk winnen in een enduro. Al met al gauw zo’n 20 minuten proeftijd per ronde. Op de tweede dag was bij start/finish een vierde grasproef ingericht die vanwege de natte bodemgesteldheid alleen de allerlaatste ronde werd gebruikt, met een rijtijd van 2,5 minuut voor de snelste inters een waardige afsluiter. De route van 65 km mochten de Inters 4 keer rond, de nationalen 3 keer en daglicenties 2 keer. Zo hadden de inters na afloop maar liefst 25 proeven afgelegd met een totale proeftijd van dik 2,5 uur. Met een kwartiertje minder was dat de proeftijd van de gemiddelde nationale rijder al had die 6 proeven minder af te leggen.

OUDE MOTOREN EN DITO MANNEN
veteranen_oldiesveteranen_oldies2Op een tweedaagse komen vaak oud-rijders af en sommige doen dat met een enduro motor. Zo reden Jos Verweij zijn Jawa uit 1960, Freddy van de Laan de Puch uit 1973 en Gerhard Knol zijn Monark 125 uit 1975 over de weg van proef tot proef. Of zoals ze dat noemde ‘de motor even uitlaten’. Dat doen echte liefhebbers natuurlijk, die gaan niet zelf rijden 😉 Op de vraag waarom ze niet deelnemen was het antwoord ‘we willen die anderen niet voor schut zetten’, nou dan weet je het wel.

ONK INTERS E1
3 Het hele jaar al uitstekend en ook in de afronding de sterkste: E1 kampioen Lucas DolfingOp de eerste dag was het Kevin Dijk die verrassend als een duveltje uit het doosje vertrok. Het duurde tot proef 4 alvorens Lucas Dolfing de leiding kon overnemen. Dijk kon de tweede plaats lang vasthouden ondanks aandringen van Ismo ten Velde die op enkele seconden volgde. Een schuiver in proef 11 kostte Dijk echter minstens 15 seconden waardoor Ten Velde voorbij kwam. Dijk kon dat in de laatste proef niet meer rechtzetten. De vierde plaats was de hele dag in handen van Jack Rowland uit Noord-Engeland die in Nederland was om zijn nieuwe Sherco langs Reiger Shocks, Haan Wheels en o.a. Twin Air te loodsen om de zaak wat op te pimpen. Rowland was in 2013 jeugdkampioen in het EK en haalde in 2014 met een Husky de tweede plaats in het EK E1 enduro kampioenschap. Geen langzame jongen dus. Hij had de Sherco een half uur kunnen testen op de baan van TCD Hummelo. Weliswaar was deze tweedaagse daarmee niet perfect voorbereid maar met de ervaring en snelheid zoals genoemd was het geen hachelijk avontuur zoals ook al snel bleek. De tijden werden voor deze in het zand onervaren rijder met een nog niet optimaal geprepareerde Sherco allengs beter wat resulteerde in proefwinst op proef 11. Maar de concurrentie was toen al aan de horizon verdwenen dus was het meer een belofte voor de tweede dag. Lars Verbakel sloot aan als vijfde.

De tweede dag bracht een geladen Bas Klein Haneveld aan de start. Op de eerste dag was hij al vroeg uitgevallen met een ‘onbenulligheidje’ als een te strak staande nokkenasketting. Dus was hij geladen om revanche te halen. Al snel werd snelstarter Rowland teruggehaald en de leiding nipt overgenomen. Door een fout in proef 5 komt Rowland, die zich steeds 6 Engelsman Jack Rowland (E1) kwam zijn nieuwe Sherco afstellen en leerde snel bijbeter thuis voelde in het zand, weer aan de leiding met een gaatje van 10 seconden. In proef 7 slaat de pechduivel weer toe bij Klein Haneveld en is het over en uit. Dolfing en Ten Velde zaten er in die volgorde kort achter en gaan op hun beurt achter Rowland aan. Dolfing wint dan nog drie proeven maar weet ook dat om het kampioenschap en de tweedaagse te winnen hij voldoende marge heeft, laat zo de dagwinst aan Rowland en houdt Ten Velde op drie. Dijk zit de hele dag op ca 10 seconden van Ten velde maar kan niet de vuist maken zoals op de eerste dag. Desondanks laat hij als eerste jaars inter wel even zien dat er in 2015 met hem gerekend moet worden. Ook nu is de vijfde plaats voor Verbakel.
Tweedaagse: met 34 seconden marge is de winst voor Dolfing met Rowland op twee en Ten Velde als derde.
Titel: Dolfing had al een mooie voorsprong en wordt na de pech van 2013 nu een mooi kampioen, op twee Ten Velde en Dijk op drie

ONK INTERS E2
Hoewel nu eindelijk de voorbereidingen van Dakar achter de rug zijn en de spullen op weg zijn naar Zuid-Amerika zou Hans Vogels vrijuit kunnen rijden. Dat bleek ook wel de eerste dag. Vanaf de eerste proef aan de leiding met een tergend langzaam oplopende achterstand 50 Robin Nijkamp (E2) heeft dit jaar een flinke stap vooruit gezetvoor de steeds beter rijdende Robin Nijkamp leek het weer een start/finish benadering te worden. In proef 9 slaat Nijkamp echter toe en brengt de afstand terug tot 24 seconden. Ook daarna is het nog tweemaal Nijkamp die victorie kraait maar kleiner dan 19 seconden wordt de achterstand niet en wint Vogels dag 1. Johnny Bosmans doorgaans de derde in dit rijtje komt moeizaam op gang. Vincent Rikhof doet het juist erg goed en gaat Bosmans lange tijd voor die bovendien ook nog Kay Hulshof achter zich aan krijgt. In proef 7 wint Bosmans voldoende tijd om de derde plaats over te nemen. Rikhof maakt nog een fout in proef 10 maar Hulshof heeft net te veel achterstand om daarvan te kunnen profiteren zodat de plaatsen vier en vijf vastliggen.

De tweede dag is de eerste ronde volledig voor Vogels. Vanaf proef 4 begint Nijkamp het Vogels bastion met succes te bestoken en wint vier van de acht daarna komende proeven. Omdat Vogels de andere vier wint maar Nijkamp enkele flinke tikken uitdeelt op de Sismatec proef (tot 5 seconden) gaat de leiding in proef 10 naar Nijkamp met 1 seconde marge. Vogels rijdt gestaag door in de wetenschap dat zijn doel voor de achtste keer het ONK winnen niet in gevaar is. Als Nijkamp op proef 12 er ‘even’ 9 seconden afrijdt ziet Vogels de voorsprong slinken tot 9 seconden en wordt het nog uiterst spannend in de laatste grasproef. Nijkamp is ook daar sneller maar houdt onder de streep een tekort van 4 seconden waardoor hij weliswaar dagwinnaar wordt, maar de tweedaagse voor Vogels is. Bosmans pakte al snel de derde plaats als in alle voorgaande wedstrijden dit seizoen en sluit ook op die plaats af. Vincent Rikhof legt het af tegen Kay Hulshof voor de vierde plaats.
Tweedaagse: de winst voor Vogels met een uiterst sterke en dicht genaderde Nijkamp op twee. Bosmans als derde.
Titel: Vogels wint dit jaar negen van de tien dagen en daarmee zijn achtste ONK. Een steeds sterkere Nijkamp levert zijn titel van 2013 in en eindigt op twee met Bosmans op drie

ONK INTERS E3
234 Pech en een harde val weerhielden Wesley Pittens niet van een schitterend E3 kampioenschapWesley Pittens was nadat Mark Wassink een sleutelbeen blessure opliep alleenheerser. Inmiddels was de voorsprong op Erwin Plekkenpol opgelopen tot 28 punten. Met nog maximaal 60 punten te halen zou het wel loslopen. De eerste dag bouwde Pittens gezwind een voorsprong op door zeven van de eerste acht proeven te winnen. Ondanks dat hij in proef 3 een harde klapper maakt, en Robin Voortman die proef weet te winnen, bedraagt de voorsprong inmiddels 1.21 minuut op Plekkenpol. In proef 9 gaat het helemaal fout, stopt de motor alle dienst en is het duwen geblazen. Overmand door zoveel pech en het idee dat de tweedaagse voorbij is lopen Wesley en vriendin Amanda terug richting start/finish waarbij de waterlanders zich opdringen, weg kampioenschap! Ze komen echter voorzitter van de Offroad, Enduro en Trial commissie (OET) Jos Arends tegen die vertelt dat hij de motor snel moet repareren en dan morgen weer kan starten. Mits de motor klaar is en binnen een uur na zijn oorspronkelijke finishtijd in het parc Ferme staat. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd en samen met de geblesseerde rijder Peter Huijbregts wordt de reparatie ingezet. Plekkenpol benut de ontstane ruimte en wint de dag voor Voortman, Marc Pepers en Jarno van Ekris in die volgorde. Zo neemt Plekkenpol de leiding in het kampioenschap met een marge van 2 punten op Pittens.

Pittens weet op tijd het, zoals hij ‘officieus’ meldt schakel- en koppelingsprobleem op te lossen, en kan de tweede dag van start. Hij dient voor Plekkenpol te finishen om de titel zeker te stellen. Hoewel Plekkenpol zijn best doet is Pittens niet te houden, na vijf proeven is de voorsprong 70 seconden. Dan slaat het noodlot toe en gaat hij op proef 6 met hoge snelheid drie keer over de kop. Deze klap komt hard aan want Pittens bezeert zijn rug en ribben. Op wilskracht en in toertempo weet hij de proef uit te rijden maar verliest 49 152 Erwin Plekkenpol won de tweedaagse bij de E3seconden van zijn voorsprong. Met flink wat pijn en een doos pijnstillers wordt doorgezet en hoewel het hele scherpe er wel af is weet hij nog steeds proeven te winnen. Naar het einde toe gaat het steeds beter. Zo groeit het gaatje en wordt hij alsnog dagwinnaar voor Plekkenpol die natuurlijk graag kampioen was geworden. Die zag in 2009 ook door pech het kampioenschap vervliegen maar is anderzijds ook wel blij met het winnen van de tweedaagse in deze klasse. Robin Voortman, Marc Pepers en Jarno van Ekris nemen als snel de overige plaatsen in het eerste vijftal in en wisselen niet meer van plaats.
Tweedaagse: winst voor Plekkenpol met Voortman als tweede en Pepers derde.
Titel: Pittens weet een sterk seizoen af te sluiten met een dik verdiend kampioenschap, Plekkenpol eindigt als tweede en Voortman op drie

INTERS VETERANEN 40+ EV40
Lijstaanvoerder Peter Bergsma begon met een voorsprong van 36 punten op Michel van den Brand en kon dus in principe na een dag de kampioenstrui aantrekken. Van den Brand gaat strak van kiet, wint 8 van de 12 proeven en ziet vooral tegen het einde Henk Knuiman die de overige vier proeven wint langzaam inlopen. Met 2,2 sec is de winst toch nog voor Van den Brand. Bergsma kan zich niet met deze twee mengen mede door de gebroken pink opgelopen in Harfsen en incasseert ruim een minuut om als derde te finishen. Ruim genoeg voor het kampioenschap. Allan Davids is met Dinand Tijhuis en Kees Zuidhof in een gevecht om de kampioenspunten voor de derde plaats maar weet zijn voordeel op de akkers om te zetten in een duidelijke derde plaats vóór Tijhuis. Die is meer de man van het kruip-sluip werk en bospaden maar daar is hier niet zoveel van. Zuidhof finisht als vijfde.

251 Ondanks een gebroken pink, Peter Bergsma de onbetwiste EV40 kampioen

Rabbit Racing rijder Bergsma start de tweede dag in het kampioenstricot en weet na het afleggen van de eerste 20 meter dat zijn tweede kampioenschap na eerder een E1 titel een feit is. Voor de rest is het allemaal Knuiman wat de klok slaat. Van den Brand weet er een te winnen maar kan zich verder nauwelijks met de strijd om de kopposities bemoeien. Knuiman wint daarom voor Allan Davids die een sterke laatste ronde nog bekroond ziet door Bergsma nog net voorbij te schieten. Achter Bergsma eindigt Van den Brand als vierde voor Tijhuis.
Tweedaagse: Knuiman wint zijn eerste tweedaagse bij de 40+ voor Van den Brand en Bergsma als derde.
Titel: Bergsma pakt verdiend het kampioenschap en krijgt Van den Brand en Davids mee op het ereschavot

SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Lange tijd domineerde Vogels (E2) de eerste dag. Pittens (E3) begon als tweede maar verloor de aansluiting door een forse schuiver in proef 3 en viel later uit met een mechanisch probleem. Nijkamp (E2) nam over, trok flink door en won drie van de laatste vier proeven maar bleef steken op 19 seconden. De derde plaats was inzet van een ritsje E1 rijders. Dolfing toonde zich de snelste achtervolger en had lang een verrassend sterke Dijk in zijn kielzog. Ten Velde profiteerde van een foutje van Dijk en eiste de vierde posit8ie op voor Dijk en Engelsman Rowland.

Op de tweede dag belandde Vogels na een sterke eerste ronde in een nek-aan–nek race met Nijkamp waarbij om en om proeven werden gewonnen. Tegen het eind had Nijkamp nog over voor een heel sterk eindschot en liep snel in. Het was erg spannend maar Vogels hield het hoofd koel, 4 seconden over en werd daarmee de terechte winnaar van de tweedaagse in de scratch. Voor de derde plaats weer een E1 onderonsje maar deze is voor Rowland die toont het zand snel onder de knie te hebben en Dolfing en Ten Velde achter zich houdt op vier en vijf.
Tweedaagse: Ditmaal wint Vogels voor maar liefst de zevende keer de tweedaagse en daarmee de Voorzittersbeker en behaalt daarmee zijn doelstelling om het record van Toine van Dijk (zes keer) te breken. Nijkamp twee en Dolfing drie.
Titel: De scratch Inters komt ook al voor de zevende keer in handen van Vogels. Pittens zakt door zijn mindere tweedaagse resultaat terug naar de derde plaats achter Nijkamp.

EURO/ NATIONALEN A1
346 Ontluikend talent Thierry Pittens was ongenaakbaar en won de A1 titel en Scratch nationalenBeide dagen was er niemand opgewassen tegen de dit jaar onverslaanbare Thierry Pittens. In zijn tweede wedstrijd weet Michel Hoenson ais jeugdenduro kampioen J2 2014 ook weer de tweede plaats beide keren zeker te stellen. Ook over de derde en vierde plaats is geen twijfel met John Roestenburg als derde voor Thymo Scholten
Tweedaagse: Overduidelijk voor Pittens met Hoenson als tweede en Roestenburg als derde
Titel: Pittens met Roestenburg als tweede en Jan Daris als derde.

EURO/ NATIONALEN N1
388 Pa en zoon kampioen, Jordie Berghorst nam het zoon- en N1-deel voor zijn rekeningHet hele jaar was Jordie Berghorst al de te kloppen man. Hier was dat niet anders en met twee glanzende overwinningen werd dat nog eens benadrukt. Achter hem was er wel strijd maar de volgorde bleef beide dagen dezelfde met als tweede Sjoerd Eskes voor Tim Kruiper, nieuwkomer Julian Harvey en Roy van de Pieterman op vijf.
Tweedaagse: Berghorst wint voor Eskes en Kruiper die mee mogen naar het podium.
Titel: Berghorst kampioen, met Eskes op twee en Kruiper op drie

EURO/ NATIONALEN N2
417 Dat sommige rallyrijders ook leuk kunnen crossen bewees Robert van Pelt met de N2 tweedaagse   winstRobert van Pelt kan aardig crossen (om zijn Dakar kunsten maar even te vergeten) en stuurde de Yamaha schijnbaar met groot gemak naar de overwinning in beide dagen. Bjorn Sloot was het hele jaar nog niet geklopt maar moest er hier aan geloven. Hij wilde wel, maar is meer van de smalle paadjes en extreem. Daar was hier weinig van. Zo was het ook goed. Rob Wouda tekende 498 De voor de N2 te sterke Bjorn Sloot werd kampioen en gaat de E2 versterkenvoor twee derde plaatsen terwijl Rob Smits op weg leek naar de vierde plaats maar gediskwalificeerd werd vanwege het oversteken van een spoorweg waar de rode lampen brandden. Hij was niet de enige want ook twee anderen viel dat ten deel. De vierde plaats na twee dagen kwam zo bij Jeffrey Kamphuis die de snelle dame Kimberley Braam zag aansluiten als zeer nette vijfde.
Tweedaagse: de winst voor Van Pelt met Sloot op twee en Wouda als derde.
Titel: Sloot kon de tweede dag na de eerste 20 meter de trui aan en is een zeer waardig kampioen, tweede is Rob Smits en derde Kimberley Braam.

EURO/ NATIONALEN N3
609 In zijn tweede jeugd ging de N3 titel terecht naar Rob LauwersChristian Dignum staat bekend als goed crosser en op deze crossakkers liet hij dat prima zien. Met twee dikke dagwinsten was alles duidelijk. Klassementsleider Rob Lauwers kwam er niet aan maar die had een andere prioriteit, heel blijven en uitrijden. Zeker nu grote concurrent Arjan van de Vleuten door trieste familieomstandigheden niet kon deelnemen. Met een derde en tweede plaats was alles dik voor elkaar. Rik Vierhuizen eindigde de eerste dag als tweede maar viel de tweede dag uit met een technisch defect. Nina Klink was goed op dreef en ‘with a little bit help from her friends’ werd het een ‘klink’ende derde plaats. Robin Holtmeulen pakte de vierde plaats voor Jim Jimmink.
Tweedaagse: Dignum wint voor Lauwers en Klink.
Titel: Lauwers met op twee Klink en Vierhuizen op drie.

NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
773 Door een mooie eindsprint ging de NV40 titel toch nog naar Michel van RoonMichel van Roon moest nog twee punten goedmaken op kampioensleider Eddy Heersink. Door twee keer de dagwinst werd dat doel ruimschoots gehaald en daarmee de titel. Heersink bleef goed in de buurt en sloot aan als tweede voor Paul Dijkstra, Maurice van de Berg en Marco van Geel.
Tweedaagse: de winst voor Van Roon met Heersink en Dijkstra als tweede en derde.
Titel: kampioen Van Roon viert zijn eerste enduro titel met Heersink op twee en Peter Maranus op drie

NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
890 Gert Berghorst (NV50) was niet te houden en pakte het pa-deel van het kampioenschapGert Berghorst had een flinke voorsprong en kon rustig aan doen. Dat deed hij niet ondanks sterke druk de eerste dag van Peet van Saase. Die ging de tweede dag in de fout met rode lampen op een overweg en werd gediskwalificeerd. Berghorst won zo makkelijk de tweede dag en zag uiteindelijk Henk Schuizeman netjes de tweede plaats pakken voor Martien Jimmink die het moest hebben van een sterke tweede dag. Vierde Ludwig Cissen gevolgd door Erik Scholten.
Tweedaagse: de winst voor Berghorst met Schuizeman op twee en Jimmink als derde.
Titel: Berghorst, op twee Jimmink en Ludwig Cissen als derde die beiden profiteren van het misfortuin van Van Saase.

SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Thierry Pittens was weer niet te pakken en won beide dagen voor een ook erg sterk rijdende Rooky winnaar Thierry PittensDignum. Rob van Pelt greep de derde plaats voor Bjorn Sloot. Michel Hoenson zag een sterke tweede dag beloond door op te kunnen stomen naar de vijfde plaats.
Tweedaagse: de winst voor Pittens met Dignum op twee en Van Pelt als derde.
Titel: Pittens voor Sloot en Lauwers (3).

Het enduro.nl Rookie of the Year klassement werd uiteraard ook gewonnen door Thierry Pittens. De snelste nieuwe licentiehouder krijgt een fraaie medaille en 100 euro cash.

VRIJWILLIGERS
Als bij elke enduro waren de vrijwilligers van de EMC maar ook van andere clubs weer volop in touw om deze tweedaagse mogelijk te maken. Het zijn de mannen en vrouwen vrijwilligers die een enduro mogelijk maken. Denk daarbij ook aan route- en proefuitzetters/bouwers, start/finish inrichters, inschrijvingen, opruimers, koffiebrengers, EHBO, tijdwaarnemers enz. Daar gaat onwaarschijnlijk veel werk en tijd in zitten. Zonder hen wordt er geen enduro verreden. Sommige rijders realiseren zich dat niet en hebben commentaar dat zus en zo beter kan. Als ze zelf eens de handen uit de mouwen steken om zoiets omvangrijks als een enduro te organiseren komen ze er snel achter dat het heel veel werk is. Het is dan ook des te zuurder als er ongenuanceerd commentaar op vrijwilligers werk komt.

Buiten de organiserende clubs zetten vele mensen zich iedere week weer nagenoeg belangeloos in voor de rijders en verdienen daarvoor veel waardering. Daarom bij deze en namens alle rijders, hartelijk dank aan organisatoren en KNMV met name Jos Arends als voorzitter van de Enduro, Trial en Offroad (OET) Commissie en wedstrijdleider Wilco Bruijn die beide met hun medewerkers duidelijk laten merken dat er naar commentaar geluisterd wordt en naar mogelijkheden wordt gezocht de sport nog aantrekkelijker te maken. Maar natuurlijk geldt dank ook alle andere KNMV officials, tijdwaarnemers en bondsbureau en natuurlijk de Flying Doctors waaronder KNMV wedstrijdarts Roel Horstra die nu op zoek is naar een opvolger nu hij met pensioen gaat. Verder niet te vergeten de Promotie Groep Dutch Enduro onder aanvoering van Hennie Wullink die het met vele steunende bedrijven ieder jaar weer mogelijk maakt de sport net weer iets te verbeteren. Laten we voorts ook niet vergeten de beheerder van de website enduro.nl Henk van der Spek en degenen die daar die mooie verhaaltjes en foto’s op insturen. Natuurlijk is de steun van talloze gemeenten, provincies, staatsbosbeheer, politie, defensie en alle andere landeigenaren die de clubs in de gelegenheid stellen om een enduro te kunnen organiseren onontbeerlijk. En niet op de laatste plaats al die verzorgers/helpers die er steeds maar weer voor zorgen dat de rijders hun natje en droogje krijgen.

KNMV bestuurslid Wim Mulder eert uittredend KNMV enduro coryfee Derk MogenzompStil gestaan werd bij het afscheid van Derk Mogenzomp. KNMV bestuurslid Wim Mulder bedankte Derk voor zijn jarenlange steun aan de Nederlandse enduro waar hij diverse rollen heeft vervuld, laatstelijk als jury voorzitter. De laatste is een baantje waar de officiële straffen en bezwaren aan de orde komen, niet altijd het leukste maar wel oh zo noodzakelijk om de sport in goede banen te leiden. Er werd nog onthuld dat Derk zelf maar liefst 11 kampioensritten gereden had en er maar liefst 49 had meegemaakt. Ook zijn bijnaam in de tijd dat hij zich bezighield met geluidsmetingen werd gememoreerd. ‘Derk Decibel’ kreeg naast dank een mooi cadeau van Jos Arends voor zijn steun aan de enduro en uiteraard een heel warm applaus!

Henk van der Spek werd overrompeld met het winnen van de vrijwilligerstrofeeDe vrijwilligersbeker voor de meest in het oog springende vrijwilliger ging dit jaar naar Henk van der Spek voor meer dan 20 jaar steun aan endurorijders en organisaties met zijn website enduro.nl, het meegaan in eigen tijd en kosten naar alle EK, WK en zesdaagses, Ondersteunen van de talentontwikkeling en wat dies meer zij. Tot slot mag vermeld de gewaardeerde steun van Twin Air en Motorgazet want die stellen ieder jaar de nationalen en inters scratch trofee ter beschikking. Hetzelfde geldt ook Lasbedrijf Jan Swinkels met de dit jaar al weer zesde vrijwilligersbokaal.

Steun en toeverlaat Andre Pullen van het WPM team dat vorig jaar nog bijna alle prijzen won en dit jaar sinds lange tijd door pech en blessures eens geen kampioenschap mocht vieren, reikte weer de aanmoedigingstrofee uit. Wout Theuws was de gelukkige daar hij ondanks een vreselijk slopende ziekte toch steeds weer de moed bijeen harkt om ‘deur te goan’ met de oh zo mooie enduro sport. Ook in deze tweedaagse stond Wout weer zijn mannetje. Maar ook dat hij ondanks alles altijd goedlachs is. Zo belandde de beker met de grote oren terecht bij hem.

DE EMC HAD HET VOOR ELKAAR
De EMC had alles prima op orde, iedereen was dik tevreden. De opzet met kortere proeven maar dan wel drie en nog een vierde als toetje op het eind was zeer geslaagd. De rijders waren in ieder geval flink moe! Het gebeuren werd afgerond met een gezellige feestavond waarbij alle winnaars van de tweedaagse en de nationale kampioenen werden gehuldigd en een ronkende motor in de zaal niet ontbrak (Vogels en Bergsma waren de rokers…).

Opmerkelijk is dat twee broers een titel behalen in het NK, Wesley Pittens in de E3 en Thierry in de A1. Daarnaast ook Vader Gert Berghorst (NV50) en zoon Jordie (N1) kampioen. Een unicum in het NK enduro.
Ook opmerkelijk is dat twee WMX dames Kimberley Braam en Nina Klink zich met een derde en tweede kampioensplaats in hun klasse direct plaatsen en kwalificeren voor een plaatsje bij de Inters in 2015.

AANDACHT VEREIST
Veel ging er goed maar ook een paar dingen niet. Zo lag de snelheid op de openbare weg veelal te hoog. Er zaten veel 60 km/u wegen in (te zien aan de gestippelde wegmarkering aan beide wegzijden). Een controlerend motoragent met lasergun had de instelling staan op 80 km/u en heeft heel wat rijnummers opgeschreven. Ook bij het kruisen van de spoorbaan reden enkele rijders door rood en zelfs onder neergaande bomen door. Aanwonenden hebben dat gemeld aan de EMC. Toen hier op zaterdag op werd gecontroleerd zijn 3 rijders gediskwalificeerd.

Let wel dit zijn ‘aardigheden’ die bij een volgende vergunningsaanvraag van een club op tafel komen. Wedstrijdleider Wilco Bruijn verwoordde het als volgt ‘Laten we er met z’n allen voor zorgen dat wij, als enduro rijders, niet gezien worden als een vrijgevochten bende.’. En zo is het, hopelijk trekken allen die het betreft zich dit aan.

Ook uit andere zaken blijkt de reglementskennis van rijders nog niet optimaal. Bij enduro is dat gevaarlijk want het kan je een daguitslag of zelfs kampioenschap kosten! Want weet iedereen wat te doen als je b.v. op de eerste dag van een tweedaagse uitvalt? Hier wat er in het reglement staat.

Art. 9.6 Deelname na uitval
Een rijder die gedurende een dag uitvalt is gerechtigd om de volgende dag deel te nemen onder de volgende voorwaarden:
1. Hij moet zijn motorfiets bij de finishcontrole binnen de volgende tijdslimieten aanbieden: niet vroeger dan zijn reguliere finishtijd van deze dag en niet later dan 60 minuten na deze tijd.
2. Het frame moet hetzelfde gemerkte frame zijn, als waar mee de wedstrijd is begonnen (zie art. 2.3).
3. De motorfiets moet onderworpen worden aan een complete technische controle, inclusief geluidsmeting.
4. De rijder, die door de wedstrijdleider gediskwalificeerd is, kan doorgaan met de handelingen zoals boven aangegeven onder de punten 1, 2 en 3 en wachten op de bevestiging van de Jury (art. 7.1).

Kortom je mag de motor compleet verbouwen als je het origineel gemerkte frame maar houdt. Natuurlijk krijg je wel een nulscore die dag. Belangrijker is vaak wat er niet in het reglement staat. Ook als je krijgt te horen dat je gediskwalificeerd gaat worden kun je rustig de dag afmaken. Sowieso moet je altijd finishen/inleveren in een enduro. Je weet namelijk nooit wat vele anderen is overkomen en wat de wedstrijdleiding daarover beslist. Overigens is het fijn dat de KNMV officials hun reglementskennis delen met de rijders, want ze zijn er niet alleen om afwijkingen vh reglement te constateren maar ook om de weg te wijzen. Dat zijn de klantvriendelijke officials waar rijders blij mee zijn.

De KNMV start in 2015 de Cross Country (XC) competitie met vooralsnog al wedstrijden in Bornerbroek, Westerbork en Eindhoven. Er zijn nog diverse clubs die het overwegen, als bv voor Eersel. Een competitie gedurende het jaar en bij uitstek geschikt voor enduro motoren in het ‘stille’ seizoen. De eerstvolgende ONK enduro is zoals het er nu naar uitziet 21 februari 2015 in Eindhoven. De MAC Veldhoven maakt er wel een heel mooi enduro jaar van met daarnaast een jeugdenduro, een XC wedstrijd en ook de tweedaagse kampioensrit op 12 en 13 december 2015. Top! Voor het zover is komt er eerst nog op 27 december 2014 de Twin Air Super enduro in Schijndel waar oa Wesley Pittens als organisator optreedt en weer een heel spektakel te wachten staat, ditmaal met meerdere klasses. Reken erop dat ook Jack Rowland en andere toppers van de partij zullen zijn.

Tekst: Alex Peters

alexFoto’s: VSFoto.nl en enduro.nl

© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.

Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl

IN DE (ENDURO)RAND

Lucas Dolfing E1 kampioen
De eerste dag ging alles lekker en won ik. De tweede dag reed ik de eerste ronde wat moeizaam maar daarna ging het beter. Jack (red: Rowland) reed erg sterk en ergens in mijn achterhoofd dacht ik aan het behalen van het kampioenschap. Dat is gelukt. In 2015 ga ik op dezelfde voet verder, de TM loopt prima en bevalt me erg goed, ik blijf ook in de E1 en rijdt het ONK en alle EK’s. Hopelijk ook weer een enkele WK en de zesdaagse. Dat zie ik zitten.

Hans Vogels E2 kampioen
Ik zit prima in mijn vel en inmiddels is al mijn Dakar spul eindelijk op weg naar Zuid-Amerika, dat is een hele last van mijn en mijn vaders (red: Ries) schouder. De eerste dag ging erg lekker. De tweede dag eigenlijk helemaal niks meegemaakt (red: niet gevallen) maar toch kwam weer Dakar in mijn achterhoofd. Dat gaf mede doordat Robin zo hard aandrong toch wat onzekerheid. Ja ook ik met al mijn ervaring haha! Ik kon echt niet harder. Hoe dan ook liep goed af. Ik kwam hier om voor de zevende keer de Voorzittersbeker te winnen (red: snelste inter in de tweedaagse) en zo Toine van Dijk met zijn zes stuks te overtroeven. Nu heb ik ook mijn achtste ONK, doel is 10 en moet er dus nog twee halen. Daarna ga ik bij de liefhebbers rijden!! Volgend jaar zoek ik de concurrentie op. Wesley (red: Pittens) gaat Beta rijden in de E3, ook Mark is daar. Ik ga ook E3 rijden weer met de mij goed bevallende KTM. Dan kan Robin (Red: Nijkamp) in de E2 op KTM het opnemen tegen Bas (red: Klein Haneveld) want die gaat ook naar Beta.
Plan voor Dakar is nu ik wat meer naar voren sta met startnr 37 snel proberen bij de eerste 20 te komen en daarin te finishen. Ik wil heel thuiskomen, dat is het belangrijkste.

Robin Nijkamp E2 runner-up
Het ging lekker de eerste dag maar ik kreeg Hans (Red: Vogels) pas op het eind een beetje te pakken. De tweede dag voelde ik dat ik wat over had en kon ik meer aanzetten naar het eind. Jammer het was net te kort, maar Hans geeft ook flink gas. Ik ben geen heel technische rijder, het gaat wel haha. Ik ga binnenkort een conditietest doen om te kijken waar ik sta. Volgens jaar in ieder geval weer de E2 klasse met WPM KTM en ik wil alle EK’s rijden en als het kan ook de zesdaagse.

Wesley Pittens E3 Kampioen
Ik had de hele (red: eerste) dag al geen goed gevoel bij die motor, rare geluiden en stinken naar olie. Toen hij ermee stopte zat ik er helemaal doorheen. Ik dacht dat het hele jaar voor niets was geweest, gelukkig kwam ik Jos en Peter tegen (red: Arends en Huijbrechts) die beter wisten. Met Peter toen gaan repareren en de motor op tijd ingeleverd. De tweede dag ging goed maar ik maakte een harde val in proef 6. In een harde bocht kreeg ik een kontenwipper en begon gelijk te rollen. Alles deed me pijn, doof gevoel in de benen en mijn rechterhand was helemaal slap. Ik had veel pijn maar kon door. Ik wilde die titel en het is gelukt. Ben nu wel bont en blauw, heb overal pijn. Ga vroeg naar bed vanavond. Volgend jaar rijd ik voor Beta in de E3 met eenzelfde 480 als de Davids broeders hebben. Ik ga alle EK’s rijden en hoop dat er ook enkele WK’s inzitten. Een Nederlands team voor de zesdaagse? Ik hoop dat het lukt want dat wil ik graag.

Peter Bergsma EV40 kampioen
Begin dit jaar zou ik geen enduro’s rijden. Maar Rabbit Racing deed mij een mooi aanbod met een Husky en dat is goedgekomen. Twee weken geleden in Harfsen heb ik mijn pink gebroken en ter plaatse weer recht laten trekken. Ze wilden het in het gips zetten maar dan kon ik de tweedaagse niet rijden. Laat maar! Nu eens zien wat ik ermee ga doen. Voor 2015 nog geen enkel plan, er zijn twee dochtertjes die willen rijden. Misschien in de jeugdenduro?

ONK Enduro Enter dag 1 28-11-2014

INTERS E1 <125 2T <250 4T:
1 Lucas Dolfing 1:17:13,55 2 Ismo ten Velde 1:17:53,55 3 Kevin Dijk 1:18:00,92 4 Jack Rowland 1:18:13,34 5 Lars Verbakel 1:22:05,01

INTERS E2 <250 2T <450 4T: 1 Hans Vogels 1:15:50,10 2 Robin Nijkamp 1:16:09,71 3 Johnny Bosmans 1:19:36,49 4 Vincent Rikhof 1:20:36,13 5 Kay Hulshof 1:20:42,31 6 Ronald van Amersfoort 1:23:51,62 7 Casper Ovaa 1:24:46,80 8 Hans Polsvoort 1:26:14,26 9 Buddy Lebens 1:26:22,93 10 Henk Spenkelink 1:31:25,37 INTERS E3 >290 2T >475 4T:
1 Erwin Plekkenpol 1:20:22,36 2 Robin Voortman 1:21:06,94 3 Marc Pepers 1:21:46,23 4 Jarno van Ekris 1:25:05,95 x Wesley Pittens — —

INTERS EV40:
1 Michel van den Brand 1:24:22,92 2 Henk Knuiman 1:24:25,06 3 Peter Bergsma 1:25:34,12 4 Allan Davids 1:25:58,87 5 Dinand Tijhuis 1:26:20,94 6 Kees Zuidhof 1:26:48,20 7 Niek Dijkman 1:29:34,37 8 Erik Buursema 1:29:36,57 9 Gerard Steenbergen 1:31:15,16 10 Erwin Wolting 1:31:44,77

EURO/NATIONALEN A1 <125 2T
1 Thierry Pittens 0:58:42,85 2 Michel Hoenson 1:01:58,95 3 John Roestenburg 1:08:09,11 4 Thymo Scholten 1:15:11,09

EURO/NATIONALEN N1 <125 2T <250 4T:
1 Jordi Berghorst 1:01:42,79 2 Sjoerd Eskes 1:03:47,05 3 Tim Kruiper 1:04:15,47 4 Julian Harvey 1:04:59,00 5 Roy vd Pieterman 1:06:12,92 6 Kay Arne Bulsink 1:07:54,57 7 Arnold de Lange 1:10:51,95 8 Jeroen Vlasblom 1:12:21,10 9 Abco Wattel 1:20:04,45 10 Loek van Zeeland 1:22:57,25

EURO/NATIONALEN N2 <250 2T <450 4T: 1 Robert van Pelt jr 1:01:09,95 2 Bjorn Sloot 1:02:06,11 3 Rob Wouda 1:04:36,04 4 Jos van Dal 1:05:03,98 5 Rob Smits 1:05:29,13 6 Alexander de Haan 1:06:10,51 7 Jeffrey Kamphuis 1:06:19,21 8 Ron Honcoop 1:06:28,31 9 Kimberley Braam 1:06:29,33 10 Joost Davids 1:07:16,48 EURO/NATIONALEN N3 >290 2T >475 4T:
1 Christian Dignum 0:59:20,09 2 Rik Vierhuizen 1:01:42,94 3 Rob Lauwers 1:01:48,35 4 Nina Klink 1:04:27,73 5 Robin Holtmeulen 1:05:07,70 6 Bart Oosting 1:05:23,07 7 Jim Jimmink 1:06:34,72 8 Nico Freriks 1:07:58,73 9 Niek Oude Weernink 1:09:34,71 10 Sven Erik Bulsink 1:09:40,21

EURO/NATIONALEN NV40:
1 Michel Van Roon 1:05:05,98 2 Eddy Heersink 1:07:45,72 3 Paul Dijkstra 1:08:04,84 4 Marco van Geel 1:09:53,91 5 Peter Maranus 1:10:19,99 6 Maurice van der Berg 1:10:28,29 7 Dennis van Dalen 1:10:32,87 8 Wopke Hoekstra 1:10:47,58 9 Rein Bokslag 1:11:19,52 10 Gerard Buis 1:12:03,16

EURO/NATIONALEN NV50:
1 Peter van Saase 1:06:52,96 2 Gert Berghorst 1:06:57,15 3 Martien Jimmink 1:07:47,02 4 Ludwig Cissen 1:08:32,72 5 Henk Schuizeman 1:08:44,77 6 Ron Bruin 1:11:02,26 7 Erik Scholten 1:11:13,73 8 Robert van Pelt sr 1:11:50,85 9 Simon Schimmel 1:12:11,69 10 Gerrit-Jan Vierhuizen 1:12:42,58

DAGLICENTIES:
1 Erald Lammertink 0:38:50,95 2 Henry Pol 0:41:09,05 3 Mark Smits 0:41:29,71 4 Peter Lenselink 0:42:07,37 5 René Satink 0:42:20,96 6 Gerard Jimmink 0:42:45,21 7 Jeroen Klein Kromhof 0:41:25,18 8 Paul Bennink 0:43:52,29 9 Gert-Jan Valk 0:43:58,73 10 Jan-Hans Dolfing 0:44:00,34

CLUBTEAMS:
1 East Brabant MAC Bedaf 0:00:00,00
2 MAC Veenendaal 0:00:04,19
3 Braboteam 1 0:10:08,67

MERKENTEAMS:
1 Husqvarna Motorcycles 0:01:11,20
2 TM Racing Nederland 0:03:07,43
3 KTM WPM 2 0:09:59,85

ONK Enduro Enter dag 2 29-11-2014

INTERS E1 <125 2T <250 4T:
1 Jack Rowland 1:18:45,75 2 Lucas Dolfing 1:19:12,35 3 Ismo ten Velde 1:19:24,40 4 Kevin Dijk 1:20:50,87 5 Lars Verbakel 1:24:37,28 x Bas Klein Haneveld — —

INTERS E2 <250 2T <450 4T: 1 Robin Nijkamp 1:17:59,56 2 Hans Vogels 1:18:14,97 3 Johnny Bosmans 1:20:00,44 4 Kay Hulshof 1:22:08,17 5 Vincent Rikhof 1:22:40,45 6 Ronald van Amersfoort 1:24:35,01 7 Buddy Lebens 1:26:16,84 8 Casper Ovaa 1:29:20,20 9 Henk Spenkelink 1:30:59,88 INTERS E3 >290 2T >475 4T:
1 Wesley Pittens 1:20:27,39 2 Erwin Plekkenpol 1:21:00,93 3 Robin Voortman 1:23:18,70 4 Marc Pepers 1:25:35,18 5 Jarno van Ekris 1:28:58,35

INTERS EV40:
1 Henk Knuiman 1:25:58,64 2 Allan Davids 1:27:07,25 3 Peter Bergsma 1:27:09,31 4 Michel van den Brand 1:27:40,12 5 Dinand Tijhuis 1:27:55,13 6 Kees Zuidhof 1:32:01,16 7 Niek Dijkman 1:33:16,68 8 Bram Gonlag 1:33:17,41 9 Ruud Arts 1:34:21,82 10 Cor Warmerdam 1:34:34,89

EURO/NATIONALEN A1 <125 2T
1 Thierry Pittens 0:59:38,73 2 Michel Hoenson 1:04:21,99 3 John Roestenburg 1:10:02,86 4 Thymo Scholten 1:16:28,18 D gediskwalificeerd. Code ( 1 Jordi Berghorst 1:04:46,68 2 Sjoerd Eskes 1:05:36,99 3 Tim Kruiper 1:06:09,01 4 Julian Harvey 1:06:58,63

EURO/NATIONALEN N1 <125 2T <250 4T:
1 Jordi Berghorst 1:04:46,68 2 Sjoerd Eskes 1:05:36,99 3 Tim Kruiper 1:06:09,01 4 Julian Harvey 1:06:58,63 5 Roy vd Pieterman 1:08:15,38 6 Kay Arne Bulsink 1:09:55,97 7 Arnold de Lange 1:12:39,18 8 Jeroen Vlasblom 1:15:57,58 9 Loek van Zeeland 1:20:33,71 10 Bert Boersema 1:25:47,82

EURO/NATIONALEN N2 <250 2T <450 4T: 1 Robert van Pelt jr 1:03:21,70 2 Bjorn Sloot 1:03:42,10 3 Rob Wouda 1:07:05,67 4 Jeffrey Kamphuis 1:08:23,51 5 Joost Davids 1:09:38,19 6 Sven van Genugten 1:09:56,10 7 Pim Kasper 1:10:18,40 8 Kimberley Braam 1:10:24,35 9 Barend de Boer 1:10:57,20 10 Huub van Genugten 1:11:02,41 EURO/NATIONALEN N3 >290 2T >475 4T:
1 Christian Dignum 1:01:50,33 2 Rob Lauwers 1:04:35,42 3 Nina Klink 1:05:52,01 4 Robin Holtmeulen 1:05:58,83 5 Jim Jimmink 1:08:21,32 6 Nico Freriks 1:10:18,83 7 Niek Oude Weernink 1:12:57,64 8 Wim Davidse 1:12:58,85 9 Sven Erik Bulsink 1:13:19,99 10 Tom Berends 1:13:32,35

EURO/NATIONALEN NV40:
1 Michel Van Roon 1:06:21,10 2 Eddy Heersink 1:08:38,74 3 Paul Dijkstra 1:09:58,77 4 Maurice van der Berg 1:11:58,45 5 Marco van Geel 1:12:40,16 6 Floris Constant 1:13:15,22 7 Dennis van Dalen 1:13:16,80 8 Wopke Hoekstra 1:14:15,98 9 Edwin van Lambalgen 1:14:37,75 10 Rein Bokslag 1:14:57,95

EURO/NATIONALEN NV50:
1 Gert Berghorst 1:09:10,79 2 Henk Schuizeman 1:09:46,46 3 Martien Jimmink 1:11:26,06 4 Ludwig Cissen 1:11:40,33 5 Erik Scholten 1:12:49,08 6 Robert van Pelt sr 1:13:46,58 7 Gerrit-Jan Vierhuizen 1:14:31,19 8 Ron Bruin 1:16:16,07 9 Hans Jochems 1:16:51,89 10 Simon Schimmel 1:17:10,84

DAGLICENTIES:
1 Erald Lammertink 0:40:44,00 2 Henry Pol 0:43:48,61 3 Mark Smits 0:44:09,97 4 Peter Lenselink 0:44:13,39 5 René Satink 0:44:34,19 6 Gerard Jimmink 0:44:34,43 7 Gert-Jan Valk 0:46:01,16 8 Jan-Hans Dolfing 0:46:02,93 9 Harry Heijink 0:46:17,88 10 Paul Bennink 0:46:51,86

CLUBTEAMS:
1 MAC Veenendaal 0:00:15,41
2 East Brabant MAC Bedaf 0:01:41,48
3 HAMAC Harfsen 0:07:57,71

MERKENTEAMS:
1 Husqvarna Motorcycles 0:00:00,00
2 KTM WPM 2 0:08:43,82
x KTM WPM 1 0:00:38,65

Share on FacebookTweet about this on Twitter